Zulk proefbedrijf staat gepland vóór de opening van de metrolijn en natuurlijk niet pas erna. Juist zodat er geen RandstadRail-achtige situaties (dat was vergelijking die werd getrokken) in Amsterdam zullen ontstaan waar reizigers bij betrokken worden.Alargule schreef:Een proefbedrijf is misschien nog niet zo'n heel gek idee. Daarmee voorkom je wellicht Fyra-achtige toestanden als het in het begin toch blijkt te barsten van de kinderziekten. Zodra de metrolijn dan naar behoren rijdt, gooi je het netwerk bovengronds ook om.
Maar dat zal men wel niet gaan doen.
Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik begrijp dat de gelede bussen die worden uitgespaard met het sluiten van de IJ-tunnel deze zomer gebruikt gaan worden voor tramvervangend vervoer op lijn 1 en 17. De trambaan in het midden van de Cornelis Lelylaan gaat deze zomer ein-de-lijk opgeknapt worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik denk niet dat er echt een relatie met de IJtunnel valt te leggen want de afgelopen jaren zijn er elke zomer wel grootschalige werkzaamheden geweest waar veel bussen voor zijn ingezet, steeds eigen materieel. De standaard zomerdienst is natuurlijk nog altijd wat karig terwijl het OV in Amsterdam grotendeels op toeristen draait. Er zijn dus elke zomer genoeg bussen 'over' voor dit soort grapjes.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Inderdaad eens hoog tijd. Oost-Europese toestanden daar.Bee schreef:Ik begrijp dat de gelede bussen die worden uitgespaard met het sluiten van de IJ-tunnel deze zomer gebruikt gaan worden voor tramvervangend vervoer op lijn 1 en 17. De trambaan in het midden van de Cornelis Lelylaan gaat deze zomer ein-de-lijk opgeknapt worden.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Oh, oh, oh, dat GVB toch? Vanmorgen op GVB.nl:
Verstoring tram 16 (richting VU medisch centrum) en 24 (richting VU medisch centrum)
Toelichting
Tram 16 (richting VU medisch centrum) en 24 (richting VU medisch centrum) rijden om door een technisch defect op de Ferdinand Bolstraat. Houd rekening met extra reistijd tot 5 min. Tram 16 richting VU medisch centrum stopt niet bij de volgende halten: Museumplein Ruysdaelstraat Albert Cuypstraat Stadhouderskade Tram 24 richting VU medisch centrum stopt niet bij de volgende halten: Roelof Hartplein Museumplein Ruysdaelstraat Albert Cuypstraat Stadhouderskade.
Begintijd 15 juni 2016 07:29
Eindtijd 15 juni 2016 08:59
Laatste update 15 juni 2016 07:33
Verstoring tram 16 (richting VU medisch centrum) en 24 (richting VU medisch centrum)
Toelichting
Tram 16 (richting VU medisch centrum) en 24 (richting VU medisch centrum) rijden om door een technisch defect op de Ferdinand Bolstraat. Houd rekening met extra reistijd tot 5 min. Tram 16 richting VU medisch centrum stopt niet bij de volgende halten: Museumplein Ruysdaelstraat Albert Cuypstraat Stadhouderskade Tram 24 richting VU medisch centrum stopt niet bij de volgende halten: Roelof Hartplein Museumplein Ruysdaelstraat Albert Cuypstraat Stadhouderskade.
Begintijd 15 juni 2016 07:29
Eindtijd 15 juni 2016 08:59
Laatste update 15 juni 2016 07:33
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
*kruisje sla* Tram 24, ze blijft met ons.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De werkzaamheden bij station Holendrecht zijn 5 weken vertraagd. Daardoor blijft de uitgang bij station Holendrecht Noord 5 weken langer dicht tot 3 augustus. Meer over het waarom wordt uitgelegd in het filmpje:
Holendrecht toegang AMC is van 3 augustus tot 28 oktober 2016 dicht (sluiting wordt daarmee 5 weken opgeschoven).
Holendrecht toegang Nigtevechtstraat gaat 3 augustus weer open.
Holendrecht toegang AMC is van 3 augustus tot 28 oktober 2016 dicht (sluiting wordt daarmee 5 weken opgeschoven).
Twitter: @Duucoo Blog: duucoo.tumblr.com
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
http://over.gvb.nl/over-gvb/ov-netwerk- ... zzelstukje
1700 reacties op het onderzoek naar het toekomstig lijnennet. Conclusie: iedereen wil iets anders. *O*
1700 reacties op het onderzoek naar het toekomstig lijnennet. Conclusie: iedereen wil iets anders. *O*
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Inderdaad. Of: de oplossing voor de voorgelegde "problemen" boeit de respondenten niet heel erg.sneltram schreef: Conclusie: iedereen wil iets anders. *O*
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Vandaag de nieuwe metro bewegwijzering gespot @ Sloterdijk. Zoals jullie kunnen zien wordt ook hier weer erg efficiënt omgesprongen met de ruimte. Je ziet geen bal van een afstandje, maar goed! :D
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ja, die leesbaarheid is dramatisch. Zeker door iemand bedacht die Arend met z'n achternaam heet.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Heb paar keer geïnformeerd naar het "waarom?" omdat deze borden voor een grote doelgroep nagenoeg onleesbaar zijn totdat je er boven op staat. De enige reactie tot nu toe is is dat de situatie wat beter is met de achtergrondverlichting aan. Een inhoudelijke reactie waarom zo'n bord voor 90% uit leegruimte moet bestaan bleef uit.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Die leegruimte vind ik niet zo'n probleem. Geeft de borden ergens wel een rustige uitstraling. Maar ik denk dat het probleem al verholpen is als je de puntsgrootte van het toegepaste lettertype * 1,5 doet.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Kwestie van verlichting binnenin aanzetten. Dan zal het een stuk duidelijker zijn. En ja, iets groter mag inderdaad, ruimte zat. :Y
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Of de grote borden waren niet meer in voorraad, dat kan natuurlijk ook.
🍉
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Gevalletje systeemgekte, lijkt me. Je bedenkt een matrix, die absoluut niet verkeerd is, en daar blijf je bij. Gevolg: de meest relevante informatie op het bord (bestemmingen) wordt het kleinst weergegeven. Kan natuurlijk best anders, maar ja, het systeem, hè?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat is de grote vraag: waarom wordt ervoor gekozen om die letters zo priegelig te houden terwijl er zat ruimte is om ze iets te vergroten én functioneel "wit" in stand te houden?Alargule schreef:Die leegruimte vind ik niet zo'n probleem. Geeft de borden ergens wel een rustige uitstraling. Maar ik denk dat het probleem al verholpen is als je de puntsgrootte van het toegepaste lettertype * 1,5 doet.
Ook dan zijn die letters gewoon te klein. Dat zie je op het CS ook: i.p.v. dat je helemaal geen letters ziet wordt het een verlichte waas van een afstand.fred1954 schreef:Kwestie van verlichting binnenin aanzetten. Dan zal het een stuk duidelijker zijn. En ja, iets groter mag inderdaad, ruimte zat. :Y
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Die vraag kun je je tot in lengte van dagen blijven stellen; beter is het te constateren dat deze ontwerpoplossing verbetering behoeft en dat dat vrij eenvoudig te bewerkstelligen is bovendien. Zie ook mijn eerdere voorstel. En vervolgens is het een kwestie van de juiste kanalen te zoeken. Wijnemenjemee.nl zou al een goede optie zijn. Of je moest een direct lijntje met het ontwerpbureau hebben, al zullen die tegenwerpen dat de opdrachtgever bepaalt.n-evo schreef:Dat is de grote vraag: waarom wordt ervoor gekozen om die letters zo priegelig te houden terwijl er zat ruimte is om ze iets te vergroten én functioneel "wit" in stand te houden?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Denk dat er miscommunicatie is tussen ons: :) deze feedback over de leesbaarheid hebben ik en anderen dus al paar keer op wijnemenjemee.nl gegeven. Komt helaas geen echt inhoudelijke reactie op terug.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het GVB heeft het Netwerkspel op zijn site gezet, waarbij je zelf het toekomstige busnet in Noord mag "aankleden". Vier lijnen zijn al gegeven en op basis van de gegeven suggesties (of een eigen suggestie) mag je dat aanvullen, mits je maar maximaal 12 bussen extra nodig hebt.
Het is alleen wel een PDF en ik heb ook geen idee of je dit kunt insturen en (als dat al mogelijk is) er ook echt iets mee gedaan wordt.
Ik kies in elk geval voor lijn E, omdat die enkele verbindingen biedt die anders zouden verdwijnen. Wel zou ik willen voorstellen om lijn E via de Pomonastraat en Appelweg te laten rijden in plaats van via de Meteorenweg. Dit scheelt in reistijd en benodigd aantal bussen en de Meteorenweg wordt al bediend door lijn B, terwijl de Pomonostraat niet meer wordt bediend.
Verder kies ik voor F om Landelijk Noord bereikbaar te houden. Mocht dit toch te duur zijn, wordt het een buurtbus (G).
Ook kies ik voor C+ om een overstapvrije verbinding met het Buikslotermeerplein te geven. Wat mij betreft mag die lijn ook eindigen op het Olof Palmeplein.
Tot slot kies ik voor D++ om Molenwijk zijn rechtstreekse verbinding met het Buikslotermeerplein te laten behouden.
Het is alleen wel een PDF en ik heb ook geen idee of je dit kunt insturen en (als dat al mogelijk is) er ook echt iets mee gedaan wordt.
Ik kies in elk geval voor lijn E, omdat die enkele verbindingen biedt die anders zouden verdwijnen. Wel zou ik willen voorstellen om lijn E via de Pomonastraat en Appelweg te laten rijden in plaats van via de Meteorenweg. Dit scheelt in reistijd en benodigd aantal bussen en de Meteorenweg wordt al bediend door lijn B, terwijl de Pomonostraat niet meer wordt bediend.
Verder kies ik voor F om Landelijk Noord bereikbaar te houden. Mocht dit toch te duur zijn, wordt het een buurtbus (G).
Ook kies ik voor C+ om een overstapvrije verbinding met het Buikslotermeerplein te geven. Wat mij betreft mag die lijn ook eindigen op het Olof Palmeplein.
Tot slot kies ik voor D++ om Molenwijk zijn rechtstreekse verbinding met het Buikslotermeerplein te laten behouden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Niet dat het extreem veel uitmaakt, maar hoop ergens dat ze voor de vorm en uitstraling de lijnnummers van zowel tram als metro en de tramsymbolen gaan moderniseren. Zou straks een mooi moment zijn. Na opheffing van tram 24 en 25 ziet lijn 26 er wel heel eenzaam uit in de lijst.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Een groot deel van het tramnet gaat, met de opening van de NZL, op de schop, minder noord-zuid lijnen, meer oost-west lijnen, combinaties van lijnen, kortom, ga er maar van uit dat een flink deel van de lijnnummers gaat veranderen. Lijkt me ook een goed moment dan.n-evo schreef:Niet dat het extreem veel uitmaakt, maar hoop ergens dat ze voor de vorm en uitstraling de lijnnummers van zowel tram als metro en de tramsymbolen gaan moderniseren. Zou straks een mooi moment zijn. Na opheffing van tram 24 en 25 ziet lijn 26 er wel heel eenzaam uit in de lijst.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Wie zal het zeggen. GVB's wegen zijn ondoorgrondelijk wat dat betreft.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik heb al eens een pdf'je gezien met lijnletters...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Waarom pleuren ze op elk bord ook het woord metro? Als je de poortjes passeert moet toch duidelijk zijn dat je het metrosysteem in komt. Ik bedoel, op perrons hangen nu zelfs borden met
< Metro Gein M50..............................M50 Isolatorweg Metro >
< Metro Gein M50..............................M50 Isolatorweg Metro >
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten