Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13540
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Wubbo »

De tijden van Apeldoorn liggen wel redelijk vast volgens mij. Je zou alles 4 minuten moeten schuiven om er nog wat van te maken, maar dat betekent dat knoop Amersfoort ook 4 minuten schuift wat gevolgen heeft voor knoop Zwolle - en de vraag is of je dan nog wat kan maken van de Valleilijn.

Het zou wat verder uitgewerkt moeten worden, maar heel veel kanten kun je niet uit met Apeldoorn. Complicerend ook is dat de 140 schuiven betekent dat je ook over de grens wat moet wijzigen, dat vergt nogal wat afstemming en de gevolgen daarvan kan ik totaal niet overzien. En als je knoop Apeldoorn gaat schuiven (en dus Amersfoort) moet de 140 eigenlijk ook mee...
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Ardan »

MdJ schreef:Waarom is dat niet het geval?
.00/30 V Vem = .13/43 A Apd.. = .17/47 V Apd.

IC naar Amf vertrek om 13/43, aankomst uit Amf .17/47. Dus 0 min aansluiting.
Baseer je dat op de huidige 100 kmh op Zp-Apd of sneller?
Ik doe ook maar wat
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13540
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Wubbo »

Vem - Apd is nu 16 minuten. Die 3 minuten win je niet door het vervallen van de kruising in Klarenbeek, dus daar zit zeker al een versnelling in.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door MdJ »

Ik denk dat ik ook scheef heb gekeken in de reisplanner; ik zat op de huidige rijtijd van Vem-Apd op 13 min, maar is inderdaad 16.
Bij twijfel: gebruik beton.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door SuperGhost »

Maar andersom (Apeldoorn->Voorst) is het nu al 13 minuten, inclusief de kruising in Klarenbeek.
Lijkt dus behoorlijk wat speling te zitten in de richting Apeldoorn (wellicht te maken met de wisselstraat?).

Als je dus de tegenrichting bekijkt, dan lijkt 12 minuten nu al te kunnen en zou dat dus met verhoging naar 130 of 140 wellicht naar 11 of zelfs 10 minuten terug te kunnen. De vraag is alleen hoe je het ook in richting Apeldoorn naar zo'n tijd kan krijgen. Interessant.
Chrysa
Berichten: 7993
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Chrysa »

Even een gek ideetje voor het zuiden van het land waarbij ik waarschijnlijk een miljoen dingen over het hoofd zie.

In de dienstregeling 2017 gaat de 1900 via de HSL rijden, waardoor Dordrecht haar intercityverbinding met Breda verliest. Nu zou er een pendelintercity komen van Dordrecht naar Breda die 1x/uur rijdt.

Wat nou als de 3600 1x/uur vanaf Breda naar Dordrecht gaat, en 1x/uur vanaf Breda als stoptrein doorrijdt naar Vlissingen.
Ook kan er dan 1x/uur wanneer de 3600 niet in Zeeland komt een stoptrein rijden, vanaf Vlissingen naar Breda en terug, zodat elk station alsnog 2x/uur bediend wordt. Het zou echter haalbaarder zijn om de 2600 1x/uur te laten stoppen op elk station, en 1x/uur als intercity te laten rijden, zoals nu in het noorden van het land gebeurd.

Waarschijnlijk te duur om in de praktijk toe te passen, maar als geld geen rol zou spelen, lijkt dit me een mooie oplossing voor Dordrecht en Zeeland.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12808
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Hainje »

Op zich geen slecht idee, ik geloof alleen dat er geen geld beschikbaar is voor 3 treinen per uur op de Zeeuwse Lijn. Of ik lees je idee verkeerd.
🍉
Chrysa
Berichten: 7993
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Chrysa »

Hainje schreef: ik geloof alleen dat er geen geld beschikbaar is voor 3 treinen per uur op de Zeeuwse Lijn
Daarom zei ik ook dat het waarschijnlijk te duur is in de praktijk. Ik hoor hier vaak dat het een probleem is dat er geen echte intercity's (intercities?) rijden in Zeeland, dus ik vroeg me af of er iets aan te doen was. Rendabel zal het wel niet zijn inderdaad.
Laatst gewijzigd door Chrysa op vr 24 jun 2016, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
CamilleKreemers
Berichten: 4386
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door CamilleKreemers »

zoals jij het nu hebt staan is er een probleem gemaakt van het probleem. Is een keer iets anders om te lezen.

Agh: Fryslan 4x/uur bedienen is ook niet rendabel volgens NS. Zal wel dezelfde oorzaak kennen: Te veel water en te weinig inwoners in de regio van de stations.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13147
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Z2N »

Het is niet rendabel, maar gaat als het goed is wel gebeuren in de dienstregeling 2017. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12808
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Hainje »

Z2N schreef:Het is niet rendabel, maar gaat als het goed is wel gebeuren in de dienstregeling 2017. (A)
Wat? Friesland of Zeeland? (A)
🍉
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13147
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Z2N »

Friesland natuurlijk, Zeeland heeft geen InterCity's. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12808
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Hainje »

Zeeland heeft wel degelijk Intercity's, dat ie bij elke boerderij stopt doet daar niets aan af. (A)
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50880
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Suus »

Pound foolish, penny wise:
Zeeland wil geen ontheffing voor de verplichte bediening 2x/uur in elke richting van treinstations overdag.
Zeeland wil niet betalen voor extra treinen.
Dat krijg je hooguit twee treinen per uur die overal moeten stoppen. Klein voordeel: je kan er rechtstreeks mee naar de Randstad. Dat kunnen Zevenbergen en Oudenbosch volgend jaar wel vergeten...

Wat betreft de vergelijking met Friesland: Friesland betaalt NS een bijdrage voor de extra treinen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9153
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door regenmaker »

Denk dat Zeeland liever ziet dat ze Roosendaal Vlissingen mogen aanbesteden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Chrysa
Berichten: 7993
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Chrysa »

Zou je die trein dan niet beter naar Breda door kunnen trekken voor aansluiting op de treinen naar Utrecht en Eindhoven?
CamilleKreemers schreef:zoals jij het nu hebt staan is er een probleem gemaakt van het probleem. Is een keer iets anders om te lezen.
Sorry, foutje.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13540
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Wubbo »

regenmaker schreef:Denk dat Zeeland liever ziet dat ze Roosendaal Vlissingen mogen aanbesteden.
Nee, want dan verliezen ze de rechtstreekse verbinding met de Randstad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50880
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Suus »

regenmaker schreef:Denk dat Zeeland liever ziet dat ze Roosendaal Vlissingen mogen aanbesteden.
Tuurlijk niet: Dan is er én geen doorgaande trein meer en moeten ze geld uitgeven. Ze kunnen nu al amper het busvervoer betalen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door reisthijs »

Ik wou net hetzelfde zeggen. Dat is een belangrijk bezwaar wat bijvoorbeeld ook in Noord-Holland meespeelt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9153
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door regenmaker »

Bee schreef:Tuurlijk niet: Dan is er én geen doorgaande trein meer en moeten ze geld uitgeven. Ze kunnen nu al amper het busvervoer betalen.
Zeggen ze ja, dat is wat anders dan het kunnen. De meeste provincies hebben geen krappe kas ofzo.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door MdJ »

Overijssel en Zeeland wel.

Jij (en ik dan) komt(komen) uit Gelderland, een van de rijkere provincies. Dit mede dankzij de Nuongelden.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9153
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door regenmaker »

Ja, als ik dan hoor wat die provincie bestuurders allemaal wel niet declareren, moeten ze niet gek opkijken dat de kas leeg is. :')
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13147
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Z2N »

Alhoewel het nog steeds onprettig is, is dat marginaal aan het budget van de provincie.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7619
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door waldo79 »

Juist dat. Zou je die onderbuikgevoelens over de provinciale politiek achterwege willen laten, regenmaker? Weinig constructief voor de discussie in mijn ogen.
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Widejo »

Declareren? Zeeuwen zijn zuinig!
Een eventuele aanbesteding zou kunnen voor Zeeland, maar dan wel vanaf Bergen op Zoom. Roosendaal - Bergen op Zoom is natuurlijk Noord-Brabant. Naar mijn mening is Bergen op Zoom ook het grote slachtoffer in de hele Zeeland discussie en tevens ook in tweestrijd geraakt met het feit wie te moeten volgen. Natuurlijk is het ook voor Bergen op Zoom positief om een goede verbinding te behouden met de randstad, maar ontevreden over de wijzingen op Roosendaal m.b.t. de aansluiting richting Breda-Zwolle zijn ze niet.

De enige werkbare oplossing in mijn opinie is hetgeen wat Zeeland niet wilt en dat is het sluiten van stations. Sowieso op het gedeelte Bergen op Zoom - Goes. Een goede investering in een regionaal overstappunt t.h.v. station Kruiningen-Yerseke (vanwege de ruimte) is dan een goed alternatief voor stations Rilland-Bath, Krabbendijke en Kapelle-Biezelinge. Vanaf Goes zou de IC als stoptrein fungeren.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast