Concessie Limburg (2017-2031)
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
De intercity die naar Visé reed is bij de laatste grote dienstregelingswijziging omgelegd naar Welkenraedt. Ik verwacht niet dat die trein nog terugkeert naar Visé.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Klopt, maar dergelijke wisselingen zie je wel vaker in dat deel van het Belgische spoorwegennet. Er zal hoe dan ook een NMBS-verbinding richting Visé gaan en daar kan de drielandentrein dan op aansluiten. Een andere logische verklaring zie ik niet, aangezien er vanuit Nederland vrijwel niemand Visé als eindbestemming zal hebben en het voor het keren zoals gezegd ook niet nodig is.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Door Aken en Luik maar 1 x per uur te gaan bedienen verandert er vrijwel niks, op het overstappen na.
Ik dacht dat de bedoeling juist 2 x per uur was om onder andere goede aansluitingen te verzorgen op de hogesnelheidstreinen.
Enige optie die ik me kan bedenken is dat er geen plaats is voor 2 treinen per uur in zowel Aken als Luik. Ik meen dat iemand hier al eens een hele uitleg gegeven heeft over de drukte en daarbij behorende problemen op het baanvak Herzogenrath-Aken, misschien geldt eenzelfde probleem voor Vise-Luik.
Ik dacht dat de bedoeling juist 2 x per uur was om onder andere goede aansluitingen te verzorgen op de hogesnelheidstreinen.
Enige optie die ik me kan bedenken is dat er geen plaats is voor 2 treinen per uur in zowel Aken als Luik. Ik meen dat iemand hier al eens een hele uitleg gegeven heeft over de drukte en daarbij behorende problemen op het baanvak Herzogenrath-Aken, misschien geldt eenzelfde probleem voor Vise-Luik.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Misschien wil de NMBS de rechtstreekse verbinding Visé - Hasselt wel behouden en wordt de huidige "IC" ingekort tot Visé. Dan kan de trein van Arriva daar op aansluiten, zodat er op het gehele traject tussen Maastricht en Liège 2x/uur gereden wordt.
Of de [wiki]Treinserie 1700 (België 2016)[/wiki] wordt verlengd naar Visé, zodat Visé weer een rechtstreekse verbinding met Leuven en Brussel heeft.
Of de [wiki]Treinserie 1700 (België 2016)[/wiki] wordt verlengd naar Visé, zodat Visé weer een rechtstreekse verbinding met Leuven en Brussel heeft.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Dat is precies wat ik bedoel.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Ik geloof er niks van. Zo belangrijk is Visé nou ook weer niet. Voor de NMBS is 1x per uur een treintje daar naar toe meer dan genoeg (spitstreinen daargelaten). Als Arriva 1x per uur tussen Liège en Visé zou gaan rijden, waarom zou de NMBS dat dan nog zelf willen doen?
Zo vaak rijden die hogesnelheidstreinen niet, 1 x per uur moet voldoende zijn om daar aansluiting op te bieden.Roel043 schreef:Ik dacht dat de bedoeling juist 2 x per uur was om onder andere goede aansluitingen te verzorgen op de hogesnelheidstreinen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: wo 06 jul 2016, 17:31
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Arriva heeft kleine aanpassing gedaan:
De haltes in Heugem-Zuid blijven dus bediend worden.Seat Ibiza schreef:Lijnennet voor Maastricht zou dus zoiets worden...
Stadslijnen:
Lijn 1: Malberg - Randwyck - Eyldergaard - De Heeg
Lijn 2: Oud Caberg - Randwyck -Eyldergaard - De Heeg- Eijsden
Lijn 3: Wolder - Wittevrouwenveld - Geusselt - Nazareth
Lijn 4: Pottenberg - Wittevrouwenveld - Geusselt - Berg en Terblijt - Valkenburg
Lijn 5: Daalhof - Heugem - Eijsden
Lijn 6: Daalhof - Scharn - Amby
Lijn 7: Caberg - Bosscherveld - Villapark
Lijn 8: Boschpoort - Scharn - Bemelen - Valkenburg
Lijn 9: Bunde - Itteren - Borgharen - Station
Lijn 10: Maastricht Noord P&R - Station - Centrum - Emmaplein - Tongerseplein - Randwyck - Heer-Oost - Gulpen
Streeklijnen:
Lijn 30: Sittard - MAA - Meerssen - Maastricht Noord P&R - Limmel - Station
Lijn 57: Gulpen - Slenaken - Gronsveld - Randwyck - Heugemerveld - Station
Q-Liner:
Lijn 350: Aachen - Gulpen - Maastricht
Scholierenlijn:
Lijn 610: Simpelveld - Gulpen - Sibemaweg - Station
-
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Ik meen me te herinneren dat de Thalys richting Duitsland om .15 lag en de Thalys naar Parijs om .45. Dat is niet handig voor een uursdienstaansluiting. Wellicht dat daarom 2x/uur gereden wordt?reisthijs schreef:Ik geloof er niks van. Zo belangrijk is Visé nou ook weer niet. Voor de NMBS is 1x per uur een treintje daar naar toe meer dan genoeg (spitstreinen daargelaten). Als Arriva 1x per uur tussen Liège en Visé zou gaan rijden, waarom zou de NMBS dat dan nog zelf willen doen?
Zo vaak rijden die hogesnelheidstreinen niet, 1 x per uur moet voldoende zijn om daar aansluiting op te bieden.Roel043 schreef:Ik dacht dat de bedoeling juist 2 x per uur was om onder andere goede aansluitingen te verzorgen op de hogesnelheidstreinen.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Ik ga er van uit dat reizigers richting Duitsland in Aachen overstappen. Dan is het niet nodig om in Liège aansluiting richting Duitsland te geven.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Waarom zou Arriva dan twee keer per uur van Maastricht naar Visé willen rijden?reisthijs schreef:Ik geloof er niks van. Zo belangrijk is Visé nou ook weer niet. Voor de NMBS is 1x per uur een treintje daar naar toe meer dan genoeg (spitstreinen daargelaten). Als Arriva 1x per uur tussen Liège en Visé zou gaan rijden, waarom zou de NMBS dat dan nog zelf willen doen?
Ik vemoed dat de NMBS Visé (bijna 18.000 inwoners) toch belangrijk genoeg vindt om ook zelf met een trein te blijven bedienen.
-
- Berichten: 3540
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
In België en Duitsland is het gebruikelijk om een dorp van 18.000 inwoners te bedienen met slechts een uursdienst, dus ik verwacht niet dat de NMBS naast de RE18/LIMAX nog een extra trein laat rijden tussen Liège en Visé. Indien er gekeerd kan worden in Eijsden is een tweede trein tussen Maastricht en Visé erg vreemd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Ten noorden van station Eijsden liggen overloopwissels. Bij stakingen van de NMBS kwam het in het verleden regelmatig voor dat de NS station Eijsden met een dieseltreinstel bediende en op station Eijsden kop maakte.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Arriva zal een deal met de NMBS moeten sluiten om naar België te kunnen rijden, ik verwacht dat de NMBS daar zelf ook voordeel uit wil halen. Als ze de uurdienst naar Liège en Visé naar Arriva kunnen overdragen (waarbij Arriva dan in opdracht van de NMBS rijdt) is dat een mooie bezuiniging.
Arriva wil gewoon twee keer per uur naar Liège rijden. Dat tot Visé rijden is een idee van de provincie. Dat is geen uitgewerkt plan, die uitwerking laten ze aan de vervoerders over, dus de uiteindelijke uitvoering kan best anders zijn.paolie schreef:Waarom zou Arriva dan twee keer per uur van Maastricht naar Visé willen rijden?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Dat zou natuurlijk het mooiste zijn.reisthijs schreef:Arriva wil gewoon twee keer per uur naar Liège rijden.
-
- Berichten: 3540
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Ik vind 2x/uur een trein tussen Maastricht en Liège behoorlijk veel, 2x/uur tussen Maastricht en Eijsden kan ik me wel voorstellen dat dat wenselijk is.reisthijs schreef:Arriva zal een deal met de NMBS moeten sluiten om naar België te kunnen rijden, ik verwacht dat de NMBS daar zelf ook voordeel uit wil halen. Als ze de uurdienst naar Liège en Visé naar Arriva kunnen overdragen (waarbij Arriva dan in opdracht van de NMBS rijdt) is dat een mooie bezuiniging.
Arriva wil gewoon twee keer per uur naar Liège rijden. Dat tot Visé rijden is een idee van de provincie. Dat is geen uitgewerkt plan, die uitwerking laten ze aan de vervoerders over, dus de uiteindelijke uitvoering kan best anders zijn.paolie schreef:Waarom zou Arriva dan twee keer per uur van Maastricht naar Visé willen rijden?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Waarom is dat naar Eijsden (7000 inwoners volgens Wikipedia) wel wenselijk? Ik zie veel meer in Luik, doordat dat van zichzelf al groter is (zo'n 200.000 inwoners) en ook nog overstapmogelijkheden kent.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Is er al iets bekend over de onderaannemer die gaat rijden? Wordt het TCR, de lokale taxibedrijven, Munckhof of allemaal?
-
- Berichten: 3540
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Tussen Maastricht en Liège zit een staatsgrens en een taalgrens. Het aandeel forenzen is dan niet zo hoog. Naar Eijsden reizen wel veel forenzen en studenten en voor woon-werkvervoer is een halfuursdienst (in de brede spits) wel wenselijk.Wubbo schreef:Waarom is dat naar Eijsden (7000 inwoners volgens Wikipedia) wel wenselijk? Ik zie veel meer in Luik, doordat dat van zichzelf al groter is (zo'n 200.000 inwoners) en ook nog overstapmogelijkheden kent.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Wie zegt of die gaat rijden?busfanNL schreef:Is er al iets bekend over de onderaannemer die gaat rijden? Wordt het TCR, de lokale taxibedrijven, Munckhof of allemaal?
Eerst maar zorgen voor werk voor het huidige rijdend personeel.... Want wat ik tot nu toe heb gezien wordt ik niet vrolijk van...
Francois
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Toch zijn de chauffeurs bij Arriva Brabant die ik ken over het algemeen best tevreden over Arriva. Sowieso meer dan over Veolia en/of BBA.busje10 schreef:Wie zegt of die gaat rijden?
Eerst maar zorgen voor werk voor het huidige rijdend personeel.... Want wat ik tot nu toe heb gezien wordt ik niet vrolijk van...
Francois
🍉
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Daar heb ik het niet over en kan ik nog niet over oordelen. Heb het eerder over de lijnen enzo. Heb ook Al wat vernomen OV de dienstregeling die nu op tafel ligt en daar werd ik niet vrolijk van..Hainje schreef:Toch zijn de chauffeurs bij Arriva Brabant die ik ken over het algemeen best tevreden over Arriva. Sowieso meer dan over Veolia en/of BBA.busje10 schreef:Wie zegt of die gaat rijden?
Eerst maar zorgen voor werk voor het huidige rijdend personeel.... Want wat ik tot nu toe heb gezien wordt ik niet vrolijk van...
Francois
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Oh misinterpretatietje.busje10 schreef:Daar heb ik het niet over en kan ik nog niet over oordelen. Heb het eerder over de lijnen enzo. Heb ook Al wat vernomen OV de dienstregeling die nu op tafel ligt en daar werd ik niet vrolijk van..
🍉
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Nu ken ik Eijsden toevallig vrij goed en ik kan je garanderen: zowel Visé-Luik als Luik-Maastricht kennen veel meer reizigers dan Eijsden-Maastricht.Erno-BE schreef:Tussen Maastricht en Liège zit een staatsgrens en een taalgrens. Het aandeel forenzen is dan niet zo hoog. Naar Eijsden reizen wel veel forenzen en studenten en voor woon-werkvervoer is een halfuursdienst (in de brede spits) wel wenselijk.Wubbo schreef:Waarom is dat naar Eijsden (7000 inwoners volgens Wikipedia) wel wenselijk? Ik zie veel meer in Luik, doordat dat van zichzelf al groter is (zo'n 200.000 inwoners) en ook nog overstapmogelijkheden kent.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Ik hoop niet dat het veolia praktijken worden. Een halfjaar later weer een nieuwe dienstregeling.Hainje schreef:Oh misinterpretatietje.busje10 schreef:Daar heb ik het niet over en kan ik nog niet over oordelen. Heb het eerder over de lijnen enzo. Heb ook Al wat vernomen OV de dienstregeling die nu op tafel ligt en daar werd ik niet vrolijk van..
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Ik ben benieuwd hoe het met de tarieven wordt. Het is immers prima dat de parallelliteit tussen trein en bus wordt verminderd, maar dan is het wel wenselijk als er tariefintegratie komt tussen bus en (Arriva) trein.
Verder vraag ik me af of er voor de Qliner een hoger kilometertarief komt en wat voor soort abonnementen er komen.
Verder vraag ik me af of er voor de Qliner een hoger kilometertarief komt en wat voor soort abonnementen er komen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten