Concessie DAV-gebied (2007-2018)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39193
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie DAV-gebied
Extra ritten tot Krispijn zijn niet echt handig in te leggen, immers, waar moeten die dan keren want dat kan daar eigenlijk nergens. Lijn 5 is eigenlijk een slachtoffer van het grensgeval zijn: hij was volgens de cijfertjes in het vervoerplan van Arriva een tijdje geleden net niet druk genoeg om z'n 10-minutendienst in de spits te rechtvaardigen, maar is eigenlijk weer te druk om slechts om het kwartier te rijden.
Eén ritje extra per uur, dus om de 12 minuten rijden, is vervolgens weer onhandig omdat nu juist weer alles aan lijn 7 vast zit. Dan moet er maar net een handige kering mogelijk zijn met die extra rit.
Eén ritje extra per uur, dus om de 12 minuten rijden, is vervolgens weer onhandig omdat nu juist weer alles aan lijn 7 vast zit. Dan moet er maar net een handige kering mogelijk zijn met die extra rit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie DAV-gebied
en waarom dan toch niet voor kwaliteit (dus 6x/uur) kiezen?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39193
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie DAV-gebied
Omdat er destijds wat DRU's van de stad (of eigenlijk kilometers in deze concessie) weg zijn gehaald om verlichting te kunnen bieden op een aantal streeklijnen waar de bussen nog net niet doormidden braken.
Lijn 5 is al jaren een soort van grensgevalletje geweest. De tak naar Sterrenburg heeft destijds (in de SVD-tijd nog) z'n frequentieverhoging gekregen omdat de tijdwinst door wat busbanen het mogelijk maakte in combinatie met een efficiencyslag op lijn 7 (die werd toen afgestemd op de toenmalige 17 tot een gezamelijke 10-minutendienst wat een omloop scheelde). De tak naar Stadspolders (dat was toen nog lijn 4) kreeg z'n 10-minutendienst overigens ook in ruil voor het vervallen van de spitsritten naar het Industriegebied, dat is dus ook een vrij budgetneutrale ingreep geweest voor een lijn die ook op het randje zat qua drukte.
Arriva heeft de eerste jaren van de concessie de 10-minutendienst op Stadspolders - Sterrenburg in de spits nog wel gehandhaafd (naar Wielwijk en de Staart ging 'ie er wel uit na de wisseling van de takken van lijn 4 en 5), maar in de loop van de tijd is de bezetting wel ietsjes gedaald waardoor die lijn onder de kritische grens kwam. Ooit in een ver verleden zaten de bussen tijdens de 10-minutendienst in de spits namelijk net zo vol als ze nu met de kwartiersdienst zitten.
Lijn 5 is al jaren een soort van grensgevalletje geweest. De tak naar Sterrenburg heeft destijds (in de SVD-tijd nog) z'n frequentieverhoging gekregen omdat de tijdwinst door wat busbanen het mogelijk maakte in combinatie met een efficiencyslag op lijn 7 (die werd toen afgestemd op de toenmalige 17 tot een gezamelijke 10-minutendienst wat een omloop scheelde). De tak naar Stadspolders (dat was toen nog lijn 4) kreeg z'n 10-minutendienst overigens ook in ruil voor het vervallen van de spitsritten naar het Industriegebied, dat is dus ook een vrij budgetneutrale ingreep geweest voor een lijn die ook op het randje zat qua drukte.
Arriva heeft de eerste jaren van de concessie de 10-minutendienst op Stadspolders - Sterrenburg in de spits nog wel gehandhaafd (naar Wielwijk en de Staart ging 'ie er wel uit na de wisseling van de takken van lijn 4 en 5), maar in de loop van de tijd is de bezetting wel ietsjes gedaald waardoor die lijn onder de kritische grens kwam. Ooit in een ver verleden zaten de bussen tijdens de 10-minutendienst in de spits namelijk net zo vol als ze nu met de kwartiersdienst zitten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie DAV-gebied
Sowieso is een 10-minutendienst op lijn 5 niet mogelijk op dit moment. Zijn immers niet genoeg stadsbussen voor.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39193
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie DAV-gebied
Nouja, niet met de huidige dienstregeling op andere lijnen dus. Immers is er met hetzelfde aantal stadsbussen ooit wel gewoon een 10-minutendienst gereden. Om dat mogelijk te maken moet lijn 7 dus weer terug van 4x/uur naar 3x/uur in de tegenspits en lijn 2 naar midi's in de spits. En omloopmatig waarschijnlijk ook lijn 8 weer naar Sterrenburg i.p.v. naar Amstelwijck.
De vraag is dus of al die nadelen opwegen tegen het voordeel van iets rustiger bussen.
De vraag is dus of al die nadelen opwegen tegen het voordeel van iets rustiger bussen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie DAV-gebied
Maar lijn 2 kun je momenteel niet naar midi's in de spits krijgen, omdat die er praktisch gezien niet zijn. Lijn 10 rijdt momenteel met 2 midi's overdag en we hebben er 1 als reserve.
Lijn 2 moet overigens aan lijn 11 en 12 gekoppeld blijven, staat volgens mij ergens in de documenten.
Dus nee, denk inderdaad niet dat de voordelen opwegen tegen de nadelen in dit geval.
Lijn 2 moet overigens aan lijn 11 en 12 gekoppeld blijven, staat volgens mij ergens in de documenten.
Dus nee, denk inderdaad niet dat de voordelen opwegen tegen de nadelen in dit geval.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: Concessie DAV-gebied
Dan worden er maar streekbussen ingezet. :)Stefan schreef:Sowieso is een 10-minutendienst op lijn 5 niet mogelijk op dit moment. Zijn immers niet genoeg stadsbussen voor.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie DAV-gebied
Gebeurt tegenwoordig ook al regelmatig, dat er een streekbus op lijn 5 rijdt. Vandaag weer. :Y
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Concessie DAV-gebied
Dan moeten die er ook zijn.Meltrain schreef:Dan worden er maar streekbussen ingezet. :)
En ja, er rijden vaak genoeg stadsbussen op de streek en andersom... Maar dat heeft vooral met onderhoud (of schadeherstel) te maken.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: Concessie DAV-gebied
Misschien konden ze beter 30 ipv 27 Volvo's bestellen, of de 7809 naar stalling Dordt overhevelen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43
Re: Concessie DAV-gebied
Onthoud dat ze van 37 (inclusief een paar midi's) naar 31 (inclusief een paar midi's) zijn gegaan, (De 6 blauwe daf bussen zijn gebleven toen tot arriva kwam.)Daniel schreef:Nouja, niet met de huidige dienstregeling op andere lijnen dus. Immers is er met hetzelfde aantal stadsbussen ooit wel gewoon een 10-minutendienst gereden. Om dat mogelijk te maken moet lijn 7 dus weer terug van 4x/uur naar 3x/uur in de tegenspits en lijn 2 naar midi's in de spits. En omloopmatig waarschijnlijk ook lijn 8 weer naar Sterrenburg i.p.v. naar Amstelwijck.
De vraag is dus of al die nadelen opwegen tegen het voordeel van iets rustiger bussen.
één woord, Geld. Al vind ik het ook dom dat er geen enkele reserve bus is besteld, in de spits (met lijn 8 erbij dus) zouden ze allemaal worden gebruikt, er is alleen 1 irisbusje over normaal, en de 3 vdl's die nu al zowat standaard op de stadsdienst zitten, had er net eentje op lijn 2, en zag er één op lijn 5/7.ArrivaBas schreef:Misschien konden ze beter 30 ipv 27 Volvo's bestellen, of de 7809 naar stalling Dordt overhevelen.
Ik blub in het Drecht.
Re: Concessie DAV-gebied
Waarom zou je zo'n enorm dure hybride bus op reserve willen hebben? Als er een uitvalt is een reguliere dieselbus ook prima...
Bij twijfel: gebruik beton.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39193
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie DAV-gebied
Blauwe DAF-bussen? De enige die ik ken hebben met moeite het einde van SVD gehaald. Maar ik doelde op de periode dat Arriva alle hybrides al had rijden, toen paste 6x/uur lijn 5 nog qua omlopen in combinatie met 7 naar 3x/uur in de spits (in de spitsrichting 3x/uur Dordtse Kil - Sterrenburg als aanvulling erbij) en lijn 2 met midi's. Maar gezien er volgens Stefan's bericht midi's uit Dordt weggegaan zijn wordt dat lastig uitvoerbaar.wilburg22 schreef:Onthoud dat ze van 37 (inclusief een paar midi's) naar 31 (inclusief een paar midi's) zijn gegaan, (De 6 blauwe daf bussen zijn gebleven toen tot arriva kwam.)
Dan zou de enige optie nog zijn om 2/11/12 in de spits met streekwagens te rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie DAV-gebied
milieuredenen? Ik dacht dat 10% materieelreserve tegenwoordig de eis is voor een gezonde bedrijfsvoering. Ik las laatst een concept-pve (weet niet meer welke), waarbij 15% materieelreserve en 10% Onderhoudsreserve geëist werd. Dat lijkt me ook een duur geintje worden.MdJ schreef:Waarom zou je zo'n enorm dure hybride bus op reserve willen hebben? Als er een uitvalt is een reguliere dieselbus ook prima...
Re: Concessie DAV-gebied
Wat is er beter voor het milieu aan een hybride bus die stil staat? Actieradiustechnisch (en dus het aantal bussen dat nodig is voor de dienst) is een dieselbus nog altijd voordeliger.
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Concessie DAV-gebied
Is lijn 5 de hele dag erg druk of alleen in de spits? En is de 5 op het stuk Krispijn - Sterrenburg ook erg druk, of is het daar minder (omdat de 7 ook in Sterrenburg rijdt)?wilburg22 schreef:Lin 5 is nogsteeds altijd stervensdruk, frequentie verhoging en/of geleed rijden, op z'n minst krispijn-station-stadspolders zou niet misstaan.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39193
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie DAV-gebied
Lijn 7 en 5 hebben vrij weinig invloed op elkaar qua drukte, 7 bedient namelijk een totaal andere helft van de wijk als 5. Enige overlap is er rond het stukje Galileïlaan waar ze allebei over rijden en rond het eindpunt aan de Slangenburg, maar dat speelt vooral 's avonds en op zondag (doordeweeks is het vrijwel nooit sneller om de andere lijn te nemen dan iets langer te wachten naar die omgeving).
Tussen het centrum en Stadspolders is de 5 in elk geval altijd goed bezet, het is één van de minst verspitste lijnen van de stadsdienst (niet voor niets heeft de lijn ook geruime tijd een 10-minutendienst op de zaterdagmiddag gehad). Centrum - Krispijn blijft dat nog zo, daar worden de bussen eveneens erg goed gebruikt. Vervolgens verder Sterrenburg in wordt het wel wat rustiger, maar ook weer niet leeg. Het is meer dat dan de piekbezetting eruit is die je tot in Krispijn nog hebt. (Krispijn is wat dat betreft echt het goudmijntje van de stadsdienst)
Tussen het centrum en Stadspolders is de 5 in elk geval altijd goed bezet, het is één van de minst verspitste lijnen van de stadsdienst (niet voor niets heeft de lijn ook geruime tijd een 10-minutendienst op de zaterdagmiddag gehad). Centrum - Krispijn blijft dat nog zo, daar worden de bussen eveneens erg goed gebruikt. Vervolgens verder Sterrenburg in wordt het wel wat rustiger, maar ook weer niet leeg. Het is meer dat dan de piekbezetting eruit is die je tot in Krispijn nog hebt. (Krispijn is wat dat betreft echt het goudmijntje van de stadsdienst)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43
Re: Concessie DAV-gebied
Het verbruik van die hybrides is nog verrassend hoog, ze rijden 1L/3.8km ongeveer. (Displayscherm chauffeur als bron hier.).
Wat als lijn 5 naar een 10 minutendienst gaat tussen stadspolders en het station, op de manier waarop ik al eerder had voorgesteld. Rondje stadspolders dan over de crayensteynstraat richting het station en terug, die rit kost 26 minuten en kan met één bus (om kosten etc. te besparen) worden uitgevoerd. om samen met de andere ritten die frequentie te vormen
Dan vervolgens de helft van de ritten van lijn 4 (ma-zat overdag, de drukste tijden dus.) via de haltes weizigtpark, Jp. Heijeplein en Simon hugo van gijnweg/patersweg te laten rijden en vervolgens over de provincale weg naar de karel doormanweg. De haltes Marisplein, Willy martensstraat en viottakade zijn nou niet bepaald de grootste reizigerstrekkers. (h. de grootplein word ook nog 4*uur door lijn 3 bediend) Op deze manier zou je meer balans kunnen creëren op reizigersvraag zonder diensten weg te laten vallen. - Dit zou dan precies het 10/20 gat tot Gijnweg/patersweg opvullen samen met lijn 5 tot een 10/10/10 dienst Dan heeft lijn 5 in sterrenburg verder de gewenste capaciteit en Lijn 4 verliest er in rijstijd niks mee.
Wat als lijn 5 naar een 10 minutendienst gaat tussen stadspolders en het station, op de manier waarop ik al eerder had voorgesteld. Rondje stadspolders dan over de crayensteynstraat richting het station en terug, die rit kost 26 minuten en kan met één bus (om kosten etc. te besparen) worden uitgevoerd. om samen met de andere ritten die frequentie te vormen
Dan vervolgens de helft van de ritten van lijn 4 (ma-zat overdag, de drukste tijden dus.) via de haltes weizigtpark, Jp. Heijeplein en Simon hugo van gijnweg/patersweg te laten rijden en vervolgens over de provincale weg naar de karel doormanweg. De haltes Marisplein, Willy martensstraat en viottakade zijn nou niet bepaald de grootste reizigerstrekkers. (h. de grootplein word ook nog 4*uur door lijn 3 bediend) Op deze manier zou je meer balans kunnen creëren op reizigersvraag zonder diensten weg te laten vallen. - Dit zou dan precies het 10/20 gat tot Gijnweg/patersweg opvullen samen met lijn 5 tot een 10/10/10 dienst Dan heeft lijn 5 in sterrenburg verder de gewenste capaciteit en Lijn 4 verliest er in rijstijd niks mee.
Ik blub in het Drecht.
Re: Concessie DAV-gebied
Volstaat de 30'-frequentie op lijn 5 's avonds wel, of is de 5 dan ook erg vol?Daniel schreef:Lijn 7 en 5 hebben vrij weinig invloed op elkaar qua drukte, 7 bedient namelijk een totaal andere helft van de wijk als 5. Enige overlap is er rond het stukje Galileïlaan waar ze allebei over rijden en rond het eindpunt aan de Slangenburg, maar dat speelt vooral 's avonds en op zondag (doordeweeks is het vrijwel nooit sneller om de andere lijn te nemen dan iets langer te wachten naar die omgeving).
Tussen het centrum en Stadspolders is de 5 in elk geval altijd goed bezet, het is één van de minst verspitste lijnen van de stadsdienst (niet voor niets heeft de lijn ook geruime tijd een 10-minutendienst op de zaterdagmiddag gehad). Centrum - Krispijn blijft dat nog zo, daar worden de bussen eveneens erg goed gebruikt. Vervolgens verder Sterrenburg in wordt het wel wat rustiger, maar ook weer niet leeg. Het is meer dat dan de piekbezetting eruit is die je tot in Krispijn nog hebt. (Krispijn is wat dat betreft echt het goudmijntje van de stadsdienst)
En zou de 7 overdag van '15 naar '20 kunnen (afgezien van het feit dat je dan op Station niet meer goed aansluit op de trein die '15 rijdt)?
Dan zou je de 5 overdag misschien iedere '10 kunnen laten rijden en de aansluitende 7 iedere '20 kunnen laten rijden. Heb je meteen een deel van de besparing gevonden om lijn 5 vaker te laten rijden...
Re: Concessie DAV-gebied
Hadden we hier het ideeënforum niet voor :Y ?
En doe dat van lijn 7 maar niet, want die is verbonden aan het ziekenhuis.
En doe dat van lijn 7 maar niet, want die is verbonden aan het ziekenhuis.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39193
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie DAV-gebied
@Roeland: 7 in de spitsrichting naar een 20" interval is niet aan te bevelen, tegenspits kan wel maar dat speelt een bus te weinig vrij.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43
Re: Concessie DAV-gebied
Speelt wel genoeg bussen vrij voor mijn idee over lijn 4 en 5.Daniel schreef:@Roeland: 7 in de spitsrichting naar een 20" interval is niet aan te bevelen, tegenspits kan wel maar dat speelt een bus te weinig vrij.
Ik blub in het Drecht.
Re: Concessie DAV-gebied
Dan kun je haast nog beter gaan versterken op die drukke ritten. Dan hoef je de dienstregeling niet helemaal om te gooien (met dus verlies van aansluitingen in geval van een tienminutenfrequentie).
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39193
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie DAV-gebied
Zoveel aansluitingen kent de Dordtse stadsdienst anders niet meer. De bussen zijn steeds meer over het uur verspreid geraakt.
Ooit had je een knoop waarin alles richting Centrum langs CS kwam en dan 5 minuten later alles uit het Centrum naar de wijken. Alleen lijn 7 viel daar destijds altijd buiten.
Ooit had je een knoop waarin alles richting Centrum langs CS kwam en dan 5 minuten later alles uit het Centrum naar de wijken. Alleen lijn 7 viel daar destijds altijd buiten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Concessie DAV-gebied
Arriva doet deze zomer weer de actie dat iedereen van 12 jaar en ouder iedere zondag en tijdens Pasen, Pinksteren, de Mobiliteitsweek (17 September), kerstmis en nieuwjaarsadag gratis kan reizen met de bussen van DAV als men het ''Arriva Gratis OV-dagen DAV''- product voor €0,01 op de ov-chipkaart heeft gezet.
Meer informatie en bestellen.
Meer informatie en bestellen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 180 gasten