Teletekst 751 gaat verdwijnen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Teletekst 751 gaat verdwijnen

Bericht door Geert »

NS stopt met reisinformatie op teletekst
Geplaatst op: zaterdag 23 juli 2016 17:55
Laatst bijgewerkt: zaterdag 23 juli 2016 17:58

De Nederlandse Spoorwegen gaan vanaf 1 augustus geen storingen meer delen via Teletekst. Daardoor wordt het vooral voor reizigers zonder internet moeilijker om aan actuele reisinformatie te komen. Volgens NS wordt reisinformatie op Teletekst nauwelijks meer gebruikt.

De storingen worden op dit moment nog gedeeld op Teletekst pagina 751. Eerder gaven ook de pagina's 752, 753 en 754 nog treininformatie. Een woordvoerder van NS durft niet te zeggen hoeveel reizigers nu nog gebruik maken van Teletekst. "Het gaat om relatief weinig reizigers. Bovendien blijkt uit cijfers van de NOS dat driekwart van de nu toch al kleine aantallen de pagina opvraagt via internet. Voor hen is de NS app een beter alternatief", zegt NS-woordvoerder Martijn Kamans.

Met de app kan het spoorbedrijf een meer op maatgesneden advies geven. Volgens NS speelt verder mee dat de reisinformatie op stations de afgelopen jaren sterk verbeterd is. "Ook op kleine stations". Al erkent de woordvoerder dat reizigers dan al wel op het station moeten zijn. Mensen zonder internet kunnen straks alleen nog telefonisch informatie krijgen over storingen in de treindienst.

Geen instemming van Rover
Anders dan dat NS schrijft, heeft reizigersvereniging Rover niet ingestemd met het voornemen om te stoppen met reisinformatie op Teletekst. Beleidsmedewerker Tim Boric: "Wij zijn een half jaar geleden tijdens een overleg geïnformeerd dat pagina 752 met internationale informatie zou verdwijnen, daar hadden we geen problemen mee. Maar over de pagina met storingsinformatie hebben we meer informatie nodig om een standpunt te kunnen innemen." Rover heeft NS geïnformeerd dat het een misverstand is dat Rover akkoord zou zijn.
Lees verder


Lekker handige communicatie met Rover :')
Screenshot van 751 donderdag vs. vrijdag:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Teletekst 751 gaat verdwijnen

Bericht door Geert »

Anyway ik ga 751 wel een beetje missen, niet dat ik er zo vaak op keek, maar het was wel lekker snel en toegankelijk (zeker als je toch in de teletekst-app/site zat te kijken). Daarom heb ik vanmiddag geknutseld aan een heuse hommage aan 751:

https://tt751.nl/ *O*
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Teletekst 751 gaat verdwijnen

Bericht door Ardan »

Teletekst? Wat is dat? :D
Ik doe ook maar wat
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Teletekst 751 gaat verdwijnen

Bericht door JWM »

Ik gebruik Teletekst nog zeer regelmatig maar eigenlijk uitsluitend als app op de smartphone. Met name de pagina's in de 100 en 800 reeks. Ja er zijn zat alternatieven maar het blijft lekker snel, makkelijk en overzichtelijk.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Teletekst 751 gaat verdwijnen

Bericht door ArrivaBas »

Ardan schreef:Teletekst? Wat is dat? :D
Ik vroeg het me ook al af (A) . Echt járen geleden dat ik dat heb gebruikt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Teletekst 751 gaat verdwijnen

Bericht door Aking »

Ardan schreef:Teletekst? Wat is dat? :D

Dat is iets van voor jouw tijd jochie... Iets uit de geschiedenisboeken! :Y
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Teletekst 751 gaat verdwijnen

Bericht door Suus »

Teletekst is een onleesbare versie van de NOS-app.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Teletekst 751 gaat verdwijnen

Bericht door Hainje »

Aking schreef:Dat is iets van voor jouw tijd jochie... Iets uit de geschiedenisboeken! :Y
Zo jong is Ardan nu ook weer niet. :P
🍉
Alargule

Re: Teletekst 751 gaat verdwijnen

Bericht door Alargule »

Verdomme! Kamervragen! Huges ontslaan! Prorail opsplitsen! Grr!!1!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Teletekst 751 gaat verdwijnen

Bericht door Hainje »

Jammer dat het reces is, anders had ik hier serieus nog wel kamervragen over verwacht. Aandachtsgeile mediafappertjes dat het zijn daar in de Kamer. :')
🍉
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Teletekst 751 gaat verdwijnen

Bericht door Aking »

Hainje schreef:
Aking schreef:Dat is iets van voor jouw tijd jochie... Iets uit de geschiedenisboeken! :Y
Zo jong is Ardan nu ook weer niet. :P
Bemoei je er niet mee! Vlegel! :x
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Teletekst 751 gaat verdwijnen

Bericht door Ardan »

Niet schelden, vlerk! Moet je een klap van mijn wandelstok?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Teletekst 751 gaat verdwijnen

Bericht door Meltrain »

Het nadeel van een app is wel dat die alleen op mobiele apparaten te bekijken is en niet op een gewone computer.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Teletekst 751 gaat verdwijnen

Bericht door trolly »

Ardan schreef:Teletekst? Wat is dat? :D
Al achterhaald voordat het werd ingevoerd.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Teletekst 751 gaat verdwijnen

Bericht door Hainje »

Aking schreef:
Hainje schreef:
Aking schreef:Dat is iets van voor jouw tijd jochie... Iets uit de geschiedenisboeken! :Y
Zo jong is Ardan nu ook weer niet. :P
Bemoei je er niet mee! Vlegel! :x
Ik laat mij niet de les lezen door zo'n rekel als jij! Nog even en ik roep de schout en die brengt je naar het schavot. Dat is de enige plek waar je thuis hoort, schobbejak! :evil:
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Teletekst 751 gaat verdwijnen

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef:Het nadeel van een app is wel dat die alleen op mobiele apparaten te bekijken is en niet op een gewone computer.
Gelukkig is de informatie in de app net zo incompleet als op ns.nl dus je mist net zoveel als je geen mobiel apparaat hebt :-P

Maar idd. Heb teletekst al jaren niet echt meer gebruikt voor treininformatie. Dat was ooit toch wel anders.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Teletekst 751 gaat verdwijnen

Bericht door AppleMoose »

Voor treininformatie bekijk ik teletekst nooit meer (sowieso zoek ik nog zelden info op aangezien ik nog maar zelden met het ov reis :oops: ), voor nieuws e.d. kijk ik nog wel dagelijks teletekst. Vind ik vaak toch net even overzichtelijker (met name zaken omtrent voetbal) dan de NOS-app.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Alargule

Re: Teletekst 751 gaat verdwijnen

Bericht door Alargule »

Het is eenvoud ten top he. De spanning van dat tellertje bovenin dat naar je pagina aftelt, de acht kleuren, de plaatjes met megagrote pixels...toen de biebiesie nog ceefax had, probeerden ze iedere headline altijd even lang te maken. Ook een hele kunst.

Maja, Nederland is qua teletekst zo'n beetje de laatste der mohikanen. Benieuwd wanneer ook hier alles op zwart gaat.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Teletekst 751 gaat verdwijnen

Bericht door Wubbo »

Teletekst schijnt nog best redelijk gebruikt te worden (3,7 miljoen mensen per dag volgens de NOS, aldus een artikel van nu.nl van een jaar geleden), al weet ik niet of dat via de TV of via de app kijken. Ik gebruik het in ieder geval nog regelmatig om snel op de hoogte te zijn van het nieuws, als ik meer wil weten kan ik altijd nog een langer artikel opzoeken via een of andere nieuwssite/app.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Teletekst 751 gaat verdwijnen

Bericht door Geert »

Alargule schreef:Het is eenvoud ten top he. De spanning van dat tellertje bovenin dat naar je pagina aftelt, de acht kleuren, de plaatjes met megagrote pixels...toen de biebiesie nog ceefax had, probeerden ze iedere headline altijd even lang te maken. Ook een hele kunst.
Dat proberen ze in Nederland ook nog steeds, zag een tijdje terug jubelende tweets van NOS'ers toen alle headlines op 101 precies zo lang waren als mogelijk is :P
Maja, Nederland is qua teletekst zo'n beetje de laatste der mohikanen. Benieuwd wanneer ook hier alles op zwart gaat.
Blijkbaar voldoet het wel in een behoefte. Voor het nieuws waardeer ik juist de eenvoud en de beperkingen, voor snel het laatste nieuws checken voldoet het prima. Tegen de tijd dat de NOS app alle headlines met foto's en animaties geladen heeft heb ik al twee teletekstpagina's gelezen :Y
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Teletekst 751 gaat verdwijnen

Bericht door Ardan »

Ik heb pas sinds dit jaar een tv dus het zit gewoon niet in mijn systeem. Ik gebruik het soms wel voor dovenondertiteling op Duitse tv, want ondanks dat ik de taal uitstekend beheers is het in een film soms toch handig om ook mee te kunnen lezen.
Laatst gewijzigd door Ardan op za 23 jul 2016, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Teletekst 751 gaat verdwijnen

Bericht door microshit »

Meltrain schreef:Het nadeel van een app is wel dat die alleen op mobiele apparaten te bekijken is en niet op een gewone computer.
Oh echt?
Afbeelding
Vanaf Windows 8.1 en hoger.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Teletekst 751 gaat verdwijnen

Bericht door Meltrain »

Ik had het (vooral) over de NS app (Reisplanner Xtra). Die is wel alleen voor mobiele apparaten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Teletekst 751 gaat verdwijnen

Bericht door Aking »

Dan installeer je toch gewoon een Android emulator jonguh! 8-)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Teletekst 751 gaat verdwijnen

Bericht door webguy »

Meltrain schreef:Ik had het (vooral) over de NS app (Reisplanner Xtra). Die is wel alleen voor mobiele apparaten.
Als het goed is zo'n beetje alles ook op ns.nl te vinden.

Het leukste van teletekst is dus dat ze paar maanden geleden de boel omgezet hebben naar die nieuwe storingsinformatie en het nu uitzetten. Er zit vast iets achter qua personele bezetting. Maar NOS kan ook gewoon zelf de info van NS afnemen net als Geert dus doet, dat vertikken ze ook. NOS heeft er ook niet echt zin in...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten