`Dubbele harmonicabus goed alternatief voor RegioTram`

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

`Dubbele harmonicabus goed alternatief voor RegioTram`

Bericht door Daniel »

`Dubbele harmonicabus goed alternatief voor RegioTram`
Geplaatst op: maandag 18 mei 2009 om 22:14
Laatst bijgewerkt: maandag 18 mei 2009 om 22:14

GRONINGEN - Dubbele harmonicabussen zijn een goed alternatief voor de RegioTram. Dit blijkt uit een nog niet gepubliceerd onderzoek van vervoersbedrijf Arriva.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: `Dubbele harmonicabus goed alternatief voor RegioTram`

Bericht door Wubbo »

Het artikel schreef:Uit het onderzoek blijkt, dat Arriva de bus twee jaar geleden heeft getest in Groningen, op het traject centraal station-Zernike.
Ik ga ook een onderzoeksbureau beginnen.
Het artikel schreef:De Statenfracties van D66 en ChristenUnie zijn verbaasd. Ze wisten niets van de test en eisen opheldering van het provinciebestuur.
Ik word onderzoeker en tegelijk politicus. Dan loop ik volgens mij zo binnen :lol:.

Overigens opvallend dat in Utrecht wordt gesproken over vertramming van de dubbelgelede bussen, terwijl in Groningen gesproken wordt over verdubbelgeledebussing van de tramlijn.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: `Dubbele harmonicabus goed alternatief voor RegioTram`

Bericht door Jurjen »

Tsja, kan Grunn die bussen mooi goedkoop overnemen. Dan is het zeker een (financieel) goed alternatief. :p
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: `Dubbele harmonicabus goed alternatief voor RegioTram`

Bericht door Stefan »

Wubbo schreef:
Het artikel schreef:Uit het onderzoek blijkt, dat Arriva de bus twee jaar geleden heeft getest in Groningen, op het traject centraal station-Zernike.
Ik ga ook een onderzoeksbureau beginnen.
Was dat niet die testrit met een Mercedes-Benz CapaCity?

Overigens, in het artikel staat dat er 148 passagiers vervoerd kunnen worden met een dubbelgeledebus, in een CapaCity gaan er al 193! :| Best kansloos om dan dubbelgeledewagens te kopen, althans.. Scheelt een hoop met vergunningen enzo. ;)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: `Dubbele harmonicabus goed alternatief voor RegioTram`

Bericht door Jurjen »

En dat aantal wordt voornamelijk door staanplaatsen gehaald... De AGG330 kan tot 198 mensen vervoeren, met meer zitplaatsen als de Capacity, of 172 waarvan zo'n 30% zitplaatsen. De Capacity biedt 17% zitplaatsen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: `Dubbele harmonicabus goed alternatief voor RegioTram`

Bericht door Wubbo »

Ervaring uit Utrecht: er passen meer studenten in een bus dan 198 mensen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: `Dubbele harmonicabus goed alternatief voor RegioTram`

Bericht door Geert »

Ik las een keer in het Utrechtse universiteitsblaadje (Ublad) dat er meestal meer dan 198 mensen in een volle dubbelgelede bus zitten, en dat kan ik mij ook heel goed voorstellen als je ziet hoe die bussen uitpuilen :P

Overigens wel typisch dat D66 en CU opheldering eisen van het provinciebestuur. Volgens mij was die test waarover wordt gesproken een dubbelgelede bus uit Utrecht die een paar dagen op proef bij Arriva Grunn was, wat heeft het provinciebestuur daarmee te maken?

Edit: dat eerste zegt Wubbo dus ook al ;)
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: `Dubbele harmonicabus goed alternatief voor RegioTram`

Bericht door Daan »

Manmanman, moet ieder onderzoek nou ook al aan alles en iedereen bekend worden gemaakt? Ongelofelijk zeg... Walgelijk landje begint dit te worden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: `Dubbele harmonicabus goed alternatief voor RegioTram`

Bericht door Geert »

Ach, politiek ;)
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: `Dubbele harmonicabus goed alternatief voor RegioTram`

Bericht door Daan »

Tja, idd... Maar het blijft idioot dat er iedere dag weer ophef is over dat soort zinloze dingen :x
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: `Dubbele harmonicabus goed alternatief voor RegioTram`

Bericht door reisthijs »

Wubbo schreef:Overigens opvallend dat in Utrecht wordt gesproken over vertramming van de dubbelgelede bussen, terwijl in Groningen gesproken wordt over verdubbelgeledebussing van de tramlijn.
Deze twee situaties zijn ook niet erg goed vergelijkbaar. In Utrecht rijden tussen CS en De Uithof (lijn 11 + 12s) in totaal 36 dubbelgelede bussen in een uur tijd; in Groningen rijden tussen CS en Zernike (lijn 11 + 15) slechts 12 enkelgelede bussen per uur. In Groningen is de verbinding station-universiteit dus véél minder druk dan in Utrecht.

Veel te weinig dus eigenlijk om een tram nodig te hebben, als je ook meer en/of langere bussen kan laten rijden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: `Dubbele harmonicabus goed alternatief voor RegioTram`

Bericht door Meltrain »

Maar ja, in navolging van veel andere Europese landen (met name Frankrijk) wil ook Nederland een hertramming hebben. ;)
Hogesnelheidslijn, herinvoer van trams, werkende veiligheidssystemen: het begint een beetje een gewoonte te worden om overal achteraan te lopen. :p
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: `Dubbele harmonicabus goed alternatief voor RegioTram`

Bericht door Fles »

Daan schreef:Tja, idd... Maar het blijft idioot dat er iedere dag weer ophef is over dat soort zinloze dingen :x
Uit recent onderzoek is gebleken dat 81 % van de onderzoeken irritatie oproept bij 53 % van de OVNL-gebruikers. EN de tendens is stijgende! :shock:

Er moet nu iets gebeuren! Voor het te laat is!
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: `Dubbele harmonicabus goed alternatief voor RegioTram`

Bericht door Ruben »

Daan schreef:Manmanman, moet ieder onderzoek nou ook al aan alles en iedereen bekend worden gemaakt? Ongelofelijk zeg... Walgelijk landje begint dit te worden.
Begint?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten