Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8834
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door ArrivaBas »

Waarom zou je Kapelle-Biezelinge sluiten? Dat station is het meest gebruikte 'station in een boerengat.' Sowieso ben ik geen voorstander van stations dichtgooien, maar Rilland-Bath is niet heel erg, mits het wordt aangesloten op een ander Zeeuws station. En anders is er nog de mogelijkheid om 1x/uur een echte IC te doen en 1x/uur een Sprinter, en daarmee dus een ontheffing aanvragen voor de stelregel dat elk station aan het HRN 2x/uur bediend moet worden. En anders sluit je alleen Rilland-Bath en Krabbendijke, maar blijf van Kapelle-Biezelinge af.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Widejo »

De ligging van Kapelle-Biezelinge tegenover Goes is toch makkelijk op te vangen in het busvervoer? Het betrekken van beide dorpen in een "stadsbus" van Goes is toch een goede oplossing.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Z2N »

Het punt is alleen dat een trein eventjes laten stoppen veel goedkoper is dan een bus laten rijden, en er is nu juist feitelijk geen budget voor OV in Zeeland. Daarom dienen de stops tussen Goes en Bergen op Zoom behouden te blijven, in die hele regio rijden nu namelijk zo goed als geen bussen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door regenmaker »

waldo79 schreef:Juist dat. Zou je die onderbuikgevoelens over de provinciale politiek achterwege willen laten, regenmaker? Weinig constructief voor de discussie in mijn ogen.
Als er eens constructief wordt gekeken naar zelfverrijking en het effectief uitgeven van geld dan valt er zeker nog veel winst te behalen en niet alleen in de provinciale politiek. In veel gevallen zou er dan meer geld beschikbaar om bijvoorbeeld uit te geven aan openbaar vervoer of andere belangrijke kwesties. Er wordt in dit land best veel geld over de balk gegooid door bureaucratie etc.
Z2N schreef:Daarom dienen de stops tussen Goes en Bergen op Zoom behouden te blijven, in die hele regio rijden nu namelijk zo goed als geen bussen.
Er rijden wel grote hoeveelheden buurtbussen en scholierenlijnen in dat gebied. De scholierenlijnen worden dan vaak nog geleed gereden wat ook niet gratis is.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door DrechtBlub »

Er is wel een verschil tussen het minimaal nodige en geld hebben om iets goed te regelen weetje.
Geleed is op een goed aantal van die lijnen echt nodig.
Buurtbussen rijden er logisch genoeg, omdat anders mensen niet van en naar de stations kunnen komen, niet alle plaatsen daar liggen direct aan de spoorlijnen.
Ik blub in het Drecht.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Jef400 »

En als je dat net nou zo probeert in te regelen dat de buurtbusjes naar knooppunten rijden. Een soort visgraatmodel. Kunnen er volgens mij best wat haltes af voor de trein.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Widejo »

Precies.
En het aanbesteden van de stoptrein Roosendaal-Vlissingen, maar de IC bij NS laten?
Is dat mogelijk?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door reisthijs »

Dat is mogelijk als geld geen rol speelt. Een typisch voorbeeld van wishful thinking dus :Y
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Roeland
Berichten: 2265
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Roeland »

Voor de Zeeuwse lijn zou ik adviseren:
* de IC rijdt op werkdagen overdag 2x/uur, en 's avonds/weekend 1x/uur als IC (= non-stop tussen Bergen op Zoom en Goes)
* 's avonds en in het weekend stopt de "andere" IC op alle Zeeuwse stations, en ook op Zevenbergen en Oudenbosch
* de sprinter Dordt - Roosendaal rijdt op werkdagen overdag 2x/uur tot Goes, maar rijdt 's avonds en in het weekend niet meer

Hiermee heb je volgens mij een verantwoord evenwicht tussen de bereikbaarheid van Zeeland (zowel steden als dorpen), de concessie-eisen en de rendabiliteit voor NS.
Belangrijkste voordelen:
* de Zeeuwse steden hebben ma-vrij overdag 2x/uur een snelle verbinding met de rest van NL ( avond/weekend 1x snel en 1x langzaam)
* de kleine Zeeuwse dorpen, en Zevenbergen/Oudenbosch hebben ma-vrij overdag 2x/uur een sprinter, en avond/weekend 1x/uur een stoppercity
* NS moet overdag wat meer rijden (IC wordt ca. 10 minuten sneller = besparing; sprinter rijdt ca. 30 minuten extra = meerkosten), maar bespaart 's avonds en in het weekend één van z'n minst rendabele sprinters (Dordt - Roosendaal)
* Reizigers uit Zevenbergen en Oudenbosch krijgen 's avonds en in het weekend een betere verbinding met hun belangrijkste bestemming (Rotterdam)
* enige echte nadeel is er voor de enkeling die 's avonds vanuit Dordt-zuid of Lage Zwaluwe naar het zuidwesten wil reizen (omdat de sprinter Dordt - Breda e.v. ook 's avonds 2x/uur gaat rijden, houdt 95% van de reizigers op deze twee haltes dan gewoon een goed treinproduct)
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door SuperGhost »

Roeland schreef:Hiermee heb je volgens mij een verantwoord evenwicht tussen de bereikbaarheid van Zeeland (zowel steden als dorpen), de concessie-eisen en de rendabiliteit voor NS.
Ik dacht dat de huidige IC al niet rendabel was...
Daarnaast: in jouw opzet voldoe je 's avonds en in het weekend NIET aan de concessie-eisen, want de verbinding Lage Zwaluwe - Zevenbergen ontbreekt en die dient minimaal 1x per uur aanwezig te zijn op die momenten.
Roeland schreef: * de Zeeuwse steden hebben ma-vrij overdag 2x/uur een snelle verbinding met de rest van NL ( avond/weekend 1x snel en 1x langzaam)
Scheelt 8 minuten. Zorg je ervoor dat die knoop in Roosendaal beter kan worden, win je ook al 5 minuten. Lijkt me dan dat dat laatste meer aandacht verdiend en bijna dezelfde voordelen levert, maar dan zonder al dat extra materieel.
Roeland schreef: * NS moet overdag wat meer rijden (IC wordt ca. 10 minuten sneller = besparing; sprinter rijdt ca. 30 minuten extra = meerkosten), maar bespaart 's avonds en in het weekend één van z'n minst rendabele sprinters (Dordt - Roosendaal)
Die besparing van de IC is niet zo groot, je bezuinigt geen enkel materiaal, want de kering in Vlissingen wordt daardoor alleen maar langer (je krijgt dan een soortgelijke kering als in Enschede gebeurd met de IC). Je bent dus alleen maar meer materieel kwijt en aangezien er al materieeltekort is...
Roeland schreef: * Reizigers uit Zevenbergen en Oudenbosch krijgen 's avonds en in het weekend een betere verbinding met hun belangrijkste bestemming (Rotterdam)
Wat weer ten koste gaat van de verbinding met de Zeeuwse steden (niet alleen van/naar de richting Rotterdam, maar ook van/naar Breda).
Roeland schreef: * enige echte nadeel is er voor de enkeling die 's avonds vanuit Dordt-zuid of Lage Zwaluwe naar het zuidwesten wil reizen (omdat de sprinter Dordt - Breda e.v. ook 's avonds 2x/uur gaat rijden, houdt 95% van de reizigers op deze twee haltes dan gewoon een goed treinproduct)
Wat dus een directe overtreding van de concessie-eisen is en dus niet mag.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door reisthijs »

Dan vraagt NS daar gewoon ontheffing voor aan en dan mag het wél.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Roeland
Berichten: 2265
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Roeland »

SuperGhost schreef:
Roeland schreef: * de Zeeuwse steden hebben ma-vrij overdag 2x/uur een snelle verbinding met de rest van NL ( avond/weekend 1x snel en 1x langzaam)
Scheelt 8 minuten. Zorg je ervoor dat die knoop in Roosendaal beter kan worden, win je ook al 5 minuten. Lijkt me dan dat dat laatste meer aandacht verdiend en bijna dezelfde voordelen levert, maar dan zonder al dat extra materieel.
Je bespaart (minstens) 10 minuten, want een IC-stop (ook al is het slechts tussen de Rillandse suikerbietenvelden) kost iets meer dan 2 minuten. Bergen op Zoom - Goes kan non-stop binnen 20 minuten. En met een iets andere ligging in Rsd kun je dan wel een IC uitsparen.
SuperGhost schreef:
Roeland schreef: * NS moet overdag wat meer rijden (IC wordt ca. 10 minuten sneller = besparing; sprinter rijdt ca. 30 minuten extra = meerkosten), maar bespaart 's avonds en in het weekend één van z'n minst rendabele sprinters (Dordt - Roosendaal)
Die besparing van de IC is niet zo groot, je bezuinigt geen enkel materiaal, want de kering in Vlissingen wordt daardoor alleen maar langer (je krijgt dan een soortgelijke kering als in Enschede gebeurd met de IC). Je bent dus alleen maar meer materieel kwijt en aangezien er al materieeltekort is...
Nee, want 's avonds heb je nog steeds 1x/uur hetzelfde als nu en 1x/uur sneller dan nu. EN je bespaart die sprinter (die in de drg-2017 's avonds even lang stilstaat op Dd en Rsd als dat-ie rijdt).
In mijn model:
* bespaart NS overdag één IC (maar in avond/weekend blijft de mat-inzet hetzelfde als nu)
* heeft NS overdag 2 extra sprintertjes nodig (Dordt - Goes met sprintertjes wordt ongeveer 68 minuten per rit, dus kun je met 5 treintjes rijden)
* maar bespaart NS 's avonds en in het weekend (dus wanneer ze toch leeg zijn) 2 sprintertjes
SuperGhost schreef:
Roeland schreef: * Reizigers uit Zevenbergen en Oudenbosch krijgen 's avonds en in het weekend een betere verbinding met hun belangrijkste bestemming (Rotterdam)
Wat weer ten koste gaat van de verbinding met de Zeeuwse steden (niet alleen van/naar de richting Rotterdam, maar ook van/naar Breda).
Wat wordt er dan slechter van/naar Breda? Volgens mij verandert er van/naar Breda niets?
SuperGhost schreef:
Roeland schreef: * enige echte nadeel is er voor de enkeling die 's avonds vanuit Dordt-zuid of Lage Zwaluwe naar het zuidwesten wil reizen (omdat de sprinter Dordt - Breda e.v. ook 's avonds 2x/uur gaat rijden, houdt 95% van de reizigers op deze twee haltes dan gewoon een goed treinproduct)
Wat dus een directe overtreding van de concessie-eisen is en dus niet mag.
Als je al die Zwaluwenaren die 's avonds naar Rilland willen, belangrijker vindt dan de Middelburgers, heb je inderdaad helemaal gelijk!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

WRe: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Vinny »

Buiten de spits is meer dan twee keer per uur een trein laten rijden op de Zeeuwse lijn echt wel geldverspilling. Dus of er komt een uitzondering voor de minst gebruikte stations of er moeten stations helemaal sluiten...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door SuperGhost »

reisthijs schreef:Dan vraagt NS daar gewoon ontheffing voor aan en dan mag het wél.
En wie zegt dat als NS die aanvraagt, ze die ook krijgen? Het zou me niets verbazen als die geweigerd zou worden, omdat die verbinding aanbieden niet onmogelijk is maar dan simpel een kwestie van bezuinigen is en dat lijkt me geen voldoende reden voor zo'n ontheffing.
Roeland schreef:Je bespaart (minstens) 10 minuten, want een IC-stop (ook al is het slechts tussen de Rillandse suikerbietenvelden) kost iets meer dan 2 minuten.
Je bespaart minder dan 10 minuten.
Goes-Bergen op Zoom is nu 28 minuten.
Ik heb nog een oud spoorboekje liggen (2008) waarbij er nog een stoptrein en 'echte' IC reden.
De stoptrein deed er 28 minuten over (zelfde als de huidige stop-IC)
De IC deed er 24 minuten over.
Verschil was dus slechts 4 minuten.

Ten opzichte van jouw plan houdt je dezelfde IC, maar schrap je dan de stop op Kruiningen-Yerseke. Dat zou betekenen dat die ene stop dan maarliefst 6 minuten zou moeten kosten. Dat geloof je toch zelf niet?

Ik reken dan nog met 8 minuten, maar realistischer op basis van die gegevens lijkt 5 of 6 minuten te zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Suus »

Vinny schreef:Buiten de spits is meer dan twee keer per uur een trein laten rijden op de Zeeuwse lijn is echt wel geldverspilling.
Fixed that for you.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3522
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Nitein-Repart »

Gewoon de huidige situatie handhaven. Emmen is ongeveer even groot als Vlissingen, maar moet het met een mindere trein doen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Jef400 »

Dat is onzin Erno. Sneltrein Zwolle - Emmen slaat nog wat stoeptegels over. Roosendaal-Vlissingen niet
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Nitein-Repart
Berichten: 3522
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Nitein-Repart »

Dalen en Gramsbergen, maar dat zet ook geen zoden aan de dijk. Maar ik doel meer op het materieel. Vlissingen heeft nog comfortabele VIRMs, Emmen slechts GTW (alhoewel het eerder nog erger was)
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door SuperGhost »

Daarnaast rijdt de trein in Emmen niet verder dan het eerstvolgende (echte) knooppunt (ik wil Mariënberg niet een echt knooppunt noemen, dat is meer een zijtakje), terwijl de trein in Vlissingen dat wel doet.

Ik denk dat als je de mensen daar de keuze geeft tussen de huidige stop-IC of een los vergelijkbaar sneltreintje, waarbij je over moet stappen in Roosendaal maar je dan wel Arnemuiden en Rilland-Bath overslaat, dat veruit de meeste mensen voor de huidige stop-IC kiezen.
Chrysa
Berichten: 7995
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Chrysa »

Roeland schreef: * enige echte nadeel is er voor de enkeling die 's avonds vanuit Dordt-zuid of Lage Zwaluwe naar het zuidwesten wil reizen (omdat de sprinter Dordt - Breda e.v. ook 's avonds 2x/uur gaat rijden, houdt 95% van de reizigers op deze twee haltes dan gewoon een goed treinproduct)
Lage Zwaluwe is 's avonds zo goed als dood. De forenzen die met de auto naar het station komen gaan meestal naar de Randstad, en de mensen die met lijn 122 komen gaan vooral naar Breda, maar die lijn rijdt toch al niet 's avonds.

Denk niet dat iemand hier er bezwaar tegen zal hebben, alhoewel ik niet weet hoe het met Dordt Zuid zit.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21337
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Meltrain »

SuperGhost schreef: Goes-Bergen op Zoom is nu 28 minuten.
Ik heb nog een oud spoorboekje liggen (2008) waarbij er nog een stoptrein en 'echte' IC reden.
De stoptrein deed er 28 minuten over (zelfde als de huidige stop-IC)
De IC deed er 24 minuten over.
Verschil was dus slechts 4 minuten.
Wacht, deze hele discussie draait dus om een reistijdverlenging van vier minuten? :shock:
Gezien de heisa had ik minstens tien minuten verwacht. :?
Roeland schreef: * enige echte nadeel is er voor de enkeling die 's avonds vanuit Dordt-zuid of Lage Zwaluwe naar het zuidwesten wil reizen (omdat de sprinter Dordt - Breda e.v. ook 's avonds 2x/uur gaat rijden, houdt 95% van de reizigers op deze twee haltes dan gewoon een goed treinproduct)
Je kunt die IC natuurlijk ook gewoon 's avonds wél in Lage Zwaluwe laten stoppen. Dan hoeven er ook geen rare omreisroutes bedacht te worden. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door regenmaker »

Ik snap het station Lage Zwaluwe niet. Het station ligt in de middle of nowhere en heeft meer perrons dan Apeldoorn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Bemined
Berichten: 5921
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Bemined »

Laatste dienstregeling met de IC en SPR (2012) geeft een reistijd Goes - Bergen op Zoom van 22 minuten aan voor de intercity en 27 minuten voor de stoptrein. Over het gehele traject tussen Vlisingen en Roosendaal was de reistijd 52 minuten voor de IC en 61 minuten voor de stoptrein. Waarbij je die rijtijden met een korreltje zout moet nemen, zo stond er destijds 7 minuten voor Vlissingen Souburg - Vlissingen, wat nu 4 minuten is. Daarentegen was Kruiningen-Yerseke - Middelburg in 2012 slechts 22 minuten en is dat nu opeens 27 geworden.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door CamilleKreemers »

regenmaker schreef:Ik snap het station Lage Zwaluwe niet. Het station ligt in de middle of nowhere en heeft meer perrons dan Apeldoorn.
Hoeveel perrons heeft dat station dan? Ik dacht maar twee perrons in lage Zwaluwe.
Chrysa
Berichten: 7995
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Chrysa »

CamilleKreemers schreef:Hoeveel perrons heeft dat station dan? Ik dacht maar twee perrons in lage Zwaluwe.
3 perrons, 2 normale en 1 eilandperron met 2 sporen.

Afbeelding
regenmaker schreef:Ik snap het station Lage Zwaluwe niet. Het station ligt in de middle of nowhere en heeft meer perrons dan Apeldoorn.
Omdat het op een splitsing ligt. Van de 4 sporen gaan er 2 naar Breda en buigen er 2 af naar Roosendaal. Volgens mij past het niet om voor het station al een splitsing aan te leggen, dus zullen ze het gewoon zo laten liggen. Ook kwam het goed van pas toen de Moerdijkbrug afgesloten was, alleen het lijkt me niet dat ze het daarom zo groot bouwen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten