Limburgse bushaltes weer normaal

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Limburgse bushaltes weer normaal

Bericht door webguy »

Limburgse bushaltes weer normaal
Geplaatst op: zaterdag 16 mei 2009 om 14:22
Laatst bijgewerkt: zaterdag 16 mei 2009 om 14:26

Het oude vertrouwde gele bushaltebordje keert terug in Limburg. Staatssecretaris Huizinga (Verkeer) heeft busbedrijf Veolia laten weten dat de huidige informatiezuilen niet rechtsgeldig zijn en dat ze niet van zins is deze ‘I-bussen’ te legaliseren.
Huizinga vindt het belangrijk dat alle halteborden in Nederland er hetzelfde uitzien, zodat er geen twijfels kunnen ontstaan over de toepassing van verkeersregels.
Bron: Volkskrant 16 mei 2009, pagina 2

Hmm, wat een onzin eigenlijk... Ik vraag me af hoe het zit met de Gelderse halteborden dan: op de Veluwe hangen er ook afwijkende borden, die nu ook in Ede worden geplaatst overal.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Limburgse bushaltes weer normaal

Bericht door Karl »

En bij Arriva is het gele haltebord vaak groen (behalve op de Zuid-Hollandse eilanden).
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburgse bushaltes weer normaal

Bericht door Suus »

Zijn die karakterisieke bordjes van de HTM eigenlijk rechtsgeldig?

De kubusen van Amsterdam zijn wel gewoon rechtsgeldig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Limburgse bushaltes weer normaal

Bericht door Daan »

webguy schreef:Hmm, wat een onzin eigenlijk... Ik vraag me af hoe het zit met de Gelderse halteborden dan: op de Veluwe hangen er ook afwijkende borden, die nu ook in Ede worden geplaatst overal.
Hoe zien die dingen eruit?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburgse bushaltes weer normaal

Bericht door Suus »

Van de leverancier:

Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Limburgse bushaltes weer normaal

Bericht door Ruben »

Leuk verhaaltje over deze situatie:

http://www.ovplus.nl/cms/images/stories ... tebord.pdf
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Limburgse bushaltes weer normaal

Bericht door Daniel »

Karl schreef:En bij Arriva is het gele haltebord vaak groen (behalve op de Zuid-Hollandse eilanden).
Je loopt een beetje achter... ergens vorig jaar zijn alle halteborden in de Hoekse Waard en op Goeree-Overflakkee vergroend. Ze zijn daar zelfs zo ver in gegaan dat ze op de borden in Dordrecht (die al groen waren) de gele stickers vervangen hebben door groene.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Limburgse bushaltes weer normaal

Bericht door Karl »

Reiziger Ddrs schreef:Je loopt een beetje achter... ergens vorig jaar zijn alle halteborden in de Hoekse Waard en op Goeree-Overflakkee vergroend. Ze zijn daar zelfs zo ver in gegaan dat ze op de borden in Dordrecht (die al groen waren) de gele stickers vervangen hebben door groene.
Oh, nouja, ik dacht dat afgesproken was tussen de provincie en Arriva dat de halteborden geel bleven.
Het is een spectrum.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Limburgse bushaltes weer normaal

Bericht door Fles »

Wanneer houden we eens op met geld gooien in dit soort zandbakgepruts? En wanneer gaan we eens beginnen met DOEN waar een OV-bedrijf voor in het leven geroepen is, namelijk het ordentelijk en punctueel vervoeren van reizigers? In plaats van dat eindeloze gewijf over bussen die niet ouder dan x jaar mogen zijn, die het bedrijfslogo niet op de voorkant mogen hebben, haltebordjes die niet licht- maar donkergeel zijn... STERF zootje falers :neg:
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Limburgse bushaltes weer normaal

Bericht door Ruben »

In Nederland lopen teveel flaters rond die bij elk onderwerp menen IETS voor het zeggen te hebben. Iedereen snapt met de Limburgse haltepaal dat het om een halte gaat, maar de jurist van de overheid vindt dat het niet mag omdat het in de jaren '60 anders is bepaald.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Limburgse bushaltes weer normaal

Bericht door BR628 »

NS-Reiziger schreef:Leuk verhaaltje over deze situatie:

http://www.ovplus.nl/cms/images/stories ... tebord.pdf
Goed artikel inderdaad, die haltezuilen lijken mij wel een goed idee.

Voorbeeld:
Afbeelding
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Limburgse bushaltes weer normaal

Bericht door Ruben »

Duidelijk idd, de glazen zuilen in Berlijn zijn nog mooier though...
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Limburgse bushaltes weer normaal

Bericht door Dubbele P »

Met die haltezuilen van Veolia is niks mis mee, alleen heb ik vanaf het begin nooit begrepen waarom ze de paal niet iets langer door hebben laten lopen en dan erboven dat standaard bushaltebord hebben gehangen. Dan waren ze van alle ellende af geweest en hadden ze tevens een prima informatievoorziening.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Limburgse bushaltes weer normaal

Bericht door Caspar »

Ik snap ook niet waarom er zo moeilijk over gedaan wordt, al vind ik het wel handig als ik meteen zie dat het een normale halte is, en bij die groene van Arriva is dat zeker het geval. Die van Veolia vind ik wel iets weg hebben van een taxistandplaats en een hoog buurtbus gehalte hebben.

Hoe zit dat eigenlijk met Amsterdamse haltes waar alleen bussen komen, zijn dat de oude vertrouwde gele dingen, of zijn die het zelfde als bij de tramhaltes?

En die oranje zakken over de halteborden heen, is dat ook iets wat landelijk is afgesproken bij een omleiding etc?
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Limburgse bushaltes weer normaal

Bericht door tsov »

Als er binnen de gemeente Amsterdam een abri staat zit er zo'n kubus bovenop. Als er geen abri staat (met name in Landelijk Noord komt dat voor) staat er alleen zo'n paal. Buiten de gemeente Amsterdam staan ook van die palen, ook op haltes waar alleen GVB-lijnen komen (bijvoorbeeld in Diemen en Duivendrecht, maar vroeger ook in Landsmeer). Maar zo'n kubus zit dus ook op haltes waar geen GVB-lijnen komen (bijvoorbeeld in Sloten of Het Schouw).
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Limburgse bushaltes weer normaal

Bericht door Ruben »

Grappig om te zien is dat op halte Kalfjeslaan / Beneluxbaan/Buitenveldertselaan, waarbij de halte richting Amstelveen in Amstelveen ligt en de halte richting Amsterdam in Amsterdam, de Amsterdamse halte wel een kubus heeft maar die van Amstelveen dus een haltebord bij de abri.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburgse bushaltes weer normaal

Bericht door Suus »

Tja, contracten he.

In Amsterdam doet het GVB de informatievoorziening en komt het straatmeubilair van JCDecaux, en in bijvoorbeeld Diemen staat meubilair van CBS Outdoor, en is volgens de gemeentegids Connexxion verantwoordelijk voor de informatievoorziening. Nu heeft Connexxion maar twee bushaltes in Diemen, dus daar hecht ik niet al te veel waarde aan :P Maar zoiets als een GVB lijnenkaart zal je in Diemen niet zo snel vinden.

Overigens ken ik weinig tot geen haltes in Amsterdam die géén abri hebben, op dat punt top :pos:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Limburgse bushaltes weer normaal

Bericht door STF »

Ik ken genoeg haltes in Amsterdam die geen abri hebben, wil je een lijstje. :mrgreen:
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Limburgse bushaltes weer normaal

Bericht door tsov »

Haltes zonder abri zijn meestal haltes vlak voor een eindpunt, waar geen hond dus instapt (bv halte Uiterwaardenstraat van lijn 25 ri President Kennedylaan). Alleen in Landelijk Noord is een abri eerder uitzondering dan regel, uit m'n hoofd staan alleen op de volgende haltes abri's:
Holysloot
Ransdorp Kerk
Ransdorp Dorpsweg (aan de Durgerdammergouw)
Uitdammerdijk (begin Durgerdam)
D'dammerdijk 82 (bij het hotel)
Volkstuin (bij de A10)
Liergouw (alleen ri Holysloot)
Schellingwoude IJdijk
Schellingwouderdijk 83 (begin S'woude)
Zunderdorp eindpunt

Bij bovengenoemde haltes staat maar één abri, aangezien de haltes tegenover elkaar liggen en het meestal niet echt breed is. Alleen bij de Liergouw liggen de haltes aan weerszijden van de kruising en staat alleen aan de halte richting Holysloot een abri.

Toppunt is trouwens de halte Nieuwe Gouw in Zunderdorp, daar staat een abri, maar het is alleen een halte van scholierenlijn 230, die 2x per dag rijdt...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Oud forumgebruiker

Re: Limburgse bushaltes weer normaal

Bericht door Oud forumgebruiker »

Maar dat zijn dan ook die dorpen, ik bedoel; in Oostzaan heb je volgens mij ook nauwelijk wachthokjes
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Limburgse bushaltes weer normaal

Bericht door tsov »

Niet dat je die dorpjes in Landelijk Noord (met z'n vijven hebben die 2100 inwoners) kunt vergelijken met Oostzaan (9200 inwoners), maar goed: in Oostzaan staan toch wel abri's, alleen niet bij elke halte. Langs het Zuideinde is het vaak gewoonweg te smal, maar in de Kerkstraat staat toch bij elke halte een abri, dacht ik.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Limburgse bushaltes weer normaal

Bericht door Geert »

Wat is trouwens de reden dat Arriva al die haltebordjes groenblauw heeft gemaakt? Dat is toch geen enkele meerwaarde ten opzichte van de gewone bordjes?
Ik vind dat echt zó'n onzin. Die dingen van Veolia bieden tenminste nog een meerwaarde, maar die worden nu dus expliciet verboden. :|
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Limburgse bushaltes weer normaal

Bericht door Daniel »

Tja, denk dat ze hun huisstijlstickertjes daar mooier op vinden uitkomen. Al is de informatie daarop niet veel anders dan op een gele sticker...

Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Limburgse bushaltes weer normaal

Bericht door Ruben »

En het gaat wettelijk geloof ik alleen om dat blauwe gedeelte erboven, waarop die bus vanaf de zijkant te zien is. Al is het officiële ontwerp natuurlijk met een geel gedeelte eronder.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Limburgse bushaltes weer normaal

Bericht door webguy »

Afbeelding
Dit zijn overigens de "Gelderland palen"...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten