Daniel on tour #103: Schweben über die Wupper (veel foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Daniel on tour #103: Schweben über die Wupper (veel foto's)

Bericht door Daniel »

Wie de eerdere honderdtwee delen van "Daniel on tour" een beetje gevolgd heeft had het vast al gemerkt: het buitenland komt er niet zo heel vaak in voor. Na er al eerder het een en ander over gelezen en gezien te hebben had ik nu echter toch wel een goede reden om eens de grens over te steken, want de Wuppertaler Schwebebahn wilde ik toch wel eens zelf beleven.
Zodoende ging het op de zaterdagochtend al bijtijds op pad om via nog uitgestorven Amersfoortse straten mooi op tijd voor de 11720 op station Amersfoort te belanden. Daar ook alvast maar het kaartje geregeld voor de vervolgetappe waarna ik alweer vrij snel in Utrecht was. Aldaar was alles ook nog behoorlijk rustig en kon tijdens een wandelingetje richting geldautomaat mooi op de heenweg de OV-chipkaart uitgecheckt worden en op de terugweg het wegwerpkaartje ingecheckt. Op perron 19 was het een stukje minder rustig en probeerde een servicemedewerker wat orde in de vakantiegangerchaos te scheppen die op de ICE stond te wachten waarmee ik tot de tweede stop mee zou gaan...

Afbeelding

In de trein was het vervolgens ook enigszins chaotisch doordat deze in omgekeerde rijtuigvolgorde reed, maar desondanks had ik al vrij snel een niet gereserveerd plekje gevonden. Het duurde echter nog wel even voordat het gangpad leeg was en alle andere reizigers hun plekje gevonden hadden. Vertrek was hierdoor ook met wat vertraging maar door het middenspoor 's-Hertogenbosch door en buitenom bij station Eindhoven schoot op zich lekker op. Al zat inmiddels wel IC 1925 voor ons na Eindhoven waardoor er nog een verrassinkje qua route volgde: in Helmond haalden we die IC via spoor 3 in, zal niet vaak gebeuren dat daar een reizigerstrein overheen komt. Eenmaal de grens over was er nog wel wat vertraging ingelopen, maar desondanks kwamen we met net iets teveel vertraging in Mönchengladbach aan. Hoewel het op zich ideaal uit kwam dat er een automaat onderaan de trap vanaf spoor 1 stond en ik die best snel door had (in het Duits kwam ik daar ook prima uit) en er dus vlot een SchönerTagTicket NRW uit had was het toch allemaal net te krap om de RE4 nog te halen, dus werd het dan toch maar de S8. Zag er qua stoelvorm wel wat apart uit die Alstom Coradia Continental, maar desondanks niet oncomfortabel. Gelukkig ook maar wat ik zou er nog meer dan een uur in zitten :P Dat we in Nederland toch wel wat verder zijn met stationskwaliteit was echter al wel vrij snel duidelijk.

In ieder geval ging het redelijk vlot tot Düsseldorf Hbf alwaar het even wachten was wegens personeelsproblemen aldus de omroep. Uiteindelijk ging de trein toch nog verder, maar zou deze worden ingekort tot Wuppertal-Oberbarmen, prima, want verder hoefde ik toch niet. De omroep bij mijn bestemming, Wuppertal Hbf, was uiteindelijk wel hilarisch met de eerstvolgende trein naar Hagen die van spoor 3 of 2, nee zeker 2, o toch van 3 zou gaan. Wuppertal Hbf zelf is toch wel behoorlijk vergane glorie en ligt ook aan een gigantische bouwput, maar via de loopbrug daar overheen was al vrij snel halte Hauptbahnhof van de Schwebebahn bereikt. Inmiddels had ik echter wel wat trek gekregen dus ging er eerst maar eens een kleine lunch in de vorm van een erg smakelijke croissant met ham en kaas in bij het Kioskje onder het station. Daarna was het niet lang wachten voor het eerste voertuig aan kwam zweven, specifiek deze zou me wel redelijk gaan achtervolgen...

Afbeelding
WSW 5 - Wuppertal Hbf

Met dat voertuig zweefde ik vervolgens naar Bahnhof Oberbarmen. Blijft toch best een bijzondere ervaring om zo met een behoorlijk vaartje over het riviertje de Wupper heen te gaan waar ook nog wel behoorlijk wat stroming in zit. Over het algemeen loopt de lijn ook wel door een fraaie omgeving en is het een behoorlijk geschommel, iets wat zeker bij het in- en uitstappen even wennen is. Aangekomen op het eindstation besloot ik een wandelingetje terug langs de lijn te maken voor wat meer plaatjes. Zo zag ik al snel het volgende voertuig op het eindpunt arriveren...

Afbeelding
WSW 23 - Wuppertal Oberbarmen

Het ontwerp van de stations zelf verschilt nogal van halte tot halte. Station Werther Brücke heeft bijvoorbeeld weer een wat klassieker ontwerp...
Afbeelding
Station Wuppertal Wehrter Brücke

Nog een blik vanaf de brug waar dit station naar vernoemd is...
Afbeelding
WSW 6 - Wuppertal Wehrter Brücke

Nog een stukje verderop maakte ik dit plaatje...
Afbeelding
WSW 11 - Wuppertal, Höhne

Uiteindelijk bracht het wandelingetje me tot aan station Alter Markt. Nog buiten dat station trof ik een afgesloten brug aan, volgens het bordje wegens "Brückenschaden". Dat lijkt me toch wel een redelijk understatement als er zelfs al bomen uit de brug aan het groeien zijn :mrgreen:
Afbeelding
WSW 25 - Wuppertal Alter Markt

Op dit station stapte ik weer in om de lijn de andere kant op eens te verkennen. En wat schreef ik eerder, ja die 5 achtervolgde me :P Vanaf het perron kon ik nog een plaatje maken waarop je mooi ziet hoe de voertuigen aan de rails hangen...
Afbeelding
WSW 5 - Wuppertal Alter Markt

De rit bracht me helemaal naar het eindpunt in stadsdeel Vöhwinkel waar de lijn niet langer boven het riviertje de Wupper loopt, maar de Kaiserstraße volgt. Door die straat rijden ook gewone buslijnen, maar had net niet twee vormen van OV boven elkaar op de foto...
Afbeelding
WSW 0842 - Wuppertal, Kaiserstraße

Vanaf het perron kon nog een plaatje bij station Bruch gemaakt worden, zoals je ziet met weer net niet een passerende bus eronder...
Afbeelding
WSW 2 - Wuppertal Bruch

Maar allicht dat jullie inmiddels afvragen, hoe ziet zo'n station er nu uit. Hier bijvoorbeeld station Pestalozistraße...
Afbeelding
Station Wuppertal Pestalozistraße

Daarna maakte ik nog wat korte ritjes voor nog een paar plaatjes op diverse stations. Zo zien we hier, daar is 'ie weer, de 5 vertrekken van station Völkinger Straße...
Afbeelding
WSW 5 - Wuppertal Völkinger Straße

...maar sommige voertuigen zijn wat meer in camouflagekleuren :wink: ...
Afbeelding
WSW 15 - Wuppertal Völkinger Straße

En zo ziet het er dus uit als een voertuig binnenkomt op een station...
Afbeelding
WSW 26 - Wuppertal Völkinger Straße

Onderweg kunnen de voertuigen ook behoorlijk schommelen, iets wat ik bij station Landgericht in beeld wist te brengen...
Afbeelding
WSW 18 - Wuppertal Landgericht

En hoe zwaar is zo'n station nu? Nou, dat staat dus keurig op een bordje bij de ingang van in dit geval station Kluse...
Afbeelding
Wuppertal Kluse in Zahlen

Dit station dus...
Afbeelding
Station Wuppertal Kluse

Vanaf dat station ging ik vervolgens weer richting Wuppertal Oberbarmen, want nu ik toch in de buurt was wilde ik toch ook wel even wat anders bijzonders meepakken. Ik bleek het precies goed uitgemikt te hebben want al vrij snel kwam de S7 naar Solingen Hbf aan die sowieso al wel door een fraai landschap rijdt. Toppunt van de route is echter de passage over de Müngstener Brücke, de hoogste spoorbrug van Duitsland, met daarvanaf een fraai vergezicht over het dal waar de Wupper doorheen loopt...
Afbeelding
Vergezicht vanaf de Müngstener Brücke

Na de brug ging het verder naar Solingen Hbf waar een ontmoeting ontstond van drie verschillende vervoerders met drie verschillende materieeltypen. In het midden de Lint-41 van Abellio waarmee ik hier arriveerde, rechts de Talent 2 van National Express waarmee ik via de RB48 weer zou terugkeren naar Wuppertal...
Afbeelding
Abellio VT121207 - Solingen Hbf

Die Talent 2 van National Express vond ik trouwens toch best een fraai interieur hebben...
Afbeelding
National Express 152 - Interieur

Hier nog het bewuste stel na aankomst in Wuppertal Hbf. Er werd met twee stellen gereden, maar qua bezetting was dat nou niet heel erg nodig...
Afbeelding
National Express 152 - Wuppertal Hbf

Nabij Wuppertal-Vöhwinkel was net de RE13 gekruist, dus had ik eenmaal weer op Wuppertal Hbf nog zo'n 40 minuten over. Die tijd gebruikte ik om nog even richting de Schwebebahn te lopen, al ging er eerst een gewoon busje op de foto...
Afbeelding
WSW 1072 - Wuppertal, Wall

Net als een wat oudere Citaro G...
Afbeelding
WSW 0867 - Wuppertal, Wall

En tot slot nog een zweefvoertuigje...
Afbeelding
WSW 10 - Wuppertal Hbf

Daarna werd het alsnog tijd om weer richting station te gaan voor de RE13 die aldaar al op de borden stond...
Afbeelding

Niet veel later kwam de trein ook binnengereden. Hier nog met twee stellen wat ook niet echt overbodig was gezien de goede bezetting...
Afbeelding
Eurobahn ET6.04 komt als RE13 binnen te Wuppertal Hbf

Nadat er op Vöhwinkel nog de nodige jongeren met hele kratten bier bij instapten werd het na Düsseldorf Hbf toch aanzienlijk rustiger in de trein en nam het aantal reizigers tot aan Mönchengladbach steeds verder af. Zelf bleek ik een goede keus gemaakt te hebben om in het achterste stel te gaan zitten, want na het kopmaken in Mönchengladbach bleek dat inderdaad het enige stel te zijn wat door zou rijden naar Venlo. Onderweg werden nog de nodige goederentreinen gekruist die via deze lijn omgeleid waren en soms middenop overwegen stonden te wachten tot wij gekruist waren, je zou daar maar op de weg rijden. De reputatie van het lijntje bleek ook wel weer uit het langskomen van de conducteur met een particuliere beveiliger achter 'm aan lopend, maar zonder verdere bijzonderheden kwam de trein mooi op tijd aan in Venlo. Daar bleek ik het wel goed getimed te hebben want ik kon er in 10 minuten overstappen op de ICE verder richting Utrecht. Een heerlijk rustige reis leverde dat op al schoot het nou niet echt heel erg veel extra op door het niet hele snelle pad. Bij Houten ging het vervolgens weer helemaal naar links om in Utrecht op spoor 19 binnen te komen, da's ook wel weer een exotische route door de werkzaamheden aldaar. Voor mij resteerde toen nog slechts een IC naar Amersfoort, wel eentje eerder doordat ik met de ICE kon, voor het allerlaatste stukje. Was toch wel behoorlijk moe eenmaal thuis, maar het was zeerzeker wel de moeite waard deze reis.

Tot slot nog de gebruikte vervoerbewijzen
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Daniel on tour #103: Schweben über die Wupper (veel foto's)

Bericht door isadora »

Lekker verslag voor zo op de vrije zondag. :pos: :pos:
Erg fraaie plaatjes, zeker die van het zweefmaterieel boven de Wupper.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Daniel on tour #103: Schweben über die Wupper (veel foto's)

Bericht door Milco »

Erg leuke reportage! :) Die Schwebebahn lijkt mij wel leuk, maar ook wel weer eng eigenlijk. Het lijkt me erg vreemd om hoog in de stad te schommelen met de rails op het dak...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Daniel on tour #103: Schweben über die Wupper (veel foto's)

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :pos: :D
De Wuppertaler Schwebebahn was al in eerdere verslagen langsgekomen op dit forum, maar nog nooit zo uitgebreid als nu. Dus bedankt daarvoor. :pos:
Hij staat ook nog steeds op mijn to do list.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Daniel on tour #103: Schweben über die Wupper (veel foto's)

Bericht door Ardan »

Erg leuk, mooie foto's! Als ik in de buurt ben ga ik ook altijd wel even een stukje zweven. Is nu toch alweer even geleden.. toch maar weer eens die kant op :)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Daniel on tour #103: Schweben über die Wupper (veel foto's)

Bericht door ArrivaBas »

Allereerst een zeer geslaagd verslag, met als grappige dat ik het vanmiddag nog over die Schwebebahn had gehad.

Ook nog Oostenrijkse groetsels *O*
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Daniel on tour #103: Schweben über die Wupper (veel foto's)

Bericht door Zugführer »

Leuk!
De RE13 is altijd een feest qua kratten en blikken bier die er doorheen gaan in die trein ;)
Die beveiliger loopt volgens mij ook standaard mee. Al regelmatig mee gemaakt.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Daniel on tour #103: Schweben über die Wupper (veel foto's)

Bericht door Etienne »

Inderdaad een leuk verslag en geeft alvast aan in welke richting ik ga reizen over een week.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Daniel on tour #103: Schweben über die Wupper (veel foto's)

Bericht door Daniel »

Zugführer schreef:De RE13 is altijd een feest qua kratten en blikken bier die er doorheen gaan in die trein ;)
De hele lijn dan blijkbaar: in de S8 op de heenweg ging er ook al het een en ander met veel bier richting Düsseldorf. Tegen een uur of elf 's ochtends notabene, je moet er maar zin in hebben :P
Milco schreef:Erg leuke reportage! :) Die Schwebebahn lijkt mij wel leuk, maar ook wel weer eng eigenlijk. Het lijkt me erg vreemd om hoog in de stad te schommelen met de rails op het dak...
Apart is het zeker, maar eng echt niet als je erin zit. En in al die jaren dat de Schwebebahn er nu ligt is er maar één dodelijk ongeval geweest 17 jaar geleden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Daniel on tour #103: Schweben über die Wupper (veel foto's)

Bericht door regenmaker »

De RE13 is vooral erg rustig als deze vanaf Hamm vertrekt. Hoe dichter je bij Düsseldorf kom hoe drukker en hoe meer bier. ;) Wel erg leuk verslag Daniel. Misschien zou je wat foto's op de wiki kunnen plaatsen. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Daniel on tour #103: Schweben über die Wupper (veel foto's)

Bericht door Daniel »

regenmaker schreef:Misschien zou je wat foto's op de wiki kunnen plaatsen. :)
Zat ik ook al aan te denken, zal 'ns kijken wat er waar van pas kan komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Daniel on tour #103: Schweben über die Wupper (veel foto's)

Bericht door JWM »

Wie de eerdere honderdtwee delen van "Daniel on tour" een beetje gevolgd heeft had het vast al gemerkt: het buitenland komt er niet zo heel vaak in voor.
Waarom eigenlijk niet? Eerlijk gezegd vind ik reportages van de zoveelste Berkhof in Doorsneedorp-west niet zo heel interessant.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Daniel on tour #103: Schweben über die Wupper (veel foto's)

Bericht door Suus »

Kratten bier kom je in het weekend in praktisch elke regionale Duitse trein wel tegen, niet zelden zijn het vrijgezellenfeestjes die onderweg zijn naar een grote stad om het te vieren. Düsseldorf, maar ook Hannover en Köln blijken altijd erg populair.

De verbouwing van Wuppertal Hbf is wel een behoorlijk uit de hand gelopen project zo te zien, ik dacht alleen maar dat ze de (afschuwelijke) voetgangerstunnel van het treinstation naar het zweeftreinstation zouden opknappen, maar het lijkt er meer op alsof er een bom is ingeslagen. Geen nieuwe zweeftreinen gezien trouwens, die zouden tegenwoordig ook rond moeten vliegen daar in Wuppertal? Wel een leuk verslag verder :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Daniel on tour #103: Schweben über die Wupper (veel foto's)

Bericht door waldo79 »

Zeker leuk verslag en ik kan me in de opmerking van JWM vinden :mrgreen:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Daniel on tour #103: Schweben über die Wupper (veel foto's)

Bericht door Daniel »

JWM schreef:
Wie de eerdere honderdtwee delen van "Daniel on tour" een beetje gevolgd heeft had het vast al gemerkt: het buitenland komt er niet zo heel vaak in voor.
Waarom eigenlijk niet? Eerlijk gezegd vind ik reportages van de zoveelste Berkhof in Doorsneedorp-west niet zo heel interessant.
Tja, de interesse gaat bij mij toch net wat meer uit naar ons eigen landje. En gezien de wijze waarop ik graag op plaatjesjacht ga kost dat nu eenmaal best heel wat tijd :P Maargoed, er is best ook nog wel wat tijd over voor wat nog iets meer omliggende landjes :) Zal 'ns kijken of ik daar ook eens op mijn manier vaker 'n leuk tourtje kan maken.
Bee schreef:Kratten bier kom je in het weekend in praktisch elke regionale Duitse trein wel tegen, niet zelden zijn het vrijgezellenfeestjes die onderweg zijn naar een grote stad om het te vieren. Düsseldorf, maar ook Hannover en Köln blijken altijd erg populair.
Check, dat was het in de S8 zeker... daar zat er ook eentje bij die helemaal in het verband gewikkeld rondliep :P
De verbouwing van Wuppertal Hbf is wel een behoorlijk uit de hand gelopen project zo te zien, ik dacht alleen maar dat ze de (afschuwelijke) voetgangerstunnel van het treinstation naar het zweeftreinstation zouden opknappen, maar het lijkt er meer op alsof er een bom is ingeslagen.
Tussen het station en het zweeftreinstation is het idd gewoon één kale vlakte die volledig bouwput is nu ja. En verder heeft Wuppertal Hbf nu dus ook gewoon geenenkele voorziening op een loket na en een wagen met koffie en broodjes die er alleen 's ochtends staat.
Het moet wel mooi worden aldus deze impressie maar vooralsnog ziet het er zo uit (treinstation is links net buiten beeld)
Geen nieuwe zweeftreinen gezien trouwens, die zouden tegenwoordig ook rond moeten vliegen daar in Wuppertal?
Nee helemaal geen nieuwe gezien helaas, ik had ondertussen ook wel een gemixte inzet verwacht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Foeckler
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 11:53

Re: Daniel on tour #103: Schweben über die Wupper (veel foto's)

Bericht door Foeckler »

Welke reputatie heeft dat laatste lijntje dan?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Daniel on tour #103: Schweben über die Wupper (veel foto's)

Bericht door Daniel »

Je doelt op de RE13 neem ik aan. Schijnen wel dingen te gebeuren die het daglicht niet verdragen, zoals bijvoorbeeld ook drugssmokkel omdat Venlo vrij dicht op de grens ligt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Daniel on tour #103: Schweben über die Wupper (veel foto's)

Bericht door Cookie »

Leuk verslag, leuk ook om een uitgebreid stuk over de Schwebebahn te zien! En erg mooie foto's :pos:
Foeckler
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 11:53

Re: Daniel on tour #103: Schweben über die Wupper (veel foto's)

Bericht door Foeckler »

Daniel schreef:Je doelt op de RE13 neem ik aan. Schijnen wel dingen te gebeuren die het daglicht niet verdragen, zoals bijvoorbeeld ook drugssmokkel omdat Venlo vrij dicht op de grens ligt.
Dat zou inderdaad nog kunnen op zo'n grenslijntje. Moet wel zeggen dat ik die (iets te dikke) mannen van DB Sicherheit compleet kansloos vind. Die heb ik echt nog nooit iets nuttigs zien uitvoeren.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Daniel on tour #103: Schweben über die Wupper (veel foto's)

Bericht door Durashift »

Ja,leuk om te lezen.
AlexNL
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 11 mar 2011, 22:08

Re: Daniel on tour #103: Schweben über die Wupper (veel foto's)

Bericht door AlexNL »

Leuk verslag, de Wuppertaler Schewebahn staat bij mij op het 'daar moet ik nog eens heen'-lijstje. :D

Fun fact over dit lijntje: er is treinbeveiliging aanwezig in de vorm van ETCS Level 2+. De aanwezigheid van ETCS kun je herkennen aan de aanwezigheid van zulke bordjes:

Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten