Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door waldo79 »

isadora schreef:
lex boersma schreef:...
Voor 3 bussen zou je in de omloop dan 7 minuten moeten winnen, dat probleem kan voor een belangrijk deel opgelost door wel T100 te maken.
Dit scheelt bij vrije afwikkeling namelijk 5 minuten op 30 km snelweg. (en kortere reistijd / beter alternatief voor auto /forens ook in de tegenspits)
...
Maar, als leek vraag ik me dan weer af, wat heb je aan T100-capaciteit op de vluchtstrook?
Vrij weinig. Die T100 biedt alleen voordeel op het moment dat er geen file is, maar daar win je niks mee ten opzichte van het andere verkeer in tijd. De enige winst is door eigen infra daar waar ander verkeer moet omrijden of het gebruik van de vluchtstrook. En die strook moet je zo min mogelijk door bussen laten gebruiken, want dan verliest die zijn uitwijkfunctie in geval van nood :x
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Aking »

lex boersma schreef:je zit comfortabel.
Wat zit er precies comfortabel in een bus? De stoel van de chauffeur misschien... :') :X
lex boersma
Berichten: 14
Lid geworden op: do 08 mei 2014, 19:07

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door lex boersma »

T100 heb je op de vluchtstrook niet zoveel aan maar met vrije verkeersafwikkeling des te meer.

1.voor de omloop
Van Utrecht naar Almere in de ochtendspits ben je door de vrije verkeersafwikkeling (op de hoofdrijbaan) 5 minuten sneller, waarmee je weer op tijd kan terug zijn in Almere om met de volgende rit te kunnen beginnen naar Utrecht.

2. wellicht nog belangrijker : modal split / reizigersaanbod
Met vrije verkeersafwikkeling kan je beter in de buurt blijven van de rijtijd met de auto. Met 100 verlies je 1 minuut per 10 km op een auto die 120 mag.
( 6 minuten om 5 minuten) Met 80 km verlies je per 10 km 2,5 minuut .
Je zit dan zonder stops al op de kritieke reistijdverhouding van 1,5, dan ben je geen reëel alternatief meer voor een vrije keuze reiziger (autobezitter).

Met 100 heb je ook bij vrije afwikkeling buiten de spits een goed alternatief en kan je ook dan met goed bezette bussen rijden

R-net mikt ook nog net te laag qua reistijd, vandaar S-net (snelwegbus)
Laatst gewijzigd door lex boersma op zo 19 jun 2016, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
lex boersma
Berichten: 14
Lid geworden op: do 08 mei 2014, 19:07

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door lex boersma »

http://www.transdev.nl/data/upload/CXX% ... ne2012.pdf
blz 18 geeft een vergelijking voor de reiziger va trein snelwegbus en auto.

Voor wat betreft de kosten: maar voorde vaste reiziger is het nog anders: je hebt geen abonnement voor je auto: dus altijd € 8 tegenover treinabonnement € 5,80 (€ 2800 per jaar) en busabonnement € 4 per rit ( € 1970 per jaar).

Comfort van bus op snelweg is prima en zitplaats gereserveerd / gegarandeerd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Z2N »

lex boersma schreef: 1.voor de omloop
Van Utrecht naar Almere in de ochtendspits ben je door de vrije verkeersafwikkeling (op de hoofdrijbaan) 5 minuten sneller, waarmee je weer op tijd kan terug zijn in Almere om met de volgende rit te kunnen beginnen naar Utrecht.
Probeer eens een dienstregeling uit te werken voor de ochtendspits, want in feite heb je aan drie ritten in halfuursdienst voldoende: namelijk met aankomst tegen 7:45, 8:15 en 8:45 op De Uithof/Rijnsweerd. Dan heb je geen reden om te kijken naar wanneer je terug bent in Almere (tenzij je van plan was om ook in het dal te rijden, maar daar is geen serieus Business Model op te maken)
lex boersma schreef: 2. wellicht nog belangrijker : modal split / reizigersaanbod
Met vrije verkeersafwikkeling kan je beter in de buurt blijven van de rijtijd met de auto. Met 100 verlies je 1 minuut per 10 km op een auto die 120 mag.
( 6 minuten om 5 minuten) Met 80 km verlies je per 10 km 2,5 minuut .
Je zit dan zonder stops al op de kritieke reistijdverhouding van 1,5, dan ben je geen reëel alternatief meer voor een vrije keuze reiziger (autobezitter).
Dit is alleen relevant voor de tegenspitsritten, waarin je feitelijk kansloos bent. De tegenspits (ochtendspits naar Almere) is namelijk marginaal. Deze lege kilometers zijn datgene wat lijn 150 uiteindelijk nekt, en daar doe je niet veel aan.
lex boersma schreef: Met 100 heb je ook bij vrije afwikkeling buiten de spits een goed alternatief en kan je ook dan met goed bezette bussen rijden

R-net mikt ook nog net te laag qua reistijd, vandaar S-net (snelwegbus)
Een bus moet onderweg natuurlijk ook nog stoppen, anders zit er niemand in. De reden dat lijn 320 het zo goed doet is omdat deze precies stopt waar hij dat moet doen: waar de mensen wonen en waar deze werken (Arenapark) of naar school gaan (ROC bij Hilversum Sportpark), en daartussen snel is. Dit plan valt daarmee niet te vergelijken. Overigens biedt T100 op lijn 150 nog steeds geen alternatief, omdat potentiële reizigers wegblijven door het moeten overstappen, waarmee alle eventuele tijdwinst direct verloren gaat.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Durashift »

Prijzenswaardig Lex, dat je probeert om jouw concept van de snelwegbus, in het kader van duurzaam vervoer, van de grond te krijgen.
Echter, al wat ik lees omtrent de stopzetting van deze lijn.. alle alternatieven zouden bekeken zijn..
Dan vraag ik mij af.. wát zou jouw (jullie) business case dan zo anders maken dat Connexxion & Provinciale Staten niet onderzocht hebben..

Kijk, om enige kans van slagen te hebben zit je, volgens mij, vast aan de concessiehouder en de technische verkeerinfra + vergunningen.

1. Het plan van de ' introducé' voor de studentenkaarthouder klinkt logisch, gezien het bekostigingsmodel.. Echter, ik vraag mij af of dit zo makkelijk gaat.. Zal de student moeite ervoor doen.. Of doet hij moeite voor een andere reisoptie (eerder uit bed.. of dan maar een college 'missen'..?)

Daarnaast zijn de werelden van student en werkende forens ook nogal gescheiden.. Waar komen zij elkaar tegen op dezelfde reisrichting?
Natuurlijk, tegenwoordig zijn met sociale media 'crowdfundings' zo georganiseerd.. of het de juiste mensen bij elkaar brengt? Ik vraag het mij af.

2. Volgens mij is stoppen in Rijnsweerd niet slim.. . wat voor bedrijven met een aanzienlijke personeelsomvang zitten er tegenwoordig nog op Rijnsweerd? Volgens mij een stuk minder, op de Provincie na misschien..
..doorrijden, desnoods via de Uithof, naar de P+R haast een 'must'.. Dat P+R moet eigenlijk een bron van reizigers worden in de tegenspitsrichting.. 's ochtends..

~~~~
Zelf heb ik enige jaren met de auto en op 't laatst ook met het OV naar de Veluwezoom in Almere. Door de jaren heen centraliseerde het bedrijf in Almere.. met als gevolg dat medewerkers van andere kantoren hun werkplek zagen verhuizen.. en 'noodgedwongen' op en neer gingen rijden.. met de auto.. Die kwamen dan veelal vast te staan in de knoop rond Utrecht..
Kijk, eigenlijk zou je die mensen moeten hebben voor de bus.. ware het niet dat juist nét na Rijnsweerd de obstakels voorbij zijn en men gas op de plank kan doen...

Aan de andere kant.. gezamenlijk reizen van collega's op een (deel) traject is wel goed voor reductie van de CO2 footprint.. iets waar menig bedrijf graag actief in (moet) is (zijn).. Dat soort bedrijven vinden in Almere, op het traject van de 150.. die vanuit de regio Utrecht medewerkers hebben die dagdagelijks de woon-werk rit maken.. is de uitdaging volgens mij.

Uitdaging voor de héle korte termijn is zorgen dat er niet al te lang een 'einde dienstregeling' is voor de bus.. denk ik.
De mensen moeten toch naar hun werk.. hebben misschien nu al alternatieven geregeld.. waardoor je straks ook al de reizigers mist die er nu nog wel zijn.. Dat doet je business case de verkeerde kant op kantelen, volgens mij.
lex boersma schreef:http://www.transdev.nl/data/upload/CXX% ... ne2012.pdf
blz 18 geeft een vergelijking voor de reiziger va trein snelwegbus en auto.

Voor wat betreft de kosten: maar voorde vaste reiziger is het nog anders: je hebt geen abonnement voor je auto: dus altijd € 8 tegenover treinabonnement € 5,80 (€ 2800 per jaar) en busabonnement € 4 per rit ( € 1970 per jaar).

Comfort van bus op snelweg is prima en zitplaats gereserveerd / gegarandeerd.
Wat weet je over de huidige reizigers? Zijn die allen autoloos?
Misschien hebben ze wel een auto.. maar is OV een alternatief omdat die reiskosten volledig vergoed worden door werkgever.. en de brandstof voor de auto niet..
lex boersma
Berichten: 14
Lid geworden op: do 08 mei 2014, 19:07

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door lex boersma »

Ja vasthebben en houden van de huidige reizigers is de eerste uitdaging.
Deze week willen we in ieder geval de contactgegevens van de huidige reizigers te hebben.

Voor de tegenrichting : vanuit Zeist en Uithof zijn goede OV verbindingen naar Rijnsweerd (of staan die in de file?).
Belangrijkste is een concurrerende reistijd. Voor mensen die zelf betalen is de bus de helft goedkoper, als de werkgever betaalt voor de werkgever en sommige krijgen een mobiliteitsbudget - alles wat reiziger overhoudt tov de vergoeding van de werkgever, meestal gebaseerd op auto 19 ct/km mag hij houden- Financieel is het dus hoe dan ook aantrekkelijk. Initiatief ligt bij werkgever of werknemer.
Met Tempo 100 kan je concurrerende reistijd ook bij vrije verkeersafwikkeling (buiten de spits, tegenspits) kan je die voor elkaar krijgen.
Wat ook helpt is als de werkgever de reistijd beschouwt als werktijd (mail oa.).

En dan is de werving een intensief proces. Zelf wil ik lokale bestuurders meekrijgen om het maatschappelijk netwerk mee te krijgen.

Reizigers kan je meekrijgen om te werven, voor het behoud van hun eigen verbinding, maar vervolgens door een bonuskorting te geven voor het werven van nieuwe abonnee's. We hebben een paar ondernemende studenten nodig, die andere meenemen, en in de Uithof (en thuisgemeente) de boer op gaan. Er kan meer geld mee verdiend worden dan met de meeste studentenbanen.
lex boersma
Berichten: 14
Lid geworden op: do 08 mei 2014, 19:07

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door lex boersma »

Bij OV is inderdaad altijd de afweging: (Meer) stoppen of doorrijden.
Bij minder stoppen kan je hogere snelheden bereiken, maar door de grotere halteafstand verandert het invloedsgebied: langer lopen maar sneller verplaatsen. Maar belangrijker: Met de fiets is het invloedsgebied van een halte / station bijna 9 keer zo groot tov lopen (3 keer zo snel). De ervaring is dat juist de stamlijnen (gestrekt, hogere snelheden, bundeling) het goed doen qua reizigersaantallen.

De lengte van de lijn in Almere en Utrecht is tweemaal desastreus voor lijn 150.
Allereerst zijn de exploitatiekosten (nu € 750.000 euro per jaar, €150.000 opbrengsten met 100 betalende reizigers (en 80 studenten)) ongeveer twee keer zo hoog tov de ingekorte lijn Almere Centrum - Utrecht Rijnsweerd ( bij 6 ritten).
Het tweede gevolg is dat de retourritten in belangrijke mate buiten de spits vallen en je dus vrijwel geen reizigersopbrengsten terug hebt.

Dat je files (en busbanen langs de snelweg) nodig hebt om te concurreren is maar half waar.
Met files en busbaan wordt de reistijd nog meer concurrerend , maar
a. zonder files kan je met Tempo 100 (en niet teveel stops) ook concurrerend blijven qua reistijd en reizigers trekken
b. zonder files kan je harder rijden, kan je goedkoper produceren.
( 50 km/u op busbaan/ bus op vluchtstrook tegenover 100 km/u bij vrije verkeersafwikkeling is (excl halten) twee keer zo duur)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Vinny »

Volgens mij wordt hier een klassieke fout gemaakt door te denken dat automobilisten en busreizigers tot dezelfde doelgroep behoren. Dat is niet zo, het streekvervoer wordt bevolkt door scholieren, studenten en ouderen. Automobilisten bestaan uit woon-werk forensen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Hainje »

Vinny schreef:Volgens mij wordt hier een klassieke fout gemaakt door te denken dat automobilisten en busreizigers tot dezelfde doelgroep behoren. Dat is niet zo, het streekvervoer wordt bevolkt door scholieren, studenten en ouderen. Automobilisten bestaan uit woon-werk forensen.
Dat is volgens mij ook aan het veranderen hoor. Anders zouden veel R-Net lijnen ook niet bestaan hebben.
🍉
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Vinny »

Ze hebben in de jaren 90 veel forenzenlijnen opgeheven, ik zie het R-net wat dat betreft wel als een reperatie daarvan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door OmniLezer »

Die forenzen lijnen waren vaak opgeheven doordat ze ook een leuke actie meekregen die alleen maar andere soort reizigers trok als dagjes mensen. Toen werd er ook niet zoveel gedrukt met luchtvervuiling enzovoorts(of dat veel effect heeft, durf ik niet te zeggen). Daarnaast had je ook een bus op maat en hoefde je daardoor niet makkelijk over te stappen omdat er wel altijd een bus naar jou bestemming ging.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
lex boersma
Berichten: 14
Lid geworden op: do 08 mei 2014, 19:07

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door lex boersma »

Oorzaak of gevolg ?

Als OV twee keer zo lang onderweg is is het gewoon geen alternatief voor iemand die een auto heeft, wie geen auto heeft (scholieren, studenten, ouderen) moet wel of gaat niet (of pakt in zijn stad de fiets). Op dit moment geldt dat voor verreweg het grootste deel van de verplaatsingen het OV 2 keer zo lang onderweg is als de auto.

http://www.cpb.nl/publicatie/het-belang ... op-een-rij
blz 29-31 van deze publicatie verwoordt dit heel goed.

Als OV 1,5 keer zo lang onderweg is begint er iets fundamenteels te kantelen: ook een deel van de autobezitters neemt het OV, dat zet versterkt door tot de reistijd gelijk (of zelfs kleiner is. Dat verklaart nu de hoge aandelen van het OV in de spits (file auto) en over grotere afstand (trein).
Bij reistijdfactor 1,5 ca 20% bij en bij factor 1 50-60% (+ bij sneller vervoer reizen mensen verder)

En dan gaat het hard met de modalsplit: want het aantal werknemers met auto is groter dan zonder auto.
Als je buiten de spits meer reizigers wil moet je "gewoon"voor sneller vervoer zorgen (ook gunstig voor de exploitatie)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Z2N »

Zoals gezegd: door de verplichte overstappen in je plan verlengt de reistijd zich, waardoor je een onaantrekkelijk product biedt: langzamer rijden op het enige stuk waar je snel kan rijden met een auto, en er nog langer over doen in de stad.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Littlebusdriver »

lex boersma schreef:Deze week willen we in ieder geval de contactgegevens van de huidige reizigers te hebben.
Die wil je hebben, of die krijg je? Hoe dan? Flyeren in de bus of de OV-chipkaartgegevens van Connexxion kopen?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Hainje »

Dat laatste lijkt mij gezien de wet uitgesloten.
🍉
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Littlebusdriver »

Daniel schreef:
Littlebusdriver schreef:Ander idee; de route wijzigen in Almere - A27 - A28 - P+R de Uithof (en niet verder).
Probleempje is alleen dat je vanaf de A28 niet de busbaan naar P+R De Uithof op kunt rijden. En ik weet niet of je in de parkeergarage (die is wel zo te bereiken) ook met een bus kunt keren.
Slechts een paar meter gras scheidt de A28 van de halte P+R de Uithof waar lijn 28 staat. Waar een wil is...
lex boersma
Berichten: 14
Lid geworden op: do 08 mei 2014, 19:07

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door lex boersma »

Normaal gesproken is Almere - Utrecht Uithof via trein en bus 150 (met overstap in nieuw eindpunt Rijsweerd) even snel, in de spitsrichting in de tegenspits is de bus 7 minuten sneller (5 minuten met de overstap en wordt 10 minuten sneller dan de trein met T100). De snelwegbus heeft comfortabele zitplaats en is veel goedkoper.
Dus de schade van de overstap valt wel mee.

Eindhalte PenR Uithof is zeker iets om over na te denken, neem ik mee in de uitwerking. Heeft voor (Uithof) en tegens (Gooi-Utrecht Centrum / Rijnsweerd), zeist / Almere ? Ik zie de Waterlinie weg ook als (potentieel) een sterke HOV corridor. Maar bedankt iets om serieus tegenover Rijnsweerd af te wegen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Aking »

lex boersma schreef:... Rijsweerd ... in de spitsrichting in de tegenspits ... De snelwegbus heeft comfortabele zitplaats... Waterlinie weg ... bedankt iets om serieus tegenover ...
que?

En nogmaals, wat is er precies zo comfortabel aan een bus? :X :') En nee, in de vervangende trein (meestal SLT geloof ik) zit ik ook niet comfortabel, maar toch verkies ik het boven een bus. Al is het maar omdat er een stuk meer vierzitters zijn waarbij ik mijn benen nog enigszins kwijt kan.

En hoe moet ik die gereserveerde zitplaats precies voor me zien? Is die er elke dag? of moet ik elke week mijn rooster doorgeven zodat je mijn favoriete stoel (dus met voldoende ruimte om de stoel heen, zowel naar voren als opzij) voor me vrij kunt houden? :')
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Milco »

Nou ja, ik moet zeggen dat ik de stoelen van deze ex-Interliners absoluut comfortabeler vind zitten dan de stoeltjes in de SLT-treinen.

Ik zou lijn 150 het liefste niet inkrimpen qua route. Zeker niet binnen Almere, waar veel haltes nu in de woonwijken liggen. Als je daar gaat schrappen, moeten reizigers overstappen en hoe meer overstappen er komen, hoe liever reizigers toch overgaan op de auto. Een overstap te Rijnsweerd ook liever niet, maar gezien daar meer dan genoeg bussen rijden in de spitsuren (wachttijd hooguit 1-2 minuten), maak ik me daar geen zorgen over. Ook zat ik te denken of het wellicht een idee zou zijn lijn 150 te koppelen met een andere lijn, die op De Uithof eindigt, om eventueel meer passagiers in de tegenspitsrichting van beide lijnen te creëren. Ja oké, het zijn dan meerdere vervoerders waarvan je de lijnen koppelt, maar wellicht is een buslijn als Almere - Uithof - Vianen Lekbrug nog niet eens een slecht idee. Maar dat zijn meer toekomstwensen. :p

En nogmaals: ik zou lijn 150 en 156 combineren en de huidige parallelliteit verminderen. Daarnaast zou ik het lokaal vervoer-verbod in lijn 150 in stand houden in Almere en Utrecht, alleen ik zou de halte Veluwsekant toevoegen aan de haltes waarbij je wel in en uit mag stappen omdat daar veel mensen werken en er niet echt een parallelle stadsbus rijdt vanaf de Veluwsekant naar station Almere Centrum.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door CamilleKreemers »

Als ik naar de telcijfers van de lijn kijkt zijn de ritten van 7.15 tot en met 8.00 het drukste. Grof gezegd:
  • Voor Almere Centrum: gemiddeld 3 reizigers
  • Vertrek Almere Centrum: gemiddeld 10 reizigers
  • Vertrek Almere Veluwse Kant: gemiddeld 22 reizigers (waarvan 4 instappers bij 't Oor en Veluwse Kant.)
  • Vertrek Blaricum: gemiddeld 33 reizigers (waarvan 10 instappers bij Blaricum)

Ik zou dus kiezen om de ritten van op Almere Centrum te laten starten. Er is geëist dat elke stadsverbinding 8x/uur rijdt in de spits, dus zal de wachttijd niet langer van 14 minuten worden.

Ik ben persoonlijk enorme fan van die oudere connexxionbussen door hun zetels. Ze zitten zacht en ik krijg ten minste niet snel last van mijn rug erbij.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Milco »

CamilleKreemers schreef:Ik zou dus kiezen om de ritten van op Almere Centrum te laten starten.
Het traject Molenbuurt - Almere Centrum mag van mij wel geschrapt worden, maar als de bus vanuit de remise wel dit traject leeg rijdt, kan je 'm net zo goed openstellen voor passagiers. Dat gebeurt in de wintermaanden ook met de ochtendritten van stadslijn 14 in Almere, waarbij de drie bussen die op die lijn nodig zijn bij de Molenbuurt starten.
Er is geëist dat elke stadsverbinding 8x/uur rijdt in de spits, dus zal de wachttijd niet langer van 14 minuten worden.
Die snap ik niet. Hoezo maximale wachttijd 14 minuten als de stadsdienst 8x/uur rijdt (iedere 7,5 minuut)? :?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door CamilleKreemers »

de 150 rijdt nu 4x/uur in het drukste spitsuur. Als je hem net mist, gaat de volgende pas over 15 minuten.
lex boersma
Berichten: 14
Lid geworden op: do 08 mei 2014, 19:07

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door lex boersma »

ja als cxx het traject Molenbuurt Almere Centrum gratis aan zou bieden geen probleem, maar het telt gewoon 100% mee in de exploitatiekosten,
en vervolgens gaat de lijn mede daardoor onderuit.

Met het kortere traject Almere Centrum - Utrecht Rijnsweerd kan je 3 bussen twee keer laten vertrekken, totaal 6 vertrekken uit Almere en utrecht tijdens de spits.
Als de bus helemaal door moet rijden naar Uithof respectievelijk Molenbuurt, kan hij niet snel terug. Daardoor heb je 6 bussen nodig voor 6 vertrekken en daarmee is doorrijden naar Molenbuurt / Uithof (via Rijnsweerd) ongeveer twee keer zo duur én vallen de tegenspitsritten uit Utrecht (ochtend) en Almere (middag) voor de helft buiten de spits.

Camille de reizigersaantallen komen uit de aanbestedingsstukken voor vervoer Almere 2018-2028 ? Kan je aangeven welk document?
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door CamilleKreemers »

Tenderned.nl zoekterm Almere bus -> documenten -> 1e keus en dan het kiezen Nota van Inlichtingen 1 bijlagen.

Dan zou je er moeten komen. In dat bestand staat NVS snelwegbus 150.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 129 gasten