Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door paolie »

n-evo schreef:
paolie schreef:Nee, maar de reistijdwinst is natuurlijk veel kleiner dan bij doortrekking van de metro. Ten eertse boemel je tot Zuid nog steeds op het huidige tempo (alleen A.J. Ernststraat wordt opgeheven), vervolgens kost de overstap op de NZ-lijn gemiddeld toch al snel 4 minuten lopen en 4 minuten wachten.
Voort hetzelfde geld had je met een metro een stuk langer moeten lopen naar het dichtstbijzijnde metrostation en rijdt die een stuk minder frequent. Gaat ook allemaal van de tijdswinst af.
Nee, Oranjebaan zou metrostation worden. En een minder frequente NZlijn lijkt mij niet realistisch.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door n-evo »

Oké fair enough. Wat betreft de frequentie: mij wel . Er zouden namelijk binnen de metroplannen twee lijnen komen op de N/Z-lijn: een tot Zuid (M52) en eentje die verder rijdt naar Westwijk (M58). Dat betekent dat je in Amstelveen maar de helft aan metro's doorkrijgt. Dat lijkt mij ook vrij logisch. Het stuk CS - Zuid en mogelijk Noord - Zuid is het drukst. Als de 51 daarnaast intact was gebleven, had je alsnog een overstap op Zuid in de helft van de gevallen.
Alargule

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door Alargule »

Ik zou zeggen: tussen de 8 en 12 metro's per uur. Mogelijk minder ten zuiden van Amstelveen Centrum. En een stuk minder dan de 20 tot 24 trams per uur op het gedeelde tracé.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10534
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door trolly »

Elke 7,5 minuut een voertuig waarmee je binnen een kwartier op het Spui staat, dus.

Nou, dat lijkt me wel wat :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door Alargule »

Mij ook, zeker. Maar voor de forens naar de VU of de Zuidas is het een achteruitgang ten opzichte van een frequentere tram.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10534
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door trolly »

Welnee, alles wat acht keer per uur of vaker rijdt is geweldig OV. Dan zijn er maar drie zaken over die het voor de reiziger nog beter kunnen maken: een zitplaats, geen overstap en snelheid. En dat gaat beter met één M5 dan met vier Combino's.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door Zonnig »

Laat mij raden .... na een paar jaar komt men er achter dat ze een grote fout hebben gemaakt door de metro terug te trekken uit Amstelveen (en niet te koppelen aan de Noord-Zuid-lijn).

Vervolgens wordt er weer veel geld over de balk gegooid voor marktonderzoeken e.d.

M.a.w. voor nu "beter ten halve gekeerd dan ........"
Alargule

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door Alargule »

Welnee. Er zijn meer wijken in Amsterdam die het geheel van een tramverbinding moeten hebben. De westelijke stadslobben en IJburg zijn wel de beste voorbeelden. Die bieden ter hoogte van de ringspoorbaan allemaal een goede aansluiting op de ringlijn (IJburg uitgezonderd), zodat om de stad naar belangrijke nevencentra kan worden gereisd. Amstelveners en Buitenvelderterds hebben straks bij Zuid de keuze uit ten minste twee metrolijnen: een verder Amsterdam in tot helemaal in Noord en een om de stad heen tot helemaal bij het geïsoleerde Isolatorweg of het geinige Gein. Daarnaast ten minste één tramlijn - mogelijk dat bus 15 toch ook ooit nog eens vertramd gaat worden en het spoor, dat je direct naar plaatsen als Almere, Utrecht, Schiphol, Den Haag en in de toekomst wellicht ook nog wel Rotterdam brengt.

Voor wat betreft die tramverbinding zelf: ik hoor uit andere delen van de stad ook geen horrorverhalen over stampvolle trams, dus met de in het vooruitzicht gestelde frequentie van 20 tot 24 trams per uur, waarvan de helft uit 60 meter lange trams moet gaan bestaan (dus in feite heb je het dan over de capaciteit van 30 tot 36 trams van het huidige type Combino), voorzie ik dat voor Amstelveen ook niet. De rest van het metroreizigend publiek zal hier ook blij mee zijn, want het gesukkel achter weer een verlate M51 aan behoort dan voorgoed tot het verleden.

Pas als Amstelveen plots in inwonertal verdubbelt, zal men zich nog eens stevig achter de oren gaan krabben en besluiten die metro alsnog aan te leggen.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door Wievank »

Hiermee noem je wel direct de wijken en indirect dus de tramlijnen die bijna uit hun voegen barsten en moeilijk verder uit te breiden zijn qua capaciteit. De tramlijnen naar Nieuw-West zijn op z'n zachtst gezegd druk te noemen (tramlijnen 1, 2, 13 en 17 en bus 21), maar ook de IJtram heeft al onvoorstelbaar hoge frequentie. Voor beide kanten zou een upgrade in capaciteit en snelheid dan ook wenselijk zijn.
En laten we na alsjeblieft niet de fout gaan maken een oost-west metro om het centrum heen te bouwen. Juist in het centrum loopt het op straat vast en is ondergronds dus een uitkomst. Op de binnenring is veel meer ruimte en daarmee capaciteit voor trams.

Vergeet trouwens niet dat vervoersgroei niet alleen komt door de groei van het aantal inwoners. De mobiliteit in zijn algemeenheid neemt ook nog steeds toe, oftewel meer verplaatsingen (zowel in aantal als in afstand) per persoon.
Tenslotte zijn Amstelveen, Uithoorn en Amstelveen steeds meer naar elkaar toe aan het groeien.
Alargule

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door Alargule »

Er zit helaas een aardig investeringsgat tussen tram en metro. Geen wonder dat er overal ter wereld tussenoplossingen worden bedacht, waaronder in Amstelveen. De sneltram-als-infrastructuur wil ik ook niet terzijde schuiven - zie ook mijn eerdere betoog. Ik blijf het jammer vinden dat de aanleg van de NZL en de upgrading van de AVL niet vanaf het begin integraal zijn opgepakt, uit te voeren als iets dat het midden houdt tussen sneltram en metro, met bredere voertuigen, volledig ongelijkvloers op de drukste trajecten en gelijkvloers waar het kan. Maar de aanleg van de NZL was vanaf het moment dat het serieus begon te worden eigenlijk al een puur Amsterdamse aangelegenheid - ik heb over een periode van ruim 20 jaar teminste nooit kaarten voorbij zien komen waarbij de lijn voorbij de huidige eindpunten verder liep, hooguit als stippellijn voor de toekomst.

Wat de oostwestlijn betreft: het liefst zie ik daar ook een verlenging van de Oostlijn via de westzijde van de binnenstad naar Osdorp en eventueel Schiphol. Gelukkig wordt ook die optie nog onderzocht. Dan kun je de binnenstad goeddeels tramvrij maken, op hooguit de Utrechtsestraat na. De rest van de trams stuur je via de ring. Weer al het autoverkeer en ruim de straten in voor fietsers, voetgangers en verblijvers. Blij om te zien dat nota bene een VVD-wethouder nu de Munt vrijwel autovrij wil maken, maar ik vrees dat mijn scenario vooralsnog een stapje te ver is.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10534
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door trolly »

Wievank schreef:Tenslotte zijn Amstelveen, Uithoorn en Amstelveen steeds meer naar elkaar toe aan het groeien.
Wat een heerlijke Dominee Gremdaatgevoel gedachte — Amstelveen, Amstelveen èn Uithoorn groeien steeds meer naar elkaar, en wij allemááál eigenlijk :Y
Maar lieve mensen, dat zou nog veel sneller gaan met een metro.
En daarom is de OWL ook de minst beroerde van de onderzochte varianten in de laatste metrostudie. En jawel, metro's zijn duurder dan lullige trammetjes, maar wel een stukkie beter. Dat gaat toch wel handig zijn, want de stad groeit echt steeds sneller de regio in. In ieder geval een stuk sneller dan er in de Stopera beslissingen worden genomen -o-


Dûh.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door Vinny »

Een spoorverbinding Amsterdam-Noord - Uithoorn zou (zonder tram 5) gewoon neerkomen op een lijnvoering:
Amstelveen Centrum - Amsterdam Noord en
Uithoorn - Amsterdam Noord.

Hoge frequenties heb je ook op het gedeelte door Buitenveldert nodig. Als het streekvervoer echt gesaneerd wordt misschien zelfs helemaal tot Westwijk.

Overigens zijn sneltramoplossingen gewoon wel extra gevaarlijk. De snelheden zijn hoger dan bij conventionele trams en de voertuigen zijn groter en zwaarder. Dus niet opletten bij oversteken geeft veel tomatensap op de weg. Daar mogen politci wel meer rekenschap van geven. De meeste gelijkvloerse kruisingen in de Beneluxbaan hadden minimaal al 10 jaar voet- en fietserstunnels moeten kunnen hebben.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10534
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door trolly »

Mijn indruk (zonder enige cijfermatige onderbouwing trouwens) is dat een belangrijke hoeveelheid van dat tomatensap te danken is aan de bewuste inzet van de leveranciers, bijvoorbeeld om nog even de tram te halen. "Gewone" aanrijdingen komen wat minder voor (maar natuurlijk nog steeds teveel).
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door Ardan »

Vinny schreef:De snelheden zijn hoger dan bij conventionele trams
Nee, Combino en sneltram rijdt allebei 70. Verder heb je gelijk :)
Ik ben ook hartstikke vóór een metro tot in ieder geval Amstelveen Centrum, en dan liefste een tramlijn vanaf de Amstelveenseweg, Busstation, A'veen Centrum en verder naar Westwijk.

Maar goed. De dingen zijn nou eenmaal zoals ze zijn. Ik bid stiekem en stilletjes voor een goede afloop -o-
Ik doe ook maar wat
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door Wievank »

Alargule schreef:... De sneltram-als-infrastructuur wil ik ook niet terzijde schuiven - zie ook mijn eerdere betoog. Ik blijf het jammer vinden dat de aanleg van de NZL en de upgrading van de AVL niet vanaf het begin integraal zijn opgepakt...
Om niet verder af te dwalen naar de rest van Amsterdam: mijn belangrijkste punt is dat er nu voor een belachelijk groot bedrag een 'oplossing' gerealiseerd gaat worden wat, naast een paar minimale verbeteringen met weinig originaliteit, vooral een aantal hele grote verslechteringen kent. Voor veel lager bedrag was de huidige situatie te verbeteren geweest, waarmee er geen geld gestoken zou zijn in zaken die op een later moment weer ongedaan of opnieuw gedaan moeten worden (als bijv. de lijn in zijn geheel aan de capaciteitsgrenzen komt of station Zuid als overstappunt, omdat door het opknippen alle reizigers moeten overstappen i.p.v. dat een deel kan blijven zitten).
En ja, ik vind ik ook absoluut dat de Noord/Zuidlijn aan beide kanten integraal bekeken had moeten worden in samenhang met de Amstelveenlijn incl. alle mogelijke verlengingen aan beide kanten. Maar ook nu wordt dezelfde fout weer gemaakt. De Amstelveenlijn is ook alleen op zich bekeken en terwijl dat naar de uitvoeringsfase gaat bedenkt men opeens dat een verlenging naar Uithoorn misschien ook wel leuk is. Dit had al veel eerder samen opgepakt moeten worden.

Ik vind het vooral treurig dat de diverse wethouders, portefeuillehouders bij de Stadsregio, gemeenteraden en regioraad allen zo blind zijn geweest om niet door de rapporten over de Amstelveenlijn heen te kijken. De rapporten zijn overduidelijk in één richting geschreven, waarbij alle andere opties zo verdraaid zijn zodat de kosten enorm opliepen met zeer beperkte baten.
En ja, dit klinkt als een complot, maar de enige verklaring die ik hiervoor kan vinden is dat er een aantal mensen waren die heel graag een groot project wilden hebben waar ze hun naam aan konden verbinden. En helaas is het opknappen van een bestaande situatie lang niet zo leuk als een complete ombouw naar een andere vorm.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door Vinny »

Lijn 51 is ooit het gevolg van een politiek compromis geweest. Er was geen geld voor een spoorlijn dat geschikt was voor een metro. Ik heb wel een beetje het idee dat sommige politici hun fout niet willen inzien.

Nu krijg je dus een eilandsneltram Uithoorn-Amsterdam Zuid, met in Buitenveldert nog steeds capaciteitsproblemen en onnodige overstappen voor de reizigers. Een geweldige sprong voorwaarts, maar niet heus.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door W0rteltje »

bon jour
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door Jef400 »

?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10534
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door trolly »

Wievank schreef:Ik vind het vooral treurig dat de diverse wethouders, portefeuillehouders bij de Stadsregio, gemeenteraden en regioraad allen zo blind zijn geweest om niet door de rapporten over de Amstelveenlijn heen te kijken. De rapporten zijn overduidelijk in één richting geschreven, waarbij alle andere opties zo verdraaid zijn zodat de kosten enorm opliepen met zeer beperkte baten.
En ja, dit klinkt als een complot, maar de enige verklaring die ik hiervoor kan vinden is dat er een aantal mensen waren die heel graag een groot project wilden hebben waar ze hun naam aan konden verbinden. En helaas is het opknappen van een bestaande situatie lang niet zo leuk als een complete ombouw naar een andere vorm.
Hoewel een goed complot natuurlijk nooit te versmaden is, werkt er hier volgens mij een ander mechanisme — met hetzelde resultaat trouwens.
Doordat de kosten voor de NZL een tikkie uit de hand liepen, was men beducht op nieuwe megalomane projecten, temeer omdat er nog een nieuw megalomaan project op stapel stond: de Zuidas. Daar is dan ook zoveel mogelijk aan gesnoeid, maar het moest allemaal wel dóórgaan, want anders zou het rijk weleens geen centjes willen geven.
Binnen dat project is de Amstelveenboog een pain in the ass. Ongeveer elke ondergrondse oplossing is krankzinnig duur, want/en erg lastig qua fasering. (Vandaar dat ik liever een veel westelijker gelegen viaduct zou zien.) Resultaat? Jarenlange buitendienststelling, en hoge kosten. De crisis en de tijdsdruk vanwege de Zuidascentjes deden de rest. Voilà, tram.
En geen complot. De propagandadienst voor de Amstelveenlijn roemt zelfs de democratische besluitvorming — een drogreden eerste klas natuurlijk, alsof een democratisch besluit geen dom besluit zou kunnen zijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door Alargule »

Het is inderdaad een heel samenspel aan factoren en geen complot, al kan ik me ook altijd wel in een goede complottheorie vinden. Denk bij bovenstaande redenen ook nog even de crisis en oprakende infra en materieel erbij en je hebt je recept voor een besluit onder hoge druk. Was er meer geld beschikbaar geweest, waren materieel en infra beter onderhouden etc. etc....
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door n-evo »

Alargule schreef:[...] Voor wat betreft die tramverbinding zelf: ik hoor uit andere delen van de stad ook geen horrorverhalen over stampvolle trams [...]
Tram 1, 2 en 26 zijn nou net voorbeelden van lijnen die het grootste gedeelte van de dag ramvol zitten. Snap dus niet goed hoe je dat kan zeggen. Tram 26 is in de spits ronduit dramatisch te noemen, zelfs met de huidige af-en-aan frequentie. Voorheen was tram 2 relatief rustig tussen Nieuw Sloten en minimaal Westlandgracht, maar met de ombouw van de ACTA tot studentenwoningen en opkomst van veel nieuwe hotels in dezelfde omgeving is ook dat verleden tijd. Tram 1 is altijd druk geweest en puilt vaak genoeg uit.

Qua capaciteit zijn we sinds de introductie van de Combino's stil blijven staan terwijl de stad drukker wordt. Hoop dat fouten in het verleden niet weer herhaald worden met de nieuwe AVL, N/Z-lijn en instroom van nieuw trammaterieel. Hoewel dat laatste ook niet heel spannend wordt met max 30 meter.
Alargule

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door Alargule »

Wat ik zei is dat ik geen horrorverhalen hoor. Was de drukte werkelijk te gek geweest voor woorden, dan hadden sensatiemedia als AT5 en Parool er al bovenop gezeten. Vergeet daarnaast niet dat het aantal trams per uur op de AVL veel hoger zal zijn dan op de genoemde lijnen. Voor iedereen die nu van de 51 afhankelijk is zal een frequente en betrouwbare tramverbinding een verademing zijn.
Alargule

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door Alargule »

Volgens mij betreft het hier toch vooral de trajecten in de binnenstad, die inderdaad tegen hun grenzen aanlopen of daar al overheen zitten. Waarom zou die Noord/Zuidlijn toch dwars door de binnenstad worden aangelegd...

De AVL komt echter niet de binnenstad in. Die functie wordt immers door de NZL ingenomen.

Terug naar die AVL: de huidige overbevolking is niet het gevolg van te lage frequenties of te klein materieel an sich. Beide zouden de vraag aan moeten kunnen. Zoals iemand hier al opmerkte is het de rituitval, rijden met enkele stellen waar dubbele stellen normaliter ingezet worden en de onbetrouwbaarheid van de uitvoer van de dienstregeling in het algemeen, waardoor de wachttijden op de haltes met ongelijke tussenpozen zijn verdeeld, die de drukte verklaren. Straks 20 tot 24 trams per uur die met de regelmaat van de klok rijden, en altijd dubbele trams op de nieuwe 51, en die drukte zal veel beter verdeeld worden. Rustig zal het nooit worden, maar dat past ook niet in deze agglomeratie.

Voor alle duidelijkheid: ook ik had veel liever die metro gezien. Maar om vele redenen die velen hier (waaronder ik) al vele malen hebben genoemd kan dat gewoon niet. Dan is deze tram het minst slechte alternatief. En de soep zal niet zo heet gegeten worden als sommigen 'm hier opdienen, daar heb ik vertrouwen in.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door n-evo »

De discussie of er een metro moet komen is inderdaad achterhaald: die komt er toch niet. En op zich vind ik de ombouw naar tram helemaal niet zo erg, het is alleen de uitvoering die op sommige punten jammer is.
Alargule schreef:Volgens mij betreft het hier toch vooral de trajecten in de binnenstad [...]
Qua verkeersdrukte op straat ja. Druk materieel beperkt zich echter niet tot de binnenstad.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten