Nachtvervoer Den Haag/Rotterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Nachtvervoer Den Haag/Rotterdam

Bericht door 010jongen »

http://www.ad.nl/den-haag/zoetermeer-wi ... ~ab24bcde/

Zoetermeer wilt betere nachtverbindingen :Y

Er rijden momenteel al nachtbussen toch?
Toch zie ik liever op belangrijke railverbindingen nog extra late reismogelijkheden. Op Randstadrail en de metro van Rotterdam bijvoorbeeld, een rit om 1u of 1.30u zou ideaal zijn (weekend). Ook zou het niet verkeerd zijn om de nachtbussen zoveel als mogelijk af te stemmen op bijvoorbeeld het NS nachtnet. Als ik op zondagnacht vanuit de nachttrein wil overstappen op de BOBbus moet ik ruim 28 minuten wachten en in soms zelfs 58 minuten. Zou dan fijn zijn als de bus een paar minuten later zou vertrekken -o- . Misschien dat het omlooptechnisch niet helemaal mogelijk is, maar het zou wel een bijdrage kunnen leveren aan een wat compacter nachtnet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nachtvervoer Den Haag/Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Een betere aansluiting op het nachtnet van NS zou inderdaad zeer welkom zijn.
Van de door jou geschetste situatie met het ene uur een overstaptijd van 28 minuten en het andere uur een overstap van 58 minuten had ik vorige week nog last.
Mijn oplossing toen: op de heenweg naar Rotterdam Centraal fietsen, zodat ik tenminste op de fiets naar huis kon.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
dylanwild94
Berichten: 6184
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Nachtvervoer Den Haag/Rotterdam

Bericht door dylanwild94 »

Ik denk inderdaad dat het verstandig is om uitlopende lijnen zoals metrolijn D in de weekendende ook 's nacht te laten rijden. zo zou BOBbus lijn B8 afgeschaft kunnen worden.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13171
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Nachtvervoer Den Haag/Rotterdam

Bericht door Z2N »

Het punt is alleen dat die nachtelijke uren eigenlijk vrij gehouden dienen te worden voor onderhoudswerkzaamheden. Dan kan je beter een bus inzetten. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
dylanwild94
Berichten: 6184
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Nachtvervoer Den Haag/Rotterdam

Bericht door dylanwild94 »

En wat dat betreft is het metronetwerk van Rotterdam daarin absoluut niet flexibel helaas.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13171
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Nachtvervoer Den Haag/Rotterdam

Bericht door Z2N »

Dat zijn er vrij weinig in de wereld hoor... (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Nachtvervoer Den Haag/Rotterdam

Bericht door JWM »

Z2N schreef:Het punt is alleen dat die nachtelijke uren eigenlijk vrij gehouden dienen te worden voor onderhoudswerkzaamheden. Dan kan je beter een bus inzetten. :wink:
Twee nachten in de week kan prima.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13171
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Nachtvervoer Den Haag/Rotterdam

Bericht door Z2N »

Als je de werkzaamheden nóg verder moet concentreren wordt het alleen wel duurder, en dat wil volgens mij niemand... (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Nachtvervoer Den Haag/Rotterdam

Bericht door JWM »

Het ligt eraan hoevaak er 's nachts aan het spoor wordt geklust natuurlijk. Denk dat er met een beetje goede wil best omheen valt te plannen en dit ook niet het echte probleem is voor een nachtmetro.
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Nachtvervoer Den Haag/Rotterdam

Bericht door Busfoto.nl »

Ik blijf het altijd maf vinden dat in een stad als Amsterdam de laatse tram al (zie bijv lijn 1) al om 0:15 gaat. daarna is er de dure nachtbus.

In mijn provinciestadje Utrecht is er weliswaar alleen 1 nachtlijn op do/vr, vr/za en enkele op zanacht. Maar je kan wel om 01:00 nog naar alle windstreken van het station.

De drukke lijn 28 heeft zelfs om 1:15 in beide richtingen nog een rit.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Nachtvervoer Den Haag/Rotterdam

Bericht door OmniLezer »

In Rotterdam is dit echt onhandiig omdat je na 0:00 moet wachten tot 1:30 om weg te kunnen. Als daar nog een ritje nachtbus of streek-/stadsbus tussen kon, was dat wel handig en waarom is er dan ook geen ZoRoNachtBus van Berkel naar Zotermeer(stadsdienst) en zo door naar Den-Haag?
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nachtvervoer Den Haag/Rotterdam

Bericht door Suus »

De laatste ritten van de trams gaan over het algemeen rond 0:30 weg bij Rotterdam Centraal.

Alleen naar Holy is het wel een stuk eerder, maar dat is wel een rit van 40 minuten vanaf Centraal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nachtvervoer Den Haag/Rotterdam

Bericht door Daniel »

Die afstand hoeft toch niet uit te maken? Zoals busfoto.nl al noemt gaat op de Utrechtse lijn 28 om 1.15 nog een laatste rit en ja die gaat helemaal van De Uithof door naar Vleuten, da's ook wel even rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13171
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Nachtvervoer Den Haag/Rotterdam

Bericht door Z2N »

Alleen heeft die tram te maken met onderhoudsroosters, die bijvoorbeeld stellen dat een sectie van een trambaan tegen XX:XX vrij moet zijn van verkeer of zelfs dat alle trams tegen XX:XX binnen moeten zijn. Dan maakt die 40 minuten wel uit natuurlijk, zeker ook omdat de tramremises aan de andere kant van de stad liggen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nachtvervoer Den Haag/Rotterdam

Bericht door Suus »

Daniel schreef:Die afstand hoeft toch niet uit te maken? Zoals busfoto.nl al noemt gaat op de Utrechtse lijn 28 om 1.15 nog een laatste rit en ja die gaat helemaal van De Uithof door naar Vleuten, da's ook wel even rijden.
De tram moet na aankomst op het eindpunt ook nog terug. De laatste tram komt in Holy aan om 0:38 en vertrekt daar weer om 0:40. De reizigers mogen mee tot de remise bij de halte Avenue Concordia. De tram passeert Rotterdam Centraal rond kwart over één.

Lijn 23 heeft ook nog zoiets, de laatste rit van CS, om 0:25, komt om 0:38 aan op het Marconiplein. Die tram rijdt nog weer helemaal terug naar de remise in de Beverwaard, vertrek op het Marconiplein om 0:42, vertrek op CS om 0:54 en aankomst bij de remise na 1:19.

Als je in Rotterdam vroeg wel wil of laat thuis wil komen moet je dus tussen het centraal station en een van de tramremises in gaan wonen :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Nachtvervoer Den Haag/Rotterdam

Bericht door Daantje »

Zo was ik afgelopen vrijdag op de Parade. Mijn band was lek dus ik was met de tram. Toen ik wou kijken hoe laat de laatste tram ging was die al geweest. Toen maar gaan lopen naar centraal station en daar gewacht op de eerste nachtbus maar natuurlijk niet ideaal.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nachtvervoer Den Haag/Rotterdam

Bericht door Wubbo »

JWM schreef:Het ligt eraan hoevaak er 's nachts aan het spoor wordt geklust natuurlijk. Denk dat er met een beetje goede wil best omheen valt te plannen en dit ook niet het echte probleem is voor een nachtmetro.
Als je de vergelijking maakt met de trein: in Delft wordt 2 nachten per week het spoor onderhouden. Dan moet je bij de metro aan vijf nachten ook wel genoeg hebben, ik verwacht dat je daar eerder minder dan meer onderhoud nodig hebt. Meer nachten dan vijf is bedrijfseconomisch trouwens sowieso niet interessant, omdat je personeel ook niet meer dan vijf nachten achter elkaar in wil zetten.
Gideon
Berichten: 333
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: Nachtvervoer Den Haag/Rotterdam

Bericht door Gideon »

Ik deed mee met een wedstrijd, beste idee ofz. Hier kon je dan een bedrag verdienen.
Dit is elk jaar waar mensen hun beste idee kunnen tonen als je bent gekozen voor de finale?
Dit was mijn BOB metro die ik bedacht heb
Afbeelding
Zo als je kan zien rijden er alleen 2 metrolijnen. Denk dat BB en BD beter is, maar volgens mij kan dat niet
Ook sla een paar haltes over, omdat vaak de ene station op loopafstand is van de ander.
Anders omdat het een belangrijk punt is in mijn ogen.

Stapen
Blaak, Beurs, Eendrachtsplein, Coolhaven.

Bob Bus
Door mijn idee kon je veel bob bussen scrapen, combineren met andere bob busen en zelf inkorten.

Met iemand van RET gepraat
1 man was erg enthousiast over mijn idee en haalde iemand van RET er bij.
Hij zij dat dit niet kon door onderhoud en RET wilt vaak alle halles hanteren
Met vriendelijke groet,

Gideon.
Bemined
Berichten: 5920
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Nachtvervoer Den Haag/Rotterdam

Bericht door Bemined »

Het schrappen van bussen lijkt me erg ongewenst, de loopafstand naar een metrostation is veel groter, zeker als je ook nog stations gaat overslaan. Ik snap die obsessie met een nachtmetro dan ook niet, de bussen zijn nauwelijks trager als je van deur tot deur kijkt.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Nachtvervoer Den Haag/Rotterdam

Bericht door 010jongen »

Het busnet voldoet inderdaad prima. Een late rit rond 01u op bijvoorbeeld de vrijdag en zaterdag zou al een hoop schelen.
Naar Nesselande bijvoorbeeld vertrekt de laatste metro om 0:19.
Bemined
Berichten: 5920
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Nachtvervoer Den Haag/Rotterdam

Bericht door Bemined »

Er zit inderdaad een gat tussen dagnet en nachtnet, van Beurs naar Alexander in nacht van zaterdag op zondag is een kwartierdienst met de metro tot 0:19, dan eerste nachtbus om 1:17, volgende om 2:16 en daarna weer een halfuurdienst tot 05:19 gevolgd door een uurdienst tot 7:16 en dan om 8:04 de eerste metro weer. Van 0:19 tot 2:16 en van 5:19 tot 8:04 gaat het dus terug naar een uurdienst.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Nachtvervoer Den Haag/Rotterdam

Bericht door Wievank »

Deze gaten rondom de overgang van dagdienst naar nachtdienst en omgekeerd hebben waarschijnlijk te maken met de dip in de vervoersvraag.
Er zit meestal een groot verschil in het tarief, waardoor reizigers rond middernacht veelal nog net met de laatste rit van de daglijn mee proberen te gaan. Dit geldt ook aan het einde van de nacht, wanneer reiziger nog even wachten om de eerste rit te nemen.
Tegelijkertijd wordt dit effect natuurlijk alleen maar versterkt door rondom de overgangen slechts een uursdienst aan te bieden.

Tenslotte zal dit ritme ongetwijfeld ook goed uitkomen voor de chauffeursdiensten (al zou ik dan zelf eerder denken aan een omgekeerde situatie t.b.v. de pauzes).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten