Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Tenzij men lijn 2/lijn 50 alsnog een kwartier gaat schuiven op De Punt. Een belangrijke reden was in de avonduren de verslechtering voor de Korrewegwijk, dacht ik (vertrek .42).
Met de route over de Van Iddekingeweg zou je dan om .38 aan komen. En met een hogere betrouwbaarheid. Aansluiting IC en andere treinen.
Dan zou deze lijn dus wel doorrijden naar P+R Zernike.
Met de route over de Van Iddekingeweg zou je dan om .38 aan komen. En met een hogere betrouwbaarheid. Aansluiting IC en andere treinen.
Dan zou deze lijn dus wel doorrijden naar P+R Zernike.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Nee, want het is dienstregelingstechnisch nog steeds makkelijker om de ritten naar De Punt te koppelen aan de ritten naar station Noord. Dan kun je de hele dag in hetzelfde patroon rijden. 's Avonds heeft Zernike meer dan genoeg aan 2 keer per uur lijn 11 (of 1), het is dan logisch dat de ritten naar Zernike op dat moment niet rijden en je alleen de ritten naar Station Noord hebt. Voor de Wijert geldt hetzelfde, de ritten tot de Wijert zijn 's avonds niet nodig. Het is dan logischer om die trajecten aan elkaar te koppelen. Hetzelfde doe je met de trajecten die je wel de hele dag wil laten rijden, die koppel je dan ook aan elkaar. Op die manier krijg je dat de ritten van (ik noem maar wat) :05 en :35 altijd van station Noord naar Eelde rijden en die van :20 en :50 altijd van Zernike naar De Wijert. Dat is voor de reiziger logischer. En op het Hoofdstation kun je richting Zernike sowieso beter overstappen op lijn 15, want dat is veel sneller dan de sightseeingsroute door Paddepoel.
Basislijn
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Groningen neemt na de zomer afscheid van de extra lange groene stadsbussen. Ze vormden een opvallende verschijning in de binnenstad maar voldoen niet. De bussen gaan naar Utrecht waar ze alleen maar in de stad rijden. Met veel optrekken en remmen wekt de bus stroom op die in accu’s wordt opgeslagen voor onderweg. Dat gebeurt te weinig op de huidige route. De bussen vielen bovendien geregeld in storing.
Lees meer: http://www.dvhn.nl/groningen/Superlange ... 87020.html
Lees meer: http://www.dvhn.nl/groningen/Superlange ... 87020.html
Laatst gewijzigd door Wubbo op za 09 jul 2016, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat ivm copyright ingekort
Reden: Citaat ivm copyright ingekort
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
Is soms van eeuwige duur !
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Vraagje, mag je zo citeren van een internetsite? Ik heb persoonlijk geen idee
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Net het antwoord gekregen op mijn inspraakreactie omtrent de nieuwe lijn 2/9:
Het Dagelijks Bestuur OV-bureau heeft met betrekking tot de nieuwe koppelingen besloten dat de huidige tak van lijn 2 naar Eelde aan de huidige tak van lijn 9 naar Selwerd en Station Noord wordt gekoppeld. De huidige tak van lijn 9 uit de Wijert wordt gekoppeld aan Paddepoel en Zernike. De reden dat niet gekozen is voor de koppeling tussen Eelde, Hoofdstation en Zernike/Reitdiep is dat de basisdienst Eelde - Hoofdstation - Station Noord betreft. Op momenten dat de frequenties omlaag gaan (zoals in weekenden, avonden en vakanties) dan blijft altijd (Eelde -) Hoofdstation - Station Noord op dezelfde tijdstippen rijden. Dit is wel zo logisch en duidelijk voor de reiziger. Reitdiep/Zernike - De Wijert vervalt dan en daar wordt dan door andere buslijnen een busverbinding geboden. De extra voorgestelde spitsrit gaat wel vanaf De Punt/Eelde naar Zernike rijden. Vertrek in De Punt is 07:30 en aankomst op Zernike is 08:35
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Zou dat dan door een Capacity gereden gaan worden in de extra spitsrit?
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Een CapaCity ga je nooit door Eelde krijgen. Ik vermoed geen koppeling aan de 15 aangezien De Punt > Station nu 27 minuten is en het traject naar Zernike vanaf Hoofdstation met de 9 25 minuten is.
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Lijn 9 Hoofdstation - Zernike is 20 minuten, 8.13 komt die rit dan aan op station?
Ik neem aan dat deze gewoon als lijn 9 op zichzelf keert en naar De Wijert-Zuid gaat.
Edit: ik weet eigenlijk niet of dat wel klopt. Stel dat die 8.40 weer terug keert. Dan betekent dat tegelijk dat de rit van Station Noord naar Eelde om 8.55 vertrekt, dan ben je nooit op tijd in De Punt. Je komt een kwartier niet goed uit.
Vertrektijd De Punt betekent dat je tussen de twee drukste bussen van 7.18 en 7.45 zit, alleen zal dat de laatste ook voldoende ontlasten?
Ik neem aan dat deze gewoon als lijn 9 op zichzelf keert en naar De Wijert-Zuid gaat.
Edit: ik weet eigenlijk niet of dat wel klopt. Stel dat die 8.40 weer terug keert. Dan betekent dat tegelijk dat de rit van Station Noord naar Eelde om 8.55 vertrekt, dan ben je nooit op tijd in De Punt. Je komt een kwartier niet goed uit.
Vertrektijd De Punt betekent dat je tussen de twee drukste bussen van 7.18 en 7.45 zit, alleen zal dat de laatste ook voldoende ontlasten?
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Nee, ik heb dus inmiddels het citaat ingekort. De regels over nieuwsberichten staan bovenaan in dit forum (en in de andere regionale fora).CamilleKreemers schreef:Vraagje, mag je zo citeren van een internetsite? Ik heb persoonlijk geen idee
-
- Berichten: 525
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Lukt wel hoor Maar het mag niet, gemeente Tynaarlo wil daar geen gelede bussen hebben.Nicketick schreef:Een CapaCity ga je nooit door Eelde krijgen.
Gelukkig slapen die ambtenaren als de nachtbus er langs dendert
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
De nachtbus door Eelde (1x/week) rijdt alleen over de hoofdweg. Het toeristische rondje blijft de nachtbrakers bespaart.
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Edit: oké te serieus
Inhoudelijk: met extra spitsritten beperk je de problemen al flink. Qbuzz kan wel iets beter plannen om de drukte te spreiden wellicht, lijn 2 is vaak te vroeg op Station, terwijl lijn 9 een deel van de reizigers net zo goed mee kan nemen.
Inhoudelijk: met extra spitsritten beperk je de problemen al flink. Qbuzz kan wel iets beter plannen om de drukte te spreiden wellicht, lijn 2 is vaak te vroeg op Station, terwijl lijn 9 een deel van de reizigers net zo goed mee kan nemen.
Laatst gewijzigd door gebruiker77 op zo 10 jul 2016, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Denk dat je zijn opmerking iets te serieus neemt.gebruiker77 schreef:Ik denk niet dat je dat een toeristisch rondje kan noemen.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Het Wouter van Doeverenplein is voorzien van een verkeersregelinstallatie met twee lampen (rood en oranje) voor de doorstroming van de bus. Foto van gemeente
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Weet iemand waarmee de HESS bussen eigenlijk worden vervangen? Ik kan mij vaag iets herinneren van een CapaCity L die op bezoek is geweest, maar wordt dat em ook?
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
De route van lijn 11 had niet genoeg remmomenten om de terugwinning van het remmen te realiseren om de hybrideaandrijving optimaal te laten verlopen.
-
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Dat is al eerder besproken. Daar gaan voorlopig 4 bussen, afkomstig van Qlink blauw op rijden en later dit jaar 4 nieuwe bussen. Er komen namelijk 4 Capacity L die dan op Qlink blauw gaan rijden.
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Andersom toch? Voorlopig vier nieuwe bussen, daarna vier ex-blauwtjes.
-
- Berichten: 525
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Ja, uiteindelijk krijgen 4 blauwe een groen stickertje, en gaan de CapaCity L's voor blauw rijden.
Heb nog geen nieuwe bussen gezien, zouden toch in augustus moeten instromen.
Heb nog geen nieuwe bussen gezien, zouden toch in augustus moeten instromen.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Weet iemand al of die nieuwe bussen op 3 of op 4 gaan rijden, of op beide?
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Dat wordt spannend, want er zijn wel vier bussen naar Utrecht vertrokken.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
De 3437 en 3444 (Qlink blauw) hebben een nieuwe houder aan de betaaltafel zitten met contactpunten onderin. Lijkt een soort houder voor een apparaat. Gaat Qbuzz pinnen introduceren?
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
ja vanaf september pinnen op lijn 3/4 als test als ik het goed heb.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
RTV Noord heeft nu ook een artikel eraan gewijd, gelukkig krijgen de pinterminals wel gewoon contactloos betalen, dat zal een stuk schelen. Krijg je gewoon een papieren kaartje als je pint, of is je bon je vervoersbewijs?
-
- Berichten: 525
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Je krijgt een pinbon waar de chauffeur een stempel op zet
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten