Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Je hebt niets aan de Statentunnel, alle wissels in het Oude Westen liggen onhandig of ontbreken op de meest cruciale punten...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

Bee schreef:Je hebt niets aan de Statentunnel, alle wissels in het Oude Westen liggen onhandig of ontbreken op de meest cruciale punten...
"Je hebt niets aan de Statentunnel"? Ben ik niet met je eens. Bovendien had ik eerder gezegd dat het voor tramlijnen 4 en 8 een logische omleiding route is. Lijn 4 zou dan na de Statentunnel via de Claes de Vrieslaan en Mathenesserlaan naar het Heemraadsplein kunnen en dan vervolgens eigen route v.v.
Zelfde voor lijn 8: Claes de Vrieslaan, G.J. De Jonghweg, daarna eigen route v.v.

Enige nadeel is dan dat het Centrum minder goed wordt bediend, maar beide lijnen alsnog langs het Centraal Station rijden en lijn 4 iets noordelijker rijd t.o.v. z'n eigen route.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Het centrum is na het Centraal Station de belangrijkste bestemming voor de tramreizigers. Lijn 4 en 8 laten omrijden zorgt ervoor dat de lijnen helemaal niet in het centrum komen (4: Eendrachtsplein, 8: Beurs), nu komt lijn 4 in ieder geval met een deel nog in het centrum en met lijn 8 komt iedereen nog in het centrum.

En als je lijn 25 doorgaand zou willen laten rijden, liggen de wissels aan het eind van de Henegouwerlaan precies verkeerd, want je kan er alleen maar richting de halte 1e Middellandstraat afslaan, terwijl als je richting de halte Tiendplein zou kunnen afslaan je de ongebruikte bogen van het Kruisplein kan gebruiken en dan de normale route kan hervatten, met als advies dat reizigers voor het Centraal Station uit zuid uitstappen op het Kruisplein.

Maargoed, je kan de Statentunnel toch niet meer in met de Citadis-trams, dus het is allemaal hypothetisch.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Geert »

Zou er niet wat van de bodem af te schrapen zijn om meer hoogte te winnen in die tunnel? (Beetje zoals in de Velsertunnel nu wordt gedaan voor te hoge vrachtwagens?)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Inmiddels is de Nota van reactie op de Vervoerplannen openbaar: http://mrdh.nl/system/files/vergaderstu ... 2017_1.pdf

Ten opzichte van de concept-vervoerplannen zijn er twee wijzigingen: lijn 95 blijft tot eind 2017 rijden en lijn 174 krijgt in Bergschenhoek een kleine omleiding via de rotonde Boterdorpseweg / Zuiderparklaan om het gemeentehuis van Lansingerland beter te bedienen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gideon
Berichten: 328
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Gideon »

Weet iemand als tramline Den Haag Centraal <> Rotterdam Centraal via Rotterdam Airport nog door gaat?
Heb hier lang geleden iets over gehoord, maar nu niet meer.
Met vriendelijke groet,

Gideon.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Er zijn op dit moment geen concrete plannen voor de uitbreiding van het Rotterdamse tramnet, wel vage plannen zoals een nieuwe brug van het Vierhavengebied naar Charlois waar dan een tram over zou gaan rijden. En men wil nog steeds een tram door de Maastunnel, dat zal dan wel neerkomen op het vertrammen van bus 44.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door n-evo »

Gideon schreef:Weet iemand als tramline Den Haag Centraal <> Rotterdam Centraal via Rotterdam Airport nog door gaat?
Heb hier lang geleden iets over gehoord, maar nu niet meer.
Eerste hit op Google:

http://www.omroepwest.nl/nieuws/2840603 ... ue-Airport

Sowieso nooit de illusie gehad dat dit door zou gaan. Was het niet een van de vele prachtplannen die altijd "spontaan" rond 'n verkiezing ontstaan?
Een Echte Heer
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 15 jul 2016, 19:36

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Een Echte Heer »

Misschien een beetje oud nieuws, maar als je er aan denkt...

'Noord-Zuidlijn in Amsterdam gaat pas in 2018 rijden' 

De kans dat de Noord-Zuidlijn in oktober 2017 gaat rijden, wordt steeds kleiner. Volgens ingewijden is de inschatting dat de zomer van 2018 wordt gehaald optimistisch.

Bron: Nu.nl
Dat betekent dus dat de Hoekse Lijn sneller klaar is dan de Noord/Zuidlijn! *O* *O* *O*
Welcome to the world of public transportation, I will be your guide...
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door dylanwild94 »

In Rotterdam weten we wel hoe we een metronetwerk moeten bouwen. :Y :mrgreen:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door n-evo »

Was de N/Z-lijn maar half zo ambitieus als lightrail over een voormalige spoorlijn laten rijden. :P
Een Echte Heer
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 15 jul 2016, 19:36

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Een Echte Heer »

Even een brainstorm sessie,

Sinds 2002, het jaar dat de bouw van de NZ-lijn startte, tot 2018, is het Rotterdamse metronet uitgebreid met...

+ Beneluxlijn
+ Nesselandelijn
+ Randstadrail
+ Stratenwegtracé
+ Den Haag HSE
+ Hoekse Lijn
+ Verlening strand

In die tijd is het Amsterdamse Metronet gegroeid met...

+ Noord/Zuidlijn

En dan word de Amstelveenlijn omgebouwd naar een tram (die is ongeveer 10 km langer dan de NZ-lijn) en als de GVB zijn zin krijgt gaat de Geinlijn ook ten onder.

Dus in 16 jaar is de Rotterdamse Metro bijna verdrievoudigd en is de Amsterdamse Metro alleen maar gekrompen :lol:
Welcome to the world of public transportation, I will be your guide...
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door nvdw »

De Hoekse Lijn en RandstadRail zijn aangepaste treintrajecten en het ombouwen van de Hofpleinlijn was ook een gebed zonder eind met opschuivende opleverdata en oplopende kosten.

Het enige in de lijst wat nog een beetje directe overeenkomst heeft is het Statenwegtracé. Dat was uiteindelijk ook acht jaar werk voor drie kilometer...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door n-evo »

Een Echte Heer schreef:[...] en als de GVB zijn zin krijgt gaat de Geinlijn ook ten onder.
Waar heb je het over?
Een Echte Heer schreef:Dus in 16 jaar is de Rotterdamse Metro bijna verdrievoudigd en is de Amsterdamse Metro alleen maar gekrompen :lol:
Grappig dat je grens bij 2002 trekt, want paar jaar daarvoor heeft Amsterdam de Ringlijn in gebruik genomen. Doe je dat expres? En tot op heden is er nog helemaal niks opgeheven in Amsterdam. Daarnaast vergeet je de verlengingen van de 51 van Poortwachter > Middenhoven en vervolgens door naar Westwijk. De RandstadRail en Hoekselijn zijn grotendeels omgebouwde bestaande spoorlijnen. Naar wat ik heb begrepen zijn de frequenties op de uitlopers van de Hoekselijn amper metro-waardig te noemen.

Komt bij dat op het stukje bij Blijdorp na geen van de uitbreidingen in Rotterdam echte metrolijnen zijn, maar het allemaal om lightrail/sneltram gaat met daarbij horende voertuigen. In Amsterdam is de N/Z-lijn een échte metrolijn waar zwaar metromaterieel op komt te rijden, net als de rest van het net. Beetje appels met peren vergelijken wat mij betreft.

Typo's aangepast.
Laatst gewijzigd door n-evo op di 19 jul 2016, 10:53, 2 keer totaal gewijzigd.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

n-evo schreef:Naar wat ik heb begrepen zijn de frequenties op de uitlopers van de Hoekselijn amper metro-waardig te noemen.
Schiedam Centrum - Vlaardingen West:
Spits: 12x/uur
Daluren: 6x/uur
Avonduren: 4x/uur

Vlaardingen West - Maassluis Steendijkpolder:
Spits: 6x/uur
Daluren: 6x/uur
Avonduren: 4x/uur

Maassluis Steendijkpolder - Hoek van Holland Strand:
Spits: 3x/uur
Daluren: 3x/uur
Avonduren: 2x/uur
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door n-evo »

MetroRET schreef:Maassluis Steendijkpolder - Hoek van Holland Strand:
Spits: 3x/uur
Daluren: 3x/uur
Avonduren: 2x/uur
Dat bedoel ik.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Daar zullen de reizigershoeveelheid wel naar zijn...

Het heeft natuurlijk totaal geen zin om lucht te lopen vervoeren, als dat niet nodig is.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Zonnig »

@nvdw > naar mijn mening is er wel een verschil in het opschuiven van de startdata
Bij de Zoetermeerlijn / Metro E was er sprake van maanden.
Bij de Nood-Zuid-lijn is er spraken van jaren.
En ik heb het niet geteld maar het aantal maanden (R'dam) is minder dan het aantal jaren (A'dam).

Wat de uitbreidingen van de Metro aangaat heeft Rotterdam een hands-on mentaliteit en die mis ik toch wel in Amsterdam.
Daarnaast breken ze de Amstelveenlijn als metro af, ik vind dat kapitaalsvernietiging.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Zonnig »

n-evo schreef:
MetroRET schreef:Maassluis Steendijkpolder - Hoek van Holland Strand:
Spits: 3x/uur
Daluren: 3x/uur
Avonduren: 2x/uur
Dat bedoel ik.
Kijk ook eens naar het SUCCES VAN metro E.
Wie weet gaat dat naar HvH ook zo.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door n-evo »

Zeker, dat is natuurlijk altijd afwachten. De prognoses van de Ringlijn in Amsterdam waren ook compleet fout ingeschat.

Persoonlijk vind ik het prachtig wat ze in Rotterdam doen en de uitbreidingen die netwerk daar gezien heeft. Vind alleen wel dat er als kanttekening bijgezet moet worden dat de meest recente en toekomstige uitbreidingen allemaal lightrail zijn en geen échte metro.
Laatst gewijzigd door n-evo op di 19 jul 2016, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Daarom... ik vermoed ook dat Steendijkpolder niet lang een eindpuntfunctie zal gaan hebben.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Zonnig »

n-evo schreef:Zeker, dat is natuurlijk altijd afwachten. De prognoses van de Ringlijn in Amsterdam waren ook compleet fout ingeschat.

Persoonlijk vind ik het prachtig wat ze in Rotterdam doen en de uitbreidingen die netwerk daar gezien heeft. Vind alleen wel dat er als kanttekening bijgezet moet worden dat de meest recente en toekomstige uitbreidingen allemaal lightrail zijn en geen échte metro.
Dat is misschien wel zo maar het is wel een goed geïntegreerd systeem.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

n-evo schreef: Komt bij dat op het stukje bij Blijdorp na geen van de uitbreidingen in Rotterdam echte metrolijnen zijn,
De verlenging naar Nesselande is ook nog een echte metrolijn.
Verder ben ik het met je eens dat de ombouw van een voormalige spoorlijn een stuk simpeler is dan de aanleg van een compleet nieuwe (grotendeels) ondergrondse metrolijn en dat de vergelijking dus mank gaat.

De enige eerlijke vergelijking die je kunt maken, is die tussen de Noord/Zuidlijn en de Beneluxlijn. Beide lijnen zijn ongeveer even lang en gaan voor een groot deel ondergronds.
De start van de aanleg van de Beneluxlijn kan ik niet achterhalen, maar "De plannen voor de Beneluxlijn dateren uit het begin van de jaren 1990". Zeggen we 1990, dan heeft de aanleg 12 jaar geduurd. De definitieve goedkeuring voor de Noord/Zuidlijn was in 2002, dus dat is een bouwtijd van ongeveer 15 jaar.
Ook de aanlegtijd is dus min of meer vergelijkbaar, zeker als je meeneemt dat de Noord/Zuidlijn een groter ondergronds tracé heeft en door een dichter bevolkt gebied gaat.
Ik durf dus niet te zeggen dat de aanleg in Rotterdam sneller gaat dan in Amsterdam, ik durf wel te zeggen dat in Rotterdam sneller beslissingen worden genomen over het al dan niet aanleggen van verbindingen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Ik kan niet wachten op de Hoekse Metrolijn. Badhanddoek onder de arm en na 50 meter lopen vanaf mijn voordeur zit ik al in de metro naar het strand!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Geert »

Op een dag als vandaag laat je je toch hopelijk niet weerhouden van een overstap op de NS-sprinter om naar het strand te gaan? :D
*smelt ondertussen weg in een kantoor zonder airco*
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten