Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1249
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Frank93 »

Ik lees net op nos.nl dat het Zuidplein een opknapbeurt krijgt. In het bericht dat Ahoy gaat uitbreiden staat dit stukje:
Het openbaar vervoer in Rotterdam-Zuid krijgt ook een opknapbeurt. Er komt een nieuw busstation dat in grootte het derde busstation van Nederland wordt. Zuidplein is een belangrijke overstaplocatie van de bus naar het metronetwerk van de stad. Het nieuwe station vervangt het huidige busstation.
Was dit al bekend eigenlijk?
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hendrik »

Ja, daar is men al langer mee bezig. Zie http://www.hartvanzuidrotterdam.nl/
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

Zie net op de website van de RET dat buurtbuslijn 602 een totaal andere dienstregeling en route gaat krijgen met ingang van de zomerdienstregeling op 4 juli 2016.

Portland/Smitshoek wordt alleen nog van maandag tot vrijdag bediend. Op zaterdag komt er een halte voor de deur van tuincentrum Intratuin Rhoon. Dit wordt ook het eindpunt op zaterdagen. De lus Rivierweg-Rijsdijk-Overhoeken blijft wel intact voor alle rijdagen van het busje.

De halte Ghijseland gaat vervallen en er komt een halte op de Binnenbaan. Was hier vroeger niet ook een halte voor de lijnen 64/65?

Verder zal de route in Poortugaal verlegd worden via de Schroeder vd Kolklaan en Albrandswaardsedijk, zo worden ook de haltes Linnaeusstraat, Albrandswaardsedijk en van Leeuwenhoekstraat bediend, rijdt lijn 79 ook niet langs deze haltes??? mag een buurtbus zomaar concurreren met een vaste buslijn op hetzelfde traject???

Er komt een halte "Jachthaven Rhoon" (aan de doorgaande weg, dus wat is het nut?) en "Zantelweg" bij.

Er is al een hoop gesleuteld aan deze buslijn vanaf de start 10 maanden geleden.... weet iemand hoeveel reizigers dit busje per dag vervoerd of zijn die noodmaatregelen om het busje in stand te houden???
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door busfanNL »

De vrijwilligers zeggen tussen de 80 en 125 mensen per dag. Ik ben er zelf een van af en toe.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hendrik »

De omroep in metro E bij Laan van NOI is sinds vandaag (of gisteren) aangepast. Nu wordt ook gezegd dat je niet moet vergeten om uit te checken op het perron. Belangrijker is dat nu informatie wordt gegeven over de situatie vanaf 2 juli. Daarover staat het volgende op de RET-website:
Reisadvies zaterdag 2 juli t/m zondag 21 augustus
• Metro E rijdt tussen Slinge en Laan van NOI; bij Laan van NOI stopt en vertrekt metro E op spoor 2.
• Reis tussen Laan van NOI en Den Haag Centraal vice versa met RandstadRail 3, 4.
• Maak doordeweeks tussen 5:45 en 9:30 uur gebruik van de gratis pendeltram 54 tussen Laan van NOI en Den Haag Centraal vice versa. Deze stopt niet op tussengelegen haltes.
• Houd op Laan van NOI bij de overstap op RandstadRail 3, 4 richting Den Haag Centraal rekening met de looproute van perron 2 naar de HTM lijnen.
Zie ook de folder.
Bij de HTM is nog geen info te vinden over de pendeltram. Deze rijdt waarschijnlijk om te voorkómen dat grote stromen reizigers van perron 2 naar perron 1 moeten lopen. Maar erg duidelijk is het voor mij nog niet, eerlijk gezegd...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Waarom ineens die extra pendeltram tijdens de ochtendspits?
Is dat omdat op 4 juli de vakantiedienstregeling ingaat en men vermoedt dat lijn 3 en 4 dan tijdens de ochtendspits niet genoeg capaciteit bieden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hendrik »

Dat zou kunnen. Een andere mogelijke reden is dat metro E vanaf 2 juli aankomt op spoor 2 (i.p.v. spoor 1). Ik weet de reden niet! Staat nergens...
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hendrik »

Op de HTM-site staat nu ook info over de situatie vanaf 1 juli: https://www.htm.nl/reisinformatie/wijzi ... -jul-2016/
Daar staat dat er tijdens de zomerdienst geen gekoppelde voertuigen rijden op tramlijn 4. Dat zal de reden voor inzet van pendeltram 54 zijn. Die pendeltram vertrekt overigens vanaf de voorzijde van Den Haag Laan van NOI en rijdt de route van tram 2.

(Past niet helemaal in dit topic natuurlijk, maar ik plaats het maar even hier, omdat het aansluit op eerder berichten.)
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door n-evo »

Ik vraag me wel eens af waar HTM die tijdelijke lijnnummers voor pendeltrams vandaan haalt. :P
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Die pendeltram zal wel gratis zijn om reizigers te verleiden die tram te nemen in plaats van de drukke lijn 3 en 4.
Rezigers kunnen dan op Laan van NOI dus kiezen: een gratis tram die iets verder weg stopt (namelijk beneden) of een trams die vlakbij stopt maar waarvoor wel betaald moet worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hendrik »

Het scheelt dat je straks toch al van spoor 2 naar spoor 1 moet lopen; dan maakt het niet zoveel uit of je naar de tramhalte beneden loopt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

n-evo schreef:Ik vraag me wel eens af waar HTM die tijdelijke lijnnummers voor pendeltrams vandaan haalt. :P
Alle tijdelijke lijnnummers voor pendeltrams zitten in de 5x-range, vroeger werd dat vertaald naar xK, maar dat kunnen de digitale systemen niet zo goed aan.

Alle tijdelijke lijnnummers voor pendelbussen zitten in de 7x-range.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door n-evo »

Oké duidelijk. Bedankt Bee. :pos:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Van 16 juli tot 21 augustus wordt er gewerkt aan de sporen op het Hofplein.

Gevolgen:

Lijn 4 wordt gesplitst in een gedeelte Blijdorp - Molenlaan en een gedeelte CS - Marconiplein
Lijn 7 rijdt niet tussen CS en Oostplein.
Lijn 8 rijdt een omleiding, tussen de Jonker Fransstraat en Weena via Goudsesingel, Oostplein, Burgemeester van Walsumweg, Blaak, Coolsingel v.v.
Lijn 25 wordt gesplitst in een gedeelte Blijdorp - Schiebroek en een gedeelte CS - Carnisselande
Lijn 21, 23 en 24 rijden wel normaal over het Hofplein.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Daantje »

Pfff, lekker dan -O- Rijdt bus 38 wel normaal over het Hofplein? En waar kan je overstappen in geval van zo'n geknipte tramlijn?
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door dylanwild94 »

in het geval van lijn 4 en 25 is het een kwestie van door Rotterdam centraal heen lopen en je kan weer verder. :wink:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Daantje schreef:Pfff, lekker dan -O- Rijdt bus 38 wel normaal over het Hofplein?
Lijn 38 heeft in elk geval een omleiding op het Hofplein:
Vervallen haltes buslijn 38: Weena, Pompenburg, Admiraal de Ruyterweg
Bron
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

Voor dit soort werkzaamheden en evenementen zou het fijn zijn als de Statentunnel Citadis proof was. Want elke keer moeten er tramlijnen geknipt worden terwijl er een logische omleiding route ligt weg te roesten voor tramlijnen 4 en 8. :neg:
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door JWM »

Citadis-proof? Heeft Rotterdam nog ander materieel rondrijden dan?
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Nee ... niet meer. Maar door de Statentunnel kunnen Citadis trams rijden.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door JWM »

Wat is dan het probleem?
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door dylanwild94 »

Er kunnen GEEN Citadis trams door de statentunnel. :wink:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

JWM schreef:Wat is dan het probleem?
De trams zijn net te hoog om veilig door de tunnel te rijden.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door JWM »

Dus er kan geen enkele tram doorheen begrijp ik?
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door PatrickM »

Misschien een trammetje van de Romeo, maar meer niet. Volgens mij kon het met 1 van de 2 citadissen wel, maar dan alleen richting het zuiden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 51 gasten