Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Yanaike »

fogeltje schreef: De Volans is een verbindende lijn terwijl de buurtbus een fijnmazige en ontsluitende aanvulling daarop is.
Toch nog even een reactie op Fogeltje. Ik denk dat we het nooit echt helemaal eens kunnen worden. Ik blijf bij de mening dat je de kernen Lieshout en Beek en Donk beter kunt ontsluiten met een ontsluitende verbinding die haaks staat op de verbindende Volans-bus i.p.v.parallel daaraan.

Misschien heel een beetje te veel richting het wishful thinking, maar zou het niet een idee zijn om een soort flixbus systeem te introduceren op de route van de huidige lijn 21? 1x/uur een bus Nuenen - Beek en Donk volgens de vaste route, maar als je vroegtijdig reserveert en tegen een kleine bijbetaling is het ook mogelijk dat de bus je voor je voordeur afzet? En eventueel zouden Mariahout en Aarle-Rixtel ook op die manier bediend kunnen worden.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Hainje »

Yanaike schreef:Misschien heel een beetje te veel richting het wishful thinking, maar zou het niet een idee zijn om een soort flixbus systeem te introduceren op de route van de huidige lijn 21? 1x/uur een bus Nuenen - Beek en Donk volgens de vaste route, maar als je vroegtijdig reserveert en tegen een kleine bijbetaling is het ook mogelijk dat de bus je voor je voordeur afzet? En eventueel zouden Mariahout en Aarle-Rixtel ook op die manier bediend kunnen worden.
Dat noemen we gewoon een belbus/ov-taxi hoor. ;)
🍉
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door huibf »

Raymond schreef:http://www.ed.nl/regio/eindhoven/pvda-t ... -1.6177891

De bewering over de bediening van de Eerdbrand klopt, maar geldt dat ook voor de bediening van Kronehoef?
Politici lopen jaren achter. Lijn 2 zou inderdaad ook niet meer over via Kronehoef rijden. (maar via een lusje om het ziekenhuis via de LieveKeyweg en over de boschdijk. Omdat de lijn naar 8 niet meer zou rijden.

Maar zowel voor lijn 2 (en blixembosch west) zou dat wel een erg belachlijke route worden. Daarnaast is het stuk over de Dr. Kuijperlaan en Kronehoef een druk traject en is de weg net busvriendelijk ingericht.
Ook lijn 8 blijft rijden.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door ZO6176 »

Ik kan nog van vroeger herinneren dat lijn 3 het ommetje over de Pietersbergweg rechtgetrokken zou worden via de Baronielaan. Dit heeft tot heftige protesten geleidt van de bewoners van de Baronielaan. Lijkt me dus niet zo'n goed idee.

Mogelijke oplossing voor de bediening van Den Eerdbrandt zou mij lijken om de lus van lijn 2 in Blixembosch West wat groter te maken bijvoorbeeld:
Sartrelaan - linksaf Diamantring - Hondsruglaan - Rode Kruislaan - Grebbeberglaan - Holterberglaan - Hondsruglaan - Diamantring - Sartrelaan. Je zou dan een halte kunnen plaatsen op de hoek Grebbeberglaan/Noordzeelaan. Dit lijkt mij voor de bewoners van het verzorgingstehuis aanvaardbaar.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door huibf »

Dergelijk soort grote ringlijnen zijn funest. En de doodsteek voor de goede bezetting van lijn 2.
Verhoudingsgewijs is lijn 2 de een na beste stadslijn. Lijn 4 is nog iets sterker.

Het is natuurlijk niet voor niets dat dit stuk wordt opgeheven. De bezetting van lijn 3 is nogal slecht.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door ZO6176 »

Ik ben het niet helemaal met je eens omtrent lijn 2. Voor de bewoners van Station tot aan Blixembosch Oost verandert er feitelijk niets. Alleen voor Blixembosch West verandert wat. Zo en zo hebben deze reizigers straks de omweg via Blixembosch Oost - De Tempel enik verwacht dat de bewoners in Blixembosch West en Woenselse Heide minder gebruik zullen maken van de bus. Voor de bewoners van Den Eerdbrandt verwacht ik dat deze liever een bus zullen hebben met een omweg dan geen bus. Lijn 2 zal tot aan Blixembosch Oost nog steeds een sterke lijn blijven en dan bijna leeg naar Blixembosch West.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Hainje »

Het aantal bejaarden dat ik destijds in mijn bussen had op lijn 3 was minimaal, zo'n beetje iedereen die met mij meereisde was in staat om een stukje extra te lopen. Denk dat er bij de kruising Roelantlaan/Firapeellaan nog wel een nieuwe halte aangelegd gaat worden t.z.t.
Zou mij niets verbazen als veel reizigers voor Blixembosch West vaak al opstappen op de Artoislaan, die halte maakte vaak echt het verschil tussen een lege bus of een goed gevulde/volle bus. Gezien de ligging van de halte lijkt het mij sterk dat al die reizigers in dat stukje Achtse Barrier wonen.
🍉
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door huibf »

Ik las je rondje inderdaad verkeerd maar ik verwacht niet dat iemand bij de eerbrand opstapt dan de bus neemt die eerst nog B.West en B.Oost aandoet.

Dan ben je zelf met een rollator nog sneller op het station dan met die bus.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door ZO6176 »

Maar dat je vlugger op station bent geldt ook voor de bewoners van Blixembosch West. Fietsen naar WoensXL, Catharinaziekenhuis en Station is ook veel vlugger (al dan niet met rollator). Die maken helemaal een omgekeerde S-vorm van route. Wanneer je hemelsbreed kijkt van de halte Hondsruglaan naar Catharinazkh-Zuid is dit niet zo ver maar toch een ritje van 13-14 minuten. Een stevige wandelaar haalt dit ook.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door fogeltje »

Yanaike schreef:
fogeltje schreef: De Volans is een verbindende lijn terwijl de buurtbus een fijnmazige en ontsluitende aanvulling daarop is.
Toch nog even een reactie op Fogeltje. Ik denk dat we het nooit echt helemaal eens kunnen worden. Ik blijf bij de mening dat je de kernen Lieshout en Beek en Donk beter kunt ontsluiten met een ontsluitende verbinding die haaks staat op de verbindende Volans-bus i.p.v.parallel daaraan.

Misschien heel een beetje te veel richting het wishful thinking, maar zou het niet een idee zijn om een soort flixbus systeem te introduceren op de route van de huidige lijn 21? 1x/uur een bus Nuenen - Beek en Donk volgens de vaste route, maar als je vroegtijdig reserveert en tegen een kleine bijbetaling is het ook mogelijk dat de bus je voor je voordeur afzet? En eventueel zouden Mariahout en Aarle-Rixtel ook op die manier bediend kunnen worden.
Belbussen en flexbussen slaan in mijn ogen niet aan. Moeten reserveren per telefoon lijkt toch een te hoge drempel te zijn, vooral voor de doelgroep, in dit geval de ouderen. Een vaste buurtbus lijkt me beter. Als jij met een goede "haakse" buurtbus weet te komen, dan is dat natuurlijk goed, maar ik zie zo snel geen mogelijkheden. De huidige 461 moet in ieder geval blijven, deze geeft Mariahout nu een goede verbinding en zorgt ervoor dat er vanuit Lieshout ook naar Helmond gereisd kan worden. Ik blijf er meer heil in zien om een buurtbus naar Nuenen volgens de oude route te laten rijden en iets te gaan koppelen met iets. Vooral Gerwen (want het gaat niet alleen om Beek en Donk en Lieshout maar ook Gerwen dat buiten de spits zijn buslijn door het dorp verliest) is meer op Eindhoven gericht denk ik, dus de verbinding met Nuenen blijft wenselijk.
"Een touringcar is geen bus"
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Ederveen »

Hainje schreef:Zou mij niets verbazen als veel reizigers voor Blixembosch West vaak al opstappen op de Artoislaan, die halte maakte vaak echt het verschil tussen een lege bus of een goed gevulde/volle bus. Gezien de ligging van de halte lijkt het mij sterk dat al die reizigers in dat stukje Achtse Barrier wonen.
Afgelopen week fietste ik daar langs over de Huizingalaan en viel het me op dat de nieuwe halte 'Autowijk' een stuk verder naar het noorden ligt (bijna tegen de Hondsruglaan aan). Dus dat wordt een prima alternatief voor mensen uit Blixembosch West.
Jasper073
Berichten: 799
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Jasper073 »

De foto is gemaakt door: Jordi Pauw
Ik hoorde dat Hermes van Connexxion is dus daarom die naam in filmbak

eVolans op foto
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jasper073 op do 21 jul 2016, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Raymond »

Vier deuren dus, lekker kort halteren straks. Kan op zich ook prima, want voor de zitplaatscapaciteit is het op de meeste lijnen toch niet nodig om geleed te gaan rijden. De huidige Phileassen hebben ook amper meer zitplaatsen dan een 12 meter stadsbus.
Het design ziet er zo in het wild best mooi uit vind ik.
Een Echte Heer
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 15 jul 2016, 19:36

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Een Echte Heer »

Laat maar RIJDEN *bus*
Welcome to the world of public transportation, I will be your guide...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Meltrain »

Ziet er prima uit. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door huibf »

Ik hoop eigenlijk wel dat ze de visschubben vd Volans ook doortrekken naar de Evolans.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Hainje »

huibf schreef:Ik hoop eigenlijk wel dat ze de visschubben vd Volans ook doortrekken naar de Evolans.
Staat dat niet in de aanbestedingsdocumenten? Er zit altijd wel een document bij daarover, lijkt mij dat ze de Evolans dan ook wel toelichten.
🍉
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door CamilleKreemers »

De huisstijlen voor Volans zijn precies beschreven en afwijkingen mogen niet. De huisstijl van de bus die je ziet, is dus precies zo voorgeschreven door de provincie.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door huibf »

Die huisstijl van de Werknaam Volans-plus is dus niet beschreven.
De naam Evolans is verzonnen door Hermes.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Hainje »

Oh ja, dat heette Volans+ in die documenten. Was ik alweer vergeten. :')
🍉
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door huibf »

Maar staat Evolans nu voor

Electrische Volans (elektrische vliegende vis)
Of
Eindhovense Volans (eindhovense vliegende vis)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Meltrain »

Ik ging altijd uit van het eerste.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Chrysa »

Dat hele Volans is ook onzin... Op die bushaltes staat info over vliegende vissen en hoe ze zelfs tegen de stroom in vooruit komen... Lijkt me dat tegen de spitsrichting in op tijd zijn nou niet zo moeilijk is. :')

Zo hoogwaardig is het ook allemaal niet meer, met al die lijnen die een klein stukje snelweg rijden en verder doorrijden als normale streeklijn overal.

/rant
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door CamilleKreemers »

Volans is gewoon een "upgrade", net als R-net. Beiden worden als hoogwaardig gepresenteerd, terwijl het vaak goedlopende streeklijnen zijn. Zuid-Holland heeft geloof ik nog het beste plan met R-net door enkele HOV-verbindingen in het netwerk toe te laten.
Een Echte Heer
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 15 jul 2016, 19:36

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Een Echte Heer »

Nou wil ik niet opscheppen, maar zo'n 8900 zit heerlijk vergeleken met een oude Ambassador. :D
Welcome to the world of public transportation, I will be your guide...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten