Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 4: Beter laat dan nooit (slot) [35f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 4: Beter laat dan nooit (slot) [35f]

Bericht door Ardan »

Deeltje 1
Deeltje 2
Deeltje 3

Terwijl de zomer zich nog niet echt van zijn beste kant laat zien, moest ik door een gesprek over Berlijn met een vriend ineens terugdenken aan die mooie nazomerdagen in september vorig jaar, waar ik ter ere van mijn 26e verjaardag zes dagen in Berlijn op vakantie ben geweest. Ik kom eigenlijk niet echt toe aan verslagen maken (ik heb ook al een #27, #28 en #30 op stapel liggen..) maar het moet er toch maar eens van komen. 'Foeckler' heeft ook al een paar keer lopen zeuren of ik dit deel eens ging schrijven (kinderen die vragen.... ;) ) dus ja. Gaan jullie mee? :)

Het vorige deel sloot ik af in Blankenfelde, toen ik net het laatste stuk van de S2 kon afstrepen als één van de vier lijntjes van de S-Bahn die ik nog moest doen om het complete net bereden te hebben. Het was 18 september, dag 5 van 6.

Ik reisde terug naar station Marienfelde. Het station wordt nog steeds zo nu en dan aangedaan door goederentreinen maar het is niet meer zo belangrijk als het eens was. Een Ludmilla (heb ik dat goed?) staat in het zonnetje te wachten op de dingen die komen gaan.
Afbeelding

Vlakbij dit station ligt het Notaufnahmelager Marienfelde. In DDR-tijd werden hier Oost-Duitse vluchtelingen opgenomen. Binnen is een expositie, gratis te bezichtigen. Het zijn indrukwekkende verhalen over mensen die hun leven riskeerden door het DDR-regime te ontvluchten.
Afbeelding

Na dit bezoek ging het per bus en metro verder naar Tempelhof.
Afbeelding

Daar stapte ik over om naar Königs Wusterhausen te gaan, nog een lijn die ik moest afstrepen. Dat was met een BR485, voormalig Oost-Duits S-Bahnmaterieel. Zo eentje dus, hier op station Hermannstraße waar ik nogmaals moest overstappen.
Afbeelding

Interieur.
Afbeelding

Ik had niet heel veel tijd om op Königs Wusterhausen uitgebreid te gaan rondsnuffelen, maar toevallig stond er wel een KISS (?) van de ODEG.
Afbeelding

Daarna wilde ik de Müggelsee bezoeken. In West-Berlijn ligt de Wannsee en in Oost de Müggelsee, beide grote wateren die 's zomers veel mensen trekken.
In Adlershof ben ik uit de S-Bahn gestapt om per tram naar de Müggelsee te gaan. Er waren echter werkzaamheden waardoor de trams niet verder reden dan het centrum van Köpenick.
Afbeelding

Met SEV kwam ik bij de Müggelsee uit.
Afbeelding

En nu ik toch in de buurt was, besloot ik ook maar het schattige tramlijntje van Friedrichshagen naar Rüdersdorf voor een stukje te doen. De lijn wordt uitgebaat met oude trams die van binnen toch nog redelijk modern zijn. Aangezien de zon laag stond is de enige foto die ik heb behoorlijk wazig geworden helaas maar het geeft toch een beeld.
Afbeelding

Voor Nederlandse begrippen is het haast een museumlijn maar het is toch een erg goed lopende lijn. Elke twintig minuten van 's ochtends vóór 5 uur tot middernacht. De reizigersinformatie is niet het modernste maar toch functioneel.
Afbeelding

Serene rust...
Afbeelding

Daarna ging het weer richting stad. Een kijkje op station Wuhletal, waar de metro in het midden en de S-Bahn op de buitensporen een cross-platform-overstap op elkaar bieden, een vrij unieke situatie die verder alleen in Frankfurt voorkomt en als je dat niet als échte metro meetelt is dit zelfs de enige.
Afbeelding

Verder nog wat niet zo boeiende omzwervingen gemaakt. Ik kwam op de U2 wel toevallig de Icke tegen, de nieuwste metro van Berlijn die de oude metro's van het type A3L gaat vervangen. Ik vind het interieur wel nogal vol en krap.
Afbeelding

Het was de laatste avond dus ik maakte er wat leuks van. Naast station Warschauer Straße stuitte ik op een spontaan straatfeestje waar een dj toffe muziek draaide, een amateur-MC'tje met een grote lamp stond te zwaaien en waar minstens 200 man stond te dansen. Ik haalde gauw een biertje en ging meefeesten, heerlijk dat dat daar gewoon kan! Iemand die een viool bij zich had voegde zich met veel gejuich bij de dj. Het was genieten! Na een tijdje was helaas de stroom op dus iedereen ging weer zijns wegs en ik ben een discotheekje ingedoken.

En toen brak alweer de laatste dag aan. Uitchecken, gedag gezegd en bepakt en bezakt nog een paar uurtjes rondzwerven, het was 11 uur maar ik had nog tot 16 uur de tijd.
Nog even een kijkje bij de werkzaamheden op station Warschauer Straße.
Afbeelding

Metrostation.
Afbeelding

Uitzicht over de Spree vanaf de Oberbaumbrücke, ditmaal richting stad.
Afbeelding

Door de bestickering op de ramen is het fotograferen van het doorkijkje in de bocht niet mogelijk..
Afbeelding

Op station Prinzenstraße kocht ik even wat te drinken bij de super, en terug op het perron kwam ik toevallig weer de Icke tegen :)
Afbeelding

Tijdens mijn vorige bezoek in 2013 kwam ik er pas op de laatste dag achter wat de Kreuzberg is. Een grote heuvel met een monument erop en een waterval! Toendertijd was mijn camera leeg en ik had geen tijd meer om de heuvel te beklimmen, maar nu ging ik dat natuurlijk wel doen al wachtte ik per ongeluk toch weer tot de laatste dag.
Het ligt bij metrostation Platz der Luftbrücke. De oude naam Kreuzberg is op één origineel bordje nog zichtbaar.
Afbeelding

Verder dan dit kwam ik de vorige keer niet.. de waterval en helemaal bovenaan het monument.
Afbeelding

Een flinke klim later word je beloond met dit uitzicht.
Afbeelding

Afbeelding

Met de U6 ging ik naar Friedrichstraße.
Afbeelding

De bovenverdieping van het Centraal Station is leeg, er waren werkzaamheden aan de treinsporen van de Stadtbahn.
Afbeelding

Wandelingetje gemaakt :) Naar de Reichstag..
Afbeelding

Trabi's! :D
Afbeelding

En per S-Bahn naar station Bornholmer Straße. Boven het station ligt de Bösebrücke en het ligt precies op de grens tussen Oost en West. Deze brug was de eerste plek waar op 9 november 1989 de Muur viel. Het station zelf was er toen niet meer, omdat de grens door het midden liep zijn de oostelijke sporen nog verder naar het oosten opgeschoven en het station gesloten. Op dit youtubefilmpje is dat tussen 2:00 en 3:30 mooi te zien.
Afbeelding

Ik had nog even de tijd om via de U2 en U8 naar de Gedenkstätte Berliner Mauer te gaan. Ik was daar vijf jaar geleden al met Meltrain maar toen was het nog niet af. Het is een lange strook tussen de stations Bernauer Straße en Nordbahnhof, waar delen van de muur zijn nagebouwd en informatiepanelen uitbeelden hoe het leven rond de muur was, en waar wordt verteld over ontsnappingspogingen.
Afbeelding

Afbeelding

In de stationshal van het Nordbahnhof is een boeiende permanente tentoonstelling over de betekenis van de Muur voor het openbaar vervoer.
Afbeelding

Tram bij het Nordbahnhof.
Afbeelding

..en bij het Centraal Station. Dit stukje tramlijn was toendertijd nog maar een paar maanden oud.
Afbeelding

Mij viel een bord op over de nieuw te bouwen S-Bahnlijn S21, die er dus echt gaat komen.
Afbeelding

Een beetje weemoedig stapte ik de trein in, het was helaas alweer tijd om naar Nederland te gaan. Maar niet rechtstreeks want er waren werkzaamheden bij de grens. Ik moest dus met een ICE naar Duisburg, hetgeen ook geen straf was! De eerste stop na Berlijn was pas in Wolfsburg, dus in feite is dit ook weer een 'transittrein' zoals die ten tijde van de Muur bestonden, treinen die van West-Berlijn naar West-Duitsland reden zonder stoppen. Voorbij Minden bogen we af richting Ruhrgebied, een lijn die ik nog nooit eerder had gedaan.

Deze foto is trouwens een hoax, trap er niet in!
Afbeelding

In Duisburg stapte ik uit de ICE.
Afbeelding

Daarna ging het met een BR425 naar Viersen. Ik vind dat prima treinen maar het comfort is toch wel nul als je net uren in een ICE hebt gezeten :P De trein had wat vertraging dus de overstap in Viersen naar Venlo werd spannend maar ik heb het net gehaald. Ik hoorde weer de eerste Nederlandse stemmen van medepassagiers en na Venlo en Nijmegen ging ik nog niet naar huis want ik had ook nog een verjaardagsfeestje in Ommen... maar de volgende dag kwam ik dan thuis. Doodmoe, maar voldaan! Het was een supervakantie :D

En het was zeker niet de laatste keer Berlijn. Want er zijn tóch nog dingen die ik moet doen... wegens werkzaamheden reed er geen S-Bahn naar Strausberg Nord dus kon ik dat lijntje nog steeds niet doen. En ik keek laatst een oorlogsdocumentaire en daar ontdekte ik ineens dat er in Volkspark Humboldthain een enorm hoge bunker op een heuvel staat met uitzichtsplatform... daar ben ik putverredulleme al honderd keer langsgereden maar nooit gezien! Ik heb al afgesproken dat ik volgend jaar een weekje met een vriend ga... maar misschien kom ik er dit jaar al wel op Interrail :)

Wij danken U voor de aandacht!
Ik doe ook maar wat
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 4: Beter laat dan nooit (slot) [35f]

Bericht door Etienne »

Zelfs voor dit zeer late deel is het nog interessant om te lezen. Ik ga zeker nog een keer terug naar Berlijn na de zomer van 2015. :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 4: Beter laat dan nooit (slot) [35f]

Bericht door Chrysa »

Die Icke metro's zien er wel erg krap uit... Past dat allemaal wel in de spits?
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 4: Beter laat dan nooit (slot) [35f]

Bericht door isadora »

Schitterend Ardan, grote pluim. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 4: Beter laat dan nooit (slot) [35f]

Bericht door ArrivaBas »

Die Icke's maken duidelijk dat ze op Kleinprofiel rijden. Man man man. :X
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 4: Beter laat dan nooit (slot) [35f]

Bericht door Daniel »

Mooi verslagje, ondanks de vertraging :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 4: Beter laat dan nooit (slot) [35f]

Bericht door Milco »

Zeker mooi verslag weer. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 4: Beter laat dan nooit (slot) [35f]

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag en erg leuk om alsnog te lezen. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 4: Beter laat dan nooit (slot) [35f]

Bericht door Ardan »

Chrysa schreef:Die Icke metro's zien er wel erg krap uit... Past dat allemaal wel in de spits?
Het zal dan ongetwijfeld erg ehm. Gezellig zijn :D

Kleinprofiel is normaal 2,3 meter breed, maar door de knik is de Icke in het midden maar liefst 2,4 meter breed!!! Pilaren in tunnels moesten op sommige plekken ervoor worden verzet maar wat je in de praktijk nou merkt van die 5 centimeter per zijde.. ik ben er nog niet achter.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 4: Beter laat dan nooit (slot) [35f]

Bericht door Suus »

Je kan de banken iets verder uit elkaar plaatsen, waardoor je toch weer 10 cm extra in het gangpad hebt.


Sent from my iPad using Tapatalk
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 4: Beter laat dan nooit (slot) [35f]

Bericht door Ardan »

Nwa die tien centimeter zit alleen in het midden, niet aan de vloer.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 4: Beter laat dan nooit (slot) [35f]

Bericht door Zugführer »

Leuk! Kriebelt toch wel een beetje om ook weer naar Berlijn te gaan komende zomer. Interrail is nog niet volledig ingevuld, dus het kan nog :)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 4: Beter laat dan nooit (slot) [35f]

Bericht door Ardan »

Doe het, wat let je. Ik ben zo verliefd op die stad :D

Dank voor alle complimenten trouwens *O* Ik heb nog twee winterse Ruhrgebiedverslagen te schrijven.. dus als het dertig graden wordt schrijf ik die wel om bij af te koelen :P
Ik doe ook maar wat
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 4: Beter laat dan nooit (slot) [35f]

Bericht door waldo79 »

Geweldig :pos:
Foeckler
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 11:53

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 4: Beter laat dan nooit (slot) [35f]

Bericht door Foeckler »

Leuk hoor. Ook al eens geurbexed bij s-bhf Siemensstadt? :P
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 4: Beter laat dan nooit (slot) [35f]

Bericht door Ardan »

Lees deel 1 eens? :)
Ik doe ook maar wat
Foeckler
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 11:53

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 4: Beter laat dan nooit (slot) [35f]

Bericht door Foeckler »

Zie je nou. Zo lang was het dus al geleden. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 4: Beter laat dan nooit (slot) [35f]

Bericht door Ardan »

Ik zie het nu pas. Op een youtubefilmpje zag ik een trein bij Schöneweide rijden dus ben even gaan zoeken.. de bovenverdieping van station Ostkreuz blijkt inmiddels dus in gebruik te zijn voor normale treinen! RB12, RB24 en RB25 zijn vanaf Lichtenberg doorgetrokken naar Ostkreuz, de RB24 rijdt daarna nog door naar Schöneweide, Königs Wusterhausen en Senftenberg.
Ik doe ook maar wat
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 4: Beter laat dan nooit (slot) [35f]

Bericht door Timon91 »

Tof verslag Ardan! En inderdaad, beter laat dan nooit ;)
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 4: Beter laat dan nooit (slot) [35f]

Bericht door Suus »

Ostkreuz boven is in december 2015 geopend, toen hield ik dat nog bij op de wiki.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten