Ontwikkelingen Kamperlijntje

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Ontwikkelingen Kamperlijntje

Bericht door cassie127 »

BAM Rail verbouwt Kamperlijntje
KAMPEN - De vernieuwing van het Kamperlijntje is voorlopig gegund aan BAM Rail. Het gaat om de elektrificatie, spoorvernieuwing en bouw van een station bij Stadshagen. De werkzaamheden worden in 2017 uitgevoerd. wordt uitgevoerd door BAM Rail.

Lees verder: http://www.destentor.nl/regio/kampen/ba ... -1.6112680
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door NintendoC »

Wordt station Stadshagen enkelsporig of al dubbelsporig? Zou beetje vreemd zijn om de lijn juist nu niet voor te bereiden op 4x per uur terwijl nu alles over hoop gaat.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door trolly »

Hier is wel wat meer te lezen, maar niets over dubbelspoor bij Stadshagen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door cassie127 »

Het was zover ik weet de bedoeling om gewoon 2×/uur per richting te blijven rijden.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door NintendoC »

Hmm, dacht ooit eens te lezen dat die ambitie op termijn er wel lag voor 4x per uur. Ik zie eerlijk gezegd ook niet echt de meerwaarde van station Stadshagen als de trein 2x per uur blijft rijden terwijl de bus 4-6x per uur rijdt. Aansluiting op de IC richting Lelystad/Schiphol is er bijvoorbeeld niet eens.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door cassie127 »

In het kader van de bezuinigingen op de bus is dit station al een redelijk alternatief. :pos:
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door reisthijs »

NintendoC schreef:Hmm, dacht ooit eens te lezen dat die ambitie op termijn er wel lag voor 4x per uur.
De ambitie is er wel maar het geld niet.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door sirvinniei »

Jup, er wordt in Zwolle al sterk overwogen om busfrequenties van 4 naar 2 keer per uur terug te brengen om tekorten terug te dringen. Dan is de trein natuurlijk een beter (hoewel duurder) alternatief.
Ik heb geen onderschrift
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door NintendoC »

sirvinniei schreef:Jup, er wordt in Zwolle al sterk overwogen om busfrequenties van 4 naar 2 keer per uur terug te brengen om tekorten terug te dringen. Dan is de trein natuurlijk een beter (hoewel duurder) alternatief.
Voor sommige lijnen kan dat ook prima. Lijnen van en naar de woonwijken rijden buiten de spits bijna leegrond. Die kunnen na 9 uur prima naar 2x per uur.

Alleen voor de reiziger is teruggang van het aantal bussen in Stadshagen vanwege de opening van het nieuwe station natuurlijk niet erg leuk. Vraag me ook af hoe ze dat in hemelsnaam in twee stellen FLIRT willen gaan krijgen. Vanuit Kampen rijden de huidige boemels al behoorlijk vol in de spits, moet je nagaan als zo'n gigantische nieuwbouwwijk daarbij in moet. Lijkt me niet te gaan passen met twee stellen.
j-ason
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:24

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door j-ason »

Waarom wordt er niet meteen op een andere bovenleidingsspanning ingezet dan 1500 V. Het is toch de bedoeling om naar 3000 V en op termijn 25 kV te gaan?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door Z2N »

Omdat je dan een peperdure spanningssluis moet gaan bouwen voor zo'n klein en nietszeggend stukje.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door NintendoC »

Z2N schreef:Omdat je dan een peperdure spanningssluis moet gaan bouwen voor zo'n klein en nietszeggend stukje.
Haha, ik zou het maar niet tegen de gemiddelde Kampenaar zeggen. Die komt je met een hooivork achterna :P
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door Hainje »

Maakt het niet minder waar wat Z2N zegt. Als het echt zo'n cashcow was over die paar kilometer, dan was het wel binnen het HRN gebleven dunkt mij.
🍉
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door reisthijs »

Waarom zou je eigenlijk een spanningssluis nodig hebben, het is toch een eilandbedrijfje...
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door Z2N »

Je moet toch station Zwolle kunnen bereiken dunkt me... (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door dennistd »

Dat valt nog wel op te lossen, je zou dan de sporen 12 en 13 van die afwijkende bovenleidingsspanning kunnen voorzien. Maar wat denk je wat het kost om een aparte deelserie in het materieelpark voor Zwolle-Kampen te hebben? Aangezien je daar maar één stel nodig hebt zou je bij een reservestel meteen 100% duurder uit zijn.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door Vinny »

Afbreken die handel en busbaan van maken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door regenmaker »

Vinny schreef:Afbreken die handel en busbaan van maken.
Iemand die snapt! ;) *bus*
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door Z2N »

Te laag viaduct probleem bij aanleg Kamperlijntje

Het acht jaar oude viaduct van de Hasselterweg in Zwolle over het Kamperlijntje blijkt te laag. De spoorlijn tussen Zwolle en Kampen wordt volgend jaar geëlektrificeerd, maar er is niet genoeg ruimte voor de bovenleiding.

[...]

Het viaduct werd tussen 2007 en 2008 gebouwd als onderdeel van de omleiding van de N331 om Stadshagen heen. Volgens een woordvoerder van de gemeente dateren de eerste schetsen van het viaduct uit 2006. "Toen was er nog sprake dat er een tram zou gaan rijden. Daarvoor gelden heel andere eisen en daar zijn we toen van uit gegaan."

Het viaduct zal niet worden opgehoogd. In plaats daarvan zal de grond onder het spoor een stuk worden afgegraven, waardoor de spoorlijn iets dieper komt te liggen. Ook komen er speciale bovenleidingsmasten onder het viaduct die minder ruimte in beslag nemen. Wat de meerkosten voor deze operatie zullen zijn, willen de partijen niet kwijt.

Bron en meer
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door trolly »

Z2N schreef:Wat de meerkosten voor deze operatie zullen zijn, willen de partijen niet kwijt.
Oh, dan zal het vast niet duur zijn 8-)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door Vinny »

Totale verspilling van belastinggeld. De provincie Overijssel heeft toch al zoveel in kas. :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door cassie127 »

Paar extra busritjes wegbezuinigen en je hebt er het geld voor. Lijn 161 & 166 gaan er trouwens uit op de zaterdag. Heb dit nu al van meerdere chauffeurs gehoord.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door Durashift »

Z2N schreef:Te laag viaduct probleem bij aanleg Kamperlijntje

Het acht jaar oude viaduct van de Hasselterweg in Zwolle over het Kamperlijntje blijkt te laag. De spoorlijn tussen Zwolle en Kampen wordt volgend jaar geëlektrificeerd, maar er is niet genoeg ruimte voor de bovenleiding.

[...]

Het viaduct zal niet worden opgehoogd. In plaats daarvan zal de grond onder het spoor een stuk worden afgegraven, waardoor de spoorlijn iets dieper komt te liggen. Ook komen er speciale bovenleidingsmasten onder het viaduct die minder ruimte in beslag nemen. Wat de meerkosten voor deze operatie zullen zijn, willen de partijen niet kwijt.

Bron en meer
Wat is er mis mee om dat stukje stroomloos te laten?
Net zoals dit bij te openen spoorbruggen ook toegepast wordt..
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door Suus »

Bij stukken zonder bovenleiding komt de stroomafnemer iets omhoog, daarom is op de plek waar de trein weer onder de draad komt de bovenleiding extra hoog.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: BAM Rail verbouwt Kamperlijntje

Bericht door Chrysa »

Maar dat is bij bruggen dan toch ook zo? Lijkt me dat je de bovenleiding weer iets hoger kan laten beginnen, zodat je de geleider geleidelijk weer naar beneden krijgt.

Edit: Nevermind, ik ben dom.
Laatst gewijzigd door Chrysa op zo 03 jul 2016, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 48 gasten