Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Is men met sommige dingen niet een beetje te voortvarend? Net als het plaatsen van kubussen.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Het is ook nooit goed ;)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Geert »

Staat Een Beetje Gek Met Die Hoofdletters. Kan Dat Niet Anders?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Maar deze dingen komen op alle metrostations, toch?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Wauw, ik had ledjes verwacht maar het is een echt scherm met wit op zwart met een mooie letter en lekker groot _O_ _O_
En Die Hoofdletters Zullen Er Vast Nog Wel Uitgehaald Worden, net als Kraainennest en Amstel Station.
JWM schreef:Maar deze dingen komen op alle metrostations, toch?
Klopt, volgens mij ook weer eerst op de Ringlijn. Vanaf dit najaar toch, las ik eens?
Ik doe ook maar wat
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Trouwens, waarom wordt in de M5 opeens Station Amsterdam Zuid omgeroepen i.p.v. Station Zuid?
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ja dat viel mij laatst ook al op. Heel typisch, want het was vervolgens wel gewoon "Station Lelylaan / Sloterdijk"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Mogelijk om verwarring te voorkomen met het andere station Zuid dat de metro aan doet?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Ik moest even heel diep nadenken over dat andere station Zuid :oops:
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Sinds 1990 honderden reizigers dagelijks compleet confuus op Diemen Zuid i.p.v. Amsterdam Zuid en andersom. Dat was inderdaad een gigantisch probleem, goed dat ze dat eindelijk hebben aangepakt.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Welnee. De echte reden ligt voor de hand: het consequent doorvoeren van het inconsequente naamgevingsbeleid dat GVB er al sinds jaar en dag op nahoudt. Duh.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Ja dit is gewoon weer een nieuwe variant bovenop Zuid, Station Zuid en Zuid/WTC voor hetzelfde station.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ach zo blijven die bordenmakers voor de metro wel bezig! _O-

Hebben jullie ook al gezien dat ze nu alle ondergrondse N/Z-lijn stations van borden aan het voorzien zijn met de huidige tramlijnen erop bij de uitgangen? Ze doen dat met de kennis dat met de opening het hele net op de schop gaat. Kapitaalvernietiging ten top.
Laatst gewijzigd door n-evo op di 12 jul 2016, 16:56, 2 keer totaal gewijzigd.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Foto?
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

https://twitter.com/Pretpark020/status/ ... 3217263616

Wat je hier ziet gebeuren is:
1) Borden worden gedrukt naar het lijnennet anno 2016 terwijl die metro pas medio 2018 gaat rijden
2) De nodige hoeveelheid daarvan wordt fout gedrukt
3) Volgens worden die opnieuw gedrukt, hopelijk dit keer correct
4) Vervolgens kunnen in 2018 al die borden weer weggetyft worden
5) Nieuwe borden moeten gedrukt worden naar het lijnennet van medio 2018
6) Daar worden natuurlijk ook weer fouten gemaakt
7) Die worden weer opnieuw gedrukt

Compleet krankzinnig, of ligt dat aan mij? (A)
de_clercq
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 20 jul 2015, 16:39

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door de_clercq »

Het verwijderen van stoelen in de Combino, zoals reeds eerder hier besproken is betreft het setje achter de conducteurscabine. Waarom? Geen idee.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

n-evo schreef:Sinds 1990 honderden reizigers dagelijks compleet confuus op Diemen Zuid i.p.v. Amsterdam Zuid en andersom. Dat was inderdaad een gigantisch probleem, goed dat ze dat eindelijk hebben aangepakt.
De wereldhit van Lange Frans en baas B. Was anders nooit zo hoog im de hitparade geeindigd. Overigens vind ik het jammer dat de informatie nu eenduidig te interpreteren wordt, dat doet toch af aan de experience van OV survival in het hoofdstedelijke netwerk. Bovendien zorgt dit voor een toename van het aantal domme mensen in de tram, en het beleid was er tot nu op gericht om die weg te jagen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

^^ :lol:
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Vinny schreef:De wereldhit van Lange Frans en baas B. Was anders nooit zo hoog im de hitparade geeindigd. Overigens vind ik het jammer dat de informatie nu eenduidig te interpreteren wordt, dat doet toch af aan de experience van OV survival in het hoofdstedelijke netwerk. Bovendien zorgt dit voor een toename van het aantal domme mensen in de tram, en het beleid was er tot nu op gericht om die weg te jagen...
Sinds ik die OV app op m'n iPhone heb waar je precies kunt zien welk voertuig in Nederland waar rijdt, en met hoeveel vertraging/versnelling is er qua spanning ook geen bal meer aan. Nooit meer op de halte staan en denken "Zal ik na 20 minuten maar eens die halte gaan lopen of kan ie ieder moment om de hoek komen?" - en dan nog half omkijkend de straat inlopen, volledig klaar om een sprintje terug te trekken

Gelukkig is de developer belly-up gegaan en is de app onder iOS 10 compleet onbruikbaar geworden. :D
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Amstelveenlijn.nl heeft een bumperpagina. Project gecanceld? Of komt die metro er toch? Waarschijnlijk is de echte reden veel banaler, helaas.
tgv2
Berichten: 40
Lid geworden op: za 19 nov 2011, 16:21

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door tgv2 »

Aanbod openbaar vervoer
http://www.rekenkamer.amsterdam.nl/afge ... r-vervoer/

Wat was het doel van het onderzoek?
Om voldoende aanbod van openbaar vervoer voor iedereen in stand te houden zijn afspraken gemaakt over de afstand tot haltes in woonbuurten en werkgebieden. In de afgelopen jaren zijn haltes verdwenen en ook een paar tram- en buslijnen. De vraag is of door deze ontwikkelingen het aanbod aan open­baar vervoer in de stad onder druk is gezet. Dit vormde voor de rekenkamer aanleiding om dit onderzoek te starten naar de achtergronden van de opheffing van haltes en lijnen.

Wat zijn de conclusies van het onderzoek?
Sinds 2010 is het aantal haltes in het openbaar vervoer in Amsterdam met netto 16% afgenomen. Het gaat om een vermindering van netto 272 haltes. Bij de opheffing van haltes is voldaan aan de normen die voor de ontsluiting van woonbuurten en werkgebieden door de Stadsregio zijn gesteld.
De bijdrage van het opheffen van haltes aan de verkorting van de reistijden is beperkt geweest. Het opheffen van een enkele halte op een tramlijn levert een verwaarloos­bare winst in reistijd op. Het opheffen van haltes draagt pas bij aan een kostenbesparing op het openbaar vervoer als er door een strategische keuze dusdanig op de rittijd kan worden bezuinigd dat met een tram of bus minder kan worden volstaan. Vaak wordt er op een lijn maar één halte opgeheven. De versnelling die dan plaatsvindt is gemiddeld 25 seconden per rit en dat zal in de meeste gevallen niet voldoende zijn om een tram of bus te besparen. Het opheffen van lijnen draagt wel aanzienlijk bij aan de doelmatigheid van het openbaar vervoer.
Volgens de voorwaarden in de concessie Amsterdam moet ten minste 90% van alle adressen binnen een straal van 800 meter liggen van een halte aan de hoofdinfrastructuur en binnen een straal van 400 meter van een andere halte in het netwerk. De hoofdinfrastructuur is zodanig gedefinieerd dat het grootste deel van Amster­dam binnen een straal van 800 meter van de hoofdinfrastructuur ligt en dus alleen al op basis van dat criterium de meeste woonbuurten conform de concessievoorwaarden worden ontsloten. De 400 meter norm is daardoor nauwelijks nog relevant. Zo kunnen nog meer haltes worden opgeheven zonder in strijd te komen met de concessievoorwaarden. De 800 meter norm gaat er vanuit dat mensen bereid zijn om verder te lopen als een lijn vaak en snel rijdt. De tram in Amsterdam heeft echter maar een gemiddelde snelheid van 15 km per uur. Wij vragen ons af of de reiziger bereid is – of dat er van hem mag worden gevraagd – om 10 minuten te lopen naar de dichtstbijzijnde halte van een zo traag vervoermiddel.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Ik wordt altijd een beetje lacherig van dit soort teksten:
Het opheffen van lijnen draagt wel aanzienlijk bij aan de doelmatigheid van het openbaar vervoer.
Gevalletje beroepsdeformatie als "doelmatig" en "goedkoop" hetzelfde zijn gaan betekenen... De vraag is natuurlijk hoe "doelmatig" je kan zijn zonder je netwerk om zeep te helpen.

Het doet me denken aan honderd miljoen jaar geleden, toen de spoorwegen graag een viersporige tunnel wilden bouwen in Rotterdam. Het antwoord van de minister was, dat een tweesporige brug een heel stuk minder zou kosten. NS beaamde dat, en voegde eraan toe dat een enkelsporige brug nóg goedkoper zou zijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

...en helemaal geen brug is het goeiekôôpst! Misschien had ik toch verkoper moeten worden.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

trolly schreef:Gevalletje beroepsdeformatie als "doelmatig" en "goedkoop" hetzelfde zijn gaan betekenen...
Worden de exploitatiekosten lager als na opheffing van een tramlijn alle vrijgekomen trams en personeel herverdeeld worden? Lijkt mij niet echt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Alargule schreef:Misschien had ik toch verkoper moeten worden.
Dacht eigenlijk dat je dat was -o-
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten