Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Alargule schreef:Een proefbedrijf is misschien nog niet zo'n heel gek idee. Daarmee voorkom je wellicht Fyra-achtige toestanden als het in het begin toch blijkt te barsten van de kinderziekten. Zodra de metrolijn dan naar behoren rijdt, gooi je het netwerk bovengronds ook om.

Maar dat zal men wel niet gaan doen.
Zulk proefbedrijf staat gepland vóór de opening van de metrolijn en natuurlijk niet pas erna. Juist zodat er geen RandstadRail-achtige situaties (dat was vergelijking die werd getrokken) in Amsterdam zullen ontstaan waar reizigers bij betrokken worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Ik begrijp dat de gelede bussen die worden uitgespaard met het sluiten van de IJ-tunnel deze zomer gebruikt gaan worden voor tramvervangend vervoer op lijn 1 en 17. De trambaan in het midden van de Cornelis Lelylaan gaat deze zomer ein-de-lijk opgeknapt worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Ik denk niet dat er echt een relatie met de IJtunnel valt te leggen want de afgelopen jaren zijn er elke zomer wel grootschalige werkzaamheden geweest waar veel bussen voor zijn ingezet, steeds eigen materieel. De standaard zomerdienst is natuurlijk nog altijd wat karig terwijl het OV in Amsterdam grotendeels op toeristen draait. Er zijn dus elke zomer genoeg bussen 'over' voor dit soort grapjes.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Bee schreef:Ik begrijp dat de gelede bussen die worden uitgespaard met het sluiten van de IJ-tunnel deze zomer gebruikt gaan worden voor tramvervangend vervoer op lijn 1 en 17. De trambaan in het midden van de Cornelis Lelylaan gaat deze zomer ein-de-lijk opgeknapt worden.
Inderdaad eens hoog tijd. Oost-Europese toestanden daar. :shock:
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Oh, oh, oh, dat GVB toch? Vanmorgen op GVB.nl:
Verstoring tram 16 (richting VU medisch centrum) en 24 (richting VU medisch centrum) :oops:

Toelichting

Tram 16 (richting VU medisch centrum) en 24 (richting VU medisch centrum) rijden om door een technisch defect op de Ferdinand Bolstraat. Houd rekening met extra reistijd tot 5 min. Tram 16 richting VU medisch centrum stopt niet bij de volgende halten: Museumplein Ruysdaelstraat Albert Cuypstraat Stadhouderskade Tram 24 richting VU medisch centrum stopt niet bij de volgende halten: Roelof Hartplein Museumplein Ruysdaelstraat Albert Cuypstraat Stadhouderskade.

Begintijd 15 juni 2016 07:29
Eindtijd 15 juni 2016 08:59
Laatste update 15 juni 2016 07:33
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

*kruisje sla* Tram 24, ze blijft met ons.
duucoo
Berichten: 66
Lid geworden op: za 25 feb 2012, 13:06
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door duucoo »

De werkzaamheden bij station Holendrecht zijn 5 weken vertraagd. Daardoor blijft de uitgang bij station Holendrecht Noord 5 weken langer dicht tot 3 augustus. Meer over het waarom wordt uitgelegd in het filmpje:
Holendrecht toegang Nigtevechtstraat gaat 3 augustus weer open.
Holendrecht toegang AMC is van 3 augustus tot 28 oktober 2016 dicht (sluiting wordt daarmee 5 weken opgeschoven).
Twitter: @Duucoo Blog: duucoo.tumblr.com
sneltram
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door sneltram »

http://over.gvb.nl/over-gvb/ov-netwerk- ... zzelstukje

1700 reacties op het onderzoek naar het toekomstig lijnennet. Conclusie: iedereen wil iets anders. *O*
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

sneltram schreef: Conclusie: iedereen wil iets anders. *O*
Inderdaad. Of: de oplossing voor de voorgelegde "problemen" boeit de respondenten niet heel erg.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Vandaag de nieuwe metro bewegwijzering gespot @ Sloterdijk. Zoals jullie kunnen zien wordt ook hier weer erg efficiënt omgesprongen met de ruimte. Je ziet geen bal van een afstandje, maar goed! :D

Afbeelding
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ja, die leesbaarheid is dramatisch. Zeker door iemand bedacht die Arend met z'n achternaam heet.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Heb paar keer geïnformeerd naar het "waarom?" omdat deze borden voor een grote doelgroep nagenoeg onleesbaar zijn totdat je er boven op staat. De enige reactie tot nu toe is is dat de situatie wat beter is met de achtergrondverlichting aan. Een inhoudelijke reactie waarom zo'n bord voor 90% uit leegruimte moet bestaan bleef uit.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Die leegruimte vind ik niet zo'n probleem. Geeft de borden ergens wel een rustige uitstraling. Maar ik denk dat het probleem al verholpen is als je de puntsgrootte van het toegepaste lettertype * 1,5 doet.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Kwestie van verlichting binnenin aanzetten. Dan zal het een stuk duidelijker zijn. En ja, iets groter mag inderdaad, ruimte zat. :Y
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hainje »

Of de grote borden waren niet meer in voorraad, dat kan natuurlijk ook. :P
🍉
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Gevalletje systeemgekte, lijkt me. Je bedenkt een matrix, die absoluut niet verkeerd is, en daar blijf je bij. Gevolg: de meest relevante informatie op het bord (bestemmingen) wordt het kleinst weergegeven. Kan natuurlijk best anders, maar ja, het systeem, hè?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Alargule schreef:Die leegruimte vind ik niet zo'n probleem. Geeft de borden ergens wel een rustige uitstraling. Maar ik denk dat het probleem al verholpen is als je de puntsgrootte van het toegepaste lettertype * 1,5 doet.
Dat is de grote vraag: waarom wordt ervoor gekozen om die letters zo priegelig te houden terwijl er zat ruimte is om ze iets te vergroten én functioneel "wit" in stand te houden?
fred1954 schreef:Kwestie van verlichting binnenin aanzetten. Dan zal het een stuk duidelijker zijn. En ja, iets groter mag inderdaad, ruimte zat. :Y
Ook dan zijn die letters gewoon te klein. Dat zie je op het CS ook: i.p.v. dat je helemaal geen letters ziet wordt het een verlichte waas van een afstand.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

n-evo schreef:Dat is de grote vraag: waarom wordt ervoor gekozen om die letters zo priegelig te houden terwijl er zat ruimte is om ze iets te vergroten én functioneel "wit" in stand te houden?
Die vraag kun je je tot in lengte van dagen blijven stellen; beter is het te constateren dat deze ontwerpoplossing verbetering behoeft en dat dat vrij eenvoudig te bewerkstelligen is bovendien. Zie ook mijn eerdere voorstel. En vervolgens is het een kwestie van de juiste kanalen te zoeken. Wijnemenjemee.nl zou al een goede optie zijn. Of je moest een direct lijntje met het ontwerpbureau hebben, al zullen die tegenwerpen dat de opdrachtgever bepaalt.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Denk dat er miscommunicatie is tussen ons: :) deze feedback over de leesbaarheid hebben ik en anderen dus al paar keer op wijnemenjemee.nl gegeven. Komt helaas geen echt inhoudelijke reactie op terug.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21273
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Het GVB heeft het Netwerkspel op zijn site gezet, waarbij je zelf het toekomstige busnet in Noord mag "aankleden". Vier lijnen zijn al gegeven en op basis van de gegeven suggesties (of een eigen suggestie) mag je dat aanvullen, mits je maar maximaal 12 bussen extra nodig hebt.

Het is alleen wel een PDF en ik heb ook geen idee of je dit kunt insturen en (als dat al mogelijk is) er ook echt iets mee gedaan wordt.

Ik kies in elk geval voor lijn E, omdat die enkele verbindingen biedt die anders zouden verdwijnen. Wel zou ik willen voorstellen om lijn E via de Pomonastraat en Appelweg te laten rijden in plaats van via de Meteorenweg. Dit scheelt in reistijd en benodigd aantal bussen en de Meteorenweg wordt al bediend door lijn B, terwijl de Pomonostraat niet meer wordt bediend.

Verder kies ik voor F om Landelijk Noord bereikbaar te houden. Mocht dit toch te duur zijn, wordt het een buurtbus (G).

Ook kies ik voor C+ om een overstapvrije verbinding met het Buikslotermeerplein te geven. Wat mij betreft mag die lijn ook eindigen op het Olof Palmeplein.

Tot slot kies ik voor D++ om Molenwijk zijn rechtstreekse verbinding met het Buikslotermeerplein te laten behouden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Niet dat het extreem veel uitmaakt, maar hoop ergens dat ze voor de vorm en uitstraling de lijnnummers van zowel tram als metro en de tramsymbolen gaan moderniseren. Zou straks een mooi moment zijn. Na opheffing van tram 24 en 25 ziet lijn 26 er wel heel eenzaam uit in de lijst. :P
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

n-evo schreef:Niet dat het extreem veel uitmaakt, maar hoop ergens dat ze voor de vorm en uitstraling de lijnnummers van zowel tram als metro en de tramsymbolen gaan moderniseren. Zou straks een mooi moment zijn. Na opheffing van tram 24 en 25 ziet lijn 26 er wel heel eenzaam uit in de lijst. :P
Een groot deel van het tramnet gaat, met de opening van de NZL, op de schop, minder noord-zuid lijnen, meer oost-west lijnen, combinaties van lijnen, kortom, ga er maar van uit dat een flink deel van de lijnnummers gaat veranderen. Lijkt me ook een goed moment dan.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Wie zal het zeggen. GVB's wegen zijn ondoorgrondelijk wat dat betreft. :wink:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Ik heb al eens een pdf'je gezien met lijnletters... :|
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Waarom pleuren ze op elk bord ook het woord metro? Als je de poortjes passeert moet toch duidelijk zijn dat je het metrosysteem in komt. Ik bedoel, op perrons hangen nu zelfs borden met

< Metro Gein M50..............................M50 Isolatorweg Metro >
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten