Zomer 2016: Dwars door bergketens (2/2) (25 beelden)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Zomer 2016: Dwars door bergketens (2/2) (25 beelden)

Bericht door Suus »

In het vorige deel was ik rond kwart over vijf in Erfurt aangekomen en had ik mijn kleine hoeveelheid bagage naar het IntercityHotel direct naast het hotel gebracht. Nu werd het tijd voor avondwandeling en een maaltijd in Erfurt.

Afbeelding
De binnenstad van Erfurt is in vergelijking met andere Duitse steden relatief goed de Tweede Wereldoorlog doorgekomen. Na de val van de muur is het daarna zorgvuldig gerenoveerd, zodat het nu een mooie en moderne stad is. Het tramnet is voorbeeldig, het doet alle hoeken van de stad aan en wordt volledig gereden met lagevloertrams, samen met fietsers en voetgangers zijn het de enige voertuigen die de binnenstad in mogen. Hier op de foto een deel van de vrolijk gekleurde gevels op de Fischmarkt.

Afbeelding
Op de Fischmarkt staat ook het neogotische stadhuis, dat alle oorlogen heeft overleefd. Op de voorgevel zijn er twee lege sokkels, daar stonden tot 1945 twee beelden van Duitse keizers, elk 2 meter 80 hoog. Deze zijn door het Sovjetleger naar beneden gehaald, die korte metten wilde maken met nationalistische symboliek.

Afbeelding
Vanaf de Fischmarkt wandelde ik door naar de Domplatz. Helaas was de Dom helemaal verstopt achter een tijdelijkopenluchttheater, dus die kon niet op de foto. Wel was er een mooi doorkijkje terug naar de Fischmarkt.

Afbeelding
Daarna wandelde ik terug voor de Krämerbrücke, misschien wel het bekendste bouwwerk in de stad. Op deze stenen brug over de Gera staan 32 vakwerkhuizen. Het meeste is origineel, slechts vier huizen hebben de oorlog niet overleefd. Hierna werd het tijd voor een typisch Thürings gerecht in een van de vele Biergarten in de stad. Ik at een heerlijke Bierbraten met Thüringer Klöße (gekookte aardappeldeegbal met een crouton in het midden) met rode kool.

Afbeelding
Na het eten nam ik nog een kijkje in het station. Het zou te lang wachten zijn op de Russische nachttrein Moskou - Parijs die om kwart voor twaalf langs zou komen, maar deze trein, die de toepasselijke bijnaam Walvis heeft kon wel op de foto.

Afbeelding
De volgende ochtend ging ik al vroeg op stap met de trein naar Erfurt. In een praktisch lege trein reed ik door een leeg landschap naar Nordhausen. Deze spoorlijn heb ik wel eens eerder gereden, maar in de tussentijd is er bijna niets veranderd en is alles nog DDR-meuk. Op bijna elk station, ook op de bedarfshaltes, is er nog personeel aanwezig om de seinen te bedienen. Veel stations hebben zelfs twee seinhuizen. Ik vraag mij af hoe lang de lijn het op deze manier nog volhoudt. Een station is wel omgebouwd naar moderne lichtseinen, ik vermoed omdat de seinwachter daar is overleden want het is echt volledig willekeurig tussen alle stations met armseinen in gebeurd. Op de foto de trein bij aankomst in Nordhausen.

Afbeelding
In Nordhausen ben ik wel eens eerder geweest. Ondanks het kleine aantal inwoners (Harderwijk heeft er meer) rijdt de tram er nog altijd. Een nieuwigheid voor mij is dat er zelfs nog een aantal nieuwe Combino's zijn afgeleverd door een samenwerking met Erfurt. Op de voorgrond staat nog een Duo-Combino van lijn 10, die nog bezig is van diesel naar bovenleiding om te schakelen. Het verschil in ontwerp tussen de verschillende generaties is goed te zien.

Afbeelding
Ik liep nog even terug het station in om de RE9 richting Bitterfeld te kunnen zien aankomen, die tegenwoordig ook wordt gereden door Abellio. Het voorste stel is beplakt met reclame voor de Südharz.

Afbeelding
Maar het echte doel van mijn bezoek naar Nordhausen was wat anders. Op het stationsplein staat naast het "reguliere" treinstation ook nog station Nordhausen Nord dat het zuidelijke eindpunt van de Harzquerbahn vormt. Het station ziet maar een paar treinen per dag, door de introductie van de Duo-Combino wordt er nu meestal vanaf het stationsplein vertrokken.

Afbeelding
Eenmaal per dag rijdt er een stoomtrein van de Harzer Schmallspurbahnen vanaf Nordhausen naar Brocken. Veertig minuten voor vertrek stonden de rijtuigen al klaar langs het perron.

Afbeelding
Een half uur voor vertrek van de stoomtrein komt eerst de Duo-Combino weer langs na zijn ritje. Teruggekeerd van het stadsritje naar het plaatselijke Ziekenhuis gaat de tram nu weer naar Ilfeld. Wanneer de tram het hek passeert wisselt het officieel van de tramwetgeving naar de spoorwetgeving, het wordt dan een echt spoorvoertuig.

Afbeelding
Terwijl de tram de wijde wereld in rijdt, komt de stoomloc aanrijden voor de trein naar de Brocken.

Afbeelding
De stoomloc wordt voor de trein geplaatst. De locomotief is in de jaren '50 in de DDR gebouwd, speciaal voor de smalspoorbanen in de Harz. Toen de locomotief werd geleverd werd deze gestookt op kolen, maar zoals veel andere stoomlocs in de DDR is deze in de loop der tijd door de Reichsbahn verbouwd tot oliegestookte locomotief. Nadat de smalspoorlijnen in de Harz verzelfstandigd zijn, heeft de HSB de locomotief weer omgebouwd tot kolenlocomotief.

Afbeelding
Het eerste traject van de lijn is weinig spectaculair. De trein klimt door de bebouwing langzaam omhoog. Verder in Ilfeld gaat de spoorlijn de bossen in, en maakt de trein de eerste serieuze tussenstop in Eisfelder Talmühle. Hier wordt eerst het water in de locomotief bijgevuld voordat de trein weer verder gaat.

Afbeelding
De HSB rijdt ook met dieselmotorwagens. Hier staat een motorwagen klaar voor de rit naar Quedlinburg over de Selketalbahn.

Afbeelding
De stoomlocomotief had het tijdens de rit soms moeilijk. Het vertrek uit Sophienhof ging zelfs twee keer bijna fout, omdat de trein vanuit stilstand direct weer de trein een steile helling op moest trekken.

Afbeelding
Afbeelding
Na aankomst in Drei Annen Hohne werd de locomotief direct afgekoppeld en omgelopen, zodat deze aan de andere kant van de trein kwam te staan het water weer aangevuld kon worden. Ik stap zelf uit in Drei Annen Hohne. Brocken bleek vanuit Nordhausen niet in te plannen in het reisschema, ik moet immers ook nog thuiskomen die dag.

Afbeelding
Terwijl ik van een broodje braadworst genoot kwam de tweede trein het station binnen rijden. Deze trein komt uit Wernigerode en rijdt naar Eisfelder Talmühle. In deze trein zou ook het open rijtuig meerijden, maar dat ging vandaag niet voor omdat een groep metalheads ( :shock: ) deze had gereserveerd voor een latere trein uit Wernigerode naar de Brocken.

Afbeelding
En niet veel later kwam ook de derde trein het station binnenrijden, vanaf de Brocken richting Wernigerode. Met deze trein ging ik naar Wernigerode, een mooi traject met onder andere een zeer krappe boog bij Steinere Renne.

Afbeelding
Hoog boven Wernigerode torent het 13e eeuwse slot Wernigerode uit.

Afbeelding
In Wernigerode kan je op een uitkijkplatform nog een kijkje nemen in de loods, waar nog een stoomloc staat opgesteld. Naast de loods staat nog een dieselloc opgesteld, die voornamelijk wordt gebruikt voor het goederenvervoer van de HSB.

Afbeelding
Vlak na aankomst kwam de HarzElbeExpress richting Halberstadt binnen. Ik moest nog een half uurtje wachten voor de trein richting Goslar. In de treinen van de HSB wordt nog omgeroepen dat er nog treinen van de Deutsche Bahn naar Hannover rijden, maar dat is sinds december 2014 verleden tijd. DB Regio zelf verdween vervolgens in december 2015 helemaal uit deze regio. Toen heeft HEX, voorheen een onderdeel van Veolia, overigens ook een nieuw logo geïntroduceerd waarmee duidelijk is dat het nu onderdeel is van Transdev.

Afbeelding
Hier de trein uit Wernigerode na aankomst in Goslar.

Afbeelding
In Goslar stond ook nog de tegentrein naar Bad Harzburg. Spot de tien verschillen tussen de nieuwe en de oude generatie LINT zou ik zeggen :P

Met hetzelfde type trein zou ik naar Hannover reizen, een rit die maar iets meer dan een uur duurt, vooral doordat er in de regio amper stations zijn. Met enige vertraging kwam ik zo in Hannover, waar ik direct de lounge in dook voor het gratis toilet en de gratis frisdrank. Daarna ging ik met de intercity naar Amsterdam en met de Intercity Direct naar huis. Na Osnabrück besloot ik wat te eten en drinken te halen, toen ik vrij onverwacht Fles, op weg naar huis uit Dresden, aantrof in de bistro. De intercity liep door werkzaamheden bij Bünde en een overlegstoring bij Rheine behoorlijk wat vertraging op, waardoor ik uiteindelijk iets over half elf in Rotterdam Centraal was, een half uur later dan gepland.
Laatst gewijzigd door Suus op do 04 aug 2016, 22:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Zomer 2016: Dwars door bergketens (2/2) (25 beelden)

Bericht door Ronald »

Ook dit deel is leuk in beide opzichten :pos: Erfurt ziet er mooi uit, zelf ben ik nooit verder geweest dan het station. De HSB is een duidelijk verhaal, daar moet ik toch ook echt eens werk van maken :oops: Ik neem aan dat je met een SWT hebt gereisd, maar de HSB is geheel eigen tarief toch?
edit: m'n mobiel heeft trouwens erg veel moeite met het laden van dit deel i.t.t. het vorige. Zijn de foto's misschien erg groot?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zomer 2016: Dwars door bergketens (2/2) (25 beelden)

Bericht door Suus »

Ronald schreef:Ook dit deel is leuk in beide opzichten :pos: Erfurt ziet er mooi uit, zelf ben ik nooit verder geweest dan het station. De HSB is een duidelijk verhaal, daar moet ik toch ook echt eens werk van maken :oops: Ik neem aan dat je met een SWT hebt gereisd, maar de HSB is geheel eigen tarief toch?
De HSB heeft een eigen tarief, dat trouwens behoorlijk aan de prijs is.
Erfurt - Nordhausen heb ik met een Regio120 ticket gedaan. Daarmee mag je voor 15 euro maximaal 120 kilometer reizen met regionale treinen. Vanaf Wenigerode had ik een sparpreis naar Rotterdam (2e klas vanaf 39, 1e klas vanaf 59). NS International kent Wenigerode als je via de stationszoeker klikt, dus dat is erg handig :)
edit: m'n mobiel heeft trouwens erg veel moeite met het laden van dit deel i.t.t. het vorige. Zijn de foto's misschien erg groot?
Ja, maar dat is nu opgelost.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21338
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Zomer 2016: Dwars door bergketens (2/2) (25 beelden)

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :pos: Stoomtreinen zijn altijd leuk en met de HSB ben ik in 2005 van Nordhausen naar de Brocken gereisd. Vooral het traject naar de Brocken is erg duur.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Zomer 2016: Dwars door bergketens (2/2) (25 beelden)

Bericht door Etienne »

Een leuk vervolg op het eerste verslag. :pos: :)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Zomer 2016: Dwars door bergketens (2/2) (25 beelden)

Bericht door regenmaker »

Leuke verslagen Bee, top! :pos:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zomer 2016: Dwars door bergketens (2/2) (25 beelden)

Bericht door waldo79 »

Boeiende reportage, maar is het niet Wernigerode :?:
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5818
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Zomer 2016: Dwars door bergketens (2/2) (25 beelden)

Bericht door isadora »

Top Bee. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8834
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zomer 2016: Dwars door bergketens (2/2) (25 beelden)

Bericht door ArrivaBas »

waldo79 schreef:Boeiende reportage, maar is het niet Wernigerode :?:
Heb het snel gegoogled, maar het is inderdaad Wernigerode.

Anyway, leuk verslag, Suus
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Zomer 2016: Dwars door bergketens (2/2) (25 beelden)

Bericht door Ardan »

Schitterend, je hebt genoten denk ik! :D
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zomer 2016: Dwars door bergketens (2/2) (25 beelden)

Bericht door Daniel »

Ook dit tweede deel was weer zeerzeker de moeite waard :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Zomer 2016: Dwars door bergketens (2/2) (25 beelden)

Bericht door Ardan »

Ik vind die kleine plaatsen met trams ook altijd wel wat hebben. Zoiets zou in Nederland niet kunnen, maar waarom daar wel? Voor zover ik weet staat alleen Brandenburg op de wip. Is het iets van 'we hebben nou eenmaal een tram, laten we hem dan ook maar gewoon lekker houden'?
Ik doe ook maar wat
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Zomer 2016: Dwars door bergketens (2/2) (25 beelden)

Bericht door MdJ »

Ardan schreef:Ik vind die kleine plaatsen met trams ook altijd wel wat hebben. Zoiets zou in Nederland niet kunnen, maar waarom daar wel?
Gebruik van de fiets als vervoersmiddel ipv "activiteit". In het buitenland, behalve Denemarken, is het gebruik van de fiets als dagelijks vervoersmiddel redelijk ongebruikelijk.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Zomer 2016: Dwars door bergketens (2/2) (25 beelden)

Bericht door Ardan »

Dat zal een grote rol spelen inderdaad. Als ik met vrienden uit Vlaanderen in Nederland ben verbazen ze zich er altijd over hoe vreselijk veel fietsen hier toch zijn (en ik denk 'mwoah' :P )
Deventer zou in de DDR groot genoeg zijn voor een tram, en als ik hier langs de hoofdweg tussen stad en Grote Nieuwbouwwijk fiets denk ik met al die tegenliggers 'daar kun je toch een leuke tram mee vullen' maar wie zou dat nou doen hier?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zomer 2016: Dwars door bergketens (2/2) (25 beelden)

Bericht door Suus »

In West-Duitsland zijn de kleine trambedrijven (en veel lijnen van nog bestaande trambedrijven) verdwenen omdat de koopkracht flink steeg in de jaren '60 en '70 en auto's algemeen verkrijgbaar waren. In de DDR had je met een beetje geluk na zeven jaar op de wachtlijst te staan een Trabant. En dat kon echt niet iedereen betalen.

Je ziet nu overigens hetzelfde met allerlei spoorlijnen, vooral zijtakjes. In West-Duitsland zijn de meeste matig lopende takjes tussen 1960 en 1990 gesloten en opgeheven, dat gebeurt nu ook in het gebied van de voormalige DDR. Vorig jaar is nog op 80 kilometer spoorlijn het reizigersvervoer stilgelegd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Zomer 2016: Dwars door bergketens (2/2) (25 beelden)

Bericht door Ardan »

Terwijl in NRW nu juist als een malle weer van alles wordt heropend :D
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten