Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]
Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]
Feasgar math! Na een hectische periode in het voorjaar, met als hoogtepunt de maand mei, besloot ik dat het tijd was voor rust. Ik wou naar een plek met ruige natuur, weinig mensen en ook weinig contact met de wereld thuis. Die plek vond ik, op een plek zo noordelijk als Göteborg (Zweden), maar dan in het Engelse taalgebied: De Schotse Hooglanden. Plannen werden gemaakt, reserveringen geboekt, en daarna werd op 2 juni vertrokken voor een reis van tien dagen. De reis zou beginnen in het gebied dat de Keltische taal Alba noemt, maar eindigen in een andere uithoek van West-Europa.
Maar eerst: Schotland. Voor iemand die niet vliegt is het een hele reis om er te komen,en daarom was het logisch dat de reis begon tegen half vijf in de middag, om boodschappen te doen.
Daarna ging het per bus en per trein naar Rotterdam. Dat bleek nog wel een kleine opgave, door een sein- en wisselstoring in Utrecht was het treinverkeer naar Rotterdam verstoord. Dat DSSU heeft zoveel voordelen! :N
Na het avondeten en een bezoek aan wat bekenden op het station ging het daarna verder, met de sprinter naar Hoek van Holland.
Na een halfuurtje kon ik mijn aansluiting al zien, de Stena Brittanica. Na een korte controle bij de incheckbalie en bij de Douane…
...kon ik zo door: Naar het Schip! :D
Voor wie nog nooit per Stena Line gereisd is: bedenk je een vliegveld na de douane, punt. Daar ik geen behoefte had aan Tax-Free parfum keek ik nog even wat TV, het laatste beetje Nederland. (en ja, het is de Keuringsdienst van Waarde) :)
Tegen 10 uur vertrok de boot, en daarna ging het al vrij snel naar bed.
En dan sta je ineens acht uur later aangemeerd en wel in Harwich, nog 1 natiegrens te gaan! :D
Na een Full English op de boot als ontbijt ging het al snel naar Harwich International station. De treinmaatschappij is hier Abellio Greater Anglia, dus inderdaad: NS. Harwich heeft nog speciale boottreinen naar Londen, die doordeweeks ook als ochtendspitstrein dienen. Twaalf bakken dus, dubbeldeks gaat hier namelijk niet.
De rit begon eerst nog rustig…
…maar na verloop van tijd werd het steeds drukker. Ter hoogte van Stratford bleek op een andere trein iemand onwel geworden, waardoor een lichte treinfile ontstaan was. Toch typisch om tot zes maal toe ingehaald te worden door een stoptrein van TFL… :')
Uiteindelijk bereikten we met een kwartiertje vertraging London Liverpool street. Zelfs om 9 uur ‘s ochtends is het hier nog middenin de spits, de City (een van de Londense zakenwijken) is hier vlakbij.
Met de Underground (die nog steeds niet Nederlands Contactless accepteert) ging het daarna naar London Euston.
Hier moest nog even gewacht worden tot mijn volgende trein aangekondigd werd, tijd die gebruikt werd om te kletsen met een Schotse vader en zijn zoontje.
Uiteindelijk kon dan worden ingestapt, en daarbij wordt van alle reizigers manueel de kaartjes gecontroleerd. Kosten nog moeite gespaard, poortjes (die er op veel Britse stations wel zijn) zijn er hier niet. :)
Hierna volgde een reis van 4,5 uur met Virgin Trains naar Glasgow, een reis die op wat vertraging na vrij oninteressant begon. Zelfs hier was ik alleen nog steeds niet van Nederland af. :')
In het Lake District en Cumbria werd het landschap veel mooier. Lang ben je hier trouwens niet: de trein rijdt vrijwel overal 200 km/h, de gemiddelde snelheid van deze treinrit ligt hoger dan de maximumsnelheid op het netwerk van NSR… :X
Uiteindelijk werd een paar minuutjes later dan gepland Glasgow Central bereikt, welkom in Schotland! *O*
Glasgow heeft twee stations, Central en Queen Street. Ik besloot eerst de weg te verkennen naar Queen Street, en dat kan met een pendelbus van, opnieuw, NS! :') Abellio is namelijk de uitbater van Scotrail, de Schotse nationale spoorwegmaatschappij.
Daar ik redelijk optijd was besloot ik nog even een wandelingetje te doen door de stad, waar gezellige vrijdagmiddag-drukte heerste. :)
Ruim 20 minuten voor vertrek was ik weer op het station. Station Queen Street is deze zomer grotendeels dicht vanwege elektrificatie-werkzaamheden, en dus moeten alle treinen van de aparte ondergrondse perrons, die aan een andere lijn liggen.
De meeste treinen díe normaal gesproken boven vertrekken vertrokken nu onder, wat natuurlijk veel drukte gaf. Met ietswat vertraging kwam daardoor mijn volgende trein binnen, richting Oban.
De rit naar Oban duurt 2,5 uur, en daarom is op deze trein, die feitelijk een stoptrein is, zelfs catering aanwezig. Niets te klagen dus. :)
Naarmate de reis vorderde werd het landschap steeds heuvelachtiger, steeds kaler, steeds mooier.
En tegen kwart voor acht lokale tijd stond ik dan in Oban. Het eindpunt van de dag,
Dit dorpje leeft van twee dingen: toerisme en het ferryverkeer, beiden hier gevestigd door de spoorlijn. In dit toeristische seizoen komt het dorp daarmee tot leven, buiten de zomer wonen hier ongeveer evenveel mensen als in Bodegraven.
Mocht het niet duidelijk zijn: dit is dus Ruraal Schotland, waar men Schots Keltisch als volkstaal heeft.
Na een hapje eten wou ik snel naar bed. De slaapplek die ik had was met 30 pond nog vrij goedkoop, maar daarvoor krijg je dan wel het meest verrotte gebouw van het dorp… Voor het slapengaan besloot ik nog maar even in de haven te kijken, ik werd niet teleurgesteld. (A)
Na een verder vrij rustgevende nacht was ik bijtijds mijn bed uit om nog een ontbiijtje te scoren, en daarna weer verder te gaan. Daarbij kwam ik langs de haven, die een prominente rol heeft in het dorp. In de nacht was een stoomboot aangemeerd... *O*
Wie niet van Optares houdt is hierbij trouwens gewaarschuwd, hier is het Optare of een Touringcar op de streekbussen.
Hierna ging ik weer naar het station, voor de trein van 8:57, waarmee ik terug zou steken naar Crianlarich.
Het terugsteken is hier trouwens geen ramp…
Crianlarich, hier had ik een korte overstap voor de richting Mallaig, ik was net optijd om de volgende trein binnen te zien komen.
Het was maar goed dat ik zitplaatsreserveringen had geregeld had in Londen, want het was enorm druk aan boord.
De route van Crianlarich naar Mallaig is deel van de West Highland Route, wat wordt gezien als een van de mooiste spoorlijnen van de wereld. En mooi was het zeker: *O*
De route loopt dwars door de Rannoch Moor, een moerassige vlakte omringt door enkele van de hoogste toppen in Schotland. Ik kan hier heel erg van genieten... :D
Nadat het landschap weer wat normaler wordt...
…komt de trein aan in Fort William, waar deze kop moet maken voor het vervolg van de reis richting Mallaig. Fotostop! *O*
Op het station waren ook rijtuigen te vinden van de Caledonian Sleeper, die die ochtend uit Londen waren gekomen. Opvallend was het rijtuig in Virgin-kleuren, daar Virgin toch al een tijdje geen Mark 3-rijtuigen meer gebruikt (in deze kleuren sinds 2005 al niet meer)...
Langzaam ging het vervolgens verder…
… om vervolgens opnieuw de heuvels in te duiken.
En dan het moment dat de toeristen in de trein vechten voor een plekje langs het raam (en ik blij was met de reservering): Glennfinnan Viaduct. Dit viaduct is bekend in heel de wereld van onder andere Harry Potter, en staat daarom ook op Schotse bankbiljetten. Het geluid van fotocamera’s was oorverdovend... :X
Het uitzicht hierna was machtig mooi, en uiteindelijk werd ook de Atlantische Oceaan weer bereikt. :)
En toen was ik in Mallaig! Alhier was het tijd voor lunch, en keek ik wat rond in het pittoreske dorpje.
Daarna ging ik naar de haven, om op de boot te stappen naar de overkant: Armadale op het eiland Skye. Een verrassend betaalbare boot trouwens, wat mogelijk is doordat bootmaatschappij Caledonian Macbryne een staatsbedrijf is.
De overtocht voert over de Atlantische Oceaan, en in de tocht van 40 minuten kwam ik in gesprek met een groep Franse enioren die op Skye zouden verblijven.
Tot hier was alles vrij redelijk verlopen, maar helaas bleek dat de busmaatschappij op Skye per direct de dienstregeling had gewijzigd, en in dit deel van de wereld is dan om 16:30 de laatste bus al geweest. Om toch het eindpunt Kyle te bereiken ging het verder per taxi, die zo aardig was om gratis fotostops in te lassen.
En ietsjes later dan gepland bereikte ik dan Kyle of Lochalsh, eindpunt van de dag. Dit dorpje met ongeveer evenveel inwoners als Mariënberg heeft een grote regionale functie, die gegroeid is door de spoorlijn die hier eindigt en de overgang naar het eiland Skye die hier altijd al is geweest, maar nu als brug loopt. Hier liep ik na het avondeten nog even een wandelingetje door het dorpje.
Op het station kwam de laatste trein uit Inverness net binnen, welke hier zou overnachten.
En daarna zocht ik al snel zelf het bed op.
Het vervolg komt in deel 2. In dat deel stap ik op meer boten, gaat er meer mis, zie ik meer bergen en ga ik door wat dalen. Op- en aanmerkingen worden gewaardeerd! :D
Maar eerst: Schotland. Voor iemand die niet vliegt is het een hele reis om er te komen,en daarom was het logisch dat de reis begon tegen half vijf in de middag, om boodschappen te doen.
Daarna ging het per bus en per trein naar Rotterdam. Dat bleek nog wel een kleine opgave, door een sein- en wisselstoring in Utrecht was het treinverkeer naar Rotterdam verstoord. Dat DSSU heeft zoveel voordelen! :N
Na het avondeten en een bezoek aan wat bekenden op het station ging het daarna verder, met de sprinter naar Hoek van Holland.
Na een halfuurtje kon ik mijn aansluiting al zien, de Stena Brittanica. Na een korte controle bij de incheckbalie en bij de Douane…
...kon ik zo door: Naar het Schip! :D
Voor wie nog nooit per Stena Line gereisd is: bedenk je een vliegveld na de douane, punt. Daar ik geen behoefte had aan Tax-Free parfum keek ik nog even wat TV, het laatste beetje Nederland. (en ja, het is de Keuringsdienst van Waarde) :)
Tegen 10 uur vertrok de boot, en daarna ging het al vrij snel naar bed.
En dan sta je ineens acht uur later aangemeerd en wel in Harwich, nog 1 natiegrens te gaan! :D
Na een Full English op de boot als ontbijt ging het al snel naar Harwich International station. De treinmaatschappij is hier Abellio Greater Anglia, dus inderdaad: NS. Harwich heeft nog speciale boottreinen naar Londen, die doordeweeks ook als ochtendspitstrein dienen. Twaalf bakken dus, dubbeldeks gaat hier namelijk niet.
De rit begon eerst nog rustig…
…maar na verloop van tijd werd het steeds drukker. Ter hoogte van Stratford bleek op een andere trein iemand onwel geworden, waardoor een lichte treinfile ontstaan was. Toch typisch om tot zes maal toe ingehaald te worden door een stoptrein van TFL… :')
Uiteindelijk bereikten we met een kwartiertje vertraging London Liverpool street. Zelfs om 9 uur ‘s ochtends is het hier nog middenin de spits, de City (een van de Londense zakenwijken) is hier vlakbij.
Met de Underground (die nog steeds niet Nederlands Contactless accepteert) ging het daarna naar London Euston.
Hier moest nog even gewacht worden tot mijn volgende trein aangekondigd werd, tijd die gebruikt werd om te kletsen met een Schotse vader en zijn zoontje.
Uiteindelijk kon dan worden ingestapt, en daarbij wordt van alle reizigers manueel de kaartjes gecontroleerd. Kosten nog moeite gespaard, poortjes (die er op veel Britse stations wel zijn) zijn er hier niet. :)
Hierna volgde een reis van 4,5 uur met Virgin Trains naar Glasgow, een reis die op wat vertraging na vrij oninteressant begon. Zelfs hier was ik alleen nog steeds niet van Nederland af. :')
In het Lake District en Cumbria werd het landschap veel mooier. Lang ben je hier trouwens niet: de trein rijdt vrijwel overal 200 km/h, de gemiddelde snelheid van deze treinrit ligt hoger dan de maximumsnelheid op het netwerk van NSR… :X
Uiteindelijk werd een paar minuutjes later dan gepland Glasgow Central bereikt, welkom in Schotland! *O*
Glasgow heeft twee stations, Central en Queen Street. Ik besloot eerst de weg te verkennen naar Queen Street, en dat kan met een pendelbus van, opnieuw, NS! :') Abellio is namelijk de uitbater van Scotrail, de Schotse nationale spoorwegmaatschappij.
Daar ik redelijk optijd was besloot ik nog even een wandelingetje te doen door de stad, waar gezellige vrijdagmiddag-drukte heerste. :)
Ruim 20 minuten voor vertrek was ik weer op het station. Station Queen Street is deze zomer grotendeels dicht vanwege elektrificatie-werkzaamheden, en dus moeten alle treinen van de aparte ondergrondse perrons, die aan een andere lijn liggen.
De meeste treinen díe normaal gesproken boven vertrekken vertrokken nu onder, wat natuurlijk veel drukte gaf. Met ietswat vertraging kwam daardoor mijn volgende trein binnen, richting Oban.
De rit naar Oban duurt 2,5 uur, en daarom is op deze trein, die feitelijk een stoptrein is, zelfs catering aanwezig. Niets te klagen dus. :)
Naarmate de reis vorderde werd het landschap steeds heuvelachtiger, steeds kaler, steeds mooier.
En tegen kwart voor acht lokale tijd stond ik dan in Oban. Het eindpunt van de dag,
Dit dorpje leeft van twee dingen: toerisme en het ferryverkeer, beiden hier gevestigd door de spoorlijn. In dit toeristische seizoen komt het dorp daarmee tot leven, buiten de zomer wonen hier ongeveer evenveel mensen als in Bodegraven.
Mocht het niet duidelijk zijn: dit is dus Ruraal Schotland, waar men Schots Keltisch als volkstaal heeft.
Na een hapje eten wou ik snel naar bed. De slaapplek die ik had was met 30 pond nog vrij goedkoop, maar daarvoor krijg je dan wel het meest verrotte gebouw van het dorp… Voor het slapengaan besloot ik nog maar even in de haven te kijken, ik werd niet teleurgesteld. (A)
Na een verder vrij rustgevende nacht was ik bijtijds mijn bed uit om nog een ontbiijtje te scoren, en daarna weer verder te gaan. Daarbij kwam ik langs de haven, die een prominente rol heeft in het dorp. In de nacht was een stoomboot aangemeerd... *O*
Wie niet van Optares houdt is hierbij trouwens gewaarschuwd, hier is het Optare of een Touringcar op de streekbussen.
Hierna ging ik weer naar het station, voor de trein van 8:57, waarmee ik terug zou steken naar Crianlarich.
Het terugsteken is hier trouwens geen ramp…
Crianlarich, hier had ik een korte overstap voor de richting Mallaig, ik was net optijd om de volgende trein binnen te zien komen.
Het was maar goed dat ik zitplaatsreserveringen had geregeld had in Londen, want het was enorm druk aan boord.
De route van Crianlarich naar Mallaig is deel van de West Highland Route, wat wordt gezien als een van de mooiste spoorlijnen van de wereld. En mooi was het zeker: *O*
De route loopt dwars door de Rannoch Moor, een moerassige vlakte omringt door enkele van de hoogste toppen in Schotland. Ik kan hier heel erg van genieten... :D
Nadat het landschap weer wat normaler wordt...
…komt de trein aan in Fort William, waar deze kop moet maken voor het vervolg van de reis richting Mallaig. Fotostop! *O*
Op het station waren ook rijtuigen te vinden van de Caledonian Sleeper, die die ochtend uit Londen waren gekomen. Opvallend was het rijtuig in Virgin-kleuren, daar Virgin toch al een tijdje geen Mark 3-rijtuigen meer gebruikt (in deze kleuren sinds 2005 al niet meer)...
Langzaam ging het vervolgens verder…
… om vervolgens opnieuw de heuvels in te duiken.
En dan het moment dat de toeristen in de trein vechten voor een plekje langs het raam (en ik blij was met de reservering): Glennfinnan Viaduct. Dit viaduct is bekend in heel de wereld van onder andere Harry Potter, en staat daarom ook op Schotse bankbiljetten. Het geluid van fotocamera’s was oorverdovend... :X
Het uitzicht hierna was machtig mooi, en uiteindelijk werd ook de Atlantische Oceaan weer bereikt. :)
En toen was ik in Mallaig! Alhier was het tijd voor lunch, en keek ik wat rond in het pittoreske dorpje.
Daarna ging ik naar de haven, om op de boot te stappen naar de overkant: Armadale op het eiland Skye. Een verrassend betaalbare boot trouwens, wat mogelijk is doordat bootmaatschappij Caledonian Macbryne een staatsbedrijf is.
De overtocht voert over de Atlantische Oceaan, en in de tocht van 40 minuten kwam ik in gesprek met een groep Franse enioren die op Skye zouden verblijven.
Tot hier was alles vrij redelijk verlopen, maar helaas bleek dat de busmaatschappij op Skye per direct de dienstregeling had gewijzigd, en in dit deel van de wereld is dan om 16:30 de laatste bus al geweest. Om toch het eindpunt Kyle te bereiken ging het verder per taxi, die zo aardig was om gratis fotostops in te lassen.
En ietsjes later dan gepland bereikte ik dan Kyle of Lochalsh, eindpunt van de dag. Dit dorpje met ongeveer evenveel inwoners als Mariënberg heeft een grote regionale functie, die gegroeid is door de spoorlijn die hier eindigt en de overgang naar het eiland Skye die hier altijd al is geweest, maar nu als brug loopt. Hier liep ik na het avondeten nog even een wandelingetje door het dorpje.
Op het station kwam de laatste trein uit Inverness net binnen, welke hier zou overnachten.
En daarna zocht ik al snel zelf het bed op.
Het vervolg komt in deel 2. In dat deel stap ik op meer boten, gaat er meer mis, zie ik meer bergen en ga ik door wat dalen. Op- en aanmerkingen worden gewaardeerd! :D
Laatst gewijzigd door Z2N op zo 12 jun 2016, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]
Mooie foto's!
Zag ik daar de TARDIS in Glasgow?
Zag ik daar de TARDIS in Glasgow?
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8709
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]
Erg leuk verslag! :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]
Wauw, wat een avontuur! Meer! *O*
Ik doe ook maar wat
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]
Daar sluit ik me bij aan. Leuk! :D
Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]
Net als de verslagen van Timon91, is dit ook een mooie. :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]
Dat was een TARDIS inderdaad. Ben benieuwd of Z2N ook Doctor Who is tegen gekomen. :DHageneis schreef:Mooie foto's!
Zag ik daar de TARDIS in Glasgow?
🍉
Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]
Erg mooi verslag. :pos:
Raar dat die busmaatschappij op Skye ineens de dienstregeling heft omgegooid. Je zou toch verwachten dat wel op elke boot aangesloten zou worden?! :?
(En nog even m**r*nn**k*n: je ging in Hoek van Holland niet langs de Douane, maar langs de Marechaussee. Als zoon van een Douane-beambte is me dat vaak genoeg uitgelegd. ;) )
Raar dat die busmaatschappij op Skye ineens de dienstregeling heft omgegooid. Je zou toch verwachten dat wel op elke boot aangesloten zou worden?! :?
(En nog even m**r*nn**k*n: je ging in Hoek van Holland niet langs de Douane, maar langs de Marechaussee. Als zoon van een Douane-beambte is me dat vaak genoeg uitgelegd. ;) )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]
Douane is onderdeel van de Belastingdienst en de Marechaussee toch onderdeel van de Nationale Politie?
🍉
Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]
Z2N, erg fraai!!!!!
Oban is ook niet onbekend vanwege de whisky.
Ik kijk uit naar het volgende deel. :pos: :pos:
Oban is ook niet onbekend vanwege de whisky.
Ik kijk uit naar het volgende deel. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]
Kijk eens goed: De Twaalfde Doctor (Peter Capaldi) loopt net weer naar de TARDIS met River Song...Hainje schreef:Dat was een TARDIS inderdaad. Ben benieuwd of Z2N ook Doctor Who is tegen gekomen. :DHageneis schreef:Mooie foto's!
Zag ik daar de TARDIS in Glasgow?
Overigens is die Doctor Who niet goed in het verbergen van zijn TARDIS, ik ben hem op meerdere plekken in het centrum tegen gekomen daar... :X
Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]
Het zal een dure reis geweest zijn want de boot is al duurder dan wat ik normaal voor een vliegreis betaal. De trein tussen London en Glasgow is ook erg aan de prijs zelfs als je van te voren boekt. Ach als je het maar naar je zin hebt en vliegen is ook niet altijd leuk. Met national express of megabus reizen in Engeland is goedkoper maar duurt veel langer en is veel minder interessant!
Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]
Fantastisch, leuke foto's!
Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]
Gaaf verslag (A) al zou ik niet zeggen dat Oban bepaald klein is en zeker voor Schotse begrippen niet :)
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]
Ik heb een paar jaar geleden ook wat in die regio rondgereisd, leuk om wat bekende plaatsten terug te zien! :pos:
Ik reis daarom in Groot-Brittannië altijd met een Britrail pass, dan vallen de kosten best mee.hidihi schreef:De trein tussen London en Glasgow is ook erg aan de prijs zelfs als je van te voren boekt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]
Ik koos zelf voor de Interrail-kaart, de reden daarvoor wordt wel duidelijk in de latere delen. Samen met de Stena Line en de boot van CalMac kwamen de OV-kosten voor dit deel uit op 162,60, waarvan bijna de helft voor de Zweedse bootmaatschappij. Zou ik overdag de overtocht naar Harwich hebben gedaan, dan zouden de transportkosten lager zijn uitgevallen, maar daar koos ik zelf niet voor.
Als je niet kan vliegen heb je geen keus, maar veel sparen maakt een hoop mogelijk (zeker ook met een leuke werkgever).hidihi schreef:Het zal een dure reis geweest zijn want de boot is al duurder dan wat ik normaal voor een vliegreis betaal.
Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]
Ik kan ook niet vliegen, daarom ga ik met een vliegtuig. :D
Maar ik neem aan dat je dan vliegangst hebt of zoiets dergelijks?
Maar ik neem aan dat je dan vliegangst hebt of zoiets dergelijks?
🍉
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39204
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]
Prachtig verslag! Heerlijk om te lezen :pos:
Hainje schreef:Ik kan ook niet vliegen, daarom ga ik met een vliegtuig. :D
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]
Nee, het ligt gecompliceerder. Ik heb vaak vocht in de gehoorkamer, en daarom buisjes in mijn trommelvliezen. Door het druk in vliegtuigen kunnen die eruit schieten, wat veel schade kan brengen aan mijn gehoor. Daarom mag ik niet vliegen. :YHainje schreef:Ik kan ook niet vliegen, daarom ga ik met een vliegtuig. :D
Maar ik neem aan dat je dan vliegangst hebt of zoiets dergelijks?
Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]
Maakt dingen wel gecompliceerd. Ik ben afgelopen september met de lijn bus naar Schotland gegaan. Je moet toch via London reizen en als je de reistijd bij elkaar optelt ben je toch 20 uur bezig. Ik heb wel tussen stops van een paar dagen gemaakt in London en Manchester maar het blijft toch lang. Volgens mij vindt je reizen met de trein wel leuk en dat scheelt natuurlijk want als je lang reizen niet leuk vindt( zoals ik) dan duurt de reis veel langer. Ben jij trouwens wel eens in Cornwall geweest? Daar is de natuur ook zo mooi.
Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]
Hoe moet ik dat precies voor me zien? De goedkoopste InterRail (5/15 <26) is 200 euro, hoe kun je dan maar 162,20 kwijt zijn?Z2N schreef:Ik koos zelf voor de Interrail-kaart, de reden daarvoor wordt wel duidelijk in de latere delen. Samen met de Stena Line en de boot van CalMac kwamen de OV-kosten voor dit deel uit op 162,60, waarvan bijna de helft voor de Zweedse bootmaatschappij.
Of had je een 30 dagen pass en reken je dus de kosten per reisdag ofzo?
Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]
Oh dat is wel erg zuur. :(Z2N schreef: Nee, het ligt gecompliceerder. Ik heb vaak vocht in de gehoorkamer, en daarom buisjes in mijn trommelvliezen. Door het druk in vliegtuigen kunnen die eruit schieten, wat veel schade kan brengen aan mijn gehoor. Daarom mag ik niet vliegen. :Y
🍉
Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]
We zijn nu op dag 3 van wat een tiendaagse reis is, de kaart was 292 euro dus 29,20 per reisdag.Aking schreef:Hoe moet ik dat precies voor me zien? De goedkoopste InterRail (5/15 <26) is 200 euro, hoe kun je dan maar 162,20 kwijt zijn?Z2N schreef:Ik koos zelf voor de Interrail-kaart, de reden daarvoor wordt wel duidelijk in de latere delen. Samen met de Stena Line en de boot van CalMac kwamen de OV-kosten voor dit deel uit op 162,60, waarvan bijna de helft voor de Zweedse bootmaatschappij.
Of had je een 30 dagen pass en reken je dus de kosten per reisdag ofzo?
Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]
Mooi verslag!
Marechaussee is een onderdeel van Defensie.Hainje schreef:Douane is onderdeel van de Belastingdienst en de Marechaussee toch onderdeel van de Nationale Politie?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Z2N doet het rustig aan (deel 1): A'Ghaidhealtachd [79]
Bekende plekken allemaal, erg gaaf! Ik ga komende zomer (ongeveer) dezelfde kanten uit, maar dan met de auto. Ik ga alleen over met DFDS vanaf IJmuiden, maar daarna ga ik de eerste dag ook door naar Oban om daar te overnachten..
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten