Dienstregeling 2017
Re: Dienstregeling 2017
Hier de adviesaanvraag voor het locov over serie [serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie]:
http://locov.nl/actueel/publicaties/loc ... jze-s.aspx
Helaas wordt deze dus buiten de spits ingekort tot Aml. Persoonlijk vind ik het een beetje voorbarig omdat de dienstregeling de afgelopen jaren een zootje was, waardoor die ofwel lange stops kende ofwel zwaar uitgebogen reed op Aml - Es. Daardoor kon ik ook wel begrijpen dat de provincie daarvoor niet wilde betalen. Maar volgend jaar wordt de dienstregeling juist behoorlijk verbeterd, maar kennelijk houdt de provincie de hand op de knip dus dan houdt het op.
http://locov.nl/actueel/publicaties/loc ... jze-s.aspx
Helaas wordt deze dus buiten de spits ingekort tot Aml. Persoonlijk vind ik het een beetje voorbarig omdat de dienstregeling de afgelopen jaren een zootje was, waardoor die ofwel lange stops kende ofwel zwaar uitgebogen reed op Aml - Es. Daardoor kon ik ook wel begrijpen dat de provincie daarvoor niet wilde betalen. Maar volgend jaar wordt de dienstregeling juist behoorlijk verbeterd, maar kennelijk houdt de provincie de hand op de knip dus dan houdt het op.
Re: Dienstregeling 2017
Wordt het onderhand niet eens tijd dat er 4 sprinters en 4 intercity's over de Hanzelijn gaan rijden?
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Dienstregeling 2017
Is daar dan vraag voor?
Re: Dienstregeling 2017
Nou ja, als ik zie dat de sprinters straks 12 minuten later gaan aankomen en vertrekken en alle aansluitingen in Zwolle vervallen kan ik me goed voorstellen dat daar wel vraag naar is.SuperGhost schreef:Is daar dan vraag voor?
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Dienstregeling 2017
Waarom schuiven de sprinters dan 12 minuten?
Re: Dienstregeling 2017
Ik geloof een aansluiting met een intercity naar Schiphol in Lelystad of Almere.CamilleKreemers schreef:Waarom schuiven de sprinters dan 12 minuten?
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Dienstregeling 2017
oke, welke sprinters hebben we het dan over die verschuiven?
Re: Dienstregeling 2017
Sprinters van de 4600. Vertrekken vanaf Zwolle en v.v. 12 minuten later. Komt dus straks aan in Zwolle om :46 en gaat weg om :37.
Re: Dienstregeling 2017
Nee excuus, komen aan in Zwolle om :16 en :46 en vertrekken straks om :07 en :37 weer uit Zwolle.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2017
Hoe meer de [serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] wordt afgebroken des te beter. ;)starx schreef:Hier de adviesaanvraag voor het locov over serie [serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie]:
http://locov.nl/actueel/publicaties/loc ... jze-s.aspx
Helaas wordt deze dus buiten de spits ingekort tot Aml. Persoonlijk vind ik het een beetje voorbarig omdat de dienstregeling de afgelopen jaren een zootje was, waardoor die ofwel lange stops kende ofwel zwaar uitgebogen reed op Aml - Es. Daardoor kon ik ook wel begrijpen dat de provincie daarvoor niet wilde betalen. Maar volgend jaar wordt de dienstregeling juist behoorlijk verbeterd, maar kennelijk houdt de provincie de hand op de knip dus dan houdt het op.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Dienstregeling 2017
Nee zeggen, maar vervolgens een ja-uitleg geven :? Je geeft immers nog dezelfde tijden (alleen dan ook voor het andere halfuur), maar die zijn nog altijd asymetrisch.NintendoC schreef:Nee excuus, komen aan in Zwolle om :16 en :46 en vertrekken straks om :07 en :37 weer uit Zwolle.
Overigens: die 12-minutenverschuiving betekend 12 minuten later in Zwolle aankomen, maar natuurlijk 12 minuten eerder (dus niet later zoals jij nu hebt gedaan) uit Zwolle vertrekken, want anders kun je niet in Lelystad op de IC vanuit Zwolle aansluiten. Vertrektijden worden dan .13/.43 in plaats van de door jou genoemde .07/.37.
Dan is er wellicht vraag naar andere vertrektijden, maar nog niet naar 4 sprinters per uur. 2 per uur lijkt me voorlopig een meer dan voldoende aanbod.NintendoC schreef:Nou ja, als ik zie dat de sprinters straks 12 minuten later gaan aankomen en vertrekken en alle aansluitingen in Zwolle vervallen kan ik me goed voorstellen dat daar wel vraag naar is.SuperGhost schreef:Is daar dan vraag voor?
Wat dat betreft lijkt het me beter om de 3e/4e IC naar Lelystad door te trekken naar Zwolle (en de sprinter bij Lelystad af te kappen) en dan op tijden dat die IC niet meer rijdt dan de sprinter door te trekken. Maar ik geloof dat NS dat niet ziet zitten omdat die IC te veel capaciteit zou bieden, dus dan is 4x p/u een sprinter natuurlijk al helemaal te veel.
Re: Dienstregeling 2017
De vertrektijden van :07/:37 komen voor in de adviesaanvraag, ik neem dus aan dat die juist zijn. De symmetrietijden voor de aankomst zijn dan :23/:53.
Re: Dienstregeling 2017
Die wijziging van de 4600 is het gevolg van het iets schuiven van de knoop Zwolle, waardoor het totale pakket aan treinen van/naar de Randstad net niet meer past. Hij staat daar ook zeker niet bijna een halfuur te keren, want dat krijg je logistiek niet weg. Volgens mij is die 12-minutenverschuiving de andere kant op dan naar 13 en 16.
Een kwartierdienst Sprinter past dus ook niet in Zwolle, als je de IC-knoop intact wil laten. Voor een kwartier-IC Zwolle - Lelystad zie ik weinig markt, omdat die in Zwolle nergens op aan zou sluiten.
Een kwartierdienst Sprinter past dus ook niet in Zwolle, als je de IC-knoop intact wil laten. Voor een kwartier-IC Zwolle - Lelystad zie ik weinig markt, omdat die in Zwolle nergens op aan zou sluiten.
Re: Dienstregeling 2017
Ik heb één keer in de sprinter gezeten (was op dat moment de snelste reisoptie, ik had ook op de volgende ic kunnen wachten) en ik vond hem verrassend druk. Nu zegt dat natuurlijk niets (momentopname etc), maar ik denk dat er op zich wel vraag kan zijn naar een snellere of frequentere verbinding voor Dronten. Ik denk als ze dat Kamperlijntje eens fatsoenlijk hadden afgebroken je al genoeg marktvraag zou hebben voor vier sprinters per uur tussen Lelystad en Zwolle.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Dienstregeling 2017
Dat kan natuurlijk ook, dan moet de andere zijde dus omgedraaid zijn
Maarja, het moet in NL vaak zo goedkoop mogelijk in aanleg...
Nog beter was geweest het Kamperlijntje destijds te hebben gebruikt als eerste stuk van de Hanzelijn, dan had je een sprinter gehad die centraler had gestopt bij Kampen (en IJmuiden) en je ook nog een station Zwolle Stadshagen had. Dan had je nog meer vraag gehad (én had je de treinen vanuit Lelystad en Amersfoort tegelijk binnen kunnen nemen, wat ook reistijdverkorting kan betekenen).Vinny schreef:Ik denk als ze dat Kamperlijntje eens fatsoenlijk hadden afgebroken je al genoeg marktvraag zou hebben voor vier sprinters per uur tussen Lelystad en Zwolle.
Maarja, het moet in NL vaak zo goedkoop mogelijk in aanleg...
Re: Dienstregeling 2017
Ik heb wel eens gedacht over een totaal andere opzet voor knoop Zwolle en met doorgaande stoptreinen te werken. Amsterdam-Zwolle-Groningen en Amersfoort-Zwolle-Leeuwarden, en daarboven op nog twee snelle IC's per uur, die dan alleen op de echt belangrijke stations stoppen en niet meer in gehuchten als Mastwijk-City.Wubbo schreef:Die wijziging van de 4600 is het gevolg van het iets schuiven van de knoop Zwolle, waardoor het totale pakket aan treinen van/naar de Randstad net niet meer past. Hij staat daar ook zeker niet bijna een halfuur te keren, want dat krijg je logistiek niet weg. Volgens mij is die 12-minutenverschuiving de andere kant op dan naar 13 en 16.
Een kwartierdienst Sprinter past dus ook niet in Zwolle, als je de IC-knoop intact wil laten. Voor een kwartier-IC Zwolle - Lelystad zie ik weinig markt, omdat die in Zwolle nergens op aan zou sluiten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Dienstregeling 2017
Dat had niet gekund, want dan had je half Kampen moeten afbreken. Oorspronkelijk was wel een afbuiging van de oude Kamperlijn gepland, maar dan had je nog steeds geen station in de buurt van het centrum van Kampen kunnen hebben en had je in Zwolle ook nogal wat inpassingsproblemen gehad. Vandaar dus de keuze om de hele lijn aan de andere kant van de IJssel aan te leggen.SuperGhost schreef:Dat kan natuurlijk ook, dan moet de andere zijde dus omgedraaid zijn
Nog beter was geweest het Kamperlijntje destijds te hebben gebruikt als eerste stuk van de Hanzelijn, dan had je een sprinter gehad die centraler had gestopt bij Kampen (en IJmuiden) en je ook nog een station Zwolle Stadshagen had. Dan had je nog meer vraag gehad (én had je de treinen vanuit Lelystad en Amersfoort tegelijk binnen kunnen nemen, wat ook reistijdverkorting kan betekenen).Vinny schreef:Ik denk als ze dat Kamperlijntje eens fatsoenlijk hadden afgebroken je al genoeg marktvraag zou hebben voor vier sprinters per uur tussen Lelystad en Zwolle.
Maarja, het moet in NL vaak zo goedkoop mogelijk in aanleg...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Dienstregeling 2017
IJmuiden ligt ook nogal uit de richting. IJsselmuiden lijkt me handiger ;-).SuperGhost schreef:Nog beter was geweest het Kamperlijntje destijds te hebben gebruikt als eerste stuk van de Hanzelijn, dan had je een sprinter gehad die centraler had gestopt bij Kampen (en IJmuiden)
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Dienstregeling 2017
Als ze die nieuwe Hanzelijnsprinter direct doorsturen naar het noorden, dan kan dat straks al. Deze zou je dan naar Leeuwarden kunnen sturen (afgaande op dat die naar Groningen het eerst zal vertrekken en die naar Leeuwarden dus ruim na de eerste IC zal vertrekken).
Voor die naar Amersfoort zal dat lastig gaan lijkt me, aangezien je dan in de knoop komt met de IC.
@Wubbo: oeps, dat bedoelde ik ook ja. Bedankt voor de correctie
Voor die naar Amersfoort zal dat lastig gaan lijkt me, aangezien je dan in de knoop komt met de IC.
@Wubbo: oeps, dat bedoelde ik ook ja. Bedankt voor de correctie
Re: Dienstregeling 2017
Sarcastisch? Zo nee, waarom vind je dat?regenmaker schreef:Hoe meer de [serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] wordt afgebroken des te beter. ;)
Ik doe ook maar wat
Re: Dienstregeling 2017
Omdat er dan meer bussen kunnen blijven rijden (lijn 160 bijvoorbeeld), Regenmaker kennende inmiddels...... :')Ardan schreef:Sarcastisch? Zo nee, waarom vind je dat?regenmaker schreef:Hoe meer de [serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] wordt afgebroken des te beter. ;)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Dienstregeling 2017
Volgens mij ligt het nog niets gecompliceerder want de [serie=Sprinter|2016|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal4600[/serie] zou in principe maar een minuut op moeten schuiven in Zwolle en daarmee zou die 8 minuten overkruis liggen met zichzelf: :26 vertrek om om :34 weer aan te komen. Tijd zat dus. Het probleem zit meer op de Flevolijn. In de huidige ligging van de [serie=Sprinter|2016|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal4600[/serie] zou deze de nieuwe intercity in de weg rijden tussen Almere Oostvaarders en Lelystad. Dat kan je op twee manieren oplossen: IC uitbuigen of de sprinter laten inhalen. Als je de [serie=Sprinter|2016|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal4600[/serie] in de huidige ligging gekoppeld aan de verschuivingen bij Weesp zou inhalen bij Oostvaarders is die niet meer op tijd in Zwolle en dan gaat het daar mis. Als je die IC uitbuigt wordt die teveel onaantrekkelijk gemaakt in vergelijking met de andere IC omdat deze dan te traag wordt tussen Lelystad en Schiphol: Én twee keer extra stoppen en dan ook nog eens minutenlang stilstaan in Almere C om alles recht te breien. Dan trekt deze IC te weinig reizigers weg uit de doorgaande IC naar het Noorden die dan alsnog met grote lengte moet rijden in de spits voor het prutstukje Almere-Amsterdam Zuid. Daarmee is het aantrekkelijk geworden om de [serie=Sprinter|2016|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal4600[/serie] naar het andere kwartier te verplaatsen omdat er dan ook reistijdwinst gemaakt wordt op de relatie Dronten-Amsterdam Zuid van ongeveer 10 minuten. Nadeel is dat de [serie=Sprinter|2016|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal4600[/serie] in Oostvaarders wordt ingehaald en in Zwolle buiten de knoop valt: Reizigers van Parkwijk, Buiten, Oostvaarders, Dronten en Kampen Zuid zijn langer onderweg naar stations voorbij Zwolle met uitzondering van de stations die door de [serie=Stoptrein|2016|Groningen - Zwolle9100[/serie] worden aangedaan.Wubbo schreef:Die wijziging van de 4600 is het gevolg van het iets schuiven van de knoop Zwolle, waardoor het totale pakket aan treinen van/naar de Randstad net niet meer past. Hij staat daar ook zeker niet bijna een halfuur te keren, want dat krijg je logistiek niet weg. Volgens mij is die 12-minutenverschuiving de andere kant op dan naar 13 en 16.
Een kwartierdienst Sprinter past dus ook niet in Zwolle, als je de IC-knoop intact wil laten. Voor een kwartier-IC Zwolle - Lelystad zie ik weinig markt, omdat die in Zwolle nergens op aan zou sluiten.
Het alternatief was geweest om de nieuwe IC Dordrecht-Lelystad door te trekken over de Hanzelijn maar dan rij je veel te groot tussen Almere en Zwolle wat zo'n drie composities extra kost waar dat nu alleen tussen Almere en Lelystad is en tegelijkertijd Almere Buiten de gewenste IC-verbinding terug heeft.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2017
In 1x goed. Sinds de komst van de 4 extra stations in de stedendriehoek, is het busvervoer in dat gebied echt afgebroken. En niet iedereen is zo mobiel om naar het station te reizen. Sommige stations (bijvoorbeeld Klarenbeek) liggen nou niet op een ideale locatie. Zelfde geldt voor station De Maten.Etienne schreef:Omdat er dan meer bussen kunnen blijven rijden (lijn 160 bijvoorbeeld), Regenmaker kenn ende inmiddels...... :')Ardan schreef:Sarcastisch? Zo nee, waarom vind je dat?regenmaker schreef:Hoe meer de [serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] wordt afgebroken des te beter. ;)
Daarnaast concureert de [serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] direct met de stadsbus in Apeldoorn en de bus van en naar Twello. Wat voor zowel de trein als bus een nadeel is. En dan worden de stations in de avonduren en in het weekend 1x/uur aangedaan, wat ik zeker op zaterdag belachelijk vind. Geef de lijn gewoon aan een regionale vervoerder, misschien weet die er nog iets van te maken... Op dit moment is de dienstregeling verre van ideaal.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Dienstregeling 2017
Sinds wanneer is concurrentie slecht voor de reiziger? Volgens mij heeft de reiziger daarmee meer keuzevrijheid. Volgens mij is voor de meeste reizigers de trein t.o.v. de bus wel degelijk een verbetering. En de bus kost de provincie ook gewoon geld.regenmaker schreef:Daarnaast concureert de [serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] direct met de stadsbus in Apeldoorn en de bus van en naar Twello. Wat voor zowel de trein als bus een nadeel is. En dan worden de stations in de avonduren en in het weekend 1x/uur aangedaan, wat ik zeker op zaterdag belachelijk vind. Geef de lijn gewoon aan een regionale vervoerder, misschien weet die er nog iets van te maken... Op dit moment is de dienstregeling verre van ideaal.
Maargoed de [serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] wordt op die plek helemaal niet veranderd.
Ik ben overigens voorstander van het decentraliseren van de [serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie]. Als NS-sprinter ligt die straks volledig geïsoleerd en volgens mij kan een regionale vervoerder beter en goedkoper vervoer aanbieden. Maargoed, misschien gebeurt dat ook nog wel als het Limburg allemaal goed verloopt (wat ik wel verwacht).
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 112 gasten