Ezra schreef:''Arriva Gratis OV-dagen DAV''- product
So close...Ezra schreef:voor €0,01
Ezra schreef:''Arriva Gratis OV-dagen DAV''- product
So close...Ezra schreef:voor €0,01
Liever niet, want dan gaat de doorgaande Sprinterverbinding Dordrecht - Den Haag verloren.Daniel schreef: Tot slot blijkt uit het document ook wel dat de lijn Dordrecht - Rotterdam kansrijk is voor eenzelfde type decentralisatie als in Limburg gaat plaatsvinden.
Als het een extra Sprinter wordt (2 of 4x per uur) dan lijkt me dat een goed idee, al moet er wel goed gekeken worden naar de keermogelijkheden te Rotterdam Centraal. In dit geval kun je er ook een soort sneltrein van maken die onderweg alleen op Zwijndrecht, Lombardijen en Blaak stopt.Met liefst 85% van de MerwedeLingeLijn-reizigers als overstapper richting Rotterdam lijkt het meer dan gerechtvaardigd om daar ook doorgaande verbindingen op in te richten. Zeker nu NS in de nieuwe dienstregeling toch al een knip in de Sprinters op Dordrecht invoert wordt zo'n model kansrijker (je benadeelt dan geen reizigers meer extra t.o.v. de dan bestaande situatie, overstappen moet toch al).
Klopt, de nieuwe dienstregeling start op de zondag na de tweede zaterdag van december. Dat is dus inderdaad nooit op 1 december, maar op zijn vroegst op 9 december.Daniel schreef:Aparte voorgestelde ingangsdatum voor de nieuwe concessie trouwens. Het landelijk wijzigingsmoment van de dienstregelingen kan toch volgens de daarvoor gebruikte regelingen nooit op 1 december 2018 vallen?
Ik doelde er natuurlijk niet persé op dat er dan in Rotterdam geknipt moet worden. Er staat alleen niet in het document of er ook nog veel reizigers vanaf de MLL verder dan Rotterdam reizen. Zullen er ongetwijfeld ook nog een aantal zijn, maar vanuit Dordrecht is de IC dan al gauw aantrekkelijker omdat die de belangrijkste bestemmingen tussen Rotterdam en Den Haag al aandoet.Meltrain schreef:Liever niet, want dan gaat de doorgaande Sprinterverbinding Dordrecht - Den Haag verloren.Daniel schreef: Tot slot blijkt uit het document ook wel dat de lijn Dordrecht - Rotterdam kansrijk is voor eenzelfde type decentralisatie als in Limburg gaat plaatsvinden.
Ik denk niet dat er direct al een markt voor een extra Sprinter is, maar een tussenvorm tussen de huidige Sprinters en ICs zou wel wenselijk kunnen zijn. Is echter wel lastiger in te passen doordat er dan minstens twee extra treinen door de Willemsspoortunnel moeten, in plaats van een bestaande trein is dan makkelijker.Als het een extra Sprinter wordt (2 of 4x per uur) dan lijkt me dat een goed idee, al moet er wel goed gekeken worden naar de keermogelijkheden te Rotterdam Centraal. In dit geval kun je er ook een soort sneltrein van maken die onderweg alleen op Zwijndrecht, Lombardijen en Blaak stopt.
Ik had het inderdaad met name over die reizigers, die wel getroffen worden door jouw idee om Rotterdam - Dordrecht te decentraliseren.Daniel schreef: Een knip in Rotterdam zou eerder effect hebben op de stations tussen Dordrecht en Rotterdam, waarbij ik de effecten het grootst inschat voor Lombardijen en Rotterdam Zuid die waarschijnlijk het grootste aandeel over Rotterdam Centraal heen reizende reizigers zullen hebben.
In het kader van Stedenbaan is er nog steeds de ambitie om de frequentie van de Sprinters te verhogen naar 6x/uur. Ik heb alleen geen idee wanneer dat zou moeten gebeuren.Ik denk niet dat er direct al een markt voor een extra Sprinter is,
Ja, dat is ook wat ik bedoelde: keren vanuit het zuiden kan makkelijk, keren vanuit het noorden kost iets meer moeite, maar kan wel merkte ik vorige week.Wat betreft de keermogelijkheden op Rotterdam Centraal: vanuit Dordrecht zit dat volgens mij wel goed, dat moet gezien de inrichting van het zuidelijk emplacement redelijk conflictvrij kunnen op de sporen 7 t/m 9. Maar het laat wel zien dat je eigenlijk niet moet gaan knippen in bestaande sprinters want dan wordt het wel een onhandig gedoe gezien je vanuit Den Haag eigenlijk alleen goed op 7 en 8 kunt keren en dan leg je dus wel heel veel druk op die sporen met al die kerende series.
De Brouwersdijk begint een stuk zuidelijker, dus de halte J.P. Heijeplein zou juist wel extra worden bediend door lijn 3 en niet ver van de Van Gijnweg/Patersweg zou er een nieuwe halte moeten komen aan de Brouwersdijk tussen de Krispijnseweg en de Marisstraat (ter vervanging van de huidige halte De Genestetstraat).Daniel schreef:Lijkt me niet de snelheid ten goede komen. Daarnaast krijg je dan vlak achter elkaar rijdende lijnen waardoor iedereen alsog de eerste die komt neemt en bedien je alleen halte Weizigtpark extra terwijl J.P. Heijeplein en Van Gijnweg/Patersweg meer instapper kennen. De omgeving Weizigtpark wordt immers deels ook al door halte Van Bosseplantsoen van 3/4 bediend.
Slecht idee dus.
Die zou dan dus worden overgenomen door lijn 4 op de nieuwe route De Grootlaan - Brouwersdijk - Lebretlaan - Vethkade. Uiteraard zullen er een paar haltes verplaatst moeten worden, zoals Torenschool oostzijde.wilburg22 schreef:En dan? Lijn 3 de drukste halte op de brouwersdijk over laten slaan? (Torenschool)
Dat zou theoretisch zo zijn als de bussen om en om zouden rijden en de frequentie zo dus verdubbeld zou worden. Echter doen ze dat niet om een goede reden namelijk de aansluitingen op CS (en zolang er elk kwartier een trein naar Rotterdam gaat krijg je bij meer bussen hooguit een nog schevere reizigersverdeling).OVinspecteur schreef:Mijn idee is dat er door het veranderen van de routes van lijn 3 en 4 in Krispijn meer capaciteit komt op de Krispijnseweg (lijnen 3 en 5).
De rijtijd van lijn 3 wordt echt wel langer via de Krispijnseweg. Op lijn 4 zal het amper iets schelen.Tussen CS en Hugo de Grootplein rijden bijvoorbeeld ook nog de bussen naar Zwijndrecht, dus lijn 3 kan daar best onttrokken worden. De route van lijn 4 wordt een stukje langer, maar die van lijn 3 juist korter.
Ja je schrijft het precies goed: als de gemeente zijn zin krijgt. De kans dat het gebeurd is echter nihil, zeker als normale lijndienst.wilburg22 schreef:(Er zijn recent petities geweest voor een bus naar de Essenhof en die moet er komen als de gemeente zijn zin krijgt.)
35 per dag, dat waren er dus 3-4 per rit voor lijn 21. Hooguit nog kansrijk voor een buurtbusje. Lijn 6 reed vrij specifiek voor Thureborgh en had daarvoor best redelijk logische tijden waarop gereden werd (in de daluren overdag). Maar qua reizigersaantallen zou hooguit een buurtbusje rendabel zijn want voor wie goed ter been is ligt de Essenhof op loopafstand van het station.Volgens je site OVRonddord had 21 er 31-35 per dag, 190 per week. Lijn 6 reed maar een paar ritten op relatief gekke tijdstippen, logisch dat dat geen passagiers trok.
Mag je mij even uitleggen hoe je een lijn via de Essenhof laat rijden zonder door Nieuw-Krispijn te rijden, dat wordt verrekte lastig om op die manier een in Nieuw-Krispijn gelegen bestemming te bereikenDoor een lijn ipv door nieuw krispijn langs de essenhof en de van gijn weg te laten rijden Regel je de spitsfrequentie die ljne 5 nodig heeft direct en zorg je voor een logische, niet gigantisch ver omreizende route voor de westelijke wijken door op z'n minst op lijn 5 een overstap te bieden . Ook vanuit dubbeldam en omliggende steden en wijken zou door de verbinding met Dordwijk de verbinidng naar de Essenhof aantrekkelijker worden.
Zuidhoven is volstrekt ongeschikt voor een bus (de servicebus maakte alleen een lusje over het parkeerterrein van Vreedonck), naar winkelcentrum Wielwijk maakt je lijn een stukje langer en dan red je het nooit meer met één bus om een uurdienst te rijden.Het zal geen giga vervoersstroom zijn maar als je ouderen en een beperkt aantal anderen er plezier mee kan doen zonder extra kosten (Die twee liter brandstof die door rijden na de van Gijn weg naar de essenhof en Dordwijk rijden en terug haal je er over het algemeen nog wel uit.) anders zou een rondje door de zuidhoven (Wat ook de Vreedonck weer zou ontsluiten) of rijden van en naar winkelcentrum wielwijk ook nog een oplossing kunnen zijn. Keren op station zuid kan jammer genoeg niet echt.
Je kan tegenwordig door de stratenlayout makkelijk omkeren voor de ingang van de essenhof, zelfs met een grote bus, dus je zou vanaf de zuidkant aankomen, stoppen voor de ingang, omkeren via de weg aan de andere kant van de sloot en dan door naar Dordwijk. Ik denk als je de Essenhof makkelijk berijkbaar maakt met een goede overstap op Dordwijk/Station/Centrum vanuit zoveel mogelijk wijken dat je ook meer bezoekers voor de Essenhof in de bus gaat krijgen. Dat is meer een verbindingstrucje om van de 35 (mogelijke) rezigers, bijv. 50 of 60 te maken. krispijn - Dordwijk is toch ook niet direct onhandg? Zal geen gigaverbinding zijn maar toch.Mag je mij even uitleggen hoe je een lijn via de Essenhof laat rijden zonder door Nieuw-Krispijn te rijden, dat wordt verrekte lastig om op die manier een in Nieuw-Krispijn gelegen bestemming te bereiken
En langs de Essenhof en over de Van Gijnweg? Hoe regel je daarmee de spitsfrequentie op het traject van lijn 5 dan? Je gaat op die manier precies de verkeerde kant op voor de grote reizigerstrekkers (station en centrum). Sowieso gaat het niet veel zoden aan de dijk zetten omdat alles vaker dan 1x/uur al onrendabel is door de beperkte reizigersvraag.
Naar Dordwijk en richting de westelijke wijken tegelijkertijd is ook een erg rare combinatie.
Ja, het zijn klinkerstraten, nee, ze zouden sinds de herlegging van de straat twee jaar terug prima geschikt moeten zijn voor busvervoer. De straten zijn daar behoorlijk verbreed en een aantal bochtjes wat versoepeld. Ook mogen er nu weer gewoon vrachtwagens over de wegen heen daar zonder problemen* Zoals verhuiswagens, dat mocht een lange tijd niet vanwege zwak wegdek en geluidsoverlast. Daar is blijkbaar wat aan gedaan toen.Zuidhoven is volstrekt ongeschikt voor een bus (de servicebus maakte alleen een lusje over het parkeerterrein van Vreedonck),
Er is een motie ingediend door de gemeenteraad die de gemeente een inspanningsverplichting geeft om de Essenhof op de lijst met verplicht te ontsluiten voorzieningen te krijgen. Ik weet niet in hoeverre Dordrecht meer in de melk te brokkelen heeft dan andere gemeentes in het DAV-gebied en in welke mate Dordrecht zelf meebetaalt aan het stadsvervoer, maar uiteindelijk wordt zo'n lijst in een overleg samengesteld en zal het de provincie zijn die het laatste woord heeft.Daniel schreef:Ja je schrijft het precies goed: als de gemeente zijn zin krijgt. De kans dat het gebeurd is echter nihil, zeker als normale lijndienst.wilburg22 schreef:(Er zijn recent petities geweest voor een bus naar de Essenhof en die moet er komen als de gemeente zijn zin krijgt.)
in Vlaardingen is het zelfs een eindbestemming van lijn 56. :')Hainje schreef:Als ik op Google Mals kijk dan kom ik met Essenhof uit op een kerkhof. Jullie gaan mij toch niet vertellen dat we hier serieus een bus naar een kerkhof aan het bespreken zijn hé?!
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 79 gasten