Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Het voornaamste wat mij tegenhoud is een kantoor waar mijn aanwezigheid wordt verwacht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Roeland »

Zonnig schreef: Wat de uitbreidingen van de Metro aangaat heeft Rotterdam een hands-on mentaliteit en die mis ik toch wel in Amsterdam.
Daarnaast breken ze de Amstelveenlijn als metro af, ik vind dat kapitaalsvernietiging.
In Rotterdam gebruiken ze de metro ook echt als ruggengraat voor stadsregionaal vervoer.
Maar in Amsterdam schijnen ze niet echt te snappen dat een metro ook buiten de gemeentegrenzen een functie kan hebben.
Straks heb je in Amsterdam een kort metrolijntje voor lokale reizigers terwijl de middellange afstandsreizigers gewoon de parallelle (en snellere) bus 170-172 blijven nemen...
Een Echte Heer
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 15 jul 2016, 19:36

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Een Echte Heer »

n-evo schreef:
Een Echte Heer schreef:[...] en als de GVB zijn zin krijgt gaat de Geinlijn ook ten onder.
Waar heb je het over?
De metropoolregio Amsterdam wil het metronet aanpassen als de Noord/Zuidlijn word geopend. Het metronetwerk word als het ware "ontvlecht". Dat betekent dat iedere metrolijn zijn eigen spoorlijn krijgt, en niet gedeeld zoals in Rotterdam. Lijnen 51 en 54 verdwijnen dan en 50, 52 en 53 krijgen hun eigen baan. Als je dan met de metro van CS naar Gein wilt, moet je bij Van der Madeweg overstappen.
Welcome to the world of public transportation, I will be your guide...
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door n-evo »

Ik ben bekend met het concept, maar er veranderd nog weinig tot niks zolang de M51 (Amstelveenlijn) als metro-sneltram rijdt. Er zijn proefballonnetje opgelaten om de M50 om te buigen naar Gaasperplas en daarmee de M53 te vervangen of alleen te laten rijden op de Gein-tak, met behoud van de M53. Ook is er de optie om van de M53 een pendellijn te maken tussen Gaasperplas en Van der Madeweg. Nog helemaal niks is zeker. Die hele ontvlechting wordt echter onmogelijk als er vanaf 2020 een aparte metro moet blijven rijden tussen Zuid en Amstel.

Als je het hebt over "ten onder gaan" geef je sterk de indruk dat die hele tak opgedoekt wordt en dat is sowieso niet aan de orde. Het kan zijn dat een of meerdere lijnen van eindpunt verwisselen of dat een bepaalde lijn opgaat in een andere lijn/lijnen, maar het spoor blijft bereden en de metro's worden herverdeeld. Het Amsterdamse net wordt er qua omvang niet groter of kleiner van, het lijstje van verschillende lijnnummers wordt hooguit korter. Met mogelijke uitzondering van de boog Overamstel - Spaklerweg, omdat die onderdeel is van de Amstelveenlijn.
Laatst gewijzigd door n-evo op do 21 jul 2016, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door 010jongen »

Snap het nut van ontvlechten niet zo? Zijn de problemen dusdanig groot dat dit echt nodig is? Volgens mij houden mensen niet zo van overstappen. Vind de huidige situatie eigenlijk wel prima. Als lijn 51 verdwijnt op termijn moet er natuurlijk wel extra capaciteit geboden worden.

Blijf het zo zonde vinden dat de NZ lijn niet verder de regio in gaat. Dan had je net zoiets als Randstadrail kunnen creëren.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door JWM »

Hap eens allemaal niet zo als iemand wat onzinnige dingen roept in een topic over een andere stad.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door n-evo »

Sorry JWM. :P
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

MetroRET schreef:Daarom... ik vermoed ook dat Steendijkpolder niet lang een eindpuntfunctie zal gaan hebben.
Er is natuurlijk wel een flink verschil tussen RandstadRail en Hoekse Lijn. De RandstadRail loopt tussen twee grote steden langs diverse snelgroeiende randgemeenten. De Hoekse Lijn loopt van een grote stad naar het strand. Waar de RandstadRail in beide richtingen reizigers zal trekken, zal de Hoekse Lijn buiten stranddagen maar weinig reizigers richting Hoek van Holland vervoeren. Zelfs al wordt de lijn een enorm succes, dan nog zal verhoudingsgewijs het aantal reizigers naar Vlaardingen meer dan het dubbele zijn dan het aantal naar Hoek van Holland.

Misschien als ooit de lijn Kralingse Zoom - Zuidplein is aangelegd en lijn A omgelegd wordt dat de frequentie van lijn B verder verhoogd kan worden en er elk kwartier een metro naar Hoek van Holland gaat rijden, maar dan zal tegelijkertijd de frequentie naar Vlaardingen of Maassluis groeien naar elke 7,5 minuut. Ik denk niet dat het zo ver zal komen dat de volledige frequentie van lijn B buiten het strandseizoen naar Hoek van Holland door zal gaan.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door 010jongen »

Bemined schreef:
MetroRET schreef:Daarom... ik vermoed ook dat Steendijkpolder niet lang een eindpuntfunctie zal gaan hebben.
Er is natuurlijk wel een flink verschil tussen RandstadRail en Hoekse Lijn. De RandstadRail loopt tussen twee grote steden langs diverse snelgroeiende randgemeenten. De Hoekse Lijn loopt van een grote stad naar het strand. Waar de RandstadRail in beide richtingen reizigers zal trekken, zal de Hoekse Lijn buiten stranddagen maar weinig reizigers richting Hoek van Holland vervoeren. Zelfs al wordt de lijn een enorm succes, dan nog zal verhoudingsgewijs het aantal reizigers naar Vlaardingen meer dan het dubbele zijn dan het aantal naar Hoek van Holland.

Misschien als ooit de lijn Kralingse Zoom - Zuidplein is aangelegd en lijn A omgelegd wordt dat de frequentie van lijn B verder verhoogd kan worden en er elk kwartier een metro naar Hoek van Holland gaat rijden, maar dan zal tegelijkertijd de frequentie naar Vlaardingen of Maassluis groeien naar elke 7,5 minuut. Ik denk niet dat het zo ver zal komen dat de volledige frequentie van lijn B buiten het strandseizoen naar Hoek van Holland door zal gaan.
Moet lijn A daar eerst voor omgelegd worden? De dienstregeling zoals die nu gepland staat is prima toch? bij een frequentie van 7.5 minuut moet je ook de C lijn vaker later rijden om een gelijke interval te behouden. Wat overigens niet verkeerd zou zijn tijdens de spitsuren. Als de A en B lijn over de hoekse lijn gaan rijden is er haast geen mogelijkheid meer om de frequentie op de C lijn te verhogen. Tenzij de opvolging op het gezamenlijke traject korter kan. Is het mogelijk om met 4 wagentreinen te rijden op de C lijn?
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

010jongen schreef:Is het mogelijk om met 4 wagentreinen te rijden op de C lijn?
Door de 3 stationnetjes in Capelle is dat niet mogelijk, helaas.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

010jongen schreef:Moet lijn A daar eerst voor omgelegd worden? De dienstregeling zoals die nu gepland staat is prima toch?
De frequentie tussen Schiedam Centrum en De Akkers mag best wel wat omhoog. Of de perrons wat langer zodat er viertjes kunnen rijden, dat kan natuurlijk ook. Maar de huidige dienstregeling is niet echt lang houdbaar meer vermoed ik, er werd 10 jaar geleden al geklaagd over volle metro's op dit traject en rustiger zal het niet worden. Het probleem is dat met drie lijnen door het centrum het lastig wordt de frequenties te verhogen, je zult alle lijnen tegelijk moeten verhogen en dan wordt het we erg druk in het centrum. Als het aantal lijnen dat gebruik maakt van het traject Kralingse Zoom - Schiedam Centrum van drie naar twee wordt teruggebracht door de nieuwe verbinding Kralingse Zoom - Zuidplein zou dat gunstig zijn voor de uiteinden van de lijnen, waar de frequenties nu 'op slot' zitten door het gedeelde traject.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door JWM »

Dat hoeft natuurlijk niet, als er 18 treinen door het centrum rijden kan je er ook 9 doorsturen richting Spijkenisse en 9 de Hoekselijn op.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Dan krijg je alleen wel 6 verschillende lijnvoeringen, waarvan er 5 met sneltrammaterieel moet rijden. Logistiek is dat wat onhandiger, al zou het misschien wel moeten kunnen, maar het blijft onhandig gezien de huidige materieelvloot niet volledig voor alle lijnen geschikt is. Twee lijnen is gewoon in meerdere aspecten handiger.
Een Echte Heer
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 15 jul 2016, 19:36

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Een Echte Heer »

Is het niet gewoon een idee om die drie Capellse stationnetjes een verleningsbeurt te geven? Kun je op lijn C ook met 4tjes rijden. Dan worden lijn C en D meteen de hoofdassen van het netwerk.
Welcome to the world of public transportation, I will be your guide...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Klein detail misschien, is er genoeg materieel om met viertjes te gaan rijden? Op dit moment is het wat ruimer, maar als volgend jaar de Hoekse Lijn open gaat ben je dat daar weer aan kwijt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door JWM »

Bemined schreef:Twee lijnen is gewoon in meerdere aspecten handiger.
Ja leuk, maar er zijn aan de oostkant nu eenmaal drie aftakkingen dus dat is geen optie.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

En daarom had ik het ook over die geplande metrolijn Kralingse Zoom - Zuidplein, dan heb je aan de andere kant ook drie vertakkingen en komt het weer wel uit :wink:
Bee schreef:Klein detail misschien, is er genoeg materieel om met viertjes te gaan rijden?
Er zal sowieso materieel besteld moeten worden, wat er nu afgeleverd wordt is al geclaimed door de Hoekse Lijn en RandstadRail. Er is misschien iets meer ruimte zodra de revisie van de 5300/5400 serie is afgerond zal er iets meer marge zijn, maar dat is maar beperkt en tenslotte ook maar tijdelijk want de RSG3 serie zal ook vroeg of laat een grote beurt nodig hebben.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door JWM »

Bemined schreef:En daarom had ik het ook over die geplande metrolijn Kralingse Zoom - Zuidplein, dan heb je aan de andere kant ook drie vertakkingen en komt het weer wel uit :wink:
Heel concreet is die lijn momenteel niet en je legt daar geen nieuwe lijn aan om ten westen van Schiedam een betere capaciteitsverdeling te krijgen. Dat is slechts bijvangst.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Je kunt ook lijn A definitief inkorten tot Kralingse Zoom en de frequentie op alledrie de lijnen verhogen tot 8x/uur. A en C kunnen dan bij Capelsebrug of Kralingse Zoom op elkaar aansluiten.
In het centrum wordt de frequentie dan wel iets verlaagd: van 18 naar 16 metro's per uur.
De twee Ommoordse stations verliezen hun rechtstreekse verbinding met het centrum, maar krijgen er een frequentere cross-platform overstap voor terug.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

JWM schreef:je legt daar geen nieuwe lijn aan om ten westen van Schiedam een betere capaciteitsverdeling te krijgen
Waar zie jij dat beweerd worden dan?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door JWM »

Ehm, lees je eigen berichten nog eens terug?
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door 010jongen »

Meltrain schreef:Je kunt ook lijn A definitief inkorten tot Kralingse Zoom en de frequentie op alledrie de lijnen verhogen tot 8x/uur. A en C kunnen dan bij Capelsebrug of Kralingse Zoom op elkaar aansluiten.
In het centrum wordt de frequentie dan wel iets verlaagd: van 18 naar 16 metro's per uur.
De twee Ommoordse stations verliezen hun rechtstreekse verbinding met het centrum, maar krijgen er een frequentere cross-platform overstap voor terug.
Dan toch liever de huidige lijnvoering. Daarbij gaat Alexander er ook op achteruit, van 12 rechtstreekse metro's naar 8. Overstappen zit niemand op te wachten. Er kan ook bijvoorbeeld een tweetal extra ritten worden ingelegd om gedurende het drukste half uurtje extra capaciteit te bieden, zoals nu op de E-lijn gebeurt. Ik heb alleen niet het idee dat het echt dringend nodig is. Reis meerdere malen per week met de C lijn in de spitsuren en dan gaat het allemaal nog wel.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

JWM schreef:Ehm, lees je eigen berichten nog eens terug?
Volgens mij moet je zelf de berichten eens teruglezen, dan zie je dat je hele betoog voor niets was. Je draait namelijk oorzaak en gevolg om, ik gaf namelijk aan dat een lijnvoering met lijn A naar Zuidplein en de lijnen B en C via Beurs gunstiger zou zijn qua logistiek, niet dat dit de reden is die lijn aan te leggen. Met drie lijnen de frequentie op de Beneluxlijn verhogen is een logistieke uitdaging doordat er nu drie materieelsoorten rondrijden waarvan een deel niet geschikt is voor de Hoekse Lijn. Je moet de lijnen qua materieelomloop dus gescheiden houden, ook bij kleine verstoringen "Sorry, deze metro rijdt niet verder want we hebben geen pantograaf". Op korte termijn lijken me viertjes dus een betere oplossing (eventueel met tijdelijke perronverlenging met steigers), op de langere termijn zodra de nieuwe lijnvoering er is kun je een 6 minuten frequentie aanbieden per lijn in de spits.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

010jongen schreef:
Meltrain schreef:Je kunt ook lijn A definitief inkorten tot Kralingse Zoom en de frequentie op alledrie de lijnen verhogen tot 8x/uur. A en C kunnen dan bij Capelsebrug of Kralingse Zoom op elkaar aansluiten.
In het centrum wordt de frequentie dan wel iets verlaagd: van 18 naar 16 metro's per uur.
De twee Ommoordse stations verliezen hun rechtstreekse verbinding met het centrum, maar krijgen er een frequentere cross-platform overstap voor terug.
Dan toch liever de huidige lijnvoering. Daarbij gaat Alexander er ook op achteruit, van 12 rechtstreekse metro's naar 8. Overstappen zit niemand op te wachten.
Je vergeet erbij te vermelden dat de totale frequentie omhoog gaat naar 16 keer per uur. ;)
Overstappen lijkt me geen probleem, mits het een snelle overstap op hetzelfde perron is.
Ik heb alleen niet het idee dat het echt dringend nodig is. Reis meerdere malen per week met de C lijn in de spitsuren en dan gaat het allemaal nog wel.
Aan welke kant van lijn C reis jij? Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik hoor dus dat vooral het westelijke gedeelte van lijn C druk is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Als er op termijn een lijn A Binnenhof - Zuidplein komt dan zal die overstap er sowieso gaan komen van Binnenhof richting Beurs. Hoewel er natuurlijk nog geen uitgewerkte plannen zijn, wordt Alexander wel vaak genoemd in combinatie met de metro Zuidplein - Kralingse Zoom en is het ook een voor de hand liggende verlenging. Dan zal je bij Capelsebrug een cross-platformoverstap krijgen omdat die lijn waarschijnlijk voor Kralingse Zoom al zal afbuigen naar een eigen perron. Voor Capelsebrug zal dat betekenen dat het busplatform omgebouwd zal moeten worden tot eilandperron zodat er vier sporen ontstaan en lijn A een cross-platformoverstap met lijn C krijgt in beide richtingen. Zodra de lijn naar Zuidplein er komt krijg je dan een stukje viersporigheid zodat de lijnen A en C naast elkaar kunnen rijden tot ze een kilometer verderop weer uit elkaar gaan.

Je zou inderdaad het viersporige Capelsebrug alvast kunnen aanleggen met een keerspoor daar waar in de toekomst viersporigheid komt, zodra de nieuwe lijn er ligt wordt lijn A verlengd naar Zuidplein. Maar of dat gewenst is weet ik niet, tot de nieuwe verbinding er ligt (en ook al wil de politiek die lijn u erg graag, zoiets zal toch nog wel een jaar of 10 duren) zullen de meeste reizigers toch door willen naar Beurs. In de toekomst verdeeld zich dat doordat reizigers naar Zuid rechtstreeks kunnen reizen, maar tot die tijd zal zo'n overstap mogelijk voor scheve verdelingen van reizigers kunnen zorgen (ene metro propvol, andere half leeg).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 95 gasten