Project Op Tijd Reizen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door JWM »

Mijn advies: Lees je post nog eens na en neem even de tijd voor wat zelfreflectie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door regenmaker »

JWM schreef:Mijn advies: Lees je post nog eens na en neem even de tijd voor wat zelfreflectie.
Hoezo? De post (dus woordkeuze) drukt prima mijn gevoel op dat moment uit. ;)
Michael schreef:Je weet dat een HC ook een BOA status heeft ? Ook als een BOA om je legitimatie vraagt dien je er gehoor aan te geven. De politie hoeft daarvoor niet perse ter plaatse te komen.
Ja, leuk voor die BOA maar denkt zo'n oude man mij bij te houden? Pak wel de bus tussen Arnhem en Nijmegen dan, who cares. Nog leukere route ook.

Gaan ze zeuren over dat je op tijd op het perron moet zijn... Maar hoe kan dat als mijn bus te laat is? Denk na NS, denk na...

NS moet dus investeren in busbanen, dat is de oplossing! :Y :Y :Y :Y :Y
Laatst gewijzigd door regenmaker op zo 12 jun 2016, 01:45, 6 keer totaal gewijzigd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door starx »

trolly schreef:Verder best met je eens hoor, maar
starx schreef: Niet dat het mij als twintiger iets kan schelen, maar naar mensen boven de 50 vind ik het toch wel respectvol om ze met u aan te spreken, zeker als het om betalende klanten gaat.
Denk je echt dat het je straks als vijftiger wel gaat boeien?
Hoewel ik moeilijk kan voorspellen hoe het over 30 jaar zal zijn, denk ik eerlijk gezegd van niet. Maar ik denk dat de huidige 50+'ers het wel kunnen waarderen. Sowieso is al dan niet tutoyeren in Nederland behoorlijk lastig en er niet eenduidig bepaald wanneer het wel en niet "mag". Maar volgens mij geldt in het algemeen dat het personeel van een bedrijf alle meerderjarige klanten gewoon met u aanspreekt. Zeker als je je in een campagne tot alle reiziger richt en niet tot een jonge doelgroep.
regenmaker schreef:Heb de regel aan den lijve ondervonden. Ik ben in Nijmegen namelijk nog de discussie aangegaan met de conducteur. Mijn bus was namelijk te laat op het station en daardoor was ik net te laat op het station. Ik wou instappen, maar mocht niet van de conducteur. Gaat die gozer een beetje dreigen met 350 euro boete, echt... Ik was pissig op die man. Als hij mij een boete wil geven moet ie toch eerst de politie erbij roepen voordat ik me legitimeer.

Laat ze eerst maar eens die sein- en wisselstoringen oplossen, voordat ze gaan zeiken over reizigers die de trein vertragen... :N :neg:
Helemaal mee eens. Ik heb zelf ook iets dergelijks meegemaakt. Overigens had de conducteur het toen over een bedrag van 250 euro, maar misschien was dat inclusief studentenkorting :lol: . En ik was niet eens de enige die de trein nog in sprong. Maar die boete is volgens mij hetzelfde als voor het onterecht trekken aan de noodrem, terwijl ik dat toch echt wel wat erger vind. Maar ik kan iedereen adviseren om altijd keihard te ontkennen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door trolly »

starx schreef:Hoewel ik moeilijk kan voorspellen hoe het over 30 jaar zal zijn, denk ik eerlijk gezegd van niet. Maar ik denk dat de huidige 50+'ers het wel kunnen waarderen.
Uitprinten, en ergens diep wegstoppen. Leuk voor over dertig jaar _O-
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Ardan »

Michael schreef:Je weet dat een HC ook een BOA status heeft ? Ook als een BOA om je legitimatie vraagt dien je er gehoor aan te geven. De politie hoeft daarvoor niet perse ter plaatse te komen.
Nee. Je hoeft je als 'burger' pas te legitimeren als daar een billijke reden voor is, die de vragende persoon je kenbaar kan maken én als die persoon zichzelf op jouw verzoek zich ook kan legitimeren als een persoon die bevoegd is om om jouw legitimatie te vragen.
Stel: ik loop op dit tijdstip (3:30) over straat en er stopt een politieauto naast me en de agent vraagt me om mijn legitimatie, dan mag ik eerst die agent vragen zichzelf te legitimeren en mag ik vragen waarom hij daarom vraagt. Kan de agent zich niet legitimeren, dan weiger ik dat ook.
Goed, bij HC's is het wel duidelijk inderdaad, dat kan niemand anders zijn dan een persoon in functie. Maar hij dient alsnog met een reden te komen voor hij je een boete uitschrijft of zelfs daarmee dreigt.
Maar voor we op verdere kommaneukerij ingaan, de situatie waarin Regenmaker zich bevond is me te onduidelijk om hier een oordeel over te vellen.
Ik wou instappen, maar mocht niet van de conducteur. Gaat die gozer een beetje dreigen met 350 euro boete, echt...
Stond Regenmaker bij een gesloten deur die hij probeerde te openen? Stond Regenmaker bij de deur van de HC, die nog open was en vroeg hij hem of hij erin mocht? Probeerde hij een sluitende deur in te springen?
Ik doe ook maar wat
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Mr-W »

Michael schreef:Je weet dat een HC ook een BOA status heeft ? Ook als een BOA om je legitimatie vraagt dien je er gehoor aan te geven. De politie hoeft daarvoor niet perse ter plaatse te komen.
Wel als regenmaker dat gewoon weigert :wink:
Een HC mag geen identiteitfouillering uitvoeren dus dan moet er alsnog versterking komen. Kost wel €90 extra.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door regenmaker »

Ardan schreef:Stond Regenmaker bij een gesloten deur die hij probeerde te openen? Stond Regenmaker bij de deur van de HC, die nog open was en vroeg hij hem of hij erin mocht? Probeerde hij een sluitende deur in te springen?
De deur was of ging nog niet dicht. Er was alleen gefloten. Deuren ga ik niet moedwillig openhouden, dat slaat nergens op. Voor mij sprongen nog mensen in de trein maar een andere HC die op het perron liep (dus niet met de trein meeging), zei dat ik niet meer in mocht stappen. Toen zei ik dat hij dat ook moest zeggen tegen de mensen die de trein in stapte. En toen ging hij beweren dat er toen nog niet gefloten was. Selectief de regel toepassen, daar kan ik niet tegen. Conducteurs zijn sowieso selectief ook in het bekijken van de foto op de OV-chipkaart. En zijn dus totaal niet geschikt als BOA.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Bemined
Berichten: 5921
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Bemined »

Ik ben benieuwd wat de rechter van zo'n boete zou vinden als je ontkent het sluitsignaal gehoord te hebben. Zeker op grote stations zou je daar nog wel mee weg kunnen komen lijkt mij. De automatische sluitfluit per deur is een ander verhaal en tegen het fysiek tegenhouden van de deuren mag van mij wel opgetreden worden uiteraard, maar de NS scheert nu alles over één kam van instappen na de fluit tot het blokkeren van de deuren. Overigens had ik pas een conducteur die na de fluit juist gebaarde dat ik nog snel in mocht stappen :D
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Geert »

Als het net als in het verkeer is dan gaan aanwijzingen van conducteurs boven algemene regels. :D

Als de deuren nog niet gesloten zijn dan vind ik het inderdaad erg flauw om meteen met 350 euro boete te dreigen, maar het is lastig om de situatie te beoordelen. Als regenmaken dit ook op het station zou hebben gezegd
regenmaker schreef:Ja, leuk voor die BOA maar denkt zo'n oude man mij bij te houden?
dan kan ik me voorstellen dat een HC zich ook wat formeler opstelt.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Mikos »

Ik was van plan om niet meer te reageren, want het is nu één en al NS-bashen geworden in dit topic. Maar na de posts van Regenmaker kan ik het echt niet laten. Zoals JWM al zei: Doe eens aan zelfreflectie. Ik wil je voor één keer helpen.

Fluiten = Niet meer instappen
regenmaker schreef:Als hij mij een boete wil geven moet ie toch eerst de politie erbij roepen voordat ik me legitimeer.
Dat moet je helemaal zelf weten. Dan moet de politie komen, kost het je 99 euro extra, loopt een andere trein waarschijnlijk vertraging op omdat de desbetreffende HC die trein niet kan halen omdat hij met jou op de politie staat te wachten. Altijd weer die NS die vertraagd is!
regenmaker schreef:Laat ze eerst maar eens die sein- en wisselstoringen oplossen, voordat ze gaan zeiken over reizigers die de trein vertragen... :N :neg:
:') Echt. :') Jij bent te laat om [vul reden in], mag niet meer instappen en dan begin je over dat wat de verantwoordelijkheid betreft van een ander bedrijf dan dat wat tegen jou zegt dat je niet meer in mag stappen. :')
regenmaker schreef:Gaan ze zeuren over dat je op tijd op het perron moet zijn... Maar hoe kan dat als mijn bus te laat is? Denk na NS, denk na...
Mag ik diezelfde smiley nog een keer gebruiken? :') Als jouw bus te laat is, ligt dat niet aan NS, hè. Die trein is namelijk wel op tijd, al die andere reizigers die in zijn gestapt waren ook allemaal op tijd. Jij niet. Maar daar moet NS over nadenken van jou.

Nee, jij moet daarover nadenken: Als jouw bus te laat is (boeh, Breng! Altijd hetzelfde met die bussen!) en jij te laat bent voor de trein, dan moet jij nadenken en inzien dat je die trein niet kunt halen. Proberen kan je het, maar als het dan niet lukt, moet je niet boos zijn op NS.
regenmaker schreef: Conducteurs zijn sowieso selectief ook in het bekijken van de foto op de OV-chipkaart. En zijn dus totaal niet geschikt als BOA.
:')

Prima dat je een mening hebt over de nieuwe campagne, prima dat je het niet leuk vond om de trein te moeten missen. Maar volgens mij lag het niet aan NS of de conducteurs dat jij te laat was. En dat is precies wat er in deze discussie gebeurt: Er wordt naar NS gewezen. 'Ja, maar ik was te laat, want...', ja jammer dan, dan is die trein gewoon niet meer te halen. Dat is moeilijk te accepteren, en dat snap ik ook wel, maar het is nu eenmaal niet anders.

Hieronder gaat weer een hele riedel volgen met reacties vol met "Ja, maar NS", waarbij er van alles bij betrokken wordt, wat niet of nauwelijks van toepassing is. Houd het klein en kijk alleen naar de nieuwe campagne, zonder elkaar op te hitsen. Dat houd alles een stuk leuker om te lezen.

Oh, en Regenmaker? Beetje bijgekomen? :)
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Jef400 »

Bemined schreef:Ik ben benieuwd wat de rechter van zo'n boete zou vinden als je ontkent het sluitsignaal gehoord te hebben. Zeker op grote stations zou je daar nog wel mee weg kunnen komen lijkt mij. De automatische sluitfluit per deur is een ander verhaal en tegen het fysiek tegenhouden van de deuren mag van mij wel opgetreden worden uiteraard, maar de NS scheert nu alles over één kam van instappen na de fluit tot het blokkeren van de deuren. Overigens had ik pas een conducteur die na de fluit juist gebaarde dat ik nog snel in mocht stappen :D
Heel simpel. Hangen overal camera's. Sluittonen geven een lichtsignaal af. Ga je niet mee wegkomen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door regenmaker »

Mikos schreef:Ik was van plan om niet meer te reageren, want het is nu één en al NS-bashen geworden in dit topic. Maar na de posts van Regenmaker kan ik het echt niet laten.
Bevooroordeelde conducteur spreekt hier weer hoor. :P Alleen maar omdat je bij de NS werkt, is NS niet de boosdoener. Jij doet juist de NS de hemel in prijzen, dat is nog kwalijker. ;)
regenmaker schreef:Nee, jij moet daarover nadenken: Als jouw bus te laat is (boeh, Breng! Altijd hetzelfde met die bussen!) en jij te laat bent voor de trein, dan moet jij nadenken en inzien dat je die trein niet kunt halen. Proberen kan je het, maar als het dan niet lukt, moet je niet boos zijn op NS.
Natuurlijk mag ik dan boos zijn op de NS, aangezien ik mijn trein nog kon halen en de deuren nog open waren. Maar niet meer in mocht stappen vanwege een HC, die dreigde. Daarnaast was er al gevloten voor 12 over, terwijl dat de daadwerkelijke vertrektijd is. Dan zouden de deuren eigenlijk pas moeten sluiten. Breng kon er niets aan doen, die stond in de file.
Mikos schreef:Prima dat je een mening hebt over de nieuwe campagne, prima dat je het niet leuk vond om de trein te moeten missen. Maar volgens mij lag het niet aan NS of de conducteurs dat jij te laat was. En dat is precies wat er in deze discussie gebeurt: Er wordt naar NS gewezen. 'Ja, maar ik was te laat, want...', ja jammer dan, dan is die trein gewoon niet meer te halen. Dat is moeilijk te accepteren, en dat snap ik ook wel, maar het is nu eenmaal niet anders.
Hij was te halen, alleen mocht er niet meer in. Terwijl anderen dat wel mochten, die nog geen seconde eerder instapten. Dat is geen gerechtvaardigd besluit van de HC. Dat is selectief en dus ongeschikt personeel.
Mikos schreef:Oh, en Regenmaker? Beetje bijgekomen? :)
Nee, eigenlijk niet. :P Maar laten we de discussie maar een beetje leuk houden inderdaad. :)
Laatst gewijzigd door regenmaker op zo 12 jun 2016, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Ardan »

JeffreyMeijer schreef:
Bemined schreef:Ik ben benieuwd wat de rechter van zo'n boete zou vinden als je ontkent het sluitsignaal gehoord te hebben. Zeker op grote stations zou je daar nog wel mee weg kunnen komen lijkt mij. De automatische sluitfluit per deur is een ander verhaal en tegen het fysiek tegenhouden van de deuren mag van mij wel opgetreden worden uiteraard, maar de NS scheert nu alles over één kam van instappen na de fluit tot het blokkeren van de deuren. Overigens had ik pas een conducteur die na de fluit juist gebaarde dat ik nog snel in mocht stappen :D
Heel simpel. Hangen overal camera's. Sluittonen geven een lichtsignaal af. Ga je niet mee wegkomen.
Hij bedoelde de fluit van de conducteur. En bij ICM en het oudere VIRM branden geen sluitlampjes bij de deurfluit. Bij DDZ weet ik het niet zeker, meende van wel.
Ik doe ook maar wat
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Jef400 »

Fluit conducteur is volgens mij zichtbaar uit de controlekamers. ICM en oudere VIRM valt dan eventueel nog wat mee te spelen. Al zou het me niets verbazen als dat argument van tafel gaat. Zou het zelfde zijn als ik geen boete zou krijgen voor een rood licht overtreding omdat ik het licht niet zou hebben gezien. Het is er, en is jou verantwoordelijkheid (tot het onredelijk wordt natuurlijk) om het signaal op te pakken.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Jef400 »

@Regenmaker

Punt 1: Compleet irrelevant omdat de NS niet verantwoordelijk is voor het falen van de infrastructuur. Je legt de verantwoordelijkheden dus duidelijk NIET waar ze leggen en doet die uitspraak omdat je niet weet wie verantwoordelijk is voor de infrastructuur. Daarnaast is de NS is natuurlijk ook een bedrijf waar mensen werken. En gaat niet alles 100%. Iedereen maakt wel eens een foutje. Maar infrastructuur is niet de verantwoordelijkheid van de NS. Dus ja, Mikos heeft gelijk. Dit is NS-bashen.

Punt 2: Het had service geweest. Maar op service kan je niet vertrouwen en de vertrekprocedure wordt al in gang gezet voordat de trein daadwerkelijk moet vertrekken. Als de trein om x vertrekt. Moeten natuurlijk wel een aantal seconden voor x de deuren dicht. De welbekende vertrekprocedure.

Punt 3: Het is een negatieve ervaring. Ten eerste is het voor ons niet te controleren of deze überhaupt heeft plaats gevonden. Daarnaast is het direct ongeschikt verklaren van personeel om 1 inschattingsfoutje wat het dan is geweest eigenlijk een zwaktebod. Want jij had ook een bus eerder kunnen pakken om die trein te kunnen halen :!:
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Michael »

regenmaker schreef:Daarnaast was er al gevloten voor 12 over, terwijl dat de daadwerkelijke vertrektijd is
Als 12 over de vertrektijd is wordt er inderdaad al wat eerder gefloten ja en dus ook de deuren gesloten.
Bemined
Berichten: 5921
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Bemined »

JeffreyMeijer schreef:Heel simpel. Hangen overal camera's. Sluittonen geven een lichtsignaal af. Ga je niet mee wegkomen.
Zit er tegenwoordig een LED lampje in het fluitje van de conducteur dan? Daarnaast moet je goed lezen: het ging niet om het feit dat er gefloten was, maar of jij dat hebt kunnen horen. Bij stations met lange perrons waar aan beide kanten een trein staat is het voor reizigers die net het perron op komen lastig te zien of dat ene fluitje voor hun trein was als de conducteur aan de andere kant van de trein staat. Of misschien heb je het fluitje helemaal niet gehoord omdat er net een omroepbericht klonk toen je op de trap liep. Het is niet redelijk om van reizigers te verlangen om altijd naar een conducteur te zoeken als ze het perron op zouden komen, dat zou het instapproces juist vertragen terwijl je het sneller wilt. Kortom, als de NS deze regel wilt invoeren zal men ervoor moeten zorgen dat het sluitsignaal bij alle deuren te horen én te zien is. Het fluitje van de conducteur voldoet niet daaraan, het automatische sluitsignaal dat elke trein tegenwoordig heeft wel.
Nitein-Repart
Berichten: 3522
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Nitein-Repart »

Ik dacht eerder ook dat je bij 12.12 om 11.11:59 nog kon instappen, maar soms moet je al om 11.11:30 binnen zijn. Een vertrektijd van 12:11 had in mijn oren logischer geklonken.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Z2N »

Kan deze discussie niet gewoon op een andere manier worden beslecht? In Frankrijk staat op alle reguliere treinkaartjes de mededeling dat als je niet twee minuten voor het geplande vertrek op het perron staat, je de toegang tot de trein ontzegd kan worden. NS zou hiermee ook kunnen promoten, zorg gewoon dat je echt op tijd bent want anders mis je de trein. En nou gaat dat niet op bij overstappen (waar NS naar mijn mening meer aandacht zou mogen geven aan achterlicht-aansluitingen) maar het overgrote deel van de reizigers hoeft niet over te stappen op zijn reis, en dus zou je daarmee al een hoop problemen kunnen voorkomen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bemined
Berichten: 5921
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Bemined »

Dat is ook weer zo'n gevalletje klanten moeten zich aanpassen naar de interne bedrijfsvoering in plaats van andersom. Reizigers hebben geen boodschap aan hoe laat de trein zich in beweging zet, maar hoe laat ze kunnen instappen, en hoe laat ze weer kunnen uitstappen. Dit is alsof je om stipt 9:00 bij je tandarts aankomt voor je afspraak en je krijgt op je kop want je had al om stipt 9:00 in de stoel moeten zitten met je mond open...
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Z2N »

Waarom zou dat te maken moeten hebben met interne bedrijfsvoering? Als een reiziger te laat is mist hij de trein, dat is dan niet de schuld van NS. De reiziger zou daarom gewoon op tijd moeten zijn, en NS kan daarom zijn klanten vragen om op tijd te komen, om zeker te zijn dat ze in kunnen stappen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door microshit »

Erno-BE schreef:Ik dacht eerder ook dat je bij 12.12 om 11.11:59 nog kon instappen, maar soms moet je al om 11.11:30 binnen zijn. Een vertrektijd van 12:11 had in mijn oren logischer geklonken.
En dàt is nou net 1 van de doelstellingen van deze campagne: De reiziger ervan bewust maken dat op de borden de vertrektijd staat, en niet de uiterlijke instaptijd. Daarom kan dus prima een trein van 12.12 om 12.11:45 afgefloten worden.
Bemined
Berichten: 5921
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Bemined »

Z2N schreef:Waarom zou dat te maken moeten hebben met interne bedrijfsvoering?
Omdat het reizigers niets aan gaat hoe lang de NS nodig heeft voor de vertrekprocedure, dat is iets intern voor de NS. Reizigers hebben baat bij instappen bij hun beginpunt en uitstappen bij hun bestemming, dus waarom zou je reizigers belasten met vertrekprocedures? Waarom zet je niet gewoon "12:11:30" als vertrektijd in de dienstregeling als je op dat tijdstip de deuren gaat sluiten? Waarom doet de NS onnodig moeilijk door reizigers te proberen hun manier van denken aan te leren in plaats van de communicatie aan te passen aan wat de reiziger echt wil weten?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Suus »

Het "Je moet twee minuten voor vertrek op het perron aanwezig zijn" gebeuren heb je ook bij Thalys, op Brussel-Zuid staat het zelfs aangeven op de tv-schermen in de stationshal richting de perrons. Persoonlijk vind ik het echt waanzin, want wat voor nut heeft de echte vertrektijd dan nog voor de reiziger? Communiceer dan een tijd die twee minuten eerder is en begin dan op de tijd die wel aan de reiziger gecommuniceerd wordt de vertrekprocedure.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Geert »

Precies. Dat doet men trouwens ook in Grand Central Terminal in New York: de tijd op de CTA's daar is twee minuten eerder dan de daadwerkelijke vertrektijd van de trein.

Jarenlang was het zeer gebruikelijk dat een conducteur (stipt) op vertrektijd floot en de trein vertrok. "Ongemerkt" heeft NS dat aangepast naar het moment dat de trein daadwerkelijk weg moet rijden en daarmee de instaptijd voor reizigers een halve minuut vervroegd. Wat heeft de tijd op de borden dan inderdaad nog voor zin? En je kunt wel redeneren "het is maar 30 seconden", maar dat is a) de redenatie die NS ook gebruikt (maar dan om late instappers te weigeren) en b) die 30 seconden kunnen relevant zijn bij een krappe aansluiting of vertraging vanuit een andere trein/bus.

Ik zou al een stuk minder moeite hebben met fluiten=niet meer instappen als NS ook pas gaat fluiten als de klok de tijd slaat die op de CTA staat. Dat is ook een zichtbaar moment om uiterlijk in te stappen. Als je nu de laatste minuut voor vertrek langs de trein loopt om beter te spreiden moet je maar hopen dat de conducteur niet al op :30 voor vertrektijd gaat fluiten en je alsnog je trein mist...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten