Visie OV-bedrijven: sneller reizen binnen de Randstad

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Visie OV-bedrijven: sneller reizen binnen de Randstad

Bericht door wouter15 »

Visie OV-bedrijven: sneller reizen binnen de Randstad

7 juli 2016

Reizen met het openbaar vervoer in de Randstad moet in de toekomst veel sneller gaan. Binnen een uur moeten mensen van deur tot deur kunnen reizen. Dat staat in de toekomstvisie van de vijf OV-bedrijven NS, Q-buzz, GVB, RET en HTM. Treinen tussen de centrale stations van de vier grote steden mogen er maximaal een half uur over doen. De vaste dienstregeling wordt afgeschaft en er komen meer lightrails, OV-fietsen, beltaxi's en deelauto’s.


"Het succes van RandstadRail, de lightrailverbinding tussen Rotterdam en Den Haag, toont waar de reiziger behoefte aan heeft. Geen grote, megalomane projecten, maar slimme combinaties en gericht maatwerk per regio," zegt Jaap Bierman, directeur van de HTM voor de camera van de NOS. Lees verder
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Visie OV-bedrijven: sneller reizen binnen de Randstad

Bericht door Chrysa »

wouter15 schreef: meer beltaxi's en deelauto’s.
:X
Als het maar nergens ten koste van gaat, maar dat zal wel weer niet.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Visie OV-bedrijven: sneller reizen binnen de Randstad

Bericht door Klaasje »

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Visie OV-bedrijven: sneller reizen binnen de Randstad

Bericht door Suus »

Ik ben heel erg benieuwd hoe ze die reistijdverkorting tussen de Centraal Stations voor zich zien. Tussen elk station behalve Amsterdam - Utrecht is het nu ongeveer 40 minuten, daar een derde vanaf schaven wordt een uitdaging.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Visie OV-bedrijven: sneller reizen binnen de Randstad

Bericht door CamilleKreemers »

Misschien willen ze sprinters en IC's vrijleggen van elkaar? Dan kun je wellicht de stations aanpassen en alleen daar stoppen als het echt noodzakelijk is en niet zoals huidig dat je door sprinters niet sneller kan. Dan kan ik me ook direct die miljardeninvestering inzien.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Visie OV-bedrijven: sneller reizen binnen de Randstad

Bericht door Daniel »

wouter15 schreef:Reizen met het openbaar vervoer in de Randstad moet in de toekomst veel sneller gaan. Binnen een uur moeten mensen van deur tot deur kunnen reizen.
Dat wordt nog een behoorlijke uitdaging. Stel dat je reis al via een centraal station in twee van de vier grote steden loopt en men krijgt het voor elkaar de treinverbinding daartussen een maximale reistijd van een half uur te geven dan heb je alsnog aan weerszijden van het treintraject maximaal 15 minuten om naar een halte te lopen, voortransport te gebruiken en over te stappen op je trein. Zelfs als je woon- en werkadres op een zo optimaal mogelijke afstand van een station liggen is dat al bijna niet te doen.
Mijn werk ligt bv. 2 haltes van het station, maar een paar minuten lopen vanaf de halte, en zelfs met 20x/uur een bus moet ik echt geluk hebben wil ik binnen een kwartier na vertrek van het werk in een trein zitten.
De vaste dienstregeling wordt afgeschaft
Hier blijkt dat de media wat moeite hebben met het lezen van persberichten, want dat staat er niet. Het dienstregelingloze gaat juist uit van de deelauto's / deeltaxi's / OV-fietsen e.d. die uiteraard geen dienstregeling hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Visie OV-bedrijven: sneller reizen binnen de Randstad

Bericht door Klaasje »

Bee schreef:Ik ben heel erg benieuwd hoe ze die reistijdverkorting tussen de Centraal Stations voor zich zien. Tussen elk station behalve Amsterdam - Utrecht is het nu ongeveer 40 minuten, daar een derde vanaf schaven wordt een uitdaging.
Dan krijg je weer van die zaken als Gouda overslaan wat eerder haaks op de rest van de ambitie staat dan echt iets bijdraagt... Al is het wel een visie, dus waarom zouden we het niet wat vrijer kunnen interpreteren? Rotterdam Alexander-Utrecht Centraal of Amsterdam Zuid-Rotterdam kan wel weer in een half uur..
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Visie OV-bedrijven: sneller reizen binnen de Randstad

Bericht door isadora »

Eerst maar eens proberen lijn 150 weer op de weg te krijgen. :(
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Visie OV-bedrijven: sneller reizen binnen de Randstad

Bericht door trolly »

:Y :pos:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Visie OV-bedrijven: sneller reizen binnen de Randstad

Bericht door Natorious »

isadora schreef:Eerst maar eens proberen lijn 150 weer op de weg te krijgen. :(
Almere C naar A'dam C = 21 minuten = minder dan 30 minuten (kiek 's an! :') )
A'dam C-Utrecht C - 27 minuten = ook minder dan 30 minuten! (ben je niet eens op de Uithof </3 hééé :') )
Geen enkele trein doet er langer over dan een halfuur -> doelstelling behaald :Y :Y :Y #prachtinitiatief
De vaste dienstregeling wordt afgeschaft...
brb moet ff naar Rome om me hiervoor voor te bereiden :X :X
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Visie OV-bedrijven: sneller reizen binnen de Randstad

Bericht door VIRM »

Vergeet niet: op dit moment zijn partijen druk bezig om hun verkiezingsprogramma's te schrijven voor de Tweede Kamerverkiezingen van volgend jaar maart. Dus de timing van deze visie is waarschijnlijk niet helemaal ontoevallig. ;)

Denk dat het mooi zou zijn om de treinverbindingen tussen de vier grote steden wat op te waarderen (meet viersporigheid zodat je niet altijd achter Sprinters aanbungelt bij de m inste vertraging, snelheid verhogen, wisselstraten bij grote stations simplificeren zodat treinen meteen snel kunnen optrekken in plaats van een minuut lang door de wissels heenhobbelen).
Dat neemt niet weg dat voor- en natransport best lang kan duren, of je nu verderop in de stad moet zijn of juist ergens in een dorpje middenin de Randstad waar alleen een bus rijdt. Daarnaast is het vaak logischer om juist niet naar het centraal station van een stad te gaan als je ergens naartoe moet (zo zijn Amsterdam Zuid, Amsterdam Sloterdijk, Den Haag HS ook bet belangrijke stations). En daarnaast heb je buiten de vier grote steden in de Randstad nog andere grote plaatsen met grotere stations (Schiphol, Haarlem, Leiden, Gouda), die even iet worden genoemd.

En dan nog even een overzichtje:
Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal: 27 minuten
Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal: 31 monuten (ICD), met de reguliere ICD is dit 80.
Amsterdam Centraal - Den Haag Centraal: 40 minuten
Den Haag Centraal - Utrecht Centraal: 37 minuten
Den Haag Centraal - Rotterdam Centraal: 26 minuten
Rotterdam Centraal - Utrecht Centraal: 38 minuten
Beul van de blindegeleidelijn
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Visie OV-bedrijven: sneller reizen binnen de Randstad

Bericht door n-evo »

Leuk dat die OV-bedrijven dat willen. Ik lees paar keer per jaar de mooiste voorstellen van GVB bijvoorbeeld. Behalve wat extra bussen links en rechts, komt er alleen zo bar weinig van dat gelul terecht. Of er komt wel weer een onderzoekje waaruit blijkt dat zo'n stuk extra rails écht pas over 10 jaar kan. Vervolgens blijft die 10 jaar altijd 10 jaar ver weg en verdwijnt het uiteindelijk in de doofpot, want redenen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Visie OV-bedrijven: sneller reizen binnen de Randstad

Bericht door Daniel »

VIRM schreef: (meet viersporigheid zodat je niet altijd achter Sprinters aanbungelt bij de m inste vertraging,
Daar heb je volgens mij echt niet speciaal viersporigheid voor nodig. Eerder een treindienstleider die actief ingrijpt i.p.v. de automatische rijweginstelling de punctualiteit te laten ruïneren. Maarja, de bezetting daar is ook al verminderd omdat er zoveel automatisch gaat... tot er een keer een storing is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Visie OV-bedrijven: sneller reizen binnen de Randstad

Bericht door Suus »

@VIRM: ICD Asd - Rtd is tussen de 40 en 42 minuten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Visie OV-bedrijven: sneller reizen binnen de Randstad

Bericht door starx »

Even over dit hele idee als geheel:

Wauw, wat een revolutionair inzicht hebben de vervoerders toch. Ik heb altijd gedacht dat reizen binnen de Randstad langzamer moesten worden, maar dat had ik dus helemaal verkeerd. Daarna volgt een brainstorm van wat ideeën zonder concrete plannen en dan moet ik geloven dat we een nieuw OV-tijdperk ingaan.

Betere samenwerking tussen de grootstedelijke vervoersbedrijven en NS is uiteraard een verbetering, maar daar zie ik de laatste jaren niks van. Met de OV-chipkaart kun je bijvoorbeeld de metro en het NS-net integreren (qua tarief en poortjes).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Visie OV-bedrijven: sneller reizen binnen de Randstad

Bericht door Suus »

Het zou wel concreter mogen. Pedro Peters wil nieuwe infrastructuur, maar ik mis een beetje de concrete plannen. De tramrenaissance in Rotterdam en Den Haag van begin jaren nul is alweer een aardig tijdje voorbij...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Visie OV-bedrijven: sneller reizen binnen de Randstad

Bericht door Klaasje »

Bij een visie hoef je in principe geen concrete uitwerking te hebben. En het sterke van een pot geld die niet geoormerkt is dat je het geld goed kan uitgeven op de plek waar dat op dat moment nodig is. Het biedt dus veel mogelijkheden. De zwakte die daar tegenoverstaat is wel weer dat het niet zo duidelijk is wat we terugkrijgen voor ons geld.

Het probleem van deze visie is dat er doelen worden gesteld die bij voorbaat al niet haalbaar zijn omdat je om bijvoorbeeld alleen de 30 minuten tussen de CS-en te kunnen halen al miljarden aan investeringen nodig hebt. Dan hebben we nog geen kilometer lightrail aangelegd. Lightrail kan heel sterk zijn op verbindingen de stad uit of tussen stad en het omliggende gebied maar dat betekent wel dat we Purmerend aantakken, naar Volendam rijden, Zeist bedienen enzovoorts.. Voordat daar überhaupt al goede plannen voor gemaakt zijn, zijn we zo een paar jaar verder.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Visie OV-bedrijven: sneller reizen binnen de Randstad

Bericht door Vinny »

Hoezo lightrail naar Volendam aanleggen? Er ligt een prima busbaan langs de N 247. Die doet zijn werk prima. Nu er alleen nog voor zorgen dat de bussen ook gewoon de stad in kunnen blijven rijden, en je houdt een snelle en comfortabele OV verbinding voor Volendammers met bestemming Amsterdam.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Visie OV-bedrijven: sneller reizen binnen de Randstad

Bericht door VIRM »

starx schreef: Met de OV-chipkaart kun je bijvoorbeeld de metro en het NS-net integreren (qua tarief en poortjes).
Fantastisch idee! Geen geneuzel meer met verkeerde poortjes of paaltjes zoeken op stations als Amstel en Duivendrecht, en dan kun je op sommige stations een groot afgesloten gebied maken met poortjes waardoor je bij een overstap tussen trein en metro niet hoeft in- en uit te checken (Bijlmer, Sloterdijk, Amsterdam Zuid...). Alleen klinkt dit natuurlijk weer veel te klantvriendelijk, dus zal het niet gebeuren. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Visie OV-bedrijven: sneller reizen binnen de Randstad

Bericht door Chrysa »

Hoe zou dat dan moeten als je op een traject met 2 vervoerders kan reizen? Wie krijgt het geld dan?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Visie OV-bedrijven: sneller reizen binnen de Randstad

Bericht door SuperGhost »

verdeelsleutel, net zoals op Arnhem Centraal - Doetinchem
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Visie OV-bedrijven: sneller reizen binnen de Randstad

Bericht door JWM »

Is er ook nog ergens leesvoer waar ik mijn kritiek op los kan laten?
YSH
Berichten: 60
Lid geworden op: do 29 mei 2014, 14:03

Re: Visie OV-bedrijven: sneller reizen binnen de Randstad

Bericht door YSH »

Je bedoelt de gehele visie? Jazeker, een pdfje van 13 pagina's waar verdomde weinig instaat:
http://nieuws.ns.nl/download/178092/16. ... ieovnl.pdf
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Visie OV-bedrijven: sneller reizen binnen de Randstad

Bericht door trolly »

VIRM schreef:
starx schreef: Met de OV-chipkaart kun je bijvoorbeeld de metro en het NS-net integreren (qua tarief en poortjes).
Fantastisch idee!
Dat had bij introductie van die kaart al zo geregeld moeten zijn. Maar dat wilde de klant niet, of een dergelijk lulverhaal.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Visie OV-bedrijven: sneller reizen binnen de Randstad

Bericht door Chrysa »

SuperGhost schreef:verdeelsleutel, net zoals op Arnhem Centraal - Doetinchem
Hoe wordt dit hier verdeeld dan?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten