Wellicht trekken die provincies het juist naar zich toe omdat ze vonden dat de 'markt' dat niet goed genoeg kon de afgelopen jaren.CamilleKreemers schreef:Ik merk dat er langzaam meer provincies zijn die de ontwikkelfunctie compleet naar zichzelf trekken. Overijssel, Noord-Brabant en GD hebben de volledige ontwikkelfunctie bij de provincie gelegd. Noord-Holland, Gelderland, Limburg en gemeente Almere beschrijven enorm gedetailleerd wat ze voorschrijven richting de vervoerders.
Ik betwijfel dus of het oorspronkelijke doel van de aanbesteding (lagere kosten bij meer ontwikkelvrijheid) nog wel stand houdt.
Concessie Veluwe (Syntus)
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Welke bussen vallen er weg in de daluren? Ik zie alleen maar lijn 1 en 2 die alleen maar in de spits als vastnet gaan rijden, voor de rest van de lijnen wordt er doordeweeks gereden.Ronald schreef:Kan ook (nog) een foutje zijn natuurlijk. Verder valt op dat er op de Veluwe wel erg veel buslijnen in de daluren vervallen. Kennelijk genereert het toerisme daar (vrijwel) geen reizigers. Ook heb ik het idee dat er weinig mogelijkheden voor de (nieuwe) vervoerder zijn voor eigen inbreng. Iets wat juist altijd als argument vóór aanbesteden wordt gebruikt.SuperGhost schreef:Het vreemde is dat op Harderwijk-Barneveld zowel lijn 205 als lijn 103 genoemd worden... Ben benieuwd hoe men dat voor ogen heeft.
De 106, bij uitstek een toeristenlijn, staat niet vernoemd maar die dienstregeling is afhankelijk van de openingstijden van de Hoge Veluwe
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Met daluren bedoel ik in dit geval 's avonds en in het weekend.
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Het is een ontwikkeling die ook in het VK en Duitsland waarneembaar is: de besteller bepaalt wat er gereden moet worden, wanneer er gereden moet worden (en soms ook waarmee gereden moet worden) en de vervoerder mag het personeel leveren. Die winnen dus vooral op organisatie-efficientie, en als er materieel bij komt kijken ook op de inkoopprijs daarvan.SuperGhost schreef:Wellicht trekken die provincies het juist naar zich toe omdat ze vonden dat de 'markt' dat niet goed genoeg kon de afgelopen jaren.CamilleKreemers schreef:Ik merk dat er langzaam meer provincies zijn die de ontwikkelfunctie compleet naar zichzelf trekken. Overijssel, Noord-Brabant en GD hebben de volledige ontwikkelfunctie bij de provincie gelegd. Noord-Holland, Gelderland, Limburg en gemeente Almere beschrijven enorm gedetailleerd wat ze voorschrijven richting de vervoerders.
Ik betwijfel dus of het oorspronkelijke doel van de aanbesteding (lagere kosten bij meer ontwikkelvrijheid) nog wel stand houdt.
Ik vind het wel een logische ontwikkeling, omdat de minimale kwaliteit van het aanbod sowieso vastligt en er dus niet meer door zelfs die bodem gezakt kan worden door de vervoerder. Voorwaarde is wel dat de opdrachtgevers wél zorgen dat het minimale aanbod ook nog acceptabel is voor de reiziger, en dat begint in Overijssel en Gelderland soms wel erg kritisch te worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Vervoerders kunnen toch alsnog als ze er brood inzien extra verbindingen en in het weekend/avonduren als vastnet rijden als het budget dat toelaat? Ik denk juist dat de vervoerders aardig vrij straks worden gelaten, maar dat er een "Basismobiliteit" wordt gevraagd.
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Geen enkele vervoeder zal extra ritten gaan aanbieden als daar geen subsidie tegenover staat.
Ik denk dat provincies nu meer de regie nemen dan 10 jaar geleden omdat de optimalisaties op de meeste plekken wel goeddeels zijn doorgevoerd. Toen er voor het eerst werd aanbesteed viel er nog best wat te verbeteren, maar dat kun je natuurlijk net blijven doen. Het is voor de reizigers ook niet fijn als alle lijnen na elke aanbesteding weer compleet veranderen.
Daarnaast moeten door alle bezuinigingen behoorlijk aan het boekhouden gaan. Dan snap ik ook wel dat de extraatjes er als eerste aan moeten geloven.
Ik denk dat provincies nu meer de regie nemen dan 10 jaar geleden omdat de optimalisaties op de meeste plekken wel goeddeels zijn doorgevoerd. Toen er voor het eerst werd aanbesteed viel er nog best wat te verbeteren, maar dat kun je natuurlijk net blijven doen. Het is voor de reizigers ook niet fijn als alle lijnen na elke aanbesteding weer compleet veranderen.
Daarnaast moeten door alle bezuinigingen behoorlijk aan het boekhouden gaan. Dan snap ik ook wel dat de extraatjes er als eerste aan moeten geloven.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Dat kan inderdaad. Het nadeel is alleen dat de eisen zo minimaal worden, omdat het geld ook minimaal wordt. Er wordt gewoon fors bezuinigd op de OV-budgetten, daarom worden die eisen zo ingekort.
En met name in de Veluwe ben ik vrij verbaasd, aangezien daar naar mijn inzicht nog veel meer efficiëntie te behalen is als men een keer afstapt van het idee dat elk dorpje een directe verbinding met zo'n beetje elke stad rond de Veluwe moet krijgen of een zo snel mogelijk verbinding moet behouden (hiermee doel ik op lijn 102 tussen Voorthuizen en Apeldoorn). Dit is natuurlijk niet leuk, maar de ongunstige ligging van de bestemmingen (Barneveld, Ede, Arnhem, Apeldoorn, Harderwijk) maakt het gewoon niet mogelijk om dat verbindingen én rechtstreeks en relatief frequent te bieden zonder het onrendabel te maken. En dan denk ik dat veel mensen liever 2x p/u een verbinding met 1 goede overstap hebben dan 1x p/u een rechtstreekse bus. En dat mensen ook liever 1x p/u een vaste bus met 1 goede overstap hebben dan een rechtstreekse belbus (tenzij je uiteraard net zoals op Groningen/Leeuwarden<->Rotterdam/Den Haag kunt alterneren, maar die situatie heb je nu niet op de Veluwe).
Toegegeven: het zou voor Gelderland natuurlijk veel makkelijker zijn geweest als NS zou meewerken met betrekking tot Barneveld Noord (zodat je lijn 102 niet parallel aan het spoor hoeft te laten rijden, zonder dat die een echte kern bediend tussendoor, omdat anders de grote kernen Voorthuizen en Barneveld een slechte verbinding met Apeldoorn zouden hebben). Maar nu lijken er straks wellicht 2 verschillende buslijnen tussen Barneveld en Wittenberg te gaan ontstaan (lijn 102 die na Voorthuizen afbuigt naar Barneveld voordat die doorrijdt naar Amersfoort en een lijn via Kootwijkerbroek-Stroe) en dat maakt het natuurlijk ook niet veel rendabeler (lijkt me dan ook dat de ingetekende pilotlijn via Kootwijkerbroek er dan ook niet komt en de huidige 105 dat dorpje blijft bedienen doordeweeks).
En met name in de Veluwe ben ik vrij verbaasd, aangezien daar naar mijn inzicht nog veel meer efficiëntie te behalen is als men een keer afstapt van het idee dat elk dorpje een directe verbinding met zo'n beetje elke stad rond de Veluwe moet krijgen of een zo snel mogelijk verbinding moet behouden (hiermee doel ik op lijn 102 tussen Voorthuizen en Apeldoorn). Dit is natuurlijk niet leuk, maar de ongunstige ligging van de bestemmingen (Barneveld, Ede, Arnhem, Apeldoorn, Harderwijk) maakt het gewoon niet mogelijk om dat verbindingen én rechtstreeks en relatief frequent te bieden zonder het onrendabel te maken. En dan denk ik dat veel mensen liever 2x p/u een verbinding met 1 goede overstap hebben dan 1x p/u een rechtstreekse bus. En dat mensen ook liever 1x p/u een vaste bus met 1 goede overstap hebben dan een rechtstreekse belbus (tenzij je uiteraard net zoals op Groningen/Leeuwarden<->Rotterdam/Den Haag kunt alterneren, maar die situatie heb je nu niet op de Veluwe).
Toegegeven: het zou voor Gelderland natuurlijk veel makkelijker zijn geweest als NS zou meewerken met betrekking tot Barneveld Noord (zodat je lijn 102 niet parallel aan het spoor hoeft te laten rijden, zonder dat die een echte kern bediend tussendoor, omdat anders de grote kernen Voorthuizen en Barneveld een slechte verbinding met Apeldoorn zouden hebben). Maar nu lijken er straks wellicht 2 verschillende buslijnen tussen Barneveld en Wittenberg te gaan ontstaan (lijn 102 die na Voorthuizen afbuigt naar Barneveld voordat die doorrijdt naar Amersfoort en een lijn via Kootwijkerbroek-Stroe) en dat maakt het natuurlijk ook niet veel rendabeler (lijkt me dan ook dat de ingetekende pilotlijn via Kootwijkerbroek er dan ook niet komt en de huidige 105 dat dorpje blijft bedienen doordeweeks).
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Als de provincie Gelderland vandaag besluit om NS te betalen voor een stopper tussen Amersfoort en Apeldoorn dan rijdt ie vanaf december. Maar als ze er niet voor willen betalen dan houdt het voor NS op natuurlijk, want rendabel zal het niet snel worden denk ik zo...SuperGhost schreef:Toegegeven: het zou voor Gelderland natuurlijk veel makkelijker zijn geweest als NS zou meewerken met betrekking tot Barneveld Noord (zodat je lijn 102 niet parallel aan het spoor hoeft te laten rijden, zonder dat die een echte kern bediend tussendoor, omdat anders de grote kernen Voorthuizen en Barneveld een slechte verbinding met Apeldoorn zouden hebben).
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Ik denk eerder dat Gelderland dan liever heeft dat Arriva door mag rijden tot Amersfoort. Dan krijg je een stoptrein Amersfoort-Zutphen(-Winterswijk) en dat is aantrekkelijker dan een losse stopper.
En als het NS moet zijn, lijkt me een stop van de 'spits-IC' goedkoper (hoef je immers alleen tussen de spitsen in een extra rit in te leggen en 's avonds kan de doorgaande IC er dan stoppen, aangezien dan niet per se in Deventer gesplitst/gekoppeld zou hoeven worden).
Maar dat krijg je toch nooit voor elkaar zonder dat 'Den Haag' het eist en dat willen ze vooralsnog niet.
En als het NS moet zijn, lijkt me een stop van de 'spits-IC' goedkoper (hoef je immers alleen tussen de spitsen in een extra rit in te leggen en 's avonds kan de doorgaande IC er dan stoppen, aangezien dan niet per se in Deventer gesplitst/gekoppeld zou hoeven worden).
Maar dat krijg je toch nooit voor elkaar zonder dat 'Den Haag' het eist en dat willen ze vooralsnog niet.
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Welke spits-IC? De [serie=Intercity|2016|(Deventer -) Amersfoort - Amsterdam Centraal - Enkhuizen1500[/serie] rijdt tegenwoordig de hele dag een 2-uursdienst tussen Amf en Dv, om samen met de [serie=Internationale trein|2016|Berlin Ostbahnhof - Bad Bentheim - Amsterdam Centraal140[/serie] een uursdienst te vormen.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Daarom staat die term ook tussen aanhalingstekens ;-)
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Zullen we het maar even bij de (bus)concessie houden?
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Op de Apeldoornse stadslijn 8 reed vandag een Citaro CNG en ik zat zelf in een MAN Lion's City G CNG op (de laatste rit van) lijn 109.
Voor de passagiersaantallen was dat absoluut niet noodzakelijk, want er waren 8 à 9 instappers op het station van Apeldoorn en toen we de snelweg op reden waren er nog maar 3 reizigers (incl. ondergetekende).
Voor de passagiersaantallen was dat absoluut niet noodzakelijk, want er waren 8 à 9 instappers op het station van Apeldoorn en toen we de snelweg op reden waren er nog maar 3 reizigers (incl. ondergetekende).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Dat is niet zo heel vreemd. Gebeurt wel vaker dat Citaro's CNG een kijkje nemen op de stadsdienstlijnen.Meltrain schreef:Op de Apeldoornse stadslijn 8 reed vandag een Citaro CNG.
Soms kan het voorkomen dat als er een defecte bus is, dat Syntus dan een gelede pakt. Had ik laatst ook op de 91, normaal wordt de rit met een 12m bus (VDL amba waarschijnlijk) gereden. Ik weet niet of je ooit lijn 109 in de ochtendspits hebt gezien, maar die zit meer dan vol. Geleed is dan wel een vereiste. ;)Meltrain schreef:ik zat zelf in een MAN Lion's City G CNG op (de laatste rit van) lijn 109.
Voor de passagiersaantallen was dat absoluut niet noodzakelijk, want er waren 8 à 9 instappers op het station van Apeldoorn en toen we de snelweg op reden waren er nog maar 3 reizigers (incl. ondergetekende).
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Met welke materieel worden die kolibrie-ritten dan gereden?sirvinniei schreef:Je leest het verkeerd: ik zei dat de kolibries niet rolstoeltoegankelijk zijn (kolibriebusjes zijn geen 8 persoonsbusjes).
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
De exacte voertuigen weet ik niet, maar het is eigenlijk een grote auto (ik kan het niet echt een bestelbusje noemen). Met 1 plaats naast de bestuurder, 3 plaatsen daarachter en als je de bank naar voren doet daarachter nog 3 plekken.
Waar ze overigens wel iets weg hebben van een busje is dat de rechter achterdeur automatisch open gaat.
Waar ze overigens wel iets weg hebben van een busje is dat de rechter achterdeur automatisch open gaat.
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Er wordt gereden met Volkswagen Caddy en Volkswagen Transportersirvinniei schreef:De exacte voertuigen weet ik niet, maar het is eigenlijk een grote auto (ik kan het niet echt een bestelbusje noemen). Met 1 plaats naast de bestuurder, 3 plaatsen daarachter en als je de bank naar voren doet daarachter nog 3 plekken.
Waar ze overigens wel iets weg hebben van een busje is dat de rechter achterdeur automatisch open gaat.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Volgens mij spotte ik een waterstofbus in de Syntus Gelderland huisstijl in de garage in Apeldoorn met nummer 5000. Als ik het goed heb gezien. Wat ik net vond was dit: https://gelderland.stateninformatie.nl/ ... /3534414/1. En als het goed is gaat die tussen Arnhem en Apeldoorn rijden en dus kan ik er dagelijks mee reizen. :D
EDIT: Of eigenlijk nog beter dit:
Waterstofbus tussen Apeldoorn en Arnhem
Busbedrijf Syntus en het bedrijf HyMove bv presenteren op 17 juni het prototype van een nieuwe generatie waterstofbussen. De waterstofbus gaat deze zomer in de dienstregeling rijden op de lijn Apeldoorn-Arnhem.
Bron: De Stentor
EDIT: Of eigenlijk nog beter dit:
Waterstofbus tussen Apeldoorn en Arnhem
Busbedrijf Syntus en het bedrijf HyMove bv presenteren op 17 juni het prototype van een nieuwe generatie waterstofbussen. De waterstofbus gaat deze zomer in de dienstregeling rijden op de lijn Apeldoorn-Arnhem.
Bron: De Stentor
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Mooi, ben wel benieuwd.
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Maar eens een tripje plannen in de zomervakantie.Durashift schreef:Mooi, ben wel benieuwd.
- busentrein
- Berichten: 577
- Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
- Locatie: Ulft
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Mooi busje, erg stil. Actieradius van 400 km *bus* *bus*
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Ben benieuwd hoe die rijdt, zal hem vast nog wel eens tegenkomen. ;) En het nummer was dus 5500.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Op welke lijnen in de stadsdienst Ede worden optares gereden?
Ik heb geen onderschrift
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Ik dacht niet zoveel eigenlijk.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Daar rijden alleen Mannen op gas toch? Harderwijk geeft wel Optares.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 gasten