Randstadrail

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32

Randstadrail

Bericht door racingweirdo »

als ik wat google en wat wiki, dan zie ik dat een deel van de rr de status lokaalspoorweg heeft gekregen.


iets verder op lees ik dat een van de eisen van lokaalspoor is dat er niet harder word gereden dan 30 km/h.

dit rijmt toch niet met elkaar? rr rijd toch veel harder?
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Randstadrail

Bericht door Jurjen »

Wat is de bron van die snelheidslimiet dan? Volgens de Spoorwegwet wordt een spoorweg 'als lokale spoorweg aangewezen, indien de spoorweg uitsluitend of overwegend bestemd is voor vervoer per metro of tram of voor het verrichten van ander openbaar personenvervoer over lokale verbindingen'. Voorts wordt nog gesteld dat:
Bij algemene maatregel van bestuur kunnen met het oog op het veilig
gebruik van bijzondere en lokale spoorwegen, ten aanzien van die
spoorwegen regels worden gesteld over:
a. technische eigenschappen van de spoorweginfrastructuur;
b. veiligheidsvoorzieningen en -maatregelen;
c. seingeving;
d. opening van spoorwegbruggen;
e. technische eigenschappen alsmede goedkeuring en toelating tot het
verkeer van spoorvoertuigen;
f. verkeersgedrag en voorwaarden waaronder het gebruik van
spoorwegen is toegestaan;
g. rijvaardigheid en rijbevoegdheid.
Een algemene snelheidsbeperking haal ik hier dus nog niet uit...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Randstadrail

Bericht door Geert »

In de Locaalspoor- en Tramwegwet staat ook geen specifieke snelheidsbeperking genoemd.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Randstadrail

Bericht door Jurjen »

Geert schreef:In de Locaalspoor- en Tramwegwet staat ook geen specifieke snelheidsbeperking genoemd.
Dank, die kon ik zo snel dus niet vinden. ;-)
racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32

Re: Randstadrail

Bericht door racingweirdo »

In 1878 werd het dankzij de Wet omtrent regeling van de dienst op Locaalspoorwegen mogelijk om ook spoorwegen te kunnen aanleggen waaraan minder hoge eisen worden gesteld op het gebied van beveiliging (spoorwegovergangen hoefden niet bemand te zijn) en maximale aslast. De maximumsnelheid op een locaalspoorweg is wel lager, maximaal 30 km per uur. Door de lagere eisen was de aanleg goedkoper, zodat de locaalspoorweg een nieuwe spoorcategorie werd tussen de bestaande categorieën hoofdspoorweg en tramweg in.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13548
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Randstadrail

Bericht door Wubbo »

Bron?
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Randstadrail

Bericht door Daan »

Als ik even Google, http://nl.wikipedia.org/wiki/Locaalspoorweg.
racingweirdo schreef:als ik wat google en wat wiki, dan zie ik dat een deel van de rr de status lokaalspoorweg heeft gekregen.
Welke delen precies, en waar staat dat?
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Randstadrail

Bericht door Ruben »

Een locaalspoorweg zit tussen een tram en hoofdspoor in. Als voor stadstrams al geen maximumsnelheid is bepaald, en voor hoofdspoor dit ook niet wettelijk is bepaald, waarom zou voor locaalspoor dan 30km/h gelden? Dit wordt gewoon plaatselijk bepaald.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Randstadrail

Bericht door reisthijs »

Daan schreef:Welke delen precies, en waar staat dat?
De oorspronkelijke Hofplein- en Zoetermeerlijn, dus alleen de delen die tot 2006 hoofdspoorweg waren, zijn aangewezen als locaalspoorweg. Dat maak ik tenminste op uit deze bepaling in het Reglement dienst hoofd- en lokaalspoorwegen:
RandstadRail: de ingevolge artikel 1, eerste lid, van de Locaalspoor- en Tramwegwet aangewezen locaalspoorweg Den Haag Centraal – Den Haag Laan van NOI – Zoetermeer, met de zijtak Leidschendam – Rotterdam;
Datzelfde reglement weet ook te vertellen dat per spoorweg wordt bepaald wat de maximumsnelheid is. Het is dus niet zo dat voor alle lokaalspoorwegen dezelfde snelheid geldt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Randstadrail

Bericht door Karl »

Wubbo schreef:Bron?
Dat staat zo op Wikipedia, waar overigens ook naar een bron wordt gevraagd.

Als ik even Google kom ik op de volgende alinea uit:
Na 1870 bleek het wenselijk het spoorwegnet aan te vullen met eenvoudiger, goedkopere lijnen. Aanvankelijk gold voor deze lijnen een maximumsnelheid van 30 km per uur, maar deze werd enige malen verhoogd en daarna per geval vastgesteld. De maximum asbelasting was eerst 10 ton, doch ook deze norm verdween later geheel uit de wet. De beperkingen boden het voordeel dat de rails minder zwaar konden zijn en het beveiligingsstelsel eenvoudiger.
http://www.encyclopediedrenthe.nl/Lokaalspoorweg

Niet dat dit heel betrouwbaar is, maar ik vind het wel plausibel klinken.
Het is een spectrum.
racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32

Re: Randstadrail

Bericht door racingweirdo »

n 1878 werd het dankzij de Wet omtrent regeling van de dienst op Locaalspoorwegen mogelijk om ook spoorwegen te kunnen aanleggen waaraan minder hoge eisen worden gesteld op het gebied van beveiliging (spoorwegovergangen hoefden niet bemand te zijn) en maximale aslast. De maximumsnelheid op een locaalspoorweg is wel lager, maximaal 30 km per uur. Door de lagere eisen was de aanleg goedkoper, zodat de locaalspoorweg een nieuwe spoorcategorie werd tussen de bestaande categorieën hoofdspoorweg en tramweg in.

hier is een bron voor en bij jouw niet :pos:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13548
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Randstadrail

Bericht door Wubbo »

Die wet is al aangehaald, daar staat geen maximumsnelheid in vermeld.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Randstadrail

Bericht door Geert »

racingweirdo schreef:n 1878 werd het dankzij de Wet omtrent regeling van de dienst op Locaalspoorwegen mogelijk om ook spoorwegen te kunnen aanleggen waaraan minder hoge eisen worden gesteld op het gebied van beveiliging (spoorwegovergangen hoefden niet bemand te zijn) en maximale aslast. De maximumsnelheid op een locaalspoorweg is wel lager, maximaal 30 km per uur. Door de lagere eisen was de aanleg goedkoper, zodat de locaalspoorweg een nieuwe spoorcategorie werd tussen de bestaande categorieën hoofdspoorweg en tramweg in.

hier is een bron voor en bij jouw niet :pos:
Zet er volgende keer ook zelf even bij wat je bron is. Overigens klopt de bron in dit geval niet, lees de wet er maar zelf op na ;)
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Randstadrail

Bericht door Jurjen »

Ergo:

- De voormalige Zoetermeer Stadslijn én de Hofpleinlijn zijn inderdaad aangemerkt als lokaalspoorweg. (Bron)
- De maximumsnelheid op lokaalspoorwegen ten minste 80 kilometer per uur bedraagt, gezien het Reglement dienst hoofd- en lokaalspoorwegen in artikel 53 'Remmen' tot die snelheid bij lokaalspoorwegen een maximale remweg voorschrijft. (Bron)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 13 gasten