Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door fred1954 »

Bemined schreef:Er zou afgelopen nacht iets ontspoort zijn op de RandstadRail bij Forepark, HTM verwacht dat de RandstadRail nog het hele weekend plat ligt tussen Leidschenveen en Den Haag Centraal. Iemand enig idee wat er naast de rails staat? Een reizigerstrein, een rangeerdeel of een werkvoertuig?
http://www.omroepwest.nl/nieuws/3206960 ... oring-tram
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Daniel »

Een tram en die heeft een paal van de bovenleiding meegenomen in z'n ontsporing. Zie hier wat foto's.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5868
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Bemined »

Is dat dezelfde paal die er in 2006 uitgeramd is door de ontsporing waardoor de RanstadRail toen een half jaar werd stilgelegd? :shock: Wel dezelfde locatie zo te zien...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Daniel »

Even wat foto's van die ontsporing in 2006 gegoogled. Het is niet dezelfde paal maar eentje verder. De paal die in 2006 omver werd gereden kan je op de 3e foto achter de tram zien, direct na de kapotte stroomafnemer. Maar wel hetzelfde wissel dus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5868
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Bemined »

Die tweede paal staat nog duidelijk overeind op de foto's van de ontsporing van 2006. Waarschijnlijk is de paal destijds door de klap enkele meters verplaatst waardoor deze verder lijkt te staan op foto's.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Daniel »

Huh, volgens mij zit jij naar een andere foto te kijken dan ik. Ik zag een foto waarop duidelijk te zien is dat de metro in 2006 een paal direct naast dat metalen serviceperronnetje omver heeft gereden. Dat serviceperronnetje zie je ook op de foto's van de tramontsporing met nogsteeds een losse paal van de bovenleiding ernaast (achter de tram direct naast de defecte stroomafnemer).
De tram heeft nu dus een paal aan de andere kant van hetzelfde wissel omver gereden.
Als ik weer thuis ben zal ik die foto's met de palen omcirkelt hier wel eens toevoegen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Gekko123 »

Door de hier al genoemde ontsporing rijdt metrolijn E nu Slinge - Leidschenveen en rijden de tramlijnen 3 en 4 nu niet tussen Den Haag Centraal en Leidschenveen.
Tussen Den Haag Centraal en Leidschenveen rijden (gratis) pendelbussen van de RET.
Bemined
Berichten: 5868
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Bemined »

Daniel schreef:Ik zag een foto waarop duidelijk te zien is dat de metro in 2006 een paal direct naast dat metalen serviceperronnetje omver heeft gereden.
Er staat geen paal naast dat serviceperron, de klap in 2006 was zo groot dat de mast inclusief fundering destijds enkele meters verplaatst is door de ontsporing, vandaar deze op de foto's verder lijkt te staan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Suus »

Gekko123 schreef:Door de hier al genoemde ontsporing rijdt metrolijn E nu Slinge - Leidschenveen en rijden de tramlijnen 3 en 4 nu niet tussen Den Haag Centraal en Leidschenveen.
Tussen Den Haag Centraal en Leidschenveen rijden (gratis) pendelbussen van de RET.
Dus de HTM maakt er een bende van en de RET mag het oplossen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door JWM »

Waarschijnlijk is RET gewoon beter in staat het pendelvervoer te regelen. Er zullen we wat factuurtjes gestuurd worden.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door DPDelft »

RET heeft een aantal bussen in de opslag staan om direct bij stremmingen van de metro te kunnen rijden.
Is bij eerdere stremmingen op de RandstadRail ook al gedaan.

Overigens zijn de lijnen bij Forepark inmiddels weer hersteld.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Daniel »

Bemined schreef:Die tweede paal staat nog duidelijk overeind op de foto's van de ontsporing van 2006. Waarschijnlijk is de paal destijds door de klap enkele meters verplaatst waardoor deze verder lijkt te staan op foto's.
Bemined schreef: staat geen paal naast dat serviceperron, de klap in 2006 was zo groot dat de mast inclusief fundering destijds enkele meters verplaatst is door de ontsporing, vandaar deze op de foto's verder lijkt te staan.
Je verandert wel snel van stelling hier, eerst was 'ie waarschijnlijk verplaatst, daarna was dit opeens een vaststaand feit :wink:

Maargoed, het heeft mij wel even nog wat verder doen kijken en er blijkt hier sprake van een typisch gevalletje gezichtsbedrog wat pas opviel toen ik de satelietbeelden van Google erbij nam. Het is inderdaad dezelfde mast geweest die nu geramd is (en in 2006 lag die na de ontsporing zo'n 15 meter verderop kon ik gelijk nog opmeten op basis van de foto's)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5868
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Bemined »

Daniel schreef:Je verandert wel snel van stelling hier, eerst was 'ie waarschijnlijk verplaatst, daarna was dit opeens een vaststaand feit :wink:
Misschien dat ik in de tussentijd het onderzoeksrapport van die ontsporing nog even had nagelezen waarin bevestigd werd dat de mast destijds verplaatst is ;)
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door JWM »

Ik weet het niet hoor, maar krijg in deze toch een beetje een pot-verwijt-ketel gevoel

Maargoed, is inmiddels bekend hoe deze ontsporing is ontstaan?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Wubbo »

Als je iemand dan zo graag aan wil spreken, doe dat dan via PB. Het is hier geen zandbak. Topic opgeruimd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Meltrain »

Wegens werkzaamheden aan sporen op de Prinsegracht, zijn (/ waren) van 1 t/m 14 augustus de lijnen 3 en 4 ingekort en de lijnen 2 en 6 omgeleid.
Lijn 2 rijdt in deze periode met GTL's, maar waarom eigenlijk?
De omleidigsroute gaat namelijk via de route van lijn 11 (geschikt voor Avenio's) en de halte Bierkade (recent geschikt gemaakt voor Avenio's). Of is de oprit naar het tramviaduct nabij Kalvermarkt - Stadhuis niet geschikt voor Avenio's?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Hendrik »

Meltrain schreef:Of is de oprit naar het tramviaduct nabij Kalvermarkt - Stadhuis niet geschikt voor Avenio's?
Ik vermoed dat dit het geval is.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door ov'tje »

Klopt helemaal. Heb dit al op diverse plaatsen gehoord
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Meltrain »

Oke, bedankt voor het antwoord.

Vanaf 22 augustus gaat de Avenio ook op lijn 9 rijden.
Wel is deze lijn (voor het derde jaar op rij) vana eind augustus t/m half december ingekort. Dit jaar is de schade beperkt: lijn 9 is ingekort tot Madurodam en tussen Madurodam en Scheveningen Noorderstrand rijdt buslijn 69.
Ik ben benieuwd waar de Avenio's zullen keren bij Madurodam: in de al langer bestande keerlus of op het nieuw aangelegde kopspoortje.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door JWM »

Ze blijven wel bezig met die lijn 9. :shock:
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door htm_tram »

Mag je de buurt genoten van de HTM directeur bedanken voor de rechtzaken om het elke keer maar tegen te houden ;)
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Gekko123 »

Zoals hierboven gemeld rijdt lijn 9 nu met Avenio's tussen Vrederust en Madurodam. Bij Madurodam wordt gekeerd via de keerlus, aannemelijk omdat de frequentie (zeker in de spits) te hoog is om op de tailtrack te keren (12 trams per uur keren op 1 beschikbaar spoor gaat natuurlijk wat lastig).

Daarbij viel het mij ook op dat de trams richting Madurodam gek genoeg als eindbestemming Scheveningen Noorderstrand filmen. Ook de vervangende bussen tussen Scheveningen en Madurodam toonden als eindbestemming Vrederust ipv Madurodam. Deze gewoonte van de HTM snap ik sowieso al nooit, maar nu met een geplande stremming van pakweg 4 maanden eigenlijk al helemaal absurd. Vorig jaar (toen ook het deel Madurodam - CS gestremd was) werd wel op de bussen en de trams de daadwerkelijke eindbestemming gefilmd.

Ook viel mij de frequentie van de bussen erg tegen. HTM heeft in zijn wijsheid besloten om de trams 1 op 1 te vervangen met een bus tussen Madurodam en Scheveningen. En aangezien lijn 9 in de spits voor de zomer 6x/uur door reed naar Scheveningen en 6x/uur tot Madurodam rijden er nu dus ook in de spits max 6 bussen per uur tussen Madurodam en Scheveningen. Zeker vandaag met de warmte was dat geen doen, al helemaal in de spits als de trams iedere 5 minuten gaan rijden en de bussen slechts iedere 10 minuten blijven rijden... Dan krijg je dus de situatie dat de inhoud van 2 trams zich in 1 bus moeten gaan proppen (de gevolgen laten zich natuurlijk al raden). Vanuit Scheveningen speelt dit veel minder, zeker gezien de ietwat rare locatie van de vervangende halte Kurhaus van bus 69 (in de Zwolsestraat nabij het Bilderberg Hotel ipv de halte van lijn 22 op de Kurhausweg).
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Hendrik »

Inderdaad opmerkelijk dat lijn 9 niet Madurodam als bestemming weergeeft!

Net als gisteren, rijdt lijn 1 vandaag om via Schedeldoekshaven/CS. Gisteren werd het gemeld als 'gewone' omleiding (zoals dat bijv. bij een defecte tram het geval is). Vandaag wordt de echte reden vermeld:
Vanwege het zomerse weer stopt tram 1 richting Scheveningen tijdelijk bij halte CS/Schedeldoekshaven. Er rijden ook extra trams richting Scheveningen.
Halte Bierkade vervalt voor tram 1 richting Scheveningen. Reizigers met bestemming halte Bierkade kunnen bij Station HS overstappen op tram 9.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door htm_tram »

Ik heb toch echt diverse wagens op lijn 69 en lijn 9 met madurodam op de lijnfilm zien langs rijden.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Hendrik »

Dat is dan wellicht handmatig ingesteld?! Ik heb deze week in elk geval op lijn 9 alleen nog maar trams met bestemming 'Scheveningen Noorderstrand' gezien.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten