Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
fogeltje schreef:
De Volans is een verbindende lijn terwijl de buurtbus een fijnmazige en ontsluitende aanvulling daarop is.
Toch nog even een reactie op Fogeltje. Ik denk dat we het nooit echt helemaal eens kunnen worden. Ik blijf bij de mening dat je de kernen Lieshout en Beek en Donk beter kunt ontsluiten met een ontsluitende verbinding die haaks staat op de verbindende Volans-bus i.p.v.parallel daaraan.
Misschien heel een beetje te veel richting het wishful thinking, maar zou het niet een idee zijn om een soort flixbus systeem te introduceren op de route van de huidige lijn 21? 1x/uur een bus Nuenen - Beek en Donk volgens de vaste route, maar als je vroegtijdig reserveert en tegen een kleine bijbetaling is het ook mogelijk dat de bus je voor je voordeur afzet? En eventueel zouden Mariahout en Aarle-Rixtel ook op die manier bediend kunnen worden.
Yanaike schreef:Misschien heel een beetje te veel richting het wishful thinking, maar zou het niet een idee zijn om een soort flixbus systeem te introduceren op de route van de huidige lijn 21? 1x/uur een bus Nuenen - Beek en Donk volgens de vaste route, maar als je vroegtijdig reserveert en tegen een kleine bijbetaling is het ook mogelijk dat de bus je voor je voordeur afzet? En eventueel zouden Mariahout en Aarle-Rixtel ook op die manier bediend kunnen worden.
De bewering over de bediening van de Eerdbrand klopt, maar geldt dat ook voor de bediening van Kronehoef?
Politici lopen jaren achter. Lijn 2 zou inderdaad ook niet meer over via Kronehoef rijden. (maar via een lusje om het ziekenhuis via de LieveKeyweg en over de boschdijk. Omdat de lijn naar 8 niet meer zou rijden.
Maar zowel voor lijn 2 (en blixembosch west) zou dat wel een erg belachlijke route worden. Daarnaast is het stuk over de Dr. Kuijperlaan en Kronehoef een druk traject en is de weg net busvriendelijk ingericht.
Ook lijn 8 blijft rijden.
Ik kan nog van vroeger herinneren dat lijn 3 het ommetje over de Pietersbergweg rechtgetrokken zou worden via de Baronielaan. Dit heeft tot heftige protesten geleidt van de bewoners van de Baronielaan. Lijkt me dus niet zo'n goed idee.
Mogelijke oplossing voor de bediening van Den Eerdbrandt zou mij lijken om de lus van lijn 2 in Blixembosch West wat groter te maken bijvoorbeeld:
Sartrelaan - linksaf Diamantring - Hondsruglaan - Rode Kruislaan - Grebbeberglaan - Holterberglaan - Hondsruglaan - Diamantring - Sartrelaan. Je zou dan een halte kunnen plaatsen op de hoek Grebbeberglaan/Noordzeelaan. Dit lijkt mij voor de bewoners van het verzorgingstehuis aanvaardbaar.
Dergelijk soort grote ringlijnen zijn funest. En de doodsteek voor de goede bezetting van lijn 2.
Verhoudingsgewijs is lijn 2 de een na beste stadslijn. Lijn 4 is nog iets sterker.
Het is natuurlijk niet voor niets dat dit stuk wordt opgeheven. De bezetting van lijn 3 is nogal slecht.
Ik ben het niet helemaal met je eens omtrent lijn 2. Voor de bewoners van Station tot aan Blixembosch Oost verandert er feitelijk niets. Alleen voor Blixembosch West verandert wat. Zo en zo hebben deze reizigers straks de omweg via Blixembosch Oost - De Tempel enik verwacht dat de bewoners in Blixembosch West en Woenselse Heide minder gebruik zullen maken van de bus. Voor de bewoners van Den Eerdbrandt verwacht ik dat deze liever een bus zullen hebben met een omweg dan geen bus. Lijn 2 zal tot aan Blixembosch Oost nog steeds een sterke lijn blijven en dan bijna leeg naar Blixembosch West.
Het aantal bejaarden dat ik destijds in mijn bussen had op lijn 3 was minimaal, zo'n beetje iedereen die met mij meereisde was in staat om een stukje extra te lopen. Denk dat er bij de kruising Roelantlaan/Firapeellaan nog wel een nieuwe halte aangelegd gaat worden t.z.t.
Zou mij niets verbazen als veel reizigers voor Blixembosch West vaak al opstappen op de Artoislaan, die halte maakte vaak echt het verschil tussen een lege bus of een goed gevulde/volle bus. Gezien de ligging van de halte lijkt het mij sterk dat al die reizigers in dat stukje Achtse Barrier wonen.
Maar dat je vlugger op station bent geldt ook voor de bewoners van Blixembosch West. Fietsen naar WoensXL, Catharinaziekenhuis en Station is ook veel vlugger (al dan niet met rollator). Die maken helemaal een omgekeerde S-vorm van route. Wanneer je hemelsbreed kijkt van de halte Hondsruglaan naar Catharinazkh-Zuid is dit niet zo ver maar toch een ritje van 13-14 minuten. Een stevige wandelaar haalt dit ook.
fogeltje schreef:
De Volans is een verbindende lijn terwijl de buurtbus een fijnmazige en ontsluitende aanvulling daarop is.
Toch nog even een reactie op Fogeltje. Ik denk dat we het nooit echt helemaal eens kunnen worden. Ik blijf bij de mening dat je de kernen Lieshout en Beek en Donk beter kunt ontsluiten met een ontsluitende verbinding die haaks staat op de verbindende Volans-bus i.p.v.parallel daaraan.
Misschien heel een beetje te veel richting het wishful thinking, maar zou het niet een idee zijn om een soort flixbus systeem te introduceren op de route van de huidige lijn 21? 1x/uur een bus Nuenen - Beek en Donk volgens de vaste route, maar als je vroegtijdig reserveert en tegen een kleine bijbetaling is het ook mogelijk dat de bus je voor je voordeur afzet? En eventueel zouden Mariahout en Aarle-Rixtel ook op die manier bediend kunnen worden.
Belbussen en flexbussen slaan in mijn ogen niet aan. Moeten reserveren per telefoon lijkt toch een te hoge drempel te zijn, vooral voor de doelgroep, in dit geval de ouderen. Een vaste buurtbus lijkt me beter. Als jij met een goede "haakse" buurtbus weet te komen, dan is dat natuurlijk goed, maar ik zie zo snel geen mogelijkheden. De huidige 461 moet in ieder geval blijven, deze geeft Mariahout nu een goede verbinding en zorgt ervoor dat er vanuit Lieshout ook naar Helmond gereisd kan worden. Ik blijf er meer heil in zien om een buurtbus naar Nuenen volgens de oude route te laten rijden en iets te gaan koppelen met iets. Vooral Gerwen (want het gaat niet alleen om Beek en Donk en Lieshout maar ook Gerwen dat buiten de spits zijn buslijn door het dorp verliest) is meer op Eindhoven gericht denk ik, dus de verbinding met Nuenen blijft wenselijk.
Hainje schreef:Zou mij niets verbazen als veel reizigers voor Blixembosch West vaak al opstappen op de Artoislaan, die halte maakte vaak echt het verschil tussen een lege bus of een goed gevulde/volle bus. Gezien de ligging van de halte lijkt het mij sterk dat al die reizigers in dat stukje Achtse Barrier wonen.
Afgelopen week fietste ik daar langs over de Huizingalaan en viel het me op dat de nieuwe halte 'Autowijk' een stuk verder naar het noorden ligt (bijna tegen de Hondsruglaan aan). Dus dat wordt een prima alternatief voor mensen uit Blixembosch West.
Vier deuren dus, lekker kort halteren straks. Kan op zich ook prima, want voor de zitplaatscapaciteit is het op de meeste lijnen toch niet nodig om geleed te gaan rijden. De huidige Phileassen hebben ook amper meer zitplaatsen dan een 12 meter stadsbus.
Het design ziet er zo in het wild best mooi uit vind ik.
De huisstijlen voor Volans zijn precies beschreven en afwijkingen mogen niet. De huisstijl van de bus die je ziet, is dus precies zo voorgeschreven door de provincie.
Dat hele Volans is ook onzin... Op die bushaltes staat info over vliegende vissen en hoe ze zelfs tegen de stroom in vooruit komen... Lijkt me dat tegen de spitsrichting in op tijd zijn nou niet zo moeilijk is. :')
Zo hoogwaardig is het ook allemaal niet meer, met al die lijnen die een klein stukje snelweg rijden en verder doorrijden als normale streeklijn overal.
Volans is gewoon een "upgrade", net als R-net. Beiden worden als hoogwaardig gepresenteerd, terwijl het vaak goedlopende streeklijnen zijn. Zuid-Holland heeft geloof ik nog het beste plan met R-net door enkele HOV-verbindingen in het netwerk toe te laten.