Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ArrivaBas »

Vanochtend op Oosterflank:

Enkele extra ingelegde metro's Schenkel - Binnenhof/Nesselande, die slecht 30-90 seconden achter hun voorganger aan reden. -o-

En een vrouw die aan een bestuurder vroeg of hij de deur wilde openen. Komt die bestuurder door de speakers: "U kunt toch zelf de deur openen. Daar is een knop voor." :') (A)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door 010jongen »

Volgens mij zijn dat planmatige ritten rond het eind van de ochtend, die nodig zijn om van een 15 naar een 10 min dienst te gaan.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

De vakantiedienstregeling, of in ieder geval de eerste weken, belooft leuk te worden op metrolijn E. Het lijkt erop dat de werkzaamheden voor de aansluiting van het nieuwe viaduct dusdanig ver zijn dat de keermogelijkheid achter Laan van NOI vervalt, want in de nieuwe dienstregeling wordt langs het perron gekeerd. Omdat de kerende metro's de trams wel heel erg in de weg zitten hierdoor is de keertijd verkort tot 60 seconden. De verdeling over het uur is hierdoor ook niet zo mooi meer tussen Slinge en Rotterdam Centraal, er komt een 3-4-8 interval in noordelijke richting en een 8-5-2 interval in zuidelijke richting.

Het is te hopen dat de werkzaamheden snel afgerond zijn en het proefbedrijf kan starten, want echt ideaal is dit niet, en de dienstregeling wordt ook niet betrouwbaar met zo'n korte kering.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hendrik »

60 seconden?! Staat er dan wel een andere bestuurder op Laan van NOI om terug te rijden? Want in 60 seconden kun je amper van de ene naar de andere kant van de metro lopen...
Ik ben op zich geen voorstander van keren op Leidschenveen, maar is dat geen verstandigere optie?

Waarom vervalt de keermogelijkheid na Laan van NOI eigenlijk?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Als kersverse Rotterdammer moet ik nog wel even wennen aan de in mijn ogen wat vreemde gewoonte midden in de spits de wissels op het Kruisplein te gaan slijpen. Zeker omdat het tramverkeer voor het gemak maar even vijf minuten werd stilgelegd met rode vlaggen :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hendrik »

Misschien waren het spoedwerkzaamheden die eigenlijk niet langer konden wachten? Of is dat een hele rare gedachte?
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door OmniLezer »

Hendrik schreef:Misschien waren het spoedwerkzaamheden die eigenlijk niet langer konden wachten? Of is dat een hele rare gedachte?
Dan hadden ze eerder gedaan moeten zijn.
Het is trouwens geen rare gedachten hoor.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door OmniLezer »

Rotterdam is weer aan het knallen vandaag met een afsluiting van Rotterdam Centraal op last van de politie. Een verwarde man is aangehouden en heel Centraal is afgesloten.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

En waarom is Rotterdam dan aan het knallen? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door dylanwild94 »

Verwarde of geradicaliseerde man die een explosief bij zich zou hebben.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Waarom is de 5400-serie eigenlijk voorzien van kunst in het interieur maar de 5300-serie niet?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Bee schreef:Waarom is de 5400-serie eigenlijk voorzien van kunst in het interieur maar de 5300-serie niet?
Vanwege het weren van graffiti op de Calandlijn, destijds.... waar dat een stuk erger was (is) dan op de Erasmuslijn, destijds.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door 010jongen »

Gister reden er weer eens 4 wagentreinen op de D lijn. Dit vanwege de werkzaamheden thv Maashaven. De korte kering op beurs van de E lijn ging redelijk goed.

Is er verder al wat bekend over de frequentieverhoging op de E lijn? met 4 wagentreinen op de D lijn zou de frequentie omlaag kunnen naar een 7.5 dienst. op de E lijn zou men dan juist een frequentieverhoging naar 7.5 kunnen krijgen. Zo blijft er een regelmatige interval bestaan. Ik meen ergens gelezen te hebben dat er op korte termijn onderzoek gedaan wordt naar capaciteitsuitbreiding over het gehele metronet, ben wel benieuwd wat daar uit gaat komen. Veel opties zijn er eigenlijk niet... Nog frequenter rijden lijkt me in Rotterdam Centrum niet reëel. Alhoewel een interval van 2 minuten misschien nog wel te doen valt. op de C lijn zijn volgens mij wel langere metro's mogelijk.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

010jongen schreef:Gister reden er weer eens 4 wagentreinen op de D lijn. Dit vanwege de werkzaamheden thv Maashaven. De korte kering op beurs van de E lijn ging redelijk goed.
Lijn D reed, 2 weken geleden, tijdens dezelfde werkzaamheden, ook al gedeeltelijk met vierwagentreinen. Overigens zijn niet alle omlopen met viertjes. Alle omlopen van en naar de uitloopsporen achter station De Akkers zijn gewoon drietjes. 4 van de 8 omlopen zijn hierdoor slechts een drietje.

Lijn E keert in een, redelijk gemiddelde, keertijd van 3m en 45s.
Zo kort is dat niet te noemen. De minimale norm staat op 2m (2m, 30s bij viertjes).
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door 010jongen »

Las net in het vervoersplan van 2017 dat lijn 44 van Noord naar zuid omgeleid zal worden via de Erasmus en als het niet mee zit de willemsbrug :shock: .
Je kan dan beter gaan lopen of de metro nemen. Kan me niet voorstellen dat er mensen in de bus blijven zitten. Volgens mij kan de extra reistijd, zeker tijdens de spits, flink op gaan lopen. Had men niet beter door één tunnel heen en weer kunnen rijden? desnoods met een snelheidsbeperking.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Is dit vervoersplan op het internet te vinden (linkje)?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door JWM »

010jongen schreef:Had men niet beter door één tunnel heen en weer kunnen rijden? desnoods met een snelheidsbeperking.
De strenge tunnelwetgeving geeft hier volgensmij geen ruimte meer voor. Ook in Amsterdam is dat problematisch, de IJtunnel is deze zomer wekenlang volledig dicht.
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Abracadabram »

010jongen schreef:Las net in het vervoersplan van 2017 dat lijn 44 van Noord naar zuid omgeleid zal worden via de Erasmus en als het niet mee zit de willemsbrug :shock: .
Je kan dan beter gaan lopen of de metro nemen. Kan me niet voorstellen dat er mensen in de bus blijven zitten. Volgens mij kan de extra reistijd, zeker tijdens de spits, flink op gaan lopen. Had men niet beter door één tunnel heen en weer kunnen rijden? desnoods met een snelheidsbeperking.
Volgens mij hebben ze dat ooit een jaar geprobeerd. Dat leverde zoveel ongelukken op dat ze er weer snel mee opgehouden zijn.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

010jongen schreef:Nog frequenter rijden lijkt me in Rotterdam Centrum niet reëel.
Dat ligt er allemaal aan hoe de vervolgstappen wat betreft tunnelveiligheid zijn. De boortunnel van de RandstadRail heeft dit strenge beleid al waardoor metro's pas vanaf Blijdorp mogen vertrekken zodra er een vrij perronspoor te Rotterdam Centraal is. Als dit ook in de rest van het metronet ingevoerd gaat worden ooit is dat een beperkende factor in de frequentie. Op lijn D en E valt dit nog mee door de korte afstanden, een opvolgtijd van 2,5 minuut is hier nog haalbaar, maar het keren op Rotterdam Centraal is wel een puzzel, zeker als slechts 1 op de 3 ritten door gaat de RandstadRail op. Op de lijnen A, B en C is het ook lastig, daar zitten enkele langere stukken in de tunnels waardoor een kortere interval dan 3 minuten lastig zal worden.

Technisch is het geen probleem om vaker te rijden, de beveiliging kan het aan, de stroomvoorziening zou het ook aan moeten kunnen want in het verleden is er een hogere frequentie geweest (voor de Beneluxlijn kwam reed Akkers - Centraal elke 3 minuten met viertjes in de ochtend). Maar als de tunnelveiligheid het niet toestaat is het afgelopen. Maar op zich kan je met elke 3 minuten in het centrum nog wel een mooie dienstregeling maken.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Geert »

Zou het niet mogelijk zijn om een 'safe haven' te maken tussen twee stations in, of komt dat neer op een ongebruikt station (qua investering)?
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Dat heb ik mij ook wel eens afgevraagd.

En ... er liggen niet tussen elk station overloopwissels. Wat bij verstoringen wel handig zou kunnen zijn.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door JWM »

Geert schreef:Zou het niet mogelijk zijn om een 'safe haven' te maken tussen twee stations in, of komt dat neer op een ongebruikt station (qua investering)?
Lijkt mij zeer kostbaar omdat je dan waarschijnlijk de tunnel moet verbreden. Denk dat de winst eerder gezocht moet worden in maatregelen die de punctualiteit bevorderen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

KM46 schreef:Dat heb ik mij ook wel eens afgevraagd.

En ... er liggen niet tussen elk station overloopwissels. Wat bij verstoringen wel handig zou kunnen zijn.
Er liggen meer dan genoeg wissels om de metrodienst over een spoor in een nog altijd acceptabele frequentie langs werkzaamheden zoals spoorvernieuwing te krijgen. Meer is leuk maar kost ook klauwen met geld terwijl je het zelden zal gebruiken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door 010jongen »

Bee schreef:
KM46 schreef:Dat heb ik mij ook wel eens afgevraagd.

En ... er liggen niet tussen elk station overloopwissels. Wat bij verstoringen wel handig zou kunnen zijn.
Er liggen meer dan genoeg wissels om de metrodienst over een spoor in een nog altijd acceptabele frequentie langs werkzaamheden zoals spoorvernieuwing te krijgen. Meer is leuk maar kost ook klauwen met geld terwijl je het zelden zal gebruiken.
Overloopwissels zijn er inderdaad genoeg, zeker op de ABC lijnen. Bij verstoringen blijft het metroverkeer dan ook vaak gewoon doorrijden, zij het met een lichte vertraging. Dit in tegenstelling tot de tram in Utrecht, waarbij alle wissels zowat gesaneerd zijn -o- . Bij een verstoring ligt daardoor zowat de gehele lijn plat. Keren kan nog enkel t.h.v. de remise. Enkel spoor rijden is daar ook geen optie.

Om even terug te komen op de eventuele capaciteitsuitbreidingen. Het is voornamelijk Randstadrail wat voor groei zorgt. Op de overige metrolijnen is het nog enigzins acceptabel. Alleen tussen Zuidplein - Beurs - Capelsebrug is het tijdens de spits vaak net toereikend. Tussen Beurs en Schiedam is het meestal wel een stuk rustiger. Daar komt natuurlijk binnenkort wel verandering in met het in gebruik nemen van de Hoekse lijn. Tussen de Capelsebrug en Schiedam zou je eventueel wat extra metro's kunnen inleggen. In de praktijk volgen de ABC metro's elkaar vaak vrijwel direct op, waardoor er vaak een gat van 4 a 5 minuten geen metro verschijnt. Hier zou dan mooi een extra metro kunnen rijden, mits deze er zijn natuurlijk.

Ben ook wel benieuwd naar de eventuele nieuwe tramlijn tussen Noord en Zuid. Deze zou dan via de 's Gravendijkwal west doorkruisen (recent ergens gelezen in een toekomstvisie van de gemeente Rotterdam).
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Etienne »

Bee schreef: Er liggen meer dan genoeg wissels om de metrodienst over een spoor in een nog altijd acceptabele frequentie langs werkzaamheden zoals spoorvernieuwing te krijgen. Meer is leuk maar kost ook klauwen met geld terwijl je het zelden zal gebruiken.
Op het inter-stedelijke deel van metrolijn E echter niet. Gisteren moest tot tweemaal enkelspoor worden gereden tussen Pijnacker Zuid en Melanchtonweg door een defecte bovenleiding. Toch best een flink stuk en het stoort de dienstregeling behoorlijk.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten