Tussen Spijkenisse en Schiedam.Aan welke kant van lijn C reis jij? Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik hoor dus dat vooral het westelijke gedeelte van lijn C druk is.Ik heb alleen niet het idee dat het echt dringend nodig is. Reis meerdere malen per week met de C lijn in de spitsuren en dan gaat het allemaal nog wel.
Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Het ligt natuurlijk ook aan het tijdstip. Vaak is de ergste drukte maar in een zeer korte periode. Als je naar de pre-Beneluxlijn dienstregelingen kijkt (toen men nog eenvoudiger kon variëren met frequenties doordat niet alles in elkaar verweven zat) zag je dat de frequentie op de Erasmuslijn langzaam opgebouwd werd vanuit Spijkenisse: vanaf 6:59 elke 5 minuten, vanaf 7:09 elke 4 minuten en vanaf 7:31 elke 3 minuten. Vanaf 7:49 werd de frequentie vervolgens al weer afgebouwd, eerst naar 6 minuten, vervolgens vanaf 8:14 naar elke 7,5 minuut en vanaf 9:15 een 10 minuten dienst. In de middag in de terugrichting vanaf 16:00 elke 8 minuten, vanaf 16:52 elke 5 minuten en vanaf 17:05 kortstondig elke 3 minuten tot 17:15 wanneer het abrupt afgebouwd werd tot elke 8 minuten (tot Slinge reed men nog wel tot 7:31 elke 3 minuten).
Vandaar dat viertjes wel zo handig zijn, het is veel eenvoudiger om de treinen in het drukste halfuur te verlengen dan de frequentie voor een half uur te verhogen. Maar helaas lijkt men daar niet aan te willen doen, want ook de Hoekse Lijn krijgt perrons van 90 meter net als de RandstadRail. Vroeger met losse lijnen kon je nog wel even voor een halfuurtje de frequentie verhogen, maar nu alle lijnen in elkaar verweven zitten is dat lastiger. En ontvlechten lijkt me ook geen oplossing, want voor de reiziger is het wel zo fijn om rechtstreeks te kunnen reizen vanuit zowel Capelle als Alexander richting het centrum. Samenloopdeel van de RandstadRail heeft minder voordelen, dat is vooral kostentechnisch want eigen sporen zijn duur. Mogelijk dat men hier met wat technische ingrepen (dubbel halteren op tram en metroperron) opvolgtijden van een minuut kan realiseren, dan kunnen tram en metro in een eigen frequentie rijden zonder al te veel met elkaar rekening te hoeven houden.
Vandaar dat viertjes wel zo handig zijn, het is veel eenvoudiger om de treinen in het drukste halfuur te verlengen dan de frequentie voor een half uur te verhogen. Maar helaas lijkt men daar niet aan te willen doen, want ook de Hoekse Lijn krijgt perrons van 90 meter net als de RandstadRail. Vroeger met losse lijnen kon je nog wel even voor een halfuurtje de frequentie verhogen, maar nu alle lijnen in elkaar verweven zitten is dat lastiger. En ontvlechten lijkt me ook geen oplossing, want voor de reiziger is het wel zo fijn om rechtstreeks te kunnen reizen vanuit zowel Capelle als Alexander richting het centrum. Samenloopdeel van de RandstadRail heeft minder voordelen, dat is vooral kostentechnisch want eigen sporen zijn duur. Mogelijk dat men hier met wat technische ingrepen (dubbel halteren op tram en metroperron) opvolgtijden van een minuut kan realiseren, dan kunnen tram en metro in een eigen frequentie rijden zonder al te veel met elkaar rekening te hoeven houden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
een 7,5 minutendienst op de C,D en E lijn zou ook nog een optie zijn. op de D lijn kan je dan permanent met 4 wagentreinen rijden tijdens de spitsuren. Nu heb je vaak een interval van 7/3 op de D lijn, waardoor de metro met een interval van 3 minuten een stuk rustiger is. Door het centrum blijft er dan elke 3,5 minuut een metro rijden. Je hebt echter dan wel weer een onregelmatige interval op de ABC lijnen.Bemined schreef:Het ligt natuurlijk ook aan het tijdstip. Vaak is de ergste drukte maar in een zeer korte periode. Als je naar de pre-Beneluxlijn dienstregelingen kijkt (toen men nog eenvoudiger kon variëren met frequenties doordat niet alles in elkaar verweven zat) zag je dat de frequentie op de Erasmuslijn langzaam opgebouwd werd vanuit Spijkenisse: vanaf 6:59 elke 5 minuten, vanaf 7:09 elke 4 minuten en vanaf 7:31 elke 3 minuten. Vanaf 7:49 werd de frequentie vervolgens al weer afgebouwd, eerst naar 6 minuten, vervolgens vanaf 8:14 naar elke 7,5 minuut en vanaf 9:15 een 10 minuten dienst. In de middag in de terugrichting vanaf 16:00 elke 8 minuten, vanaf 16:52 elke 5 minuten en vanaf 17:05 kortstondig elke 3 minuten tot 17:15 wanneer het abrupt afgebouwd werd tot elke 8 minuten (tot Slinge reed men nog wel tot 7:31 elke 3 minuten).
Vandaar dat viertjes wel zo handig zijn, het is veel eenvoudiger om de treinen in het drukste halfuur te verlengen dan de frequentie voor een half uur te verhogen. Maar helaas lijkt men daar niet aan te willen doen, want ook de Hoekse Lijn krijgt perrons van 90 meter net als de RandstadRail.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Als je de huidige 3,3 minuut interval in het centrum blijft hanteren zit je op een 6,7 minuut interval op de uitlopers, met viertjes heb je dan precies evenveel capaciteit op Singe - Spijkenisse als nu (9 viertjes ipv 12 drietjes blijft 36 rijtuigen per uur). Door de betere verdeling over het uur heb je mogelijk netto nog wat meer winst ook. Op de Hoekse Lijn zal je dan geen spitsritten naar Vlaardingen meer hebben vermoed ik, maar doordat men hier met de huidige lijnvoering in een 3/7 interval zal gaan rijden is dat niet eens zo erg, de grootste interval blijft gelijk, en in vergelijking met de huidige NS dienstregeling zal de metro alsnog vaker rijden (9x ipv 8x en met langere treinen). Naar Hoek van Holland krijg je dan een 13,3 minuut frequentie, misschien een beetje raar getal maar het is alleen in de spits maar, overdag zal het gewoon om de 20 minuten zijn. Eventueel kun je de boel in de toekomst verder opvoeren naar 10x per uur (elke 6 minuten) in de spits dat is weer net iets meer en levert op de uitlopers wat rondere tijden op.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Vandaag viel er een rit uit op lijn 44. Dat kwam omdat de chauffeur per se een auto moest rammen. Althans hij schaafde de spiegel eraf en zat vast. Dit weet ik omdat ik de chauffeur moest helpen met het tillen van de auto. Die was wel te zwaar. Er kwam een andere bus en toen mochten we weg.
Die andere chauffeur reed wat harder dan normaal. Kan iemand me vertellen waarom een chaffuer harder gaat rijden als die een andere rit moet opvangen?
Die andere chauffeur reed wat harder dan normaal. Kan iemand me vertellen waarom een chaffuer harder gaat rijden als die een andere rit moet opvangen?
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Je doet nu net of de chauffeur het expres deed. :') :NOmniLezer schreef:Vandaag viel er een rit uit op lijn 44. Dat kwam omdat de chauffeur per se een auto moest rammen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Inderdaad. En het wat sneller rijden zal ongetwijfeld een poging zijn om de vertraging wat in te lopen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Wellicht is dat aan de westkant wel praktisch, al is maar de vraag hoe de reizigersstromen zich daar exact gaan ontwikkelingen met de integratie van de Hoekselijn in het metronet. Maar volgensmij creeer je ook juist een nieuw probleem met zo'n lijn, want de frequentie van Kralingse Zoom - Zuidplein is dan meteen al zowat in beton gegoten.Bemined schreef:Volgens mij moet je zelf de berichten eens teruglezen, dan zie je dat je hele betoog voor niets was. Je draait namelijk oorzaak en gevolg om, ik gaf namelijk aan dat een lijnvoering met lijn A naar Zuidplein en de lijnen B en C via Beurs gunstiger zou zijn qua logistiek, niet dat dit de reden is die lijn aan te leggen.JWM schreef:Ehm, lees je eigen berichten nog eens terug?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Die frequentie ligt sowieso vast als je een doorgaande verbinding naar Alexander wil bieden of als je een snelle cross-platformoverstap op Capelsebrug wilt. Ontvlochten lijnen zoals men in Amsterdam wil is leuk als je in treinen denkt, maar als je vanuit reizigers denkt betekent het extra overstappen en (bij ongelijke frequenties) langere wachttijden. Je kunt dan beter de frequenties gelijk houden en met behulp van treinlengtes inspelen op het aantal reizigers.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
De mogelijkheden om te spelen met treinlengte zijn natuurlijk beperkt bij een uniform materieelpark. Bovendien moet op die nieuwe lijn vaak ingespeeld worden op enorme reizigerspieken.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Okee, zo bedoelde ik het niet. Het was gewoon van;" net mijn bus die ik moet hebben, botst voor mijn neus tegen een auto. Yes."Meltrain schreef:Je doet nu net of de chauffeur het expres deed. :') :NOmniLezer schreef:Vandaag viel er een rit uit op lijn 44. Dat kwam omdat de chauffeur per se een auto moest rammen.
"Niemand was daar gewond aan geraakt," was ik vergeten te vermelden.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Wat wil je dan? Een lijn waarbij je altijd moet overstappen?JWM schreef:De mogelijkheden om te spelen met treinlengte zijn natuurlijk beperkt bij een uniform materieelpark. Bovendien moet op die nieuwe lijn vaak ingespeeld worden op enorme reizigerspieken.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Even een vraagje tussendoor. Per december 2017 wordt lijn 197 (Capelsebrug - Schoonhoven) een R-net lijn. Is er iemand die mij kan zeggen welk 'nieuw' lijnnummer deze verbinding krijgt???
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
197 is Gouda - Schoonhoven toch? Het zal wel in de 400-reeks liggen, 410 zou goed kunnen.
Hoort eigenlijk hier: viewtopic.php?f=34&t=9684
Hoort eigenlijk hier: viewtopic.php?f=34&t=9684
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Oe[s sorry, was even een typefoutje.....! Ik zat even niet op te letten... :)
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Vanaf 1 augustus zijn er weer eens werkzaamheden op de A en B lijn. Het werk vind plaats in 3 fases. Waarbij er tijdens fase 2 geen metro's zullen rijden tussen Graskruid en Capelsebrug, gedurende een week. Vanaf Graskruid rijden er dan weer metro's, ook naar Binnenhof... voor die twee stations zou een bus eigenlijk ook wel prima zijn. :')
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Tja, ik denk inderdaad dat doorrijden met de bus sneller zal zijn dan overstappen. Het aantal reizigers tussen die drie stations die niet verder wil zal niet zo groot zijn. Bussen rijden overigens elke 7,5 minuut, en in de spits gaan er steeds twee bussen tegelijk volgens de dienstregeling. Gedurende de middelste week is er een eilandbedrijf op de sneltram, de metrodienst hier is afgesloten van de remise en werkplaats, de metro's rukken 's nachts in naar Nesselande waar ze waarschijnlijk op het uitloopspoor en langs het perron overnachten zullen. In de eerste en laatste week wordt alleen lijn A geknipt en rijdt lijn B enkelspoor bij Schenkel.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Volgens het kaartje zijn de werkzaamheden bij Schenkel. Waarom rijden A en B dan tijdens fase 2 niet tot en met Alexander in plaats van tot en met Graskruid? Ik denk dat dit voor veel reizigers een verbetering is, aangezien ze dan zonder overstap naar de trein kunnen.
Volgens Sporenplan liggen er tussen Graskruid en Alexander overloopwissels, dus het zou moeten kunnen.
Volgens Sporenplan liggen er tussen Graskruid en Alexander overloopwissels, dus het zou moeten kunnen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Er wordt tijdens fase 2 juist gewerkt aan die wissels, dus die optie valt daarom af.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Fase 1, 1 t/m 5 augustus: spoorvernieuwing spoor 1 Schenkel, lijn A opgeheven Graskruid - Capelsebrug, lijn B enkelspoor via spoor 2 bij Schenkel.
Fase 2, 6 t/m 14 augustus: vervanging wissels Prinsenlaan en Alexander, lijn A en B opgeheven Graskruid - Capelsebrug.
Fase 3, 15 t/m 19 augustus: spoorvernieuwing spoor 2 Schenkel, lijn A opgeheven Graskruid - Capelsebrug, lijn B enkelspoor via spoor 1 bij Schenkel.
Fase 2, 6 t/m 14 augustus: vervanging wissels Prinsenlaan en Alexander, lijn A en B opgeheven Graskruid - Capelsebrug.
Fase 3, 15 t/m 19 augustus: spoorvernieuwing spoor 2 Schenkel, lijn A opgeheven Graskruid - Capelsebrug, lijn B enkelspoor via spoor 1 bij Schenkel.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Ik wil niks, ik geef alleen aan dat een nieuwe lijn ook niet zaligmakend is om een goede balans te krijgen tussen reizigersaanbod en capaciteit over het hele netwerk.Bemined schreef: Wat wil je dan? Een lijn waarbij je altijd moet overstappen?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Volgens mij loop je nu gewoon te zeuren om te zeuren :N Nergens wordt beweerd dat met een nieuwe lijn alles opeens perfect is, nergens wordt beweerd dat de lijn om die reden aangelegd zou worden, nergens wordt beweerd dat er een perfecte balans tussen reizigers en capaciteit moet worden nagestreefd. Er is alleen beweerd dat het huidige systeem met drie lijnen die door een flessenhalf geduwd worden nadelig is voor de capaciteit op de uiteinden van het lijnennet, en dat de sowieso al gewenste nieuwe verbinding daar mooi in past. Niets meer, niets minder.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Wat jij wil
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Als een inkorting van lijn A ervoor zorgt dat op elke tak de frequentie verhoogd kan worden, ben ik niet tegen, mits er geen ondercapaciteit op het centrale deel ontstaat.Bemined schreef: Wat wil je dan? Een lijn waarbij je altijd moet overstappen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 6187
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
De kracht van het Rotterdamse metronetwerk is er dat je zonder overstap in het centrum van Rotterdam staat. (uitgezonderd lijn A na 7 uur 's avonds)
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten