Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Volgens mijn tijdrekening 9 maanden, maar misschien dat dat in Ardanië gelijk staat aan één jaar.

Zat ik er met mijn voorspelling van 1 juli 2018 toch aardig dicht bij in de buurt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Geluidskwaliteit van de persco is echt verschrikkelijk AT5 :')
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Bijna een jaar dan, maar ach, wat zijn die drie maanden nou op een Noord-Zuidlijnleven?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

JWM schreef:Geluidskwaliteit van de persco is echt verschrikkelijk AT5 :')
Oortjes in en geluid op zijn hardst en dan nog steeds heel goed luisteren :')
Ik doe ook maar wat
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Alargule schreef:Volgens mijn tijdrekening 9 maanden, maar misschien dat dat in Ardanië gelijk staat aan één jaar.

Zat ik er met mijn voorspelling van 1 juli 2018 toch aardig dicht bij in de buurt.
Voor je het weet heb je begin 2018 weer een persconferentie waarin bekend wordt gemaakt dat het eind 2018-begin 2019 wordt. :')
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Nou, wat ik begreep kon het ook 1 juli open maar Gvb wil het laten samenvallen met de zomerdienst dus er is een extra marge van 3 weken.

Overigens. zeiden ze nu dat er slechts 100.000 reizigers per dag zijn?
Laatst gewijzigd door JWM op vr 08 jul 2016, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Wel raar dat je de opening van een metrolijn laat afhangen van de dienstregelingswissel in plaats van andersom.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Ik vind het helemaal geen rare gedachte, misschien is eind augustus 2018 zelfs nog wel beter.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10539
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Alsjebliefd zeg, breng ze niet op ideeën :X
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

wanneer werd de Amstelveenlijn nou ingekort tot Oudekerkerlaan, toch ook zomer 2018?
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

JWM schreef:wanneer werd de Amstelveenlijn nou ingekort tot Oudekerkerlaan, toch ook zomer 2018?
Yep :Y en dan daar in de buurt overstappen op pendelbus 55 ri. Westwijk.....
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Ik vind het helemaal geen rare gedachte, misschien is eind augustus 2018 zelfs nog wel beter.
Gewoon in december de boel omgooien. Laat de metro eerst maar eens een beetje in proefbedrijf laten inrijden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Vandaag te zien op AT5.nl een promotiefilm uit 1996 van ongeveer 15 minuten over de geplande bouw van de NZL. In dat jaar ging men er nog van uit dat de NZL uiteindelijk verlengd zou worden naar Purmerend en Schiphol. De kosten van het project zouden 1,5 miljard GULDEN gaan bedragen en de oplevering werd verwacht in 2005 (!) We weten nu inmiddels dat het allemaal anders, veel duurder en veel langer is geworden. :@
https://www.youtube.com/watch?v=6YWu2E54YTs

Tja, "met de kennis van nu" hadden we het misschien toen anders gedaan.......
j7927
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 16 dec 2013, 22:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door j7927 »

Ardan schreef:Wel raar dat je de opening van een metrolijn laat afhangen van de dienstregelingswissel in plaats van andersom.
Heel logisch juist. Het nieuwe tramnetwerk en busnetwerk in Amsterdam Noord worden vormgegeven op een manier waarop ze elkaar zo goed mogelijk aanvullen (dus soms met een overstap op de metro ipv direct te reizen). Wanneer de metrolijn pas later gaat rijden dan de nieuwe dienstregeling is ingegaan, heb je dus een netwerk dat slecht aansluit op de vraag van de reiziger.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Hoe weet je van te voren nou écht wat "de vraag van de reiziger" is?

Wat Vinny aangeeft vind ik eigenlijk ook helemaal niet zo gek: laat die metro eerst een tijdje rijden. Niet alleen om de betrouwbaarheid ervan te testen, maar breng gelijk in kaart hoe de reizigersstromen veranderen door de N/Z-lijn en pas daarop het netwerk aan. We hebben in het verleden meerdere malen gezien dat verwachtingen van de SRA/GVB niet stroken met de werkelijkheid, in positieve en negatieve zin.

Gaat natuurlijk niet gebeuren omdat er dan misschien heel wat anders uitkomt dan het beeld dat nu door bestuurders geschetst wordt van hoe zij het willen zien.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Wubbo »

Je kan niet zien wat reizigers precies gaan doen als je niet ook het onderliggende tram/busnet aanpast.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Geert »

fred1954 schreef:Vandaag te zien op AT5.nl een promotiefilm uit 1996 van ongeveer 15 minuten over de geplande bouw van de NZL. In dat jaar ging men er nog van uit dat de NZL uiteindelijk verlengd zou worden naar Purmerend en Schiphol. De kosten van het project zouden 1,5 miljard GULDEN gaan bedragen en de oplevering werd verwacht in 2005 (!) We weten nu inmiddels dat het allemaal anders, veel duurder en veel langer is geworden. :@
https://www.youtube.com/watch?v=6YWu2E54YTs
Leuk filmpje. "Aan deze productie kunnen geen rechten worden ontleend" :lol:
En een jonge Pieter Jan Hagens...
Ardan schreef:Wel raar dat je de opening van een metrolijn laat afhangen van de dienstregelingswissel in plaats van andersom.
Ja, je zou ook de dienstregelingswissel wat kunnen vervroegen als de lijn eerder open kan.
Laatst gewijzigd door Wubbo op za 09 jul 2016, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote hersteld
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Geert schreef:
fred1954 schreef:Vandaag te zien op AT5.nl een promotiefilm uit 1996 van ongeveer 15 minuten over de geplande bouw van de NZL. In dat jaar ging men er nog van uit dat de NZL uiteindelijk verlengd zou worden naar Purmerend en Schiphol. De kosten van het project zouden 1,5 miljard GULDEN gaan bedragen en de oplevering werd verwacht in 2005 (!) We weten nu inmiddels dat het allemaal anders, veel duurder en veel langer is geworden. :@
https://www.youtube.com/watch?v=6YWu2E54YTs
Leuk filmpje. "Aan deze productie kunnen geen rechten worden ontleend" :lol:
En een jonge Pieter Jan Hagens...
j7927 schreef:Wel raar dat je de opening van een metrolijn laat afhangen van de dienstregelingswissel in plaats van andersom.
Ja, je zou ook de dienstregelingswissel wat kunnen vervroegen als de lijn eerder open kan.
Goed quoten Geert :p Maar dat bedoelde ik dus, je gooit de boel om op de dag dat de lijn open kan, en niet systeemautistisch denken 'nee huu we moeten nog drie weken wachten!!!!'
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10539
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Ardan (toch?) schreef: 'nee huu we moeten nog drie weken wachten!!!!'
Dat is niet alleen te danken aan het systeemautisme van GVB, maar ook aan de zomervakantie van het gezinnetje van de bestuurder van lijn 2. Die willen ze namelijk niet last minute afzeggen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
YSH
Berichten: 60
Lid geworden op: do 29 mei 2014, 14:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door YSH »

trolly schreef:Die willen ze namelijk niet last minute afzeggen.
2 jaar van tevoren. Het is natuurlijk wel zo dat in de zomerdienstregeling er minder rijdt, en ze niet nog 3 weken een andere, dienstregeling willen om dan weer te moeten veranderen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10539
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Ook goed, ik wil maar zeggen dat het om iets meer dan de beschikbaarheid van voertuigen gaat. En twee jaar? Misschien dat ze over een jaar iets meer duidelijkheid hebben, maar als het een kwestie van weken verschil is zou ik ook rustig nog even oude routes blijven rijden, desnoods terwijl de NZL al met passagiers rijdt.
Ik vind het best leuk om op GVB te mopperen, maar het is toch nogal een olietanker waarvan je niet eventje een eenmaal ingezette manoeuvre aanpast.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mike »

Zal de nieuwe AML concessie ook later in gaan? Wordt een mooie boel anders :Y
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Eigenlijk kan je zo'n nieuwe concessie niet laten afhangen van deze datum, want dit is ook alleen een prpgnose. Zekerheid is er niet. Wat dat betreft zou het handig zijn als Connexxion blijft.
Bijwyks
Berichten: 53
Lid geworden op: do 14 apr 2011, 09:20

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Bijwyks »

fred1954 schreef:Vandaag te zien op AT5.nl een promotiefilm uit 1996 van ongeveer 15 minuten over de geplande bouw van de NZL. In dat jaar ging men er nog van uit dat de NZL uiteindelijk verlengd zou worden naar Purmerend en Schiphol. De kosten van het project zouden 1,5 miljard GULDEN gaan bedragen en de oplevering werd verwacht in 2005 (!) We weten nu inmiddels dat het allemaal anders, veel duurder en veel langer is geworden. :@
https://www.youtube.com/watch?v=6YWu2E54YTs

Tja, "met de kennis van nu" hadden we het misschien toen anders gedaan.......
Ik heb dit filmpje wel eens eerder gezien. Opvallend is dat Pieter Jan reist met bus 38 (die in Noord nogal om rijdt), het Buiksloterwegveer, loopt door het CS en dan met lijn 16 of 24 naar het Weteringcircuit reist en dan (vermoedelijk lopend) naar de RAI en daarna met lijn 51 naar Zuid en hier 55 minuten over zou doen tegen 15 minuten in 2005 met de NZL. In 1996 was het al (net als nu) mogelijk in 32 minuten met lijn 33 en 51 van het Buikslotermeerplein naar Zuid te reizen (9292).~~~~
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Mike schreef:Zal de nieuwe AML concessie ook later in gaan? Wordt een mooie boel anders :Y
Nee, dat denk ik niet. Alleen het PvE voor de periode dat de NZL nog niet rijdt zal aangepast moeten worden. Een van de speerpunten is dat ongeveer de helft van de 170-bundel moet eindigen bij Station Zuid. Zolang de NZL nog niet rijdt, hebben de AML bussen nog niks te zoeken op "eindpunt" Station Zuid. Die zullen vanaf december 2017 tot de zomerdienst 2018 grotendeels toch de route rijden, die er nu ook gereden wordt, zelfs tot het CS lijkt me, waar nu in het PvE staat, dat de Elandsgracht het eindpunt wordt voor de andere helft van de 170-bundel. Al met al wordt het een interessante opgaaf voor de nieuwe concessiehouder......
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten