Korte Wiki vragen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

De aftakking in de retourrichting bestaat, die naar links (nog) niet. Heb verschillende handige icoontjes ergens op mijn gebruikerspagina staan. Er staat onder het kopje aanvullende symbolen op de hulppagina een link naar de pagina met meer symbolen.

Ik heb de symbolen niet direct op de hulppagina gezet, omdat ze niet onder de verantwoordelijkheid van het beheer vallen. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Ik zit 'n beetje in m'n maag met lijn 28 in Utrecht: de huidige pagina bestaat sinds de start van de concessie en heeft sinds 1 september 2014 enkele opvolgers (lijn 27, 128 en 228) erin staan gezien die lijnen een deel van de ritten op deeltrajecten overgenomen hebben toen.
Nu is het zo dat met de wijzigingen op 2 juli a.s. lijn 28 deels weer opgevolgd wordt door 18 (korte ritten naar Rijnsweerd), maar aan de andere kant lijn 28 zelf weer z'n opvolger 128 opvolgt gezien de ritten naar P+R De Uithof in de ochtendspits weer als 28 gereden gaan worden (ipv 128).

Qua route zijn de aanpassingen door het voortaan via CS Jaarbeursplein rijden minimaal, maar toch maar een nieuwe pagina per 2 juli dan om verwijzigingen die in cirkeltjes rond gaan voor de opvolgers te voorkomen? Of zijn er nog andere ideeën?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

Ik ben zelf nooit zo'n voorstander van het toevoegen van opvolgers bij bestaande lijnen, omdat het in mijn ogen nogal vreemd overkomt.
Als je het toch wilt doen, zou ik uitsluitend 18 en 27 als opvolger vermelden (en net zoals nu alleen de GVU-lijnen 11 en 28 als voorganger).

De splitsing in 27, 28, 128 en 228 kan dan dan onder het kopje "Geschiedenis" vermeld worden, net zoals de latere gedeeltelijke samenvoeging en weer splitsing in 18, 27 en 28.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Hmm, nog eens over nadenken dan hoor hoe ik dat ga invullen...

Trouwens, we hebben richtlijnen zat op de wiki maar hebben we er ook eentje voor welke route te hanteren als de dienstregelingspagina op de website van de vervoerder en de lijnfolder het niet met elkaar eens zijn? Dat heb ik nu aan de hand met lijn 78 in Bilthoven :P
U-OV had het duidelijk maar druk met al die wijzigingen... zo kwam ik in de folder van lijn 75 twee verschillende maandag t/m vrijdag dienstregelingen tegen :P (Eentje was eigenlijk die van zaterdag)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Hanteren wat de echt situatie is, dus moet je meteen op pad op 2 juli om de pagina aan de juiste situatie aan te passen. :P
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Wubbo »

Beter is natuurlijk andersom: de werkelijke situatie aanpassen aan die op de Wiki ;-)
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Zugführer »

Daniel schreef: Trouwens, we hebben richtlijnen zat op de wiki maar hebben we er ook eentje voor welke route te hanteren als de dienstregelingspagina op de website van de vervoerder en de lijnfolder het niet met elkaar eens zijn? Dat heb ik nu aan de hand met lijn 78 in Bilthoven :P
De lijnfolder is fout, de route is verlegd via de Rembrandtlaan en dat blijft ook zo na 2 juli, als we de dienstregeling in koppelvlak 1 mogen geloven tenminste :p
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door fogeltje »

Als iets fout is, hanteer op de wiki dan de juiste informatie. Eventueel kun je in het verhaal een aantekening kwijt dat lijnfolders niet klopten.

@Wubbo: uiteraard is dat de beste oplossing, maar dan ga ik nog even wat pagina's aanpassen :mrgreen:
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Tja de vraag is in deze eigenlijk gewoon wat er fout was. Beide routes zijn voorgekomen namelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Globetrotter »

Kan ik ergens instellen hoelang de wijzigingen die in mijn volglijst verschijnen, in mijn volglijst blijven staan?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Je kunt niet fysiek pagina's uit je volglijst laten verdwijnen zonder ze zelf te ontvolgen. Wel kan je op de pagina "volglijst" bepaalde typen bewerkingen verbergen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Globetrotter »

Daniel schreef:Je kunt niet fysiek pagina's uit je volglijst laten verdwijnen zonder ze zelf te ontvolgen. Wel kan je op de pagina "volglijst" bepaalde typen bewerkingen verbergen.
Ik bedoel eigenlijk meer het wijzigingenoverzicht van pagina's uit m'n volglijst die in een overzichtpagina komt te staan, maar weer wordt verwijderd zonder dat ik de wijziging bekeken heb. Kan ik ergens instellen dat dit langer dan x dagen blijft staan (bijvoorbeeld totdat ik de wijziging bekeken heb)?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Huh, waar verdwijnt er nu dan iets uit jouw volglijst? Dat valt me nu bij mijn volglijst niet op in elk geval, als daar al iets uit verdwijnt dan is het omdat de periode waarbinnen ik kijk voorbij is (bv. meer dan 250 bewerkingen geleden)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Suus »

Daniel, let je er bij de hernoemingen in Utrecht ook op dat er geen dubbele doorverwijzigingen ontstaan?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Tja, die vallen niet zo op natuurlijk... Op de vele bewerkingen heb ik er nu vier gevonden (lijn 41, 52, 53 en 441) wat ook wel zo'n beetje de enige lijnen zijn die sinds de start van de huidige concessie niet een dusdanige wijziging ondergaan hebben dat ze een nieuwe pagina kregen.
Gelukkig verandert de naam van het beginpunt niet zo vaak twee keer in 4 jaar tijd.

Edit: En we hadden nog wat tussentijdse hernoemingen van halte- naar wijknaam gehad... 2, 12 en 24 zijn nu ook ontdubbeld qua verwijzing.
Zugführer schreef:
Daniel schreef: Trouwens, we hebben richtlijnen zat op de wiki maar hebben we er ook eentje voor welke route te hanteren als de dienstregelingspagina op de website van de vervoerder en de lijnfolder het niet met elkaar eens zijn? Dat heb ik nu aan de hand met lijn 78 in Bilthoven :P
De lijnfolder is fout, de route is verlegd via de Rembrandtlaan en dat blijft ook zo na 2 juli, als we de dienstregeling in koppelvlak 1 mogen geloven tenminste :p
Toevallig was ik eerder vanmiddag nog even in Bilthoven, want als dat niet ook fout was in de folder was het de laatste zaterdag met grote bussen op 78... In elk geval nu duidelijk dat de lijnfolder fout is want de Jan van Eijcklaan is zolang men aan de tunnel bij de Leijenseweg bezig is namelijk eenrichtingsverkeer. De 78 moet dus wel via de Rembrandtlaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Ezra schreef:
Daniel schreef:Je kunt niet fysiek pagina's uit je volglijst laten verdwijnen zonder ze zelf te ontvolgen. Wel kan je op de pagina "volglijst" bepaalde typen bewerkingen verbergen.
Ik bedoel eigenlijk meer het wijzigingenoverzicht van pagina's uit m'n volglijst die in een overzichtpagina komt te staan, maar weer wordt verwijderd zonder dat ik de wijziging bekeken heb. Kan ik ergens instellen dat dit langer dan x dagen blijft staan (bijvoorbeeld totdat ik de wijziging bekeken heb)?
Kom het net toevallig tegen, maar zijn dit de instellingen die je zoekt?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Suus »

Daniel schreef:Tja, die vallen niet zo op natuurlijk... Op de vele bewerkingen heb ik er nu vier gevonden (lijn 41, 52, 53 en 441) wat ook wel zo'n beetje de enige lijnen zijn die sinds de start van de huidige concessie niet een dusdanige wijziging ondergaan hebben dat ze een nieuwe pagina kregen.
Gelukkig verandert de naam van het beginpunt niet zo vaak twee keer in 4 jaar tijd.

Edit: En we hadden nog wat tussentijdse hernoemingen van halte- naar wijknaam gehad... 2, 12 en 24 zijn nu ook ontdubbeld qua verwijzing.
Lijn 181 ook: Die pagina heet nu Lijn 181 Gorinchem Station - Utrecht CS Jaarbeurszijde, tot 21 juni [wiki]Lijn 181 Gorinchem Station - Utrecht CS/Jaarbeursplein[/wiki]. De pagina's Lijn 181 Gorinchem Station - Utrecht Busstation West, Lijn 181 Gorinchem Station - Utrecht Centraal Jaarbeurszijde en [wiki]Lijn 181 Gorinchem Station - Utrecht Jaarbeursplein/CS[/wiki] verwijzen nog naar die tweede. Ik vraag mij ook of gewoon "Utrecht Centraal Station" niet een betere bestemming is, zeker met het tempo dat ze in Utrecht busstations opheffen, openen en hernoemen. En dan heb ik het nog niet over lijn 81 gehad...

Lijn 12 had nog veel meer doorverwijzingen, ben ik net met de stofkam doorheen gegaan. Lijn 2 had drie dubbele doorverwijzingen, er is er een weg dus nog twee te gaan. 32, 441, 52, 85 en 94 zijn ook slachtoffers van de Utrechtse busstationmanie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Ardan »

Ik vind het ook beter om gewoon Utrecht Centraal te gebruiken.. Al die Jaarbeurzen, westzijdes en oostzijdes en zuidzijdes, boven onder weet ik veel, het hoort allemaal bij elkaar en als je op de pagina kijkt kun je in de tekst lezen aan welke kant de lijn halteert.
Ik doe ook maar wat
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Milco »

Mee eens! (y)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Absoluut NIET mee eens. We gebruiken in Utrecht juist expres niet "Centraal Station" omdat de busstations echt op totaal verschillende plekken liggen, wat op zich een uitzondering is in het land. 99,9% van de dubbele doorverwijzingen was trouwens niet ontstaan als we gewoon bij de concessiewissel een nieuwe pagina zouden maken. Juist doordat we dat niet doen krijg je dit gedoe.
Sowieso komen heel veel van die dubbele verwijzingen helemaal niet door de verplaatsing van de halte op CS, dat is nu even een uitzondering maar er zijn er vooral veel in blijven zitten door het omzetten van halte- naar wijknamen in de paginanaam.

Het aanpassen van verwijzigingen op oude dienstregelingsjaar-pagina's gaat wat mij betreft wel wat ver trouwens, daar hebben ze nu juist de doorverwijspagina voor uitgevonden. Zolang ze dan allemaal maar naar de laatste versie verwijzen.
Van de rest van je lijstje: 32 komt nieteens op het CS en 52 en 441 waren al gewijzigd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Milco »

Daniel schreef: We gebruiken in Utrecht juist expres niet "Centraal Station" omdat de busstations echt op totaal verschillende plekken liggen, wat op zich een uitzondering is in het land.
In Amsterdam liggen IJzijde en het Prins Hendrikplantsoen ook echt op totaal verschillende plekken en er zijn meerdere (kleine) stations waar de bushaltes verspreid liggen. Of zijn dit ook allemaal uitzonderingen? :?

In Amsterdam hanteren we ook gewoon nog steeds "Centraal Station" in de paginatitels trouwens.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Eigenlijk wel ja. Al is het in Amsterdam ook weer anders omdat de vervoerders de busstations allemaal Centraal Station noemen, dan zou het ook wat raar zijn om in de paginatitel iets heel anders neer te zetten nietwaar?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Suus »

Zolang ze in Utrecht met busstations blijven schuiven blijf je het risico houden dat er dubbele doorverwijzingen blijven ontstaan. Daarom dat ik er de stofkam doorheen haal.

Over een discussie op welk moment in de geschiedenis je wel of niet moet knippen ga ik mij niet wagen, maar je kan je wel afvragen of sommige pagina's niet te lang gerecycled worden, sommige pagina's hebben nu alle hoeken van Utrecht Centraal wel gezien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Milco »

Daniel schreef:Eigenlijk wel ja. Al is het in Amsterdam ook weer anders omdat de vervoerders de busstations allemaal Centraal Station noemen, dan zou het ook wat raar zijn om in de paginatitel iets heel anders neer te zetten nietwaar?
Mwa, niet helemaal. Connexxion hanteert bij de buslijnen 391, 392, 394 en 891 de naam "Centraal Station IJzijde", maar toch hanteren we op de wiki ook daar gewoon "Centraal Station" in de paginatitels. Persoonlijk heeft dat mijn voorkeur.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Zolang ze in Utrecht met busstations blijven schuiven blijf je het risico houden dat er dubbele doorverwijzingen blijven ontstaan. Daarom dat ik er de stofkam doorheen haal.
Dit is de enige en laatste verschuiving voor veruit de meeste lijnen op Utrecht Centraal. De U-OV-lijnen van het Jaarbeursplein gaan alleen uiteindelijk weer naar de centrumzijde, maar dat zijn slechts 3 lijnen (de rest is doorgaand).
De meeste stadslijnen kregen toch al nieuwe nummers/routes tegelijk met de verhuizing, dat scheelt aanzienlijk in de verwijzingen en die lijnen staan nu ook op hun definitieve busstation. Alleen bij de streeklijnen zitten er wat meer hernoemingen, maar daar is dat ook gelijk de laatste.
Over een discussie op welk moment in de geschiedenis je wel of niet moet knippen ga ik mij niet wagen,
Eigenlijk heel simpel: er zijn maar twee logische momenten te bedenken en dat is bij een grote wijziging of bij een concessiewissel.
maar je kan je wel afvragen of sommige pagina's niet te lang gerecycled worden, sommige pagina's hebben nu alle hoeken van Utrecht Centraal wel gezien.
Daar ben ik het dan wel weer volledig mee eens. Als je bv. ziet wat een periode de pagina van lijn 12 bestrijkt, die is zo'n beetje even oud als De Uithof zelf. En die heeft letterlijk ook alle busstations (op het Jaarbeursplein na) gezien op 4 juli :P
Soms valt de historie bijna niet meer te beschrijven.
Mwa, niet helemaal. Connexxion hanteert bij de buslijnen 391, 392, 394 en 891 de naam "Centraal Station IJzijde", maar toch hanteren we op de wiki ook daar gewoon "Centraal Station" in de paginatitels. Persoonlijk heeft dat mijn voorkeur.
Ja goed, maar dat gaat om vier lijnen die afwijken van de rest. Logisch dat je die dan hetzelfde benoemd. In het geval van Utrecht Centraal communiceren alle vervoerders consequent met "CS Jaarbeurszijde" e.d. en zodoende is onze paginanaamgeving ook zo. Volstrekt logisch naar mijn idee: als een lijn bij "Nepstad, Fantasiestraat" eindigt noemen we dat in de titel toch ook niet "Nepstad, Verzonnenlaan"? :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten