Dienstregeling 2017
Re: Dienstregeling 2017
Als dat één keer per uur een bus en één keer per uur een trein oplevert is concurrentie behoorlijk waardeloos: Twee keer per uur een trein of twee keer per uur een bus is veel handiger in de praktijk. Doe dan de eerste: Voor 99% van de reizigers is op het station komen geen enkel probleem en voor een groot deel van de reizigers geldt dat snelheid toch wel erg fijn is. Als je reizigers zou laten kiezen tussen keuzevrijheid met één keer per uur een verbinding of twee keer per uur een trein dan is voor velen de keuze meer dan duidelijk.
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Dienstregeling 2017
Dan krijg je dat alleen de IC's uit Hengelo worden gereden door NS, lijkt me ook saai voor NS-personeel.starx schreef:Ik ben overigens voorstander van het decentraliseren van de [serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie].
In de toekomst zou met die decentralisatie het beste de sprinters Zwolle - Emmen, Almelo - Hardenberg, Zutphen - Oldenzaal, Zwolle - Enschede, Enschede - Apeldoorn en Zwolle - Kampen in een concessie geplaatst moeten worden. Dan kun je het personeel op de stoptrein ook efficiënter en afwisselender inzetten dan nu mogelijk is in de huidige concessies. Ook heeft de provincie dan maar met een treinvervoerder te maken in het regionaal vervoer (wellicht dat station Bathmen dan wel mogelijk wordt). Dan heb je het alleen niet meer over 2017.
Is de bus niet veel goedkoper?regenmaker schreef:Daarnaast concurreert de [serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] direct met de stadsbus in Apeldoorn en de bus van en naar Twello.
Zien we dit niet in meer gebieden: afbraak OV na opening van een station? Bij geïntegreerd tarief is dit wellicht minder vervelend, maar daar doet NS juist niet aan. Is dat niet een oplossing, net als goede haalbare aansluitingen maken? Veel trein-bus aansluitingen zijn maximaal 3 minuten, wat heel krap is.
Re: Dienstregeling 2017
Een bus is per rit wel goedkoper, maar in een trein passen meer reizigers en de aantrekkingskracht van een trein is groter dan van een bus. Je kan in Twello iedereen een bushalte voor de deur geven en dan heb je nog steeds lege bussen, maar je kan ook op een plek in het dorp een trein laten stoppen en volle perrons trekken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2017
Zo ingewikkeld had ik het niet bekeken. Voor een bus moet de provincie subsidie betalen, voor de trein niet. Hooguit dat NS er verlies op lijdt, maar dat kunnen ze ruimschoots opvangen met de winst van andere diensten.
De provincie heeft geen OV-geld in overvloed en dan begrijp ik dat je niet een buslijn in stand houdt, terwijl er ook een trein rijdt. Het feit dat je verder moet lopen/fietsen weegt voor de meeste mensen op tegen het feit dat de trein sneller en comfortabeler is.
Het integraal aanbesteden van alle Overijsselse regionale sprinters lijkt me een goed plan met het oog op kosten (minder reservematerieel). Dat is eigenlijk precies zoals het Duitsland ook gebeurt.
De provincie heeft geen OV-geld in overvloed en dan begrijp ik dat je niet een buslijn in stand houdt, terwijl er ook een trein rijdt. Het feit dat je verder moet lopen/fietsen weegt voor de meeste mensen op tegen het feit dat de trein sneller en comfortabeler is.
De werkbeleving van NS-personeel vind ik van ondergeschikt belang aan dat van de reizigers. Bovendien geldt voor Maastricht iets soortgelijks.CamilleKreemers schreef:Dan krijg je dat alleen de IC's uit Hengelo worden gereden door NS, lijkt me ook saai voor NS-personeel.starx schreef:Ik ben overigens voorstander van het decentraliseren van de [serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie].
In de toekomst zou met die decentralisatie het beste de sprinters Zwolle - Emmen, Almelo - Hardenberg, Zutphen - Oldenzaal, Zwolle - Enschede, Enschede - Apeldoorn en Zwolle - Kampen in een concessie geplaatst moeten worden. Dan kun je het personeel op de stoptrein ook efficiënter en afwisselender inzetten dan nu mogelijk is in de huidige concessies. Ook heeft de provincie dan maar met een treinvervoerder te maken in het regionaal vervoer (wellicht dat station Bathmen dan wel mogelijk wordt). Dan heb je het alleen niet meer over 2017.
Het integraal aanbesteden van alle Overijsselse regionale sprinters lijkt me een goed plan met het oog op kosten (minder reservematerieel). Dat is eigenlijk precies zoals het Duitsland ook gebeurt.
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Dienstregeling 2017
Dit heb ik ook al langs zien komen over de zaterdagbediening van Leeuwarden - Zwolle. Daar worden de stoptreinstations ook 1x/uur bediend. Wellicht is het voor de NS een idee om zaterdag overdag de weekdaldienst te gaan draaien? Daar kun je wellicht tegen lage meerkosten een fors beter product bieden.regenmaker schreef:Daarnaast concureert de [serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] direct met de stadsbus in Apeldoorn en de bus van en naar Twello. Wat voor zowel de trein als bus een nadeel is. En dan worden de stations in de avonduren en in het weekend 1x/uur aangedaan, wat ik zeker op zaterdag belachelijk vind.
Re: Dienstregeling 2017
Het hangt er ook van af of je de trein zonder veel extra kosten kunt laten stoppen. Als je (bijv. bij enkelspoor) hele stukken spoor moet aanleggen, of wanneer je extra treinmaterieel nodig hebt (omdat de omloop niet meer past bij een extra stop), wordt de exploitatie van een extra stationnnetje veel duurder dan wanneer het "gewoon erin kan" met het bestaande spoor en dienstregeling.Bee schreef:Een bus is per rit wel goedkoper, maar in een trein passen meer reizigers en de aantrekkingskracht van een trein is groter dan van een bus. Je kan in Twello iedereen een bushalte voor de deur geven en dan heb je nog steeds lege bussen, maar je kan ook op een plek in het dorp een trein laten stoppen en volle perrons trekken.
Mooi voorbeeld is natuurlijk Zwolle - Kampen, dat nu bijzonder efficiënt kan worden gereden, maar met extra haltes komt je hele drg in gevaar (aansluitingen, omlopen, keertijd).
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2017
De bus heeft naast de trein ook nog voordelen t.o.v. de trein. Zo kan je makkelijker met de bus midden in het centrum komen dan de trein. De stadsbus in Apeldoorn naar Osseveld rijdt 4x/uur in de spits en is dan wel redelijk goed gevuld. Op zaterdag en zondag valt de bezetting wel tegen, maar verschilt ook erg per rit. Daarnaast vind ik station Osseveld ook niet erg druk, komt ook omdat de trein en bus even laat vertrekken. En gelukkig kiezen de meeste mensen voor de halte voor hun deur i.p.v. de trein en dan 10 min lopen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Dienstregeling 2017
Overijssel betaalt NS om de [serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] 's avonds elk half uur te laten rijden.starx schreef: Voor een bus moet de provincie subsidie betalen, voor de trein niet.
Ik doe ook maar wat
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Dienstregeling 2017
op zaterdag ja, niet doordeweeks.
Re: Dienstregeling 2017
Jawel hoor. Dat is ook de reden dat ie 's avonds 1x per uur maar tot Deventer rijdt: de provincie Gelderland wil er niet voor betalen, en de provincie Overijssel gaat natuurlijk niet betalen voor het deel Deventer-Apeldoorn.
Re: Dienstregeling 2017
Ik lees dat de 4900 met IC materieel gaat rijden. Enig idee waarom? En wat voor IC-materieel? Ik zat te denken aan DDZ en koppeling met 5500 óf 5600.
Re: Dienstregeling 2017
Heeft volgens mij te maken met de tijdelijke situatie in Almere.
De 2600 wordt ingekort tot Almere Centrum en moet daar een cross platform overstap gaan bieden op de 700 voor reizigers naar Lelystad. Dat betekent aankomen op spoor 3 en vertrekken op 2. Maar die trein kan niet van spoor verspringen en omlopen kan niet i.v.m. de werkzaamheden aan de noordzijde. Door de 4900 te laten keren op de 2600 kan de cross platform overtap toch worden geboden. De cross-platform overstap tussen 700 en 4900 vervalt, maar die is ruim genoeg om te kunnen traplopen.
De 2600 wordt ingekort tot Almere Centrum en moet daar een cross platform overstap gaan bieden op de 700 voor reizigers naar Lelystad. Dat betekent aankomen op spoor 3 en vertrekken op 2. Maar die trein kan niet van spoor verspringen en omlopen kan niet i.v.m. de werkzaamheden aan de noordzijde. Door de 4900 te laten keren op de 2600 kan de cross platform overtap toch worden geboden. De cross-platform overstap tussen 700 en 4900 vervalt, maar die is ruim genoeg om te kunnen traplopen.
Re: Dienstregeling 2017
Dat is wel creatief opgelost. Ik had gedacht dat het te maken had met het tekort aan sprintermaterieel en het overschot aan IC-materieel, maar dit klinkt wel aannemelijker.
Maar dat gaat volgens mij dan wel betekenen dat de [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Almere Oostvaarders (- Lelystad Centrum)4900[/serie] in de spits veel te groot zal worden. De [serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] kan in de spits echt niet met losse stellen rijden
Maar dat gaat volgens mij dan wel betekenen dat de [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Almere Oostvaarders (- Lelystad Centrum)4900[/serie] in de spits veel te groot zal worden. De [serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] kan in de spits echt niet met losse stellen rijden
Re: Dienstregeling 2017
De 2600 (of een ander nummer) rijdt volgend jaar alleen nog Almere - Amsterdam, dubbele stellen zijn vooral voor de Schiphollijn/Oude Lijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2017
Op Almere Centrum worden keersporen aangelegd, waarop de 2600 gaat keren. De 4900 keert daar ook.
De 4900 wordt dus inderdaad met IC-materieel gereden omdat er geen sprintermaterieel voor is.
De 4900 wordt dus inderdaad met IC-materieel gereden omdat er geen sprintermaterieel voor is.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2017
Volgens NS (in de adviesaanvraag) is "materieelkrapte" de reden dat er IC-materieel in de [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Almere Oostvaarders (- Lelystad Centrum)4900[/serie] gaat rijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Dienstregeling 2017
Het is de snelste verbinding tussen twee steden met 200.000 die hemelsbreed eens zo ver van elkaar afliggen. Zo gek vind ik het niet om daar materieel in te zetten met WC's en wifi. Twee jaar terug ofzo was deze trein toch ook een IC en is doen afgewaardeerd tot sprinter toen er SLT werd ingezet.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2017
In de tijd dat de [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Almere Oostvaarders (- Lelystad Centrum)4900[/serie] een IC was reed er geen IC-materieel in (maar Plan V). Het werd toen alleen een IC genoemd omdat 'ie wat stations oversloeg (wat 'ie nu nog doet, maar daar is men wat minder star in geworden).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8688
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2017
Behoudt de [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Almere Oostvaarders (- Lelystad Centrum)4900[/serie] zijn huidige tijden dan? Zoals ik eerder vermeldde in dit topic, wordt er in de [serie=Sprinter|2016|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal4600[/serie] met de tijden verschoven en het lijkt erop dat hij het huidige pad van de [serie=Sprinter|2016|(Lelystad Centrum -) Almere Oostvaarders - Amsterdam Zuid - Leiden Centraal (- Den Haag Centraal)4300[/serie] krijgt. Als dat zo is, zouden alle sprinterseries die Weesp aandoen moeten wisselen qua tijden. Momenteel rijdt de [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Almere Oostvaarders (- Lelystad Centrum)4900[/serie] in een (scheve) kwartierdienst met de [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Hilversum - Leiden Centraal (- Den Haag Centraal)5700[/serie], dus als mijn indicatie klopt, zou de 4900 ook verschuiven. Dan wordt de overstap vanuit de [serie=Intercity|2016|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie] en [serie=Intercity|2016|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal12700[/serie] op Almere Centrum wel erg ruim...sneltram schreef:De cross-platform overstap tussen 700 en 4900 vervalt, maar die is ruim genoeg om te kunnen traplopen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Dienstregeling 2017
Vanuit Zwolle is dat ook een vrij nutteloze overstap. Voor Lelystad wel maar er komt een IC kwartierdienst Lelystad - Schiphol.
Re: Dienstregeling 2017
Ook raar. Er komen nieuwe Flirt's en uit Limburg komt SGM vrij. Hoezo dan tekort aan sprinterspul?Wubbo schreef:Op Almere Centrum worden keersporen aangelegd, waarop de 2600 gaat keren. De 4900 keert daar ook.
De 4900 wordt dus inderdaad met IC-materieel gereden omdat er geen sprintermaterieel voor is.
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59
Re: Dienstregeling 2017
Waarschijnlijk vanwege het aanpassen van de slt sprinters in verband met het inbouwen van het toilet, maar dat is meer een vermoeden dat ik hier uitspreekt.
Re: Dienstregeling 2017
Dat keerspoor is volgens mij komende maand gereed.
Over het Sprinterspul: door allerlei gewijzigde tijdsliggingen (en daardoor keringen) is er ook meer sprintermaterieel nodig.
Over het Sprinterspul: door allerlei gewijzigde tijdsliggingen (en daardoor keringen) is er ook meer sprintermaterieel nodig.
Re: Dienstregeling 2017
Er rijdt nu ook nog DDZ in diverse sprinters, zoals Utrecht - Zwolle en Zandvoort - Amsterdam.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 187 gasten