Onvrede bij personeel GVB
Onvrede bij personeel GVB
AMSTERDAM - Een nieuwe vakbond bij het GVB verwoordt onvrede onder het personeel. Volgens de directie gaat het om mensen die tegen verandering zijn.
Het materieel is versleten, het personeel 'uitgeknepen', de punctualiteit is heilig en de passagiers komen op de tweede plaats. Dat zijn zomaar een paar klachten van Initiatief Personeel Openbaar Vervoer. De zogeheten 'vrije lijst' van deze nieuwe vakbond veroverde vier van de 21 zetels in de ondernemingsraad van het vervoerbedrijf.
Lees verder...
Bron: Parool - 15-05-09 10:46
Dat van die gebrekkige bussen herken ik en-ig-zins wel. Ik zit regelmatig in de oudere bussen die GVB in dienst heeft (uit '98), en als je daarmee de A10 op keert (en vervolgens het gas erop) dan klinkt het niet helemaal meer joppe. Ook sijpelt er regelmatig water door de dakluiken inderdaad, hoewel in zomers echt zweer bij die dakluiken (die één of ander streekbedrijf met een C en ook die met een A niet hebben). Voor de rest heb ik er niet echt over te klagen, het zijn één van de betere bussen die momenteel rondrijden in Nederland in mijn opzicht.
Het materieel is versleten, het personeel 'uitgeknepen', de punctualiteit is heilig en de passagiers komen op de tweede plaats. Dat zijn zomaar een paar klachten van Initiatief Personeel Openbaar Vervoer. De zogeheten 'vrije lijst' van deze nieuwe vakbond veroverde vier van de 21 zetels in de ondernemingsraad van het vervoerbedrijf.
Lees verder...
Bron: Parool - 15-05-09 10:46
Dat van die gebrekkige bussen herken ik en-ig-zins wel. Ik zit regelmatig in de oudere bussen die GVB in dienst heeft (uit '98), en als je daarmee de A10 op keert (en vervolgens het gas erop) dan klinkt het niet helemaal meer joppe. Ook sijpelt er regelmatig water door de dakluiken inderdaad, hoewel in zomers echt zweer bij die dakluiken (die één of ander streekbedrijf met een C en ook die met een A niet hebben). Voor de rest heb ik er niet echt over te klagen, het zijn één van de betere bussen die momenteel rondrijden in Nederland in mijn opzicht.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Onvrede bij personeel GVB
Het vervoerbedrijf met een A heeft anders nog zat bussen met van die grote dakluiken en waar ze die niet hebben zit er vaak airco in. Maargoed, die met de dakluiken rijden inderdaad niet rond Amsterdam, hoewel, er zat toch een 5900-Wright in Waterland? Die heeft ze wel namelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Onvrede bij personeel GVB
De Berkhofjes van het GVB zijn ook alles behalve mijn bussen eerlijk gezegd, de Citaro's uit de 00-reeks en de geledes zijn op dat punt een stuk aangenamere bussen.
Maar ook een deel van de metrovloot is natuurlijk volledig versloten, het feit dat ze anderhalf miljoen euro uitgeven voor kunst en een opknapbeurt is natuurlijk belachelijk, er hadden al lang nieuwe metro's besteld moeten zijn!
Maar ook een deel van de metrovloot is natuurlijk volledig versloten, het feit dat ze anderhalf miljoen euro uitgeven voor kunst en een opknapbeurt is natuurlijk belachelijk, er hadden al lang nieuwe metro's besteld moeten zijn!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Onvrede bij personeel GVB
Ik hou me doorgaans niet erg met de bussen elders in het land bezig, maar in de Arriva-bussen waar ik in heb gezeten (richting Noord) zaten geen dakluiken. Er zal er vast wel één zijn die het wel heeft, maarja, hoeveel bussen lopen er in die concessie? Zeker meer dan honderd.Reiziger Ddrs schreef:Het vervoerbedrijf met een A heeft anders nog zat bussen met van die grote dakluiken en waar ze die niet hebben zit er vaak airco in. Maargoed, die met de dakluiken rijden inderdaad niet rond Amsterdam, hoewel, er zat toch een 5900-Wright in Waterland? Die heeft ze wel namelijk.
Bij de Connexxion richting Zaandam hebben de wat oudere bussen (ook helemaal niet oud: uit 2005) een piepklein dakraampje voorin wat voor een klein gedeelte open kan, dat zal waarschijnlijk de 'klimaatbeheersing' zijn waaraan de bussen volgens het PvE moeten voldoen. De wat nieuwere bussen daar (wat later gebouwd in 2005) hebben airco, wat ongeveer even goed werkt als dat ene miniscule dakraampje dat 2 centimeter open kan.
Bij GVB schuiven ze het dakraam gewoon 100% open, zodat je gewoon een flinke bries door je bus krijgt, 2 stuks zitten er in een standaard bus. Dat werkt op warme dagen toch effe wat beter dan zon aircotje dat voor geen meter werkt vanwege het feit dat de deuren van de bus continu openen en sluiten.
De Berkhofjes hebben nu dus te maken met wat versleten onderdelen (dat mag ook wel, na 11 jaar) en als GVB deze vernieuwd dan zeg ik: op naar de volgende 10 jaar. Ze voldoen nog geheel aan de eisen van deze tijd (geheel lage vloers, dat zie ik anno 2009 (!) nog nieteens bij de eerste de beste streekbus waar ik in stap) en ik vind ze een stuk comfortabeler/stabieler dan die rammelkasten van een Ambassadors, gek genoeg van dezelfde fabrikant.
Re: Onvrede bij personeel GVB
Ik vraag mij serieus af of het niet goedkoper is om gewoon nieuwe bussen te kopen die ook aan de volledig lagevloerseis voldoen, zoals Citaro's (bijvoorbeeld diegene die Connexxion inzet op het Schiphol Sternet), en wel om meerdere redenen:
1. Nieuwere bussen voldoen aan strengere milieueisen, waardoor de luchtkwaliteit in de stad kan verbeteren.
2. Er zijn voor oudere bussen vaak minder onderdelen beschikbaar, of deze zijn erg duur.
3. Ook de Berkhofjes van GVB maken best wel een hoop lawaai.
4. Nieuwere bussen kunnen bijvoorbeeld knielen, hebben extra camerabeveiliging, hebben fatsoenlijke airco.
Waarom zouden streekbussen trouwens een volledig lage vloer moeten hebben. Het doel van die bussen is anders, en ze zijn nu toch ook toegankelijk voor kinderwagens en rolstoelen?
1. Nieuwere bussen voldoen aan strengere milieueisen, waardoor de luchtkwaliteit in de stad kan verbeteren.
2. Er zijn voor oudere bussen vaak minder onderdelen beschikbaar, of deze zijn erg duur.
3. Ook de Berkhofjes van GVB maken best wel een hoop lawaai.
4. Nieuwere bussen kunnen bijvoorbeeld knielen, hebben extra camerabeveiliging, hebben fatsoenlijke airco.
Waarom zouden streekbussen trouwens een volledig lage vloer moeten hebben. Het doel van die bussen is anders, en ze zijn nu toch ook toegankelijk voor kinderwagens en rolstoelen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Onvrede bij personeel GVB
Omdat veel streekbussen ook gebruikt worden voor ritten binnen de stad. (M.n. de streeklijnen ri. Purmerend/Zaandam voor Noord en de bussen ri. Amstelveen/Uithoorn etc. voor Oud-Zuid/Zuid). Bovendien heb ik bij fatsoenlijke airco in nieuwe bussen (vallen onder 'nieuwe bussen' ook de MAN's ri. IJmuiden en Uithoorn?) nog weinig voordeel ontdekt boven een dakluik. Uiteraard maken de berkhoffen wat lawaai, maar ga maar eens achterin of buiten achter een Citaro staan... Voorin is een Citaro muisstil, maar achterin is het een behoorlijk lawaai.
Alleen op het punt van milieu en onderdelen kan ik het met je eens zijn. Maar vergeet niet dat de bussen van GVB nauwelijks in het centrum rijden, maar m.n. in de buitenwijken. De Jonckheertjes hebben Euro-2/Euro-3 (de oudere Euro2 en de nieuwe Euro3), nou dat is hetzelfde als de eisen die ze in Zaandam/Purmerend stellen. Tuurlijk, hoe schoner, hoe beter, maar het is kapitaalvernietiging om een perfect functionerende bus weg te zetten omdat ie misschien 1 of 2 trapjes schoner kan.
Alleen op het punt van milieu en onderdelen kan ik het met je eens zijn. Maar vergeet niet dat de bussen van GVB nauwelijks in het centrum rijden, maar m.n. in de buitenwijken. De Jonckheertjes hebben Euro-2/Euro-3 (de oudere Euro2 en de nieuwe Euro3), nou dat is hetzelfde als de eisen die ze in Zaandam/Purmerend stellen. Tuurlijk, hoe schoner, hoe beter, maar het is kapitaalvernietiging om een perfect functionerende bus weg te zetten omdat ie misschien 1 of 2 trapjes schoner kan.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Onvrede bij personeel GVB
Nou zit ik niet meer echt veel in de Berkhoff bussen van GVB, maar bij die paar ritjes laatst toen ik ff een dagje in Amsterdam was, vielen me geen gebreken op. In mijn ogen zowiezo geen slechte bussen alleen de motor is volgens mij te zwak. Tijdens het optrekken bij een halte / stoplicht zie je dat gaspedaal maar dieper en dieper gaan en de motor steeds harder brullen maar de bus komt nauwelijks van zijn plek. In bijvoorbeeld de Piet Heintunnel valt de motor ook helemaal dood als er heuvelopwaarts wordt gereden met 80 km/u. Zowel bij de standaard als gelede bus spelen deze motor "problemen"
Ze staan trouwens wel bekend om hun slechte starten bij warm weer.
Ze staan trouwens wel bekend om hun slechte starten bij warm weer.
Re: Onvrede bij personeel GVB
Dat is apart, de standaards hebben namelijk een DAF-motor er in zitten, terwijl de gelede's een Volvo hebben. (De Standaards hebben 160 kW vermogen, terwijl de Ambassadors 158 kW hebben (amba is wel +/- 900 kg lichter), volgens mij valt het wel mee dus.
Het lawaai, tja, ik herken het wel, maar ik vraag me af of dat met nieuwe bussen minder is, met name Citaro's maken achter best wat herrie.
Het lawaai, tja, ik herken het wel, maar ik vraag me af of dat met nieuwe bussen minder is, met name Citaro's maken achter best wat herrie.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Onvrede bij personeel GVB
Dat slecht starten speelt trouwens alleen bij de gelede uitvoering, was ik er vergeten bij te zetten.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten