Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Wubbo »

lex boersma schreef:Met het kortere traject Almere Centrum - Utrecht Rijnsweerd kan je 3 bussen twee keer laten vertrekken, totaal 6 vertrekken uit Almere en utrecht tijdens de spits.
Als de bus helemaal door moet rijden naar Uithof respectievelijk Molenbuurt, kan hij niet snel terug. Daardoor heb je 6 bussen nodig voor 6 vertrekken en daarmee is doorrijden naar Molenbuurt / Uithof (via Rijnsweerd) ongeveer twee keer zo duur én vallen de tegenspitsritten uit Utrecht (ochtend) en Almere (middag) voor de helft buiten de spits.
Je route wordt toch geen 2x zo lang? Je kan toch met de bus van rit 1 rit 5 oppakken (ipv rit 4)?

Je tegenspitsritten vallen trouwens sowieso deels buiten de spits, als je alle ritten vanuit 1 stalling rijdt (de laatste rit, die op de rand van de spits rijdt, moet immers ook nog terug). Oplossing daarvoor is twee bussen rijden vanuit Almere en 1 vanuit Utrecht, maar ik vraag me af of zo'n vroege rit uit Utrecht wel reizigers trekt. De vervoersstroom naar Almere is nogal verspitst.

Wat ik me trouwens vooral afvraag is of mensen de keus maken voor een abonnement op deze bus, als ze met enige regelmaat situaties tegenkomen waarbij de bus niet rijdt op het tijdstip dat ze terugwillen (of heen). Het voordeel van de trein is dat hij van 's ochtends vroeg tot 's avonds 2x per uur rechtstreeks rijdt, met daarnaast nog reisopties met overstap die je met je abonnement ook kan gebruiken. Bij de bus, zeker als die buiten het normale tarief valt, heb je die optie niet. Dat lijkt me nogal een drempel waarvan ik me afvraag of het verschil in kosten en de winst in gemak groot genoeg is, maar wellicht is er onderzoek dat bewijst dat dat geen punt is?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door CamilleKreemers »

Exploitatief gezien kun je alles beter op een stalling zetten. Dan heb je de inzet van personeel vereenvoudigd en ben je maar een reservebus nodig. Bij twee stallingen wordt de buffer van een stalling gigantisch.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Littlebusdriver »

Littlebusdriver schreef:
lex boersma schreef:Deze week willen we in ieder geval de contactgegevens van de huidige reizigers te hebben.
Die wil je hebben, of die krijg je? Hoe dan? Flyeren in de bus of de OV-chipkaartgegevens van Connexxion kopen?
Lex; ik ben wel benieuwd hoe je aan deze contactgegevens gaat komen. Kun je dit toelichten?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door CamilleKreemers »

ik ben nog nieuwsgieriger naar zijn business model straks.
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door ovforens »

Geheel los van de haalbaarheid van een losstaande snelwegbus heb ik een conceptdienstregelingetje als hersenspinsel gemaakt. Met 3 bussen kan in theorie een halfuursdienstregeling gereden worden. Om het comfort van de reizigers niet te veel te benadelen, ga ik uit van het principe "maximaal 1 overstap meer dan nu". Ik houd als stalling De Vaart aan.

- De eerste rit van de dag van elke bus begint in Almere Buiten en rijdt de oude route. In Utrecht stopt deze bus alleen op De Uithof P+R waar mensen kunnen overstappen op de 28.
- De bus gaat direct non-stop terug naar 't Oor. Daar wacht de bus gegarandeerd op een aansluitende lijn 1 uit Almere-Buiten.
- De tweede rit van de dag van elke bus doet wel alle haltes aan in Utrecht-Uithof.
- Aan het einde van de tweede rit blijven bus 1 en 2 achter in Utrecht. De chauffeurs wachten op bus 3 en gaan daarmee terug naar Almere, om brandstof te besparen. In het uur dat de chauffeur van bus 1 op bus 3 wacht, maakt deze de bus 1 schoon en tankt deze af. Zo wordt elke bus elke 3e dag schoongemaakt en getankt.

In de middag vindt ongeveer hetzelfde, maar dan in omgekeerde richting plaats.
Afbeelding

Er zijn 3 bussen nodig, elk met een T100 om net wat sneller in de tegenspits te zijn.

Ten opzichte van de huidige dienstregeling zijn er de volgende voordelen:
- Er zijn 3 bussen nodig ipv 6
- Er zijn 3 chauffeurs nodig ipv 6
- De chauffeurs kunnen meer uren maken
- Het aantal leegmaterieelkilometers gaat sterk achteruit.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Z2N »

Alhoewel ik het een leuk idee vind, zie ik een paar problemen die het niet haalbaar maken:
ovforens schreef: van elke bus begint in Almere Buiten en rijdt de oude route. In Utrecht stopt deze bus alleen op De Uithof P+R waar mensen kunnen overstappen op de 28.
- De bus gaat direct non-stop terug naar 't Oor. Daar wacht de bus gegarandeerd op een aansluitende lijn 1 uit Almere-Buiten.
- De tweede rit van de dag van elke bus doet wel alle haltes aan in Utrecht-Uithof.
- Aan het einde van de tweede rit blijven bus 1 en 2 achter in Utrecht. De chauffeurs wachten op bus 3 en gaan daarmee terug naar Almere, om brandstof te besparen. In het uur dat de chauffeur van bus 1 op bus 3 wacht, maakt deze de bus 1 schoon en tankt deze af. Zo wordt elke bus elke 3e dag schoongemaakt en getankt.
1. Je kan geen bussen 'achterlaten' in Utrecht, omdat je dan een serieus risico loopt dat er schade ontstaat. Een oplossing is om de bussen in een busremise te zetten, maar die zijn er niet op De Uithof, waardoor je dan de buschauffeurs niet meer op kan pikken.
2. De diensten zijn te lang. De werkdagen starten namelijk niet op Almere Buiten, maar op de stalling, waardoor de chauffeurs meer dan vier uur achter elkaar werken (POD-ritten zijn nog steeds werkuren). Dat zou betekenen dat je nog steeds aparte ochtend- en avondchauffeurs nodig hebt.
- Het aantal leegmaterieelkilometers gaat sterk achteruit.
3. De leegmaterieeluren zijn niet het duurste, maar de werkuren die de chauffeur in die tijd maakt. Gezien de nadelen bij punt 1 denk ik dat de leegmaterieelkilometers maar voor lief genomen dienen te worden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door CamilleKreemers »

Z2N schreef:2. De diensten zijn te lang. De werkdagen starten namelijk niet op Almere Buiten, maar op de stalling, waardoor de chauffeurs meer dan vier uur achter elkaar werken (POD-ritten zijn nog steeds werkuren). Dat zou betekenen dat je nog steeds aparte ochtend- en avondchauffeurs nodig hebt.
Een OV-dienst mag maximaal 12 uur duren bij een gebroken dienst en maximaal 9 uur bij ongebroken dienst. Dat begreep ik ten minste uit die enorme lap tekst in de rijtijdenwet. Hierin mag een aaneengesloten blok zitten van 4,5 uur, maar dan moet er een pauze plaatsvinden van 45 minuten.
ovforens schreef:In de middag vindt ongeveer hetzelfde, maar dan in omgekeerde richting plaats.
Afbeelding
Even kijken naar mogelijke dienstlengten waarbij ik de POD-rit 15 minuten maak:
startdienst 1: 6:04, uiterlijk 10:34 in stalling terug (aldus plan: 11.00, dus mag niet, TENZIJ in Utrecht er een pauze valt na de tweede rit.)

Grof gezegd zal dus steeds de eerste dienst binnen het blok buiten de rijtijdenwet vallen. Nu is er wel een optie op te bedenken, maar maakt het wel duurder. Ik vraag me daarnaast ook af of de rijtijden realistisch is. Tuurlijk zouden er binnen Almere haltes kunnen vervallen. Op de volgende haltes stappen volgens CXX-chauffeurs meer dan 10 reizigers/dag in bij de halte:
Almere Centrum (60 instappers), Stedenwijk Midden (11 instappers), Busstation t Oor (15 instappers), Veluwsekant (30 instappers), Blaricum (60 instappers). De rest is 1 of 2 reizigers per dag.

Vraag trouwens: Kun je keren bij 't Oor? Anders valt je hele plan in duigen.
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door ovforens »

1. Er zijn voldoende plekken waar bussen onbeheerd achter blijven. Zo staat er dikwijls dagen een lesbus in Rijnsweerd zonder dat er een haan naar kraait.
2a: De arbeidstijd van deze 3 gebroken diensten zijn niet te lang.
Chauffeur 1: 06:15-10:45 (4:30 uur) + 14:05-17:47 (3:42 uur)
Chauffeur 2: 06:45-10:45 (4:00 uur) + 14:05-18:17 (4:12 uur)
Chauffeur 3: 07:15-10:45 (3:30 uur) + 14:05-18:47 (4:42 uur)

2a: De rijtijd van deze 3 gebroken diensten zijn niet te lang.
Chauffeur 1: 06:15-09:56 (3:41 uur) + 15:35-17:47 (2:12 uur)
Chauffeur 2: 06:45-09:56 (3:11 uur) + 16:05-18:47 (3:42 uur)
Chauffeur 3: 07:15-10:45 (3:00 uur) + 14:05-18:17 (4:12 uur)

Bovenstaande met een gemiddelde kennis van CAO OV en Arbeidstijdenwetgeving.

3: Ik ben benieuwd. De niet-rijdende arbeidstijd van 1 chauffeur wordt besteed aan het tanken en wassen, wat dus niet meer elders hoeft plaats te vinden.
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door ovforens »

Voor de volledigheid begint de 150 bij Molenbuurt-Noord, dus 1 minuutje van de stalling af.

Almere-Buiten, in mijn PNGtje, moet je dus lezen als Molenbuurt-Noord.
Laatst gewijzigd door ovforens op vr 24 jun 2016, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door CamilleKreemers »

OVforens, Ik zie een diensttijd van 4:30 en zelfs 4:42. Die laatste is zeker weten te lang volgens OV-CAO. Die andere moet geen vertraging krijgen, anders is die ook niet meer geldig. Waarom kies je er trouwens niet voor de bussen bij De Steiger te plaatsen? Wellicht is dat korter rijden dan in Buiten.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door CamilleKreemers »

Z2N schreef:1. Je kan geen bussen 'achterlaten' in Utrecht, omdat je dan een serieus risico loopt dat er schade ontstaat. Een oplossing is om de bussen in een busremise te zetten, maar die zijn er niet op De Uithof, waardoor je dan de buschauffeurs niet meer op kan pikken.
Is er niet een busparkeerplaats daar, zoals een buffer? Dan zet je de bussen daar neer.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Z2N »

De halve Uithof gaat op de schop vanwege de aanleg van de Uithoftram, waardoor lijn 12 niet meer gaat keren bij het AZU maar bij het WKZ. Daar moet je niet ook nog eens twee bussen willen parkeren op de buffer de gehele dag.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door CamilleKreemers »

oke, kun je dan in een richting over het hele terrein? Hierdoor krijg je een lusroute. Lijkt me overigens ook wel handig voor de snelbussen van Syntus.
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door ovforens »

CamilleKreemers schreef:OVforens, Ik zie een diensttijd van 4:30 en zelfs 4:42. Die laatste is zeker weten te lang volgens OV-CAO. Die andere moet geen vertraging krijgen, anders is die ook niet meer geldig. Waarom kies je er trouwens niet voor de bussen bij De Steiger te plaatsen? Wellicht is dat korter rijden dan in Buiten.

Ik zie dat je gelijk hebt. Wellicht dat het vanaf 't Oor wel kan, stalling De Steiger. Maakt het allemaal wat simpeler, maar zorgt wel voor een verplichte overstap voor reizigers in Almere.
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door ovforens »

Z2N schreef:De halve Uithof gaat op de schop vanwege de aanleg van de Uithoftram, waardoor lijn 12 niet meer gaat keren bij het AZU maar bij het WKZ. Daar moet je niet ook nog eens twee bussen willen parkeren op de buffer de gehele dag.
Tsja, waarom zou dat niet mogen? Busbedrijf van de 150 betaalt gewoon wegenbelasting. Dat er te weinig ruimte is, zou niet het probleem van de 150 moeten zijn.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Aking »

Er zit bij het WKZ toch een gigantische keerlus/buffer direct naast de snelweg? Of gaat dat juist op de schop vanwege de tram?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Z2N »

Zo gigantisch is hij niet, en bovendien heb je voor de 25-meter bussen van lijn 12 wel wat ruimte nodig. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door lint41 »

Die gaat ongetwijfeld op de schop voor de tram, en bovendien komt daar vanaf volgende week lijn 12 ook altijd keren. In de spits is de boel daar trouwens nu ook al aardig vol met de flexbussen van lijn 12 en alle kerende lijnen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Geert »

Anders huur je een terreintje in de buurt om die bussen te plaatsen, desnoods een hekje er om heen...
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Bluearrow »

Het valt mij op dat er in de reacties voortdurend wordt gesproken alsof die bus nonstop moet rijden tussen Almere en Utrecht. Met name de tussenstop bij Blaricum Carpoolplaats is voor een behoorlijk grote groep reizigers van belang, want ook met name reizigers uit Huizen en Blaricum maken gebruik van lijn 150.
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door Littlebusdriver »

Iemand nog iets van Lex en z'n plannen vernomen? Vrijdag rijdt lijn 150 dan voor het laatst...
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht

Bericht door CamilleKreemers »

Ik was in PB kennelijk te kritisch. Hij is namelijk sindsdien niet meer online gekomen, zover ik zie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten