Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Ik denk dat ik een hele domme vraag stel, maar mag het GVB ook inschrijven voor de concessie AML?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Suus »

Als GVB haar beschermde thuismarkt wil behouden mogen ze dat niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tripel7
Berichten: 69
Lid geworden op: di 22 apr 2014, 11:38

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door tripel7 »

Oftewel nee, die vinden het veelste fijn dat ze ongemoeid en vooral ongestraft kunnen aanklooien in Amsterdam.
Overigens rijdt er de laatste tijd iig op het stuk tussen hoofddorp en Plaza weer een grijs/witte 12m c2 rond met allerlei draden aan de zijkant. Een paar maanden terug reedt deze ook al daar rond (en tot nu toe heeft niemand van cxx ik die gesproken heb een idee wat dat ding daar doet).
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door zone2000 »

Bussen Schipholnet vanaf december 2017 volledig elektrisch

De nieuwe vervoerder in de concessie Amstelland-Meerlanden moet vanaf de start van de nieuwe concessie in december 2017 meteen met volledig elektrische bussen gaan rijden op alle lijnen binnen het Schipholnet. Dit blijkt uit het bestek dat de concessieverlener, de Stadsregio Amsterdam, maandag heeft gepubliceerd. De nieuwe concessie zal op 15 december van dit jaar gegund worden en treedt in werking op 10 december 2017.

De concessie is nu nog gegund aan Connexxion. De vervoerder die de concessie dit jaar gegund krijgt, mag de komende tien jaar het busvervoer verzorgen in de gemeentes Aalsmeer, Amstelveen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel en Uithoorn. Voor deze concessie is vanaf 2018 jaarlijks 37,3 miljoen euro beschikbaar. Dit bedrag is inclusief een bijdrage van de provincie Noord-Holland en van Schiphol.
http://www.ovpro.nl/bus/2016/06/22/schi ... lektrisch/
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door n-evo »

tripel7 schreef:Oftewel nee, die vinden het veelste fijn dat ze ongemoeid en vooral ongestraft kunnen aanklooien in Amsterdam.
Zo slecht vind ik GVB niet presteren de laatste jaren. Gebrek aan investeringen in bijvoorbeeld nieuw trammaterieel (tijdig) en infrastructuur wijt ik aan Amsterdam zelf. Uiteraard is er altijd ruimte voor beteringen, maar dat is overal zo.
sneltram
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door sneltram »

Ik heb me eens door de bureaucratie van het bestek heengewerkt (publicatie op TenderNed)

Het eerste dat opvalt is dat er een hoop informatie ontbreekt. Er zijn enkele bijlagen die 'later beschikbaar komen'. Maar, wat vooral opvalt is de dataroom. Vervoerplannen, tellingen en loggegevens zijn blijkbaar alleen toegankelijk als je een geheimhouding ondertekent en namens een bedrijf kenbaar maakt dat je interesse hebt. Dan krijg je toegang tot de dataroom. Vind ik persoonlijk erg jammer, want het normaalgesproken gebruikelijk dat vervoerplannen van de afgelopen jaren en telcijfers openbaar worden gemaakt met de rest van de documenten op TenderNed. Nu helaas dus niet. Ik denk dat ik die vervoerplannen een keer ga WOBben.

Laten we starten met een klein blundertje. Iets met 5 of 2,5 miljoen. :P Ach.
Afbeelding

Dan maar eens kijken waar de inschrijvers op beoordeeld gaan worden. Dat is nogal wat:
Afbeelding

Speciaal voor Vinny, zijn er bonuspunten te verdienen voor een busverbinding tussen Kudelstaart, Aalsmeer en Amstelveen:
Afbeelding

Om het makkelijk te houden, de Noord-Zuidlijn wordt gewoon op tijd opgeleverd:
Afbeelding

Dit is een hele lap tekst, maar het komt er op neer dat de vervoerder minimaal 22 miljoen dienstregelingskilometers moet bieden en maximaal 25,5 miljoen. De vervoerder krijgt punten al naar gelang het geboden aantal DRK groeit gedurende de concessie. Daar staat tegenover dat de vervoerder ook moet aangeven of er reizigersgroei is, en de subsidie hangt af van de realisatie van deze inschatting. Kunstmatig DRK's ophogen mag niet. Tegenspits trucjes worden verboden.
Afbeelding

De volgende verbindingen zijn 'extra'. Maar, ten opzichte van het huidige aanbod toch wat minder.
Afbeelding

Ook de Schipholnetverbindingen naar Aalsmeer en Westwijk gaan terug qua bediening (in ieder geval is weekend/avondbediening niet vereist en zijn er geen extra punten voor te verdienen):
Afbeelding

We nemen ook afscheid van bodeaurood op Schiphol Sternet. Het wordt zilver Schipholnet:
Afbeelding

De Stadsregio zet wel duidelijk in op schoon materiaal. Dubbele punten voor zero-emissie. Het Schipholnet moet zelfs vanaf de ingang van de concessie zero-emissie zijn.
Afbeelding

De opstapjes van de MAN LION mogen niet meer:
Afbeelding

Ai, ik ben 1,93:
Afbeelding
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Roeland »

Op blz. 15 van het definitieve PvE staat:
"Uitgangspunt daarbij is dat de concessiehouder Amsterdam met de trams over de Uithoornlijn gaat rijden".
De SRA wil dus dat de Uithoorntram door het GVB wordt geëxploiteerd. In ieder geval mooi dat daar wat meer duidelijkheid over is...
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door CamilleKreemers »

oke, van de grootste busconcessie in de randstad kunnen we de gegevens dus niet inzien. Gemeen zeg!
DingeZ
Berichten: 455
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door DingeZ »

Ik vraag me af waar je dat bestek vandaan haalt. Ik kan de publicatie op TenderNed niet vinden (of is die alleen zichtbaar voor geregistreerden?).

Daarnaast vraag ik me af wat het aantal dienstregelingkilometers op dit moment is. Die 22 miljoen is natuurlijk een nietszeggend getal zonder referentie.
sneltram
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door sneltram »

Je kan gratis een acount aanmaken op TenderNed. Wat het huidig aantal DRK is weet ik niet, want ik heb geen toegang tot de dataroom.
tripel7
Berichten: 69
Lid geworden op: di 22 apr 2014, 11:38

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door tripel7 »

Ik zeg verder niks:
Afbeelding

Afbeelding
sneltram
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door sneltram »

Nieuwe bussen Schipholnet? Kleur voldoet. En elektisch?
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door VIRM »

Hoe vaak moeten elektrische bussen weer opnieuw worden opgeladen t.a.v. een reguliere bus die moet bijtanken?
Beul van de blindegeleidelijn
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door OmniLezer »

Mercedes-Benz pakt het duidelijk beter aan dan Volvo, wat dat plaatje betreft. Het is wel knap dat Mercedes-Benz nu voor het eerst voor vol elektrisch busvervoer gaat. Nooit hebben ze een elektrische bus op de markt gebracht. Leuke Excentrieke Citaro trouwens.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door CamilleKreemers »

alle deuren in het midden van die bus?
NG²7²™
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door NG²7²™ »

Vanwaar de aanname dat het een elektrische bus is? Heeft een normale Euro 6 diesel motor, maar kan wel iets wat andere bussen niet (gecontroleerd) kunnen.
Groeten,
Nick
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Chrysa »

OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door OmniLezer »

NG²7²™ schreef:Vanwaar de aanname dat het een elektrische bus is? Heeft een normale Euro 6 diesel motor, maar kan wel iets wat andere bussen niet (gecontroleerd) kunnen.
Dan wachten we wel af om te zien wat het is en waar het op rijdt. Die camera's of sensoren voor in de bus wijzen wel op iets nieuws uit.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door CSA2 »

Hij wordt toch getest op de Zuidtangentbaan? Iets zegt mij dat de bus deels autonoom kan rijden aangezien MB daar ook vrij ver mee is met hun personenauto's...
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Mike »

Klopt. Er wordt autonoom rijden getest.

Volgens mij zit er gewoon verbrandingsmotor in. Temisten zo klinkt het bij het passeren van de bus.

Tevens is hij weer ingepakt. (Maandag en Dinsdag)
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door n-evo »

Zo ziet er luxe uit die bus wow. Mag GVB ook wel wat van inslaan wat mij betreft. Alleen geen fan van klapdeuren i.p.v. die open schuiven naar buiten toe.
Roeland schreef:Op blz. 15 van het definitieve PvE staat:
"Uitgangspunt daarbij is dat de concessiehouder Amsterdam met de trams over de Uithoornlijn gaat rijden".
De SRA wil dus dat de Uithoorntram door het GVB wordt geëxploiteerd. In ieder geval mooi dat daar wat meer duidelijkheid over is...
Heel goed. Slaat nergens op om één tramlijn onder de brengen bij een andere vervoerder. :pos:
Stadsbus
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Stadsbus »

Nog van die bus:
https://www.ovmagazine.nl/2016/07/live- ... omst-0856/
Hij ziet er uit als een metrobus 2.0 maar dan ja...
DingeZ
Berichten: 455
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door DingeZ »

Aangezien de livestream al voorbij is heb je daar nu niets meer aan. Kortweg komt het erop neer dat het de nieuwe bus van de toekomst is, die als eerste getest gaat worden op Schiphol - Haarlem (- IJmuiden), als ik het kaartje goed heb gezien. De bus gaat semi-autonoom rijden, het rijden zelf gaat automatisch, maar er zit nog wel een chauffeur achter het stuur.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door n-evo »

Renebussen schreef:Nog van die bus:
https://www.ovmagazine.nl/2016/07/live- ... omst-0856/
Hij ziet er uit als een metrobus 2.0 maar dan ja...
Prachtig ding. Wel weer jammer dat deze "FutureBus" op fossiele brandstoffen rijdt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Suus »

Sodeknetter, wat een lelijk en onhandig vormgegeven ding. In de toekomst kunnen chauffeurs blijkbaar helemaal niets meer te doen, ook geen kaartjes meer te verkopen, want die deur is maar geschrapt. En bussen krijgen dus binnenkort toch een uniek lijnnummer per richting, want ruimte voor een bestemming voorop is er ook niet meer...

Mee eens dat de bus van de toekomst automatisch kan rijden, maar die is elektrisch en er zitten meer reizigers dan nu in, omdat zelfrijdende auto's in de toekomst zo duur worden dat de gewone consument ze alleen nog maar kan huren van grote bedrijven als Uber.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten