GVB moet meer kwaliteit gaan leveren

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

GVB moet meer kwaliteit gaan leveren

Bericht door Daniel »

GVB moet meer kwaliteit gaan leveren
Geplaatst op: vrijdag 8 mei 2009 om 20:39
Laatst bijgewerkt: vrijdag 8 mei 2009 om 20:39

AMSTERDAM - Het GVB kan het openbaar vervoer in Amsterdam ook in de periode 2012 tot 2018 gaan uitvoeren. Dan moet het bedrijf alleen wel aan strengere eisen gaan voldoen dan nu het geval is. Dat heeft de Stadsregio Amsterdam besloten, zo liet een woordvoerder vrijdag weten.
De organisatie maakte eerder al bekend de concessie voor het openbaar vervoer in de hoofdstad onderhands te willen gunnen aan het GVB.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB moet meer kwaliteit gaan leveren

Bericht door Suus »

Het GVB krijgt dus eenzelfde constructie als de RET.

Wat ik mij nu afvraag, is of de SRA net zoals de SRR de ambitie heeft het vervoer in de streek eromheen ook door het GVB te willen doen. In Rotterdam gaat dat over ongeveer twee jaar over naar de RET.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: GVB moet meer kwaliteit gaan leveren

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ja, ik vroeg me dat laatst dus af toen ik de Hoekse Lijn eens uitprobeerde. Ik zag allemaal RET-meuk in Schiedam, Maassluis enzovoorts terwijl GVB echt strikt in Amsterdam rijdt en wat Amstelveen, Diemen, Weesp, maar meer ook niet! Waarom GVB ook niet wat meer gebied geven, zoals de lijnen 86/87/91/92/94 richting Zaandam, en wie weet wat lijnen in Amstelveen. Ik ben over het algemeen een stuk meer tevreden over GVB dan over Connexxion dus als wekelijks gebruiker van lijn 94 zal ik er niet mee zitten :twisted:.
Oud forumgebruiker

Re: GVB moet meer kwaliteit gaan leveren

Bericht door Oud forumgebruiker »

Bee schreef:Wat ik mij nu afvraag, is of de SRA net zoals de SRR de ambitie heeft het vervoer in de streek eromheen ook door het GVB te willen doen. In Rotterdam gaat dat over ongeveer twee jaar over naar de RET.
Heb wel over voornemens gelezen om de 'gebieden te herindelen' of ze daarmee de concessie Amsterdam willen uitbreiden naar wat meer omliggende steden weet ik niet.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: GVB moet meer kwaliteit gaan leveren

Bericht door Ruben »

Het Amstelveen gedeelte is aantal jaar terug omgeruild met wat lijntjes in Noord. In het buitenland zie je ook meestal een grote stadsregio vervoerder. Kan GVB ook worden, maar dan wel met ambitie gaarne.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Oud forumgebruiker

Re: GVB moet meer kwaliteit gaan leveren

Bericht door Oud forumgebruiker »

Volgens mij waren de lijnen in Amstelveen geruild tegen de lijn naar Weesp en wat lijnen in Bijlmer :wink:.
Maar de functie die DB/BVG in Berlijn vervult zie ik wel zitten. Ook richting Potsdam, Steglitz en Wannsee, zou hier ook ingevoerd kunnen worden, maar dan met omliggende steden hier in de buurt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: GVB moet meer kwaliteit gaan leveren

Bericht door Geert »

klaxxon schreef:Ja, ik vroeg me dat laatst dus af toen ik de Hoekse Lijn eens uitprobeerde. Ik zag allemaal RET-meuk in Schiedam, Maassluis enzovoorts terwijl GVB echt strikt in Amsterdam rijdt en wat Amstelveen, Diemen, Weesp, maar meer ook niet! Waarom GVB ook niet wat meer gebied geven, zoals de lijnen 86/87/91/92/94 richting Zaandam, en wie weet wat lijnen in Amstelveen. Ik ben over het algemeen een stuk meer tevreden over GVB dan over Connexxion dus als wekelijks gebruiker van lijn 94 zal ik er niet mee zitten :twisted:.
Alleen de nachtbus van RET komt in Maassluis, waarschijnlijk zag je Qbuzz rijden met een oude RET-bus.
RET rijdt overigens al jaren naar Schiedam, Vlaardingen en Capelle a/d IJssel, maar dat is dan ook één grote agglomeratie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: GVB moet meer kwaliteit gaan leveren

Bericht door Ruben »

Ahh Berlin. :D Ja heb afgelopen weekend daar ook weer mogen ervaren hoe perfect het OV daar is. :)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Oud forumgebruiker

Re: GVB moet meer kwaliteit gaan leveren

Bericht door Oud forumgebruiker »

Geert schreef:
klaxxon schreef:Ja, ik vroeg me dat laatst dus af toen ik de Hoekse Lijn eens uitprobeerde. Ik zag allemaal RET-meuk in Schiedam, Maassluis enzovoorts terwijl GVB echt strikt in Amsterdam rijdt en wat Amstelveen, Diemen, Weesp, maar meer ook niet! Waarom GVB ook niet wat meer gebied geven, zoals de lijnen 86/87/91/92/94 richting Zaandam, en wie weet wat lijnen in Amstelveen. Ik ben over het algemeen een stuk meer tevreden over GVB dan over Connexxion dus als wekelijks gebruiker van lijn 94 zal ik er niet mee zitten :twisted:.
Alleen de nachtbus van RET komt in Maassluis, waarschijnlijk zag je Qbuzz rijden met een oude RET-bus.
RET rijdt overigens al jaren naar Schiedam, Vlaardingen en Capelle a/d IJssel, maar dat is dan ook één grote agglomeratie.
Ik zag zelfs een RET-Citaro in Delft :shock:. Maar misschien was dat Leeg materieel, geen idee.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB moet meer kwaliteit gaan leveren

Bericht door Suus »

Nee, dat hoort volgens mij, volgens mij rijdt de RET één lijn naar Delft.

Het weekend-nachtnet van de RET is trouwens ook een stuk ambitieuzer dan dat van het GVB.
Laatst gewijzigd door Suus op di 12 mei 2009, 21:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: GVB moet meer kwaliteit gaan leveren

Bericht door Ruben »

Om te beginnen mag de actuele reisinfo wel eens op grote schaal bij GVB goed geïmplementeerd worden. Mogen ze ook voor naar BVG kijken, die hebben dat goed. Tram is nog heen halve meter buiten de halte, of hij verdwijnt al van het scherm.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB moet meer kwaliteit gaan leveren

Bericht door Suus »

Mja, alles wat ze bij het GVB aan "dynamische informatievoorziening" hebben is echt prut. De displays van de metro van de RET zijn in alle opzichten beter.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: GVB moet meer kwaliteit gaan leveren

Bericht door Ruben »

Ik heb de hoop dat met de komst van nieuwe metro's...if any...de lonk naar modernisering zo sterk wordt dat men het hele zooitje eens verbetert.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: GVB moet meer kwaliteit gaan leveren

Bericht door Fles »

NS-Reiziger schreef:Ahh Berlin. :D Ja heb afgelopen weekend daar ook weer mogen ervaren hoe perfect het OV daar is. :)
Berlin idd :D Dat is gewoon eigenlijk niet leuk meer :P
Oud forumgebruiker

Re: GVB moet meer kwaliteit gaan leveren

Bericht door Oud forumgebruiker »

Bee schreef:Nee, dat hoort volgens mij, volgens mij rijdt de RET één lijn naar Delft.

Het weekend-nachtnet van de RET is trouwens ook een stuk ambitieuzer dan dat van het GVB.
In Amsterdam verzorgt Connexxion vooral de nachtlijnen met omliggende steden. Vandaar dat GVB echt alleen Amsterdam doet + Amstelveen. 'Vroegah' reed GVB wel nachtlijnen naar o.a. Zaandam, maar sinds de komst van het aanbesteden en concessiegebieden is die taak overgedragen aan CXX.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: GVB moet meer kwaliteit gaan leveren

Bericht door M57 »

klaxxon schreef:Ik ben over het algemeen een stuk meer tevreden over GVB dan over Connexxion dus als wekelijks gebruiker van lijn 94 zal ik er niet mee zitten :twisted:.
Wat is je probleem? Ik rijd regelmatig met de 94 en we zijn meestal stipt op tijd in niet-overvolle bussen. Houd je soms niet van Ambassadors?
Oud forumgebruiker

Re: GVB moet meer kwaliteit gaan leveren

Bericht door Oud forumgebruiker »

Over het algemeen komt er voor mij een Citaro aanzetten, dus nee, dat is mijn probleem niet. Het ligt hem meer aan het feit dat de chauffeurs die ik tref altijd ongehumeurd zijn ofwel een belachelijke rijstijl hebben. In trams heb ik daar minder last van en in GVB-bussen moet ik zeggen dat het me meevalt (maarja, in de stad zijn natuurlijk ook meer haltes op korte afstand van elkaar).
Oud forumgebruiker

Re: GVB moet meer kwaliteit gaan leveren

Bericht door Oud forumgebruiker »

Wat zijn trouwens de goedkoopste EEV-bussen? Als dat de Amba is zie ik het somber in voor lijn 94 vanaf december 2010 :(, trouwens.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: GVB moet meer kwaliteit gaan leveren

Bericht door tsov »

Misschien hebben we dan al Citea's! Kijken hoe die bevallen ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: GVB moet meer kwaliteit gaan leveren

Bericht door Chauf21 »

klaxxon schreef:Wat zijn trouwens de goedkoopste EEV-bussen? Als dat de Amba is zie ik het somber in voor lijn 94 vanaf december 2010 :(, trouwens.
*de goedkoopste bus* bestaat niet. OV-Bussen worden over het algemeen niet gewoon gekozen uit een boekje en de prijs staat ook niet vast; het is een onderhandelingsproces tussen minimaal twee partijen waarbij ook veel meer andere zaken en eisen (zoals informatievoorziening, klimaatbeheersing, (vervolg-/)ordergrootte etc.) komen kijken.
Oud forumgebruiker

Re: GVB moet meer kwaliteit gaan leveren

Bericht door Oud forumgebruiker »

Oke, interessant. In de aanbiedingsbrief staat overigens dat de Stadsregio de vervoer zal stimuleren om een hybride bus met dieselelektrische aandrijving te gebruiken voor de lijnen tussen Amsterdam en Zaandam (op de rest van de lijnen binnen de concessie blijven waarschijnlijk de huidige bussen rijden, de gemiddelde leeftijd is verhoogt naar 8 jaar en ze mogen Euro-3 zijn). Maar ik kan er niet uit op maken dat het verplicht is (ik hoop dat er MAN-bussen komen, die vind ik toch wel goed bevallen). Is er in nederland trouwens een voorbeeld van een dergelijke hybride bus? Is de Citea dat?

Verder komt er een nieuwe lijn Zaandam Kalf - Amsterdam Riekerpolder via Sloterdijk, Slotermeer, Slotervaart :D (via Bos en Lommerweg, Hoofdweg, J. Evertsenstraat, J. Tooropstraat, J. Voermanstraat, Derkinderenstraat, P. Calandlaan, J. Huizingalaan, J.M. Keynesplein). Biedt perspectief, waarschijnlijk ben ik dan voortaan aangewezen op die lijn i.p.v. de 94.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: GVB moet meer kwaliteit gaan leveren

Bericht door tsov »

Die Van Hool die een tijdje in Zuid-Holland heeft gereden is zo'n hybride ding:
Afbeelding

Over die lijn Zaandam -> Riekerpolder: zal dat geen spitslijn worden?
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: GVB moet meer kwaliteit gaan leveren

Bericht door Daniel »

Hmm, hybride op waterstof en diesel dan? Da's weer een andere vorm aangezien een hybride bus meestal dieselelektrisch is. Maargoed, er zitten in ieder geval ook hybride Citea's aan te komen zo is hier te lezen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB moet meer kwaliteit gaan leveren

Bericht door Suus »

Die bus reed op niets anders dan waterstof volgens de folders in de andere bussen tijdens "De Smaak van Water"-week.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: GVB moet meer kwaliteit gaan leveren

Bericht door tsov »

Ohja, wacht ff :P
Ben in de war met die nieuwe Van Hools die nu in groten getale in België instromen (met name in Gent) ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 78 gasten