Je route wordt toch geen 2x zo lang? Je kan toch met de bus van rit 1 rit 5 oppakken (ipv rit 4)?lex boersma schreef:Met het kortere traject Almere Centrum - Utrecht Rijnsweerd kan je 3 bussen twee keer laten vertrekken, totaal 6 vertrekken uit Almere en utrecht tijdens de spits.
Als de bus helemaal door moet rijden naar Uithof respectievelijk Molenbuurt, kan hij niet snel terug. Daardoor heb je 6 bussen nodig voor 6 vertrekken en daarmee is doorrijden naar Molenbuurt / Uithof (via Rijnsweerd) ongeveer twee keer zo duur én vallen de tegenspitsritten uit Utrecht (ochtend) en Almere (middag) voor de helft buiten de spits.
Je tegenspitsritten vallen trouwens sowieso deels buiten de spits, als je alle ritten vanuit 1 stalling rijdt (de laatste rit, die op de rand van de spits rijdt, moet immers ook nog terug). Oplossing daarvoor is twee bussen rijden vanuit Almere en 1 vanuit Utrecht, maar ik vraag me af of zo'n vroege rit uit Utrecht wel reizigers trekt. De vervoersstroom naar Almere is nogal verspitst.
Wat ik me trouwens vooral afvraag is of mensen de keus maken voor een abonnement op deze bus, als ze met enige regelmaat situaties tegenkomen waarbij de bus niet rijdt op het tijdstip dat ze terugwillen (of heen). Het voordeel van de trein is dat hij van 's ochtends vroeg tot 's avonds 2x per uur rechtstreeks rijdt, met daarnaast nog reisopties met overstap die je met je abonnement ook kan gebruiken. Bij de bus, zeker als die buiten het normale tarief valt, heb je die optie niet. Dat lijkt me nogal een drempel waarvan ik me afvraag of het verschil in kosten en de winst in gemak groot genoeg is, maar wellicht is er onderzoek dat bewijst dat dat geen punt is?