OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Bericht door nvdw »

Zo'n stadsbus als Brabantliner is natuurlijk een uitzondering. Dat heeft niet zoveel met de dienstroosters te maken: een bus zit gedurende de dag toch aan een bepaalde omloop vast. Maar als er ernstige vertragingen optreden (dikke file op de A27) en de boel in het honderd loopt, dan kun je twee dingen doen: schuiven met materieel om rituitval en doorwerken van vertragingen te voorkomen, of alles strikt op de omloop laten zodat er ritten vervallen terwijl er gewoon chauffeurs en bussen beschikbaar zijn, alleen dan niet de 'juiste'.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Bericht door Daniel »

OmniLezer schreef:Welke Arriva stadsdienst is er in Gorinchem?
Eentje met vijf lijnen, maar daar is het onderscheid meer aanwezig doordat er midi's op rijden terwijl de streek altijd met 12 meter rijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Bericht door ArrivaBas »

Dat geldt overigens alleen voor de 81, 85, 120, 121 en 181. Rest is of taxi of ook midi.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Bericht door dylanwild94 »

Alleen 120 en 121 behoren bij de brabant consessie. :wink:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: RE: Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Bericht door Michael »

OmniLezer schreef:Dat is allemaal echt waar, maar wat is dat dan dat er roosters worden gemaakt zonder dat er rekening wordt gehouden met het materieel. Je hebt stadsroosters. Die kan je ook gewoon maken zonder op de streek te moeten. Een keer kan wel dat je op lijn 131 moet of zo om materieel te kunnen wisselen of om in Tilburg verder te mogen gaan op de stad, maar dit kan niet. Welke Arriva stadsdienst is er in Gorinchem? Het komt 9 van de 10 keer hier in Brabant voor.
Dat het in DAV gebeurt, snap ik omdat de streeklijnen ook halve stadsdiensten zijn in Papendrecht en Sliedrecht, maar hier... Nee, gewoon niet doen en beter opletten.
Kan er ook geen maatregel worden genomen dat één chauffeur gewoon één bus heeft en die dan afgeeft met een persoon die de aansluitende rooster heeft dus; bus 8176, Roberto(Breda Stads) van 6:00 tot 15:00 en Klaas(Breda stads) van 15:00 tot 00:00 bijvoorbeeld.
NIET bus 8176, Roberto(Breda stads) van 6:00 tot 15:00 en Henk(streek Oost Brabant o.a. Cuijk of Brabant Lijn 402) van 15:00 tot 00:00.

Anders ronselen ze nog meer bussen van Fryslan/Achterhoek/Zuid-Holland Noord als ze dit willen voortzetten, want dat er om dit soort redenen ook bussen uitvallen, is niet prima. Helemaal niet. Dat is ook een slechte oplossing.

Waarom hebben andere vervoersbedrijven deze problemen bijna niet?

Dank jullie wel voor het lezen van mijn preek.
De omlopen zijn zo gemaakt dat een Volansbus altijd Volans rijdt, stad alleen stad etc. Alleen bij de BrabantLiner omlopen zijn er bij een aantal omlopen een rit op de streekdienst aangeplakt zodat die chauffeur niet voor zijn laatste rit nog even naar de stalling moet om een bus te wisselen. Dat was bij de vorige dienstregelingen wel zo maar in de praktijk werd dat toch vrijwel nooit gedaan

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Bericht door Chrysa »

Is die Brabantliner Volvo wel gewoon een T100 bus dan?
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Bericht door Michael »

Inmiddels wel. Heeft maar 6 maandjes geduurd om dat te realiseren

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Bericht door Daniel »

Weliswaar een geplande afwijking, maar daarom niet minder leuk: Met de zomerdienstregeling in Utrecht rijdt lijn 28 in de spits met dubbelgelede bussen. Nu moeten die bussen aan het eind van de spits natuurlijk ook weer terug naar de garage en ja dan is 't vanaf Vleuten of De Uithof natuurlijk wel een aardig MAT-ritje. Qbuzz heeft daar dan ook een mooie oplossing voor gevonden op een deel van de ritten... diverse dubbelgeledes die uitlopen in Vleuten gaan daarna als lijn 9 :!: naar Utrecht Centraal om vervolgens alsnog naar de garage te rijden.

Reden genoeg in elk geval om even een voor een DGB uniek plekje uit te zoeken en alsof ze het erom deden beet de 4209 het spits af om als allereerste DGB ooit op lijn 9 te rijden (dat was niet zo moeilijk voor een drie dagen oude lijn :P ) en ook om de eerste DGB door Papendorp heen te zijn. In het avondzonnetje passeert hij hier over de Orteliuslaan...
Afbeelding
Qbuzz 4209 - Utrecht, Orteliuslaan
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Bericht door microshit »

DDAR als 3569 (IC Shl - Ehv)... Lang niet meer gezien :')
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Bericht door Daniel »

Vandaag een Nijmeegse stads-Citaro vastgelegd op lijn 42 naar Tiel in Boven-Leeuwen. Nieuw dieptepunt qua afstand waar zo'n ding op ingezet wordt lijkt me (toch nog zo'n 15 km langer dan lijn 99, die combi 85-42) :?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Bericht door regenmaker »

Daniel schreef:Vandaag een Nijmeegse stads-Citaro vastgelegd op lijn 42 naar Tiel in Boven-Leeuwen. Nieuw dieptepunt qua afstand waar zo'n ding op ingezet wordt lijkt me (toch nog zo'n 15 km langer dan lijn 99, die combi 85-42) :?
Rijdt er wel vaker hoor. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wolfje98
Berichten: 75
Lid geworden op: do 26 jun 2014, 18:23

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Bericht door Wolfje98 »

Daniel schreef:Vandaag een Nijmeegse stads-Citaro vastgelegd op lijn 42 naar Tiel in Boven-Leeuwen. Nieuw dieptepunt qua afstand waar zo'n ding op ingezet wordt lijkt me (toch nog zo'n 15 km langer dan lijn 99, die combi 85-42) :?
In Nijmegen wordt niet meer zo nauw naar het materieel gekeken op welke lijn het wordt ingezet. Citaro's rijden dagelijks op lijn 85/42/99/83 (naar Venlo), in de spitsen rijden ambassador's op de HOV-lijnen...
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Bericht door ArrivaBas »

Vandaag weer een Dordtse Hybride op lijn 92 naar Dordrecht. De 5402 was het slachtoffer.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Bericht door VIRM »

Vanochtend had ik een solo VIRM4 in de 825. Er werd pas op Amsterdam Centraal nog een 6'je bijgeplaatst. En ik zal een DDAR rijden in de 14523; die rijdt normaal gesproken met een DDZ en heel soms met ICM.
Beul van de blindegeleidelijn
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Bericht door dylanwild94 »

rijdt op [serie=Intercity|2016|Amsterdam Centraal - Hoorn - Enkhuizen14500[/serie] geen DDM-1 tegenwoordig?
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Bericht door Daniel »

Was wel de bedoeling vanmorgen, maar de DDM-1 bleek stuk waardoor die DDAR werd ingezet volgens Somda.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Bericht door MetroRET »

Daniel schreef:Was wel de bedoeling vanmorgen, maar de DDM-1 bleek stuk waardoor die DDAR werd ingezet volgens Somda.
14523 reed met DDAR
14525 reed met DDM, maar sneuvelde al voor vertrek
14527 reed met DDAR
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Bericht door Daniel »

Had verwacht dat NS, nadat er eerder al wat doordeweekse buitendienststellingen waren op Utrecht Centraal, inmiddels toch wel een beetje zicht had gekregen op wat voor treinsamenstellingen ze dan nodig hebben. Opvallend genoeg zag ik vandaag juist twee extremen. Zo was de 1718 van VIRM-12 naar VIRM-6 ingekort wat op zich prima past (de doorgaande reizigers naar Den Haag ben je door het omreisadvies via Schiphol immers toch al kwijt) en een zo ongeveer precies net iets meer dan zitvolle trein opleverde.
Andere uiterste was echter de 559 die juist weer met ICM-12 reed (i.p.v. VIRM-12) maar helemaal voorin juist zo goed als leeg was (hier waren banken waar dus helemaal niemand zat).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Bericht door VIRM »

Vandaag weer DDAR (althans, oude dubbeldeksrijtuigen met loc, want heb aantal bakken niet geteld) gezien in diezelfde 14523. Maar dat moet dus vanaf heden planmatig DDAR of DDM zijn?
Beul van de blindegeleidelijn
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Bericht door PatrickM »

Vanmorgen reden er twee Arriva E-GTW's door station Rotterdam Blaak.

TCR is weer lekker bezig overigens: vanmiddag zag ik een 4xx amba op de 437 (Zuidplein-Dirksland). Connexxion zelf deed het ook niet veel beter: zij reden met een witgroene citea op de 436 (Zuidplein-Stellendam).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Bericht door Daniel »

henk1234 schreef:Vanmorgen reden er twee Arriva E-GTW's door station Rotterdam Blaak.
Niet heel ongebruikelijk (zolang ze rood/wit waren dan): die dingen worden gewassen in Rotterdam (Dordrecht heeft geen wasstraat) en onderhouden in Leidschendam, dus naar beide bestemmingen kunnen ze onderweg geweest zijn.

Iets uitzonderlijker: de Limburgse FLIRT3 van Arriva die al enige tijd op het goederenemplacement in Amersfoort bivakkeert stond daar vanmiddag rond vijven opgebouwd en wel met frontseinen in oostelijke richting.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Bericht door Hendrik »

Die Arriva GTW's komen (althans tot voor kort) elke morgen naar Rotterdam.

En TCR rijdt dagelijks één of meer ritten op lijn 436 en 437 met een 4xx-Amba. Behalve dat dit geen R-Net-bussen zijn, zijn die Amba's er niet best meer aan toe. Er rammelt en kraakt van alles, het stinkt vaak naar diesel in de bus, e.d. De identieke bussen van Arriva (83xx-serie) vind ik ook niet geweldig, maar die waren/zijn er wel beter aan toe dan die van TCR. Al met al niet R-Net-waardig dus...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Bericht door Meltrain »

En dat terwijl TCR toch 5 of 6 CitaroLE's heeft die wel prima op R-net kunnen rijden. :roll:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Bericht door Hendrik »

Ik hoorde pas een chauffeur zeggen dat er maar twee van die bussen in Dirksland staan op het moment, maar ik weet niet of dat klopt. Het zou ook kunnen dat TCR nu i.v.m. de vakantieperiode meer ritten rijdt op lijn 426/437. Daar zou de reiziger natuurlijk niets van moeten merken, maar ja...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Bericht door Daniel »

Tijdens 't wachten op m'n bus kwamen er drie lege voorbij vandaag over de Utrechtse Europalaan... Een MAT-ritje en 'n instructieritje, maar de laatste lege was de meest opvallende want dat betrof de Groningse Citaro LE 3311 met groene handelaarsplaten erop. Hij reed in de richting van de Utrechtse Qbuzz-stalling, maar toen ik daar later met de bus langs kwam zag ik 'm daar niet staan.
Wel stond er tegen het hek aldaar een O405 gestald, zover tussen hekwerk en begroeiing door te zien een ex-Westnederland exemplaar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten