Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Suus »

De intercity die naar Visé reed is bij de laatste grote dienstregelingswijziging omgelegd naar Welkenraedt. Ik verwacht niet dat die trein nog terugkeert naar Visé.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door paolie »

Klopt, maar dergelijke wisselingen zie je wel vaker in dat deel van het Belgische spoorwegennet. Er zal hoe dan ook een NMBS-verbinding richting Visé gaan en daar kan de drielandentrein dan op aansluiten. Een andere logische verklaring zie ik niet, aangezien er vanuit Nederland vrijwel niemand Visé als eindbestemming zal hebben en het voor het keren zoals gezegd ook niet nodig is.
Roel043
Berichten: 61
Lid geworden op: za 22 aug 2015, 23:59

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Roel043 »

Door Aken en Luik maar 1 x per uur te gaan bedienen verandert er vrijwel niks, op het overstappen na.
Ik dacht dat de bedoeling juist 2 x per uur was om onder andere goede aansluitingen te verzorgen op de hogesnelheidstreinen.
Enige optie die ik me kan bedenken is dat er geen plaats is voor 2 treinen per uur in zowel Aken als Luik. Ik meen dat iemand hier al eens een hele uitleg gegeven heeft over de drukte en daarbij behorende problemen op het baanvak Herzogenrath-Aken, misschien geldt eenzelfde probleem voor Vise-Luik.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Meltrain »

Misschien wil de NMBS de rechtstreekse verbinding Visé - Hasselt wel behouden en wordt de huidige "IC" ingekort tot Visé. Dan kan de trein van Arriva daar op aansluiten, zodat er op het gehele traject tussen Maastricht en Liège 2x/uur gereden wordt.
Of de [wiki]Treinserie 1700 (België 2016)[/wiki] wordt verlengd naar Visé, zodat Visé weer een rechtstreekse verbinding met Leuven en Brussel heeft.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door paolie »

Dat is precies wat ik bedoel.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door reisthijs »

Ik geloof er niks van. Zo belangrijk is Visé nou ook weer niet. Voor de NMBS is 1x per uur een treintje daar naar toe meer dan genoeg (spitstreinen daargelaten). Als Arriva 1x per uur tussen Liège en Visé zou gaan rijden, waarom zou de NMBS dat dan nog zelf willen doen?
Roel043 schreef:Ik dacht dat de bedoeling juist 2 x per uur was om onder andere goede aansluitingen te verzorgen op de hogesnelheidstreinen.
Zo vaak rijden die hogesnelheidstreinen niet, 1 x per uur moet voldoende zijn om daar aansluiting op te bieden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Seat Ibiza
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 06 jul 2016, 17:31

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Seat Ibiza »

Arriva heeft kleine aanpassing gedaan:
Seat Ibiza schreef:Lijnennet voor Maastricht zou dus zoiets worden...

Stadslijnen:
Lijn 1: Malberg - Randwyck - Eyldergaard - De Heeg
Lijn 2: Oud Caberg - Randwyck -Eyldergaard - De Heeg - Eijsden
Lijn 3: Wolder - Wittevrouwenveld - Geusselt - Nazareth
Lijn 4: Pottenberg - Wittevrouwenveld - Geusselt - Berg en Terblijt - Valkenburg
Lijn 5: Daalhof - Heugem - Eijsden
Lijn 6: Daalhof - Scharn - Amby
Lijn 7: Caberg - Bosscherveld - Villapark
Lijn 8: Boschpoort - Scharn - Bemelen - Valkenburg
Lijn 9: Bunde - Itteren - Borgharen - Station
Lijn 10: Maastricht Noord P&R - Station - Centrum - Emmaplein - Tongerseplein - Randwyck - Heer-Oost - Gulpen

Streeklijnen:
Lijn 30: Sittard - MAA - Meerssen - Maastricht Noord P&R - Limmel - Station
Lijn 57: Gulpen - Slenaken - Gronsveld - Randwyck - Heugemerveld - Station

Q-Liner:
Lijn 350: Aachen - Gulpen - Maastricht

Scholierenlijn:
Lijn 610: Simpelveld - Gulpen - Sibemaweg - Station
De haltes in Heugem-Zuid blijven dus bediend worden.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

reisthijs schreef:Ik geloof er niks van. Zo belangrijk is Visé nou ook weer niet. Voor de NMBS is 1x per uur een treintje daar naar toe meer dan genoeg (spitstreinen daargelaten). Als Arriva 1x per uur tussen Liège en Visé zou gaan rijden, waarom zou de NMBS dat dan nog zelf willen doen?
Roel043 schreef:Ik dacht dat de bedoeling juist 2 x per uur was om onder andere goede aansluitingen te verzorgen op de hogesnelheidstreinen.
Zo vaak rijden die hogesnelheidstreinen niet, 1 x per uur moet voldoende zijn om daar aansluiting op te bieden.
Ik meen me te herinneren dat de Thalys richting Duitsland om .15 lag en de Thalys naar Parijs om .45. Dat is niet handig voor een uursdienstaansluiting. Wellicht dat daarom 2x/uur gereden wordt?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door reisthijs »

Ik ga er van uit dat reizigers richting Duitsland in Aachen overstappen. Dan is het niet nodig om in Liège aansluiting richting Duitsland te geven.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door paolie »

reisthijs schreef:Ik geloof er niks van. Zo belangrijk is Visé nou ook weer niet. Voor de NMBS is 1x per uur een treintje daar naar toe meer dan genoeg (spitstreinen daargelaten). Als Arriva 1x per uur tussen Liège en Visé zou gaan rijden, waarom zou de NMBS dat dan nog zelf willen doen?
Waarom zou Arriva dan twee keer per uur van Maastricht naar Visé willen rijden?
Ik vemoed dat de NMBS Visé (bijna 18.000 inwoners) toch belangrijk genoeg vindt om ook zelf met een trein te blijven bedienen.
Nitein-Repart
Berichten: 3540
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Nitein-Repart »

In België en Duitsland is het gebruikelijk om een dorp van 18.000 inwoners te bedienen met slechts een uursdienst, dus ik verwacht niet dat de NMBS naast de RE18/LIMAX nog een extra trein laat rijden tussen Liège en Visé. Indien er gekeerd kan worden in Eijsden is een tweede trein tussen Maastricht en Visé erg vreemd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door paolie »

Ten noorden van station Eijsden liggen overloopwissels. Bij stakingen van de NMBS kwam het in het verleden regelmatig voor dat de NS station Eijsden met een dieseltreinstel bediende en op station Eijsden kop maakte.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door reisthijs »

Arriva zal een deal met de NMBS moeten sluiten om naar België te kunnen rijden, ik verwacht dat de NMBS daar zelf ook voordeel uit wil halen. Als ze de uurdienst naar Liège en Visé naar Arriva kunnen overdragen (waarbij Arriva dan in opdracht van de NMBS rijdt) is dat een mooie bezuiniging.
paolie schreef:Waarom zou Arriva dan twee keer per uur van Maastricht naar Visé willen rijden?
Arriva wil gewoon twee keer per uur naar Liège rijden. Dat tot Visé rijden is een idee van de provincie. Dat is geen uitgewerkt plan, die uitwerking laten ze aan de vervoerders over, dus de uiteindelijke uitvoering kan best anders zijn.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door paolie »

reisthijs schreef:Arriva wil gewoon twee keer per uur naar Liège rijden.
Dat zou natuurlijk het mooiste zijn.
Nitein-Repart
Berichten: 3540
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Nitein-Repart »

reisthijs schreef:Arriva zal een deal met de NMBS moeten sluiten om naar België te kunnen rijden, ik verwacht dat de NMBS daar zelf ook voordeel uit wil halen. Als ze de uurdienst naar Liège en Visé naar Arriva kunnen overdragen (waarbij Arriva dan in opdracht van de NMBS rijdt) is dat een mooie bezuiniging.
paolie schreef:Waarom zou Arriva dan twee keer per uur van Maastricht naar Visé willen rijden?
Arriva wil gewoon twee keer per uur naar Liège rijden. Dat tot Visé rijden is een idee van de provincie. Dat is geen uitgewerkt plan, die uitwerking laten ze aan de vervoerders over, dus de uiteindelijke uitvoering kan best anders zijn.
Ik vind 2x/uur een trein tussen Maastricht en Liège behoorlijk veel, 2x/uur tussen Maastricht en Eijsden kan ik me wel voorstellen dat dat wenselijk is.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Wubbo »

Waarom is dat naar Eijsden (7000 inwoners volgens Wikipedia) wel wenselijk? Ik zie veel meer in Luik, doordat dat van zichzelf al groter is (zo'n 200.000 inwoners) en ook nog overstapmogelijkheden kent.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door busfanNL »

Is er al iets bekend over de onderaannemer die gaat rijden? Wordt het TCR, de lokale taxibedrijven, Munckhof of allemaal?
Nitein-Repart
Berichten: 3540
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Nitein-Repart »

Wubbo schreef:Waarom is dat naar Eijsden (7000 inwoners volgens Wikipedia) wel wenselijk? Ik zie veel meer in Luik, doordat dat van zichzelf al groter is (zo'n 200.000 inwoners) en ook nog overstapmogelijkheden kent.
Tussen Maastricht en Liège zit een staatsgrens en een taalgrens. Het aandeel forenzen is dan niet zo hoog. Naar Eijsden reizen wel veel forenzen en studenten en voor woon-werkvervoer is een halfuursdienst (in de brede spits) wel wenselijk.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
busje10
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 04 mei 2015, 13:42

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door busje10 »

busfanNL schreef:Is er al iets bekend over de onderaannemer die gaat rijden? Wordt het TCR, de lokale taxibedrijven, Munckhof of allemaal?
Wie zegt of die gaat rijden?

Eerst maar zorgen voor werk voor het huidige rijdend personeel.... Want wat ik tot nu toe heb gezien wordt ik niet vrolijk van...

Francois
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Hainje »

busje10 schreef:Wie zegt of die gaat rijden?

Eerst maar zorgen voor werk voor het huidige rijdend personeel.... Want wat ik tot nu toe heb gezien wordt ik niet vrolijk van...

Francois
Toch zijn de chauffeurs bij Arriva Brabant die ik ken over het algemeen best tevreden over Arriva. Sowieso meer dan over Veolia en/of BBA.
🍉
busje10
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 04 mei 2015, 13:42

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door busje10 »

Hainje schreef:
busje10 schreef:Wie zegt of die gaat rijden?

Eerst maar zorgen voor werk voor het huidige rijdend personeel.... Want wat ik tot nu toe heb gezien wordt ik niet vrolijk van...

Francois
Toch zijn de chauffeurs bij Arriva Brabant die ik ken over het algemeen best tevreden over Arriva. Sowieso meer dan over Veolia en/of BBA.
Daar heb ik het niet over en kan ik nog niet over oordelen. Heb het eerder over de lijnen enzo. Heb ook Al wat vernomen OV de dienstregeling die nu op tafel ligt en daar werd ik niet vrolijk van..
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Hainje »

busje10 schreef:Daar heb ik het niet over en kan ik nog niet over oordelen. Heb het eerder over de lijnen enzo. Heb ook Al wat vernomen OV de dienstregeling die nu op tafel ligt en daar werd ik niet vrolijk van..
Oh misinterpretatietje. :P
🍉
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door paolie »

Erno-BE schreef:
Wubbo schreef:Waarom is dat naar Eijsden (7000 inwoners volgens Wikipedia) wel wenselijk? Ik zie veel meer in Luik, doordat dat van zichzelf al groter is (zo'n 200.000 inwoners) en ook nog overstapmogelijkheden kent.
Tussen Maastricht en Liège zit een staatsgrens en een taalgrens. Het aandeel forenzen is dan niet zo hoog. Naar Eijsden reizen wel veel forenzen en studenten en voor woon-werkvervoer is een halfuursdienst (in de brede spits) wel wenselijk.
Nu ken ik Eijsden toevallig vrij goed en ik kan je garanderen: zowel Visé-Luik als Luik-Maastricht kennen veel meer reizigers dan Eijsden-Maastricht.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door busfanNL »

Hainje schreef:
busje10 schreef:Daar heb ik het niet over en kan ik nog niet over oordelen. Heb het eerder over de lijnen enzo. Heb ook Al wat vernomen OV de dienstregeling die nu op tafel ligt en daar werd ik niet vrolijk van..
Oh misinterpretatietje. :P
Ik hoop niet dat het veolia praktijken worden. Een halfjaar later weer een nieuwe dienstregeling.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Meltrain »

Ik ben benieuwd hoe het met de tarieven wordt. Het is immers prima dat de parallelliteit tussen trein en bus wordt verminderd, maar dan is het wel wenselijk als er tariefintegratie komt tussen bus en (Arriva) trein.
Verder vraag ik me af of er voor de Qliner een hoger kilometertarief komt en wat voor soort abonnementen er komen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten