Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Michael
Berichten: 11753
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Michael »

Er is een tijdje terug wel een Traxx loc in Eindhoven geweest als ik het goed heb.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13664
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Vinny »

reisthijs schreef:
Hainje schreef:De 1900 rijdt per december toch al niet meer door naar Venlo? Dat wordt toch overgenomen door de 800/3500 (doorhalen wat niet van toepassing is)?
Inderdaad, Eindhoven-Venlo wordt een vleugeltrein van de [serie=Intercity|2016|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie].
Dat zou dus betekenen dat de ze [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] in DRIE stukken knippen. Stelletje prutsers, hebben ze drie jaar de tijd gehad om dit voor te bereiden krijgen ze het nog niet voor elkaar. Als via de HSL rijden zo lastig is kunnen ze het maar beter helemaal niet doen.
Mee eens. Ik denk dat de NS, België, de provincie Brabant, de gemeente Dordrecht, reizigersorganisaties en Verkeer en Waterstaat nog eens goed om de tafel moeten gaan zitten voor het eindbeeld omtrent de bediening van de HSl, de 1900 en de overige treinseries van/via Antwerpen, Rotterdam, Dordrecht, Breda en Roosendaal. Zeg maar: dienstregeling 2020. En tot die tijd zoveel mogelijk de huidige dienstregeling handhaven.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door OVinspecteur »

Michael schreef:Precies wat Hainje zegt.

Dat zou dan betekenen dat je 5 kerende treinseries hebt in Breda.

- Benelux (voor zover dat doorgaat)
- intercity Den Haag- Breda
- Intercity Breda- Eindhoven
- Intercity Breda- Dordrecht
- Intercity Direct

Dit is qua capaciteit niet eens haalbaar volgens mij ivm de doorgaande treinen (sprinter Dordrecht-Breda, Intercity Roosendaal- Zwolle en goederentreinen)
(sprinter Dordrecht-Breda -> sprinter Dordrecht - 's-Hertogenbosch)

Dat lijkt me dan een uitstekend excuus om de IC Breda - Eindhoven te koppelen aan ... de IC Breda - Dordrecht (met een 100% betere tijdligging voor het tweede traject) *O*
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Moshi »

OVinspecteur schreef:Dat lijkt me dan een uitstekend excuus om de IC Breda - Eindhoven te koppelen aan ... de IC Breda - Dordrecht (met een 100% betere tijdligging voor het tweede traject) *O*
Je zou ook kunnen overwegen niet bij iedere mogelijke aanleiding over Breda-Dordrecht te beginnen. Je hebt je standpunt daarover ondertussen al minstens 10 keer duidelijk gemaakt...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39144
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

Bemined schreef:en de Benelux lijkt dan via 3/8 te passen. Ik heb alleen geen kijk op de goederenpaden, maar die zouden hooguit tot wat maatwerk rondom de Benelux kunnen zorgen.
Met links rijden in één van de richtingen bij Breda-aansluiting dan neem ik aan? Anders zou dit spoorgebruik immers leiden tot het overkruisen van een behoorlijk fors deel van de sporen.
Hoe zit het trouwens met het materieel? Moet het deel van de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] tussen Den Haag en Breda nog gaan omlopen met de loc of had men die gezien de situatie op kopstation Den Haag Centraal toch al voorzien om met loc aan weerszijden te gaan rijden?
Zelfde geldt natuurlijk wel voor het restant Breda - Eindhoven: aannemelijk rijdt daar gewoon binnenlands materieel, maar dan komt er weer geen materieel vrij daar wat eigenlijk elders alweer nodig was. Traxx+ICR lijkt me althans niet erg waarschijnlijk voor dat stuk gezien de situatie, plus dat als dat er zou gaan rijden je al zou kunnen volstaan met het wisselen van machinist voor een HSL-bevoegde in Breda en dan had je geen knip nodig gehad.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door OmniLezer »

Ik weet niet hoe dat gaat uitzien, maar Traxx+ICR vind ik heel stom omdat je 2x zoveel locomotieven gebruikt. Zelf denk ik dat de ICMm toch slimmer is om in te zetten. De ICRm stijl had wel gekund, maar aangezien de kop van de ICR gewoon niet gebruikt wordt, wordt het gewoon locs verspillen.

Ik praat over de IC 1900.

Wat gaat er dan rijden op de 900 en 1000 als de Traxx+ICRm op de 1900 komt.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39144
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

Er wordt volop extra ICRm verbouwd momenteel, dat wordt daarbij ICRmh als ik me niet vergis trouwens waarbij het Benelux-materieel meen ik zelfs weer een andere benaming t.b.v. het onderscheid kreeg.
De stammen voor de 1900-via-HSL rijden momenteel in ingekorte vorm in de Benelux om zo Beneluxstammen voor hun revisie vrij te maken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5901
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Er komen twaalf ICR stammen voor de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] (welke straks de 1100 gaat heten volgens ingewijden), tien stuks hiervan rijden nu tijdelijk in de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] ingekort tot 6 rijtuigen. Voor de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] zijn tien stammen voorzien, een deel daarvan is nu in revisie, een ander deel (vier stuks) wordt nu tijdelijk in de [serie=Internationale Intercity|2016|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie] ingezet. Voor de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] zijn zeven stammen beschikbaar, die zijn inmiddels ook allemaal af (een stam van deze poule werd ook een tijdje ingezet in de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] maar is inmiddels terug). Tot slot zijn er dertien Beneluxstammen voor de [serie=Internationale Intercity|2016|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie], vijf hiervan zijn nieuw (met niet werkende BDs), de rest waren bestaande stammen die nu gereviseerd worden (eentje rijdt nog ongereviseerd rond).

In totaal komen er dus 42 stammen, momenteel zijn er 27 hiervan in dienst (10 Benelux en 17 HSL) al dan niet in hun definitieve treinserie. Dat is redelijk ruim, want in normale exploitatie volstaan 28 stammen (leeg via Watergraafsmeer rijden zoals de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] nu doet voor de locwissel eentje meer).

Hoe men het qua locomotieven wil doen weet ik niet, men heeft 45 TRAXXjes gekocht en huurt er nu ook 18 (die op de HSL ingezet worden, locs voor de treinen naar Duitsland tel ik niet mee). Voor de [serie=Internationale Intercity|2016|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie] levert de NMBS de locomotieven, momenteel rijdt er een selectie van 13 locomotieven hier. Als men alles sandwich wil maken heeft men niet genoeg voor alle stammen (of de NMBS moet mee gaan helpen aan het maken van sandwiches) maar gezien het grote aantal reservestammen kan het zijn dat men voorziet dat niet alle reserverstammen permanent van een locomotief voorzien zullen worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21309
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Meltrain »

Bemined schreef:Er komen twaalf ICR stammen voor de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] (welke straks de 1100 gaat heten volgens ingewijden), tien stuks hiervan rijden nu tijdelijk in de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] ingekort tot 6 rijtuigen. Voor de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] zijn tien stammen voorzien, een deel daarvan is nu in revisie, een ander deel (vier stuks) wordt nu tijdelijk in de [serie=Internationale Intercity|2016|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie] ingezet. Voor de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] zijn zeven stammen beschikbaar, die zijn inmiddels ook allemaal af (een stam van deze poule werd ook een tijdje ingezet in de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] maar is inmiddels terug). Tot slot zijn er dertien Beneluxstammen voor de [serie=Internationale Intercity|2016|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie], vijf hiervan zijn nieuw (met niet werkende BDs), de rest waren bestaande stammen die nu gereviseerd worden (eentje rijdt nog ongereviseerd rond).
Waarom al dat wisselen met series?
Kunnen de (reeds verbouwde) stammen die nu in de 900 rijden niet gewoon daarin blijven en dat de nieuwe stammen dan in de 1900 gaan rijden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door starx »

Volgens mij zijn er trouwens maar 4 kerende series in Bd, want het omleggen van de Benelux was uitgesteld tot april. Dan moet het toch mogelijk zijn om de twee kerende series kwijt te kunnen. Wenselijk is anders uiteraard... Ik ben ook benieuwd of ze hiermee de concessieafspraken niet schenden. Dat doen ze sowieso als ze het Locov niet om advies vragen (hoewel ik denk ik wel weet wat het Locov zal zeggen :lol: ).

Ik had toch eigenlijk liever gezien dat de hele aanpassing van de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] zou zijn opgeschort totdat de dienst wel naar behoren uitgevoerd kan worden. Dus gewoon via Dordrecht en de Benelux via Roosendaal en de losse pendel-IC is dan niet nodig.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50880
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

De Benelux gaat als ik het goed begrepen heb het gehele jaar 2017 via Roosendaal rijden vanwege de beveiligingsproblemen, de inpassingsproblemen in de dienstregeling en de staatssecretaris die toch nog eens gaat kijken naar de verplichte bediening van Den Haag HS.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5901
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Dat laatste lijkt me niet relevant, want in 2017 zou slechts ten zuiden van Rotterdam via de HSL gereden gaan worden. Het zou dus Amsterdam - Schiphol - Den Haag - Rotterdam - Breda - Antwerpen worden in 2017.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Geert »

Inderdaad erg vreemd dat NS het niet voor elkaar krijgt om in december voldoende machinisten opgeleid te hebben. Volstaat een TRAXX-opleiding voor de machinisten te Ehv niet? Dan kunnen andere mcn het stuk op de HSL rijden en kunnen ze in Breda van trein wisselen, en dan is het ETCS-examen voorlopig nog niet nodig. Of is dat te simpel gedacht?

Of is er wellicht nog onvoldoende ICR omgebouwd om in december te kunnen starten? Al met al wel een blamage, ben benieuwd wat de politiek er van vindt als die er lucht van krijgen. Na de voorgeschiedenis met Fyra en lange overgangsperiode had iedereen toch wel verwacht/gehoopt dat NS het dit keer wel zou lukken...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39144
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

Geert schreef:Volstaat een TRAXX-opleiding voor de machinisten te Ehv niet?
Wat ik las, ook op andere sites, is dat er simpelweg niet voldoende tijd vrijgemaakt kan worden om de Eindhovense machinisten én TRAXX én FLIRT opleiding te geven voor december. En da's dus nog exclusief de examens om op de HSL te mogen rijden.
Nu is het wel zo dat men dit natuurlijk al langer aan had kunnen zien komen. Maar dan was het wellicht handiger geweest om niet ook de FLIRTs in het zuiden voor het eerst in te gaan zetten, zodat dezelfde groep machinisten maar één opleiding tegelijk had hoeven krijgen.
Of is er wellicht nog onvoldoende ICR omgebouwd om in december te kunnen starten?
Ik lees hierboven dat er liefst 14 stammen meer zijn dan er nodig zijn, dan lijkt onvoldoende ICR me toch onwaarschijnlijk. Eerder nog onvoldoende locs want van de extra bestelling zijn nog slechts de eerste twee geleverd geloof ik.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21309
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Meltrain »

Ze kunnen toch ook een deel van de machinisten alleen een opleiding voor de Traxx en een ander deel van de machinisten alleen een opleiding voor de Flirt geven? :?
Mocht er ooit meer flexibiliteit nodig zijn, kunnen de machinisten later mondjesmaat ook het andere materieeltype leren kennen.
(Met deze post wil ik niet de indruk wekken dat ik de tijd die het kost om een materieeltype te leren kennen onderschat. Ik vraag me alleen af of het noodzakelijk is dat iedereen op elk type kan rijden.)

(Dit bericht had ik al eerder in dit topic geplaatst, maar er kwam toen geen reactie op en het bericht is nog steeds relevant.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door starx »

Ik zou denken dat het ook wel mogelijk moet zijn om personeel vanuit andere standplaatsen in te laten vliegen. Die kan je gewoon met een auto/busje naar Eindhoven sturen. Het zal allemaal wel duur zijn, maar dat motiveert om er gauw wat aan te doen. En bovendien kost deze maatregel ook veel geld. Het kost sowieso een extra materieelcompositie en alle reizigers die de auto in gejaagd worden (voor zover ze dat niet al waren), betalen natuurlijk ook niet meer.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Geert »

Bovendien lijkt het me niet dat de politiek erg gecharmeerd zal zijn van deze halfbakken uitvoering van eerder gedane beloften. NS beloofde tamelijk stellig om in 2017 een verbinding Den Haag - Eindhoven per HSL aan te bieden, als NS dan een verbinding biedt waarbij halverwege overgestapt moet worden - met als oorzaak dat er niet genoeg machinisten opgeleid zijn - komt met een voorbereidingstijd van 3 jaar toch wel erg knullig over.

Alleen al om die reden zou NS alles op alles moeten zetten om maar voldoende mcn op te leiden...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13664
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Vinny »

Kunnen ze de dienstregeling in Brabant niet gewoon laten zoals het nu is dan? Zowel de inpassing van de Benelux, als het opsplitsten van de 1900 lijkt me alleen maar verliezers op de leveren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39144
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

De Benelux blijft voorlopig sowieso nog via Roosendaal rijden. De 1900 alsnog via Dordrecht laten rijden i.p.v. de HSL loopt hoogstwaarschijnlijk vast op de flessenhals Dordrecht - Lage Zwaluwe (op Lage Zwaluwe - Breda past 'ie uiteraard wel gezien je daar ook overheen moet richting HSL).
Station Dordrecht door komen kan trouwens ook nog wel een uitdaging zijn afhankelijk van de precieze ligging omdat het daar met al die kerende treinen best wel vol staat. En uiteindelijk haal je je pad niet op het tweesporige flessenhalsje Schiedam - Delft. Nog best lastig om 'm dan weer via de reguliere lijn te sturen dus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door OVinspecteur »

Moshi schreef:
OVinspecteur schreef:Dat lijkt me dan een uitstekend excuus om de IC Breda - Eindhoven te koppelen aan ... de IC Breda - Dordrecht (met een 100% betere tijdligging voor het tweede traject) *O*
Je zou ook kunnen overwegen niet bij iedere mogelijke aanleiding over Breda-Dordrecht te beginnen. Je hebt je standpunt daarover ondertussen al minstens 10 keer duidelijk gemaakt...
Fijn dat jij er ook niet over wilt zwijgen. Dat maakt het nog iets duidelijker.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13540
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Wubbo »

Topic flink opgeruimd. Discussiëren doen we hier op een normale manier, niet door elkaar maar aan te gaan vallen, daarvoor ga je maar naar een vechtschool.
Mr-W
Berichten: 3061
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Mr-W »

OVinspecteur schreef:
Moshi schreef:
OVinspecteur schreef:Dat lijkt me dan een uitstekend excuus om de IC Breda - Eindhoven te koppelen aan ... de IC Breda - Dordrecht (met een 100% betere tijdligging voor het tweede traject) *O*
Ik zelf zie liever Roosendaal dan Dordrecht als eindbestemming vanwege de overstap richting België en Vlissingen. Hierdoor wordt Dordrecht Breda minder belast. Voor Dordrecht Breda is maar 1x per uur een IC besteld :wink:
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door starx »

Ik vond dit kaartje over de geplande inzet van de FLIRT-stellen: http://nieuws.ns.nl/even-kijken-in-de-n ... rs-van-ns/

Dat komt neer op de volgende series:
[serie=Sprinter|2016|Zutphen - Nijmegen7600[/serie]
[serie=Stoptrein|2016|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie]
[serie=Stoptrein|2016|'s-Hertogenbosch - Nijmegen4400[/serie] / [serie=Stoptrein|2016|Deurne - Eindhoven - 's-Hertogenbosch9600[/serie]
[serie=Stoptrein|2016|Breda - 's-Hertogenbosch13600[/serie]
[serie=Stoptrein|2016|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie] / [serie=Stoptrein|2016|Weert - Eindhoven6400[/serie]
14400 (spitssprinter O - Ht), waarmoedelijk krijgt die dit serienummer
Sprinter Ddt - Rsd

Echter, dat komt volgens mij niet uit qua inzet. Dan houd je geen reservestellen over, want behalve de [serie=Stoptrein|2016|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie], 14400 en Ddt-Rsd moeten alle series met dubbele stellen rijden. Heeft iemand een idee hoe dat wordt opgelost? Wat ik kan verzinnen is dat de 14400 met SLT gaat rijden.
Mr-W
Berichten: 3061
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Mr-W »

Voor de sprinter Oss ht kan er prima DDAR worden ingezet. Als ze de [serie=Stoptrein|2016|Weert - Eindhoven6400[/serie] los laten rijden bespaard dat ook 1 treinstel.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door reisthijs »

Er is toch niet gezegd dat alle treinen op die trajecten met FLirt gaan rijden? Dat kan best gemengd worden met wat anders. Dat zijn ze wel gewend in Brabant.

Aan de andere kant, 58 stellen, dat is nog best wel veel, daar moet je toch een eind mee kunnen komen?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten