Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Klaasje »

Als dat één keer per uur een bus en één keer per uur een trein oplevert is concurrentie behoorlijk waardeloos: Twee keer per uur een trein of twee keer per uur een bus is veel handiger in de praktijk. Doe dan de eerste: Voor 99% van de reizigers is op het station komen geen enkel probleem en voor een groot deel van de reizigers geldt dat snelheid toch wel erg fijn is. Als je reizigers zou laten kiezen tussen keuzevrijheid met één keer per uur een verbinding of twee keer per uur een trein dan is voor velen de keuze meer dan duidelijk.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door CamilleKreemers »

starx schreef:Ik ben overigens voorstander van het decentraliseren van de [serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie].
Dan krijg je dat alleen de IC's uit Hengelo worden gereden door NS, lijkt me ook saai voor NS-personeel.

In de toekomst zou met die decentralisatie het beste de sprinters Zwolle - Emmen, Almelo - Hardenberg, Zutphen - Oldenzaal, Zwolle - Enschede, Enschede - Apeldoorn en Zwolle - Kampen in een concessie geplaatst moeten worden. Dan kun je het personeel op de stoptrein ook efficiënter en afwisselender inzetten dan nu mogelijk is in de huidige concessies. Ook heeft de provincie dan maar met een treinvervoerder te maken in het regionaal vervoer (wellicht dat station Bathmen dan wel mogelijk wordt). Dan heb je het alleen niet meer over 2017.
regenmaker schreef:Daarnaast concurreert de [serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] direct met de stadsbus in Apeldoorn en de bus van en naar Twello.
Is de bus niet veel goedkoper?

Zien we dit niet in meer gebieden: afbraak OV na opening van een station? Bij geïntegreerd tarief is dit wellicht minder vervelend, maar daar doet NS juist niet aan. Is dat niet een oplossing, net als goede haalbare aansluitingen maken? Veel trein-bus aansluitingen zijn maximaal 3 minuten, wat heel krap is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

Een bus is per rit wel goedkoper, maar in een trein passen meer reizigers en de aantrekkingskracht van een trein is groter dan van een bus. Je kan in Twello iedereen een bushalte voor de deur geven en dan heb je nog steeds lege bussen, maar je kan ook op een plek in het dorp een trein laten stoppen en volle perrons trekken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door starx »

Zo ingewikkeld had ik het niet bekeken. Voor een bus moet de provincie subsidie betalen, voor de trein niet. Hooguit dat NS er verlies op lijdt, maar dat kunnen ze ruimschoots opvangen met de winst van andere diensten.

De provincie heeft geen OV-geld in overvloed en dan begrijp ik dat je niet een buslijn in stand houdt, terwijl er ook een trein rijdt. Het feit dat je verder moet lopen/fietsen weegt voor de meeste mensen op tegen het feit dat de trein sneller en comfortabeler is.
CamilleKreemers schreef:
starx schreef:Ik ben overigens voorstander van het decentraliseren van de [serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie].
Dan krijg je dat alleen de IC's uit Hengelo worden gereden door NS, lijkt me ook saai voor NS-personeel.

In de toekomst zou met die decentralisatie het beste de sprinters Zwolle - Emmen, Almelo - Hardenberg, Zutphen - Oldenzaal, Zwolle - Enschede, Enschede - Apeldoorn en Zwolle - Kampen in een concessie geplaatst moeten worden. Dan kun je het personeel op de stoptrein ook efficiënter en afwisselender inzetten dan nu mogelijk is in de huidige concessies. Ook heeft de provincie dan maar met een treinvervoerder te maken in het regionaal vervoer (wellicht dat station Bathmen dan wel mogelijk wordt). Dan heb je het alleen niet meer over 2017.
De werkbeleving van NS-personeel vind ik van ondergeschikt belang aan dat van de reizigers. Bovendien geldt voor Maastricht iets soortgelijks.
Het integraal aanbesteden van alle Overijsselse regionale sprinters lijkt me een goed plan met het oog op kosten (minder reservematerieel). Dat is eigenlijk precies zoals het Duitsland ook gebeurt.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door CamilleKreemers »

regenmaker schreef:Daarnaast concureert de [serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] direct met de stadsbus in Apeldoorn en de bus van en naar Twello. Wat voor zowel de trein als bus een nadeel is. En dan worden de stations in de avonduren en in het weekend 1x/uur aangedaan, wat ik zeker op zaterdag belachelijk vind.
Dit heb ik ook al langs zien komen over de zaterdagbediening van Leeuwarden - Zwolle. Daar worden de stoptreinstations ook 1x/uur bediend. Wellicht is het voor de NS een idee om zaterdag overdag de weekdaldienst te gaan draaien? Daar kun je wellicht tegen lage meerkosten een fors beter product bieden.
Roeland
Berichten: 2265
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Roeland »

Bee schreef:Een bus is per rit wel goedkoper, maar in een trein passen meer reizigers en de aantrekkingskracht van een trein is groter dan van een bus. Je kan in Twello iedereen een bushalte voor de deur geven en dan heb je nog steeds lege bussen, maar je kan ook op een plek in het dorp een trein laten stoppen en volle perrons trekken.
Het hangt er ook van af of je de trein zonder veel extra kosten kunt laten stoppen. Als je (bijv. bij enkelspoor) hele stukken spoor moet aanleggen, of wanneer je extra treinmaterieel nodig hebt (omdat de omloop niet meer past bij een extra stop), wordt de exploitatie van een extra stationnnetje veel duurder dan wanneer het "gewoon erin kan" met het bestaande spoor en dienstregeling.
Mooi voorbeeld is natuurlijk Zwolle - Kampen, dat nu bijzonder efficiënt kan worden gereden, maar met extra haltes komt je hele drg in gevaar (aansluitingen, omlopen, keertijd).
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door regenmaker »

De bus heeft naast de trein ook nog voordelen t.o.v. de trein. Zo kan je makkelijker met de bus midden in het centrum komen dan de trein. De stadsbus in Apeldoorn naar Osseveld rijdt 4x/uur in de spits en is dan wel redelijk goed gevuld. Op zaterdag en zondag valt de bezetting wel tegen, maar verschilt ook erg per rit. Daarnaast vind ik station Osseveld ook niet erg druk, komt ook omdat de trein en bus even laat vertrekken. En gelukkig kiezen de meeste mensen voor de halte voor hun deur i.p.v. de trein en dan 10 min lopen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Ardan »

starx schreef: Voor een bus moet de provincie subsidie betalen, voor de trein niet.
Overijssel betaalt NS om de [serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] 's avonds elk half uur te laten rijden.
Ik doe ook maar wat
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door SuperGhost »

op zaterdag ja, niet doordeweeks.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door dennistd »

Jawel hoor. Dat is ook de reden dat ie 's avonds 1x per uur maar tot Deventer rijdt: de provincie Gelderland wil er niet voor betalen, en de provincie Overijssel gaat natuurlijk niet betalen voor het deel Deventer-Apeldoorn.
UtrechtOV
Berichten: 138
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door UtrechtOV »

Ik lees dat de 4900 met IC materieel gaat rijden. Enig idee waarom? En wat voor IC-materieel? Ik zat te denken aan DDZ en koppeling met 5500 óf 5600.
sneltram
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door sneltram »

Heeft volgens mij te maken met de tijdelijke situatie in Almere.

De 2600 wordt ingekort tot Almere Centrum en moet daar een cross platform overstap gaan bieden op de 700 voor reizigers naar Lelystad. Dat betekent aankomen op spoor 3 en vertrekken op 2. Maar die trein kan niet van spoor verspringen en omlopen kan niet i.v.m. de werkzaamheden aan de noordzijde. Door de 4900 te laten keren op de 2600 kan de cross platform overtap toch worden geboden. De cross-platform overstap tussen 700 en 4900 vervalt, maar die is ruim genoeg om te kunnen traplopen.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door starx »

Dat is wel creatief opgelost. Ik had gedacht dat het te maken had met het tekort aan sprintermaterieel en het overschot aan IC-materieel, maar dit klinkt wel aannemelijker.

Maar dat gaat volgens mij dan wel betekenen dat de [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Almere Oostvaarders (- Lelystad Centrum)4900[/serie] in de spits veel te groot zal worden. De [serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] kan in de spits echt niet met losse stellen rijden
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

De 2600 (of een ander nummer) rijdt volgend jaar alleen nog Almere - Amsterdam, dubbele stellen zijn vooral voor de Schiphollijn/Oude Lijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Wubbo »

Op Almere Centrum worden keersporen aangelegd, waarop de 2600 gaat keren. De 4900 keert daar ook.

De 4900 wordt dus inderdaad met IC-materieel gereden omdat er geen sprintermaterieel voor is.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door reisthijs »

Volgens NS (in de adviesaanvraag) is "materieelkrapte" de reden dat er IC-materieel in de [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Almere Oostvaarders (- Lelystad Centrum)4900[/serie] gaat rijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door JWM »

Het is de snelste verbinding tussen twee steden met 200.000 die hemelsbreed eens zo ver van elkaar afliggen. Zo gek vind ik het niet om daar materieel in te zetten met WC's en wifi. Twee jaar terug ofzo was deze trein toch ook een IC en is doen afgewaardeerd tot sprinter toen er SLT werd ingezet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

In de tijd dat de [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Almere Oostvaarders (- Lelystad Centrum)4900[/serie] een IC was reed er geen IC-materieel in (maar Plan V). Het werd toen alleen een IC genoemd omdat 'ie wat stations oversloeg (wat 'ie nu nog doet, maar daar is men wat minder star in geworden).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8662
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Milco »

sneltram schreef:De cross-platform overstap tussen 700 en 4900 vervalt, maar die is ruim genoeg om te kunnen traplopen.
Behoudt de [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Almere Oostvaarders (- Lelystad Centrum)4900[/serie] zijn huidige tijden dan? Zoals ik eerder vermeldde in dit topic, wordt er in de [serie=Sprinter|2016|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal4600[/serie] met de tijden verschoven en het lijkt erop dat hij het huidige pad van de [serie=Sprinter|2016|(Lelystad Centrum -) Almere Oostvaarders - Amsterdam Zuid - Leiden Centraal (- Den Haag Centraal)4300[/serie] krijgt. Als dat zo is, zouden alle sprinterseries die Weesp aandoen moeten wisselen qua tijden. Momenteel rijdt de [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Almere Oostvaarders (- Lelystad Centrum)4900[/serie] in een (scheve) kwartierdienst met de [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Hilversum - Leiden Centraal (- Den Haag Centraal)5700[/serie], dus als mijn indicatie klopt, zou de 4900 ook verschuiven. Dan wordt de overstap vanuit de [serie=Intercity|2016|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie] en [serie=Intercity|2016|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal12700[/serie] op Almere Centrum wel erg ruim...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door JWM »

Vanuit Zwolle is dat ook een vrij nutteloze overstap. Voor Lelystad wel maar er komt een IC kwartierdienst Lelystad - Schiphol.
UtrechtOV
Berichten: 138
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door UtrechtOV »

Wubbo schreef:Op Almere Centrum worden keersporen aangelegd, waarop de 2600 gaat keren. De 4900 keert daar ook.

De 4900 wordt dus inderdaad met IC-materieel gereden omdat er geen sprintermaterieel voor is.
Ook raar. Er komen nieuwe Flirt's en uit Limburg komt SGM vrij. Hoezo dan tekort aan sprinterspul?
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Gothic-Writer »

Waarschijnlijk vanwege het aanpassen van de slt sprinters in verband met het inbouwen van het toilet, maar dat is meer een vermoeden dat ik hier uitspreekt.
MetroRET
Berichten: 3819
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door MetroRET »

En het dus combineren met de [serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] tussen Asd en Alm waarop gekeerd zal gaan worden, totdat het keerspoor achter Alm gereed zal zijn.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Wubbo »

Dat keerspoor is volgens mij komende maand gereed.

Over het Sprinterspul: door allerlei gewijzigde tijdsliggingen (en daardoor keringen) is er ook meer sprintermaterieel nodig.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door JWM »

Er rijdt nu ook nog DDZ in diverse sprinters, zoals Utrecht - Zwolle en Zandvoort - Amsterdam.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 27 gasten