OVer je OV-Chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Daniel »

In Amersfoort zag ik vanmorgen dat de CXX-paaltjes waren verplaatst, die staan nu strak tegen de poortjes aan. Vanmiddag waren de NS-poortjes daar na lange tijd ook aangezet, maar veel reizigers probeerden het eerst nog bij de paaltjes (die er nog wel staan, maar met een briefje erop dat je nu de poortjes kunt gebruiken)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door cassie127 »

Lijkt op de constructie die je momenteel ook in Arnhem hebt met arriva en in Zwolle in de tunnel bij de arriva poortjes
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef:In Amersfoort zag ik vanmorgen dat de CXX-paaltjes waren verplaatst, die staan nu strak tegen de poortjes aan. Vanmiddag waren de NS-poortjes daar na lange tijd ook aangezet, maar veel reizigers probeerden het eerst nog bij de paaltjes (die er nog wel staan, maar met een briefje erop dat je nu de poortjes kunt gebruiken)
Dat was inderdaad even wennen. Gelukkig maar dat de lezers van die poortjes het nu doen, want aan de noordzijde stonden ook maar twee paaltjes (+1 voor Connexxion).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door fogeltje »

Ik heb net een nieuwe simkaart van Vodafone binnen en mij valt op dat er op de achterkant van het ding waar hij in zat een OV-chipkaart symbool staat. Een snel google onderzoek leert mij dat deze simkaart mijn telefoon geschikt maakt om betalingen te verrichten, ook in het OV. Nu zijn de nieuwsberichten die ik erover kon vinden echter vooral over een proefperiode van KPN gebruikers.

Wat is de stand hiervan? Loopt de proef nog altijd?
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Suus »

Vodafone heeft een proef gedaan bij het GVB: http://www.nu.nl/mobiel/4032865/vodafon ... ewijs.html
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door webguy »

Dat ding moet je overigens niet willen, want Vodafone denkt dat ze met zo'n chipkaart bank kunnen worden en dus geld vragen...
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door regenmaker »

cassie127 schreef:Lijkt op de constructie die je momenteel ook in Arnhem hebt met arriva en in Zwolle in de tunnel bij de arriva poortjes
In Arnhem zijn de poortjes gesloten of in ieder geval het was een test ofzo.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door cassie127 »

In Zwolle gaan vandaag (het is 0:00 geweest) alle poortjes nu definitief dicht. De sterabonnementen van Syntus hebben hiervoor aan de achterkant van de passen een barcode gekregen zodat mensen die op het traject Zwolle - Kampen reizen gewoon het station in & uit kunnen.

Het is mij overigens opgevallen dat als je bij NS bent ingecheckt en erbij een Arriva poortje uit wil dat er dan een melding komt dat je niet bij Arriva bent ingecheckt... Dus dat scheelt al wat voor on ervaren reizigers.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door cassie127 »

Vanmiddag was er storing met het via internet opladen van saldo. Had netjes betaald maar na 5 minuten nog geen Bestelling om op de automaten in de bus/op het station op te halen (en zul je net zien dat je geen pinpas bij je hebt (A) ). Gelukkig zit er in Zwolle een Tickets & Service waar ze mij gratis een enkele reis meegaven :)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Tristan »

NS zet streep door poortjes station Oss :pos: :pos: :pos:

OSS - De doorsteek op station Oss blijft open voor voetgangers. Na lang wikken en wegen heeft de NS besloten geen toegangspoortjes te plaatsen.

De NS was van plan om op station Oss, evenals op bijna alle grote stations in Nederland, OV-chippoortjes neer te zetten. Alleen door met een chipkaart in te checken zouden mensen van de doorsteek gebruik kunnen maken. Omstreden, want ook niet-treinreizigers steken er het spoor over.

Lees verder...

==================================================================================================

Reden volgens NS: de veiligheid kan in het geding komen (jaja, daarom werden de poortjes op station Zwolle afgelopen donderdag natuurlijk ook gesloten :6)

Officiële reden: Gemeente Oss houdt voet bij stuk om de doorgang voor passanten open te laten :pos:
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Daniel »

Tja, poortjes voor een spoorwegovergang neerzetten lijkt me ook wel vragen om problemen dus wat dat betreft klopt de stelling van NS ook wel. Overigens, en daar heeft het artikel het nergens over, is het in werkelijkheid tot een kort geding gekomen wat de gemeente Oss heeft gewonnen doordat deze overweg puur wettelijk gezien tot de openbare weg behoort waar niet zomaar obstakels als poortjes op geplaatst mogen worden.

Zal nog eens zoeken waar ik dat linkje naar die uitspraak vond, maar het is in principe dus alleen van toepassing op stations die via een overpad toegankelijk zijn en niet op stations waar de doorgang via een tunnel of traverse verloopt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door VIRM »

Toch wel weer een mooie HC in mijn [serie=Intercity|2016|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal12700[/serie] vanmiddag. Die beweerde dat ik met mijn OV Chip Plus wel moet in- en uitchecken, want het moest wel te controleren zijn als de trein een langdurige vertraging zou oplopen. Heb aangegeven dat het product er is omdat juist niet alle paaltjes vindbaar zijn, maar meneer vond dat ze gewoon bij de ingang van ieder station stonden.

Niet verder in discussie gegaan, maar ga het nog wel even navragen hoe het zit met gtbv.
Beul van de blindegeleidelijn
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Chrysa »

Utrechter implementeert OV-chip in hand

:')

Wordt pijnlijk als dat ding over 5 jaar verlopen is.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Geert »

Misschien handig voor Tristan (A)
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Tristan »

Aan mijn lijf geen polonaise :N

Die Tom van Oudenaarden is ziek in zijn hoofd door zoiets te doen en niet specifiek vanwege de ov-shitkaart, maar meer vanwege het risico op infecties.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Geert »

Mwah, het kan redelijk veilig gedaan worden hoor. De meeste huisdieren hebben ook een chipje die in de huid is ingebracht en die overleven dat ook gewoon.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door cassie127 »

Moet die chip ook iedere 5 jaar vervangen worden? :lol:
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Chrysa »

Nee, maar het huisdier wel.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door nvdw »

De vraag is natuurlijk wat er gebeurt bij controle door de conducteur. Mikos? (A)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door VIRM »

Vorige week donderdag kondigde belangenvereniging Oogvereniging aan dat je OV Chip Plus-reizen met de trein nu ook digitaal kunt boeken. Dus ondergetekende is dat maar eens gaan uitproberen. :mrgreen: Nu kun je op een speciale pagina met je NS account inloggen, en dan herkent NS of je een OV Chip Plus-abonnement heb of niet (ik neem aan door de koppeling tussen de chipkaart en Mijn NS).

Op de boekingsmachine geef je aan wat je vertrekstation is, je aankomststation, reisdatum, klasse, enkeltje/retourtje en kortingspercentage (0, 20, 40, 50 of 100%).

Bij navraag of en waarom bepaalde producten, zoals de ICD-toeslag, ontbraken, kwam het antwoord dat weinig gebruikers van OV Chip Plus deze producten boekten en dat deze opties alles ingewikkeld zouden maken (en dat in overleg met de Oogvereniging). Dus heb zelf maar wat creabea-oplossingen aangedragen. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door ODRAIL »

Het zou ook handig zijn als een conducteur een wissel kan doorvoeren van tweede naar eerste klasse.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door Hainje »

Beetje fraudegevoelig denk ik.

Stel je checkt 2e klas in en gaat 1e klas zitten, als de conducteur komt langs en zet het alsnog om, anders heb je legaal 1e klas gezeten voor 2e klas prijs.
🍉
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door ODRAIL »

Dan ben ik het wel met je eens. Maar bij zeer grote drukte in de trein is het voor mensen met een handicap (zoals ik) (en niet lang kunnen staan) wel gemakkelijk. Bij het papieren kaartje kon je voor het huidige boetebeleid ook zonder problemen bij de conducteur een overgangsbewijs kopen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door Hainje »

KM46 schreef:Maar bij zeer grote drukte in de trein is het voor mensen met een handicap (zoals ik) (en niet lang kunnen staan) wel gemakkelijk.
Daar ben ik het wel mee eens, dat er in dergelijke gevallen een uitzonderingspositie moet zijn. Misschien eens bellen met de klantenservice om te vragen wat de mogelijkheden zijn. Misschien in de vorm van een product of een aanpassing in de administratie achteraf. Zoiets staat natuurlijk niet groot op de website vermeld, maar ik kan mij niet voorstellen dat er mogelijkheden zijn om in dergelijke gevallen een uitzondering te maken. Het telefoonnummer is: 030 751 51 55
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door Suus »

Na aanleiding van een rechtszaak moet de Autoriteit Persoonsgegevens onderzoek doen of het mogelijk is dat reisgegevens van reizen met een NS-kortingskaart minder ingrijpend geregistreerd hoeven te worden door NS dan nu het geval is.


Hier is eerder onderzoek naar gedaan op verzoek van de man die ook de rechtszaak heeft aangespannen. Daaruit concludeerde het AP dat NS aan de Wet Bescherming Persoonsgegevens voldoet, waarna de man een rechtszaak aanspande tegen de AP omdat hij het onderzoek niet ver genoeg vond gaan. De rechter geeft de man daar nu gelijk in: https://www.rechtspraak.nl/Organisatie- ... de-NS.aspx
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten