mb90 in Italie deel 1: Amalfikust, Napoli en Rome [53 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 in Italie deel 1: Amalfikust, Napoli en Rome [53 foto's]

Bericht door mb90 »

In juli was ik voor 2 weken in Italie. De eerste week aan de Zuid-Italiaanse Amalfikust, het eerste deel van de 2e week in Rome en de laatste paar dagen had ik La Spezia als uitvalsbasis. Ik heb het in verband met het aantal foto's (100) in 2 delen verdeeld met nu de foto's van de eerste week en vanuit Rome.

Ik begin dus aan de Amalfikust. Hier kwam ik na een tocht van 1950 km (verdeeld over 2 dagen) aan in Amalfi. Vanuit Amalfi ging het op de eerste dag per boot naar Capri. Naar Capri varen 2 maatschappijen een aantal keer per dag op en neer. Ik had dit schip van Alicost die hier aankomt vanuit Salerno:
Afbeelding

Vanuit Amalfi vertrekken ook nog andere veerdiensten, zoals deze naar het eveneens fraaie Positano:
Afbeelding

Na plaats te nemen genomen op een goed plekje in de zon vertrok ik, zoals te doen gebruikelijk hier, net na de geplande vertrektijd 9:30 uur voor een mooie tocht van 5 kwartier naar het eiland Capri. Na aankomst in de haven ging ik na het kopen van een kaartje met de Funicolare naar boven, naar de hoofdstad van het eiland, het gelijknamige Capri. De Funicolare gaat met 2 treintjes heen-en-weer:
Afbeelding

Boven kom je meteen op het centrale plein uit en daar was het best druk. Ik ging daarom maar gelijk een stukje lopen en kwam ik al vrij snel langs het busstation waar alle 3 de lijnen van het eiland samen komen. Elke lijn heeft een eigen perron:
Afbeelding

De busjes waren goed gevuld en een busritje liet ik dus even schieten. Op de foto gingen de busjes uiteraard wel. Hier komen er 2 langs voor hun laatste meters naar het busstation:
Afbeelding

Afbeelding

Daarna was het tijd voor een lekkere wandeling langs de oostkust van het eiland. De tocht begon in het stadje met soms fraaie uitzichten op de zee:
Afbeelding

Daarna werd het steeds rustiger en ook ruiger met veel hoogteverschillen die vooral met veel traptreden overwonnen werden. Ik kon dus voorlopig even geen trap meer zien :P . Uiteindelijk kwam ik halverwege de middag weer terug in het stadje Capri. Daar kon ook 1 van de vele kenmerkende taxi's van dit eiland op de foto. Dit is bijvoorbeeld een Opel Zafira maar dan zonder echt dak erop:
Afbeelding

Na nog een foto van een busje:
Afbeelding

Ging ik met de Funicolare weer naar beneden, naar de haven:
Afbeelding

Waar ik rustig op een bankje ging genieten van het uitzicht op de levendige haven. Het grootste schip wat langs kwam was de ferry naar Napoli, waar ook auto's mee mogen:
Afbeelding

Om 17:30 uur was het weer de hoogste tijd voor de terugreis naar Amalfi. Opnieuw lekker in het zonnetje, alleen met nu wat meer wind erbij, ging het weer in 5 kwartier langs de Amalfikust terug. In Amalfi maakte ik nog een foto van het schip wat mij hier bracht met een mooi zeilschip erbij:
Afbeelding

Daarna ging ik met het busje van het hotel weer terug om na een goede nacht de volgende dag met de auto naar het Romeinse stadje Paestum te gaan:
Afbeelding

Na de rust van Paestum ging ik de volgende dag opzoek naar de hectiek van Napoli. Met het busje van het hotel ging ik naar het centrum van Amalfi om vanaf daar met de streekbus van Sita naar Sorrento te gaan. Vanaf Sorrento ging ik dan met de trein naar Napoli. De rit van Amalfi naar Sorrento was een schitterende rit langs de kust. Hier een beetje te zien vanuit de bus:
Afbeelding

Van de streekbussen was overigens een mooi schema te vinden in het hotel:
Afbeelding

Na aankomst in Sorrento en het kopen van een kaartje voor de trein naar Napoli voor € 3,70 per enkele reis had ik nog een klein half uurtje tot het vertrek van de trein. Daarom liep ik nog even naar de kust voor dit fraaie uitzicht:
Afbeelding

Afbeelding

Daarna dus de treinrit naar Napoli. Een treintje zonder airco, maar met gelukkig wel ramen die open stonden, zodat er tijdens het rijden nog wat frisse lucht binnenkwam. Na aan de rand van de stad nog wat krottenwijken te hebben gezien kwam ik aan bij station Piazza Garibaldi, gelegen naast Napoli Centrale. Buiten werden meteen alle vooroordelen bevestigd. Hoop getoeter, de hectiek in het verkeer met heel veel scooters die nergens naar kijken en de niet al te schone straatjes achter de drukke straatjes. Leuk om die hectiek eens te zien, maar het lijkt mij geen doen om je hier elke dag doorheen te wurmen. In het oude centrum rijden wat kleine busjes, zoals deze Otokar:
Afbeelding

Ook rijdt er een trolleylijn. Foto's van de voorkant gingen telkens de mist in door het andere verkeer, dus deze foto van de achterkant was het maximale resultaat:
Afbeelding

Napoli heeft ook een metro, dus daarmee werd een ritje gemaakt. Na een veroudere stationsingang van station Museo kwam ineens deze moderne loopband tevoorschijn:
Afbeelding

Daarna was het echter weer een grauwe boel. Ook was de reizigersinformatie verouderd. Nergens was de metrolijn doorgetrokken naar station Garibaldi, terwijl dit toch al even het geval is. Vertrektijden zijn ook nergens te vinden en uiteindelijk kwam de metro op lijn 1 na 8 minuten voor een ritje naar station Municipio:
Afbeelding

Rondom dit station wordt flink gebouwd aan de uitbreiding van de metro. Hier goed te zien, met in de verte een bekend schip voor Rotterdam, de Harmony of the Seas die begin mei een bezoek bracht aan Rotterdam:
Afbeelding

Op de boulevard liggen tramrails en is een tramhalte. Hier stonden ook mensen te wachten, maar in een half uur tijd heb ik hier geen tram gezien. Uiteraard waren er ook hier geen vertrektijden te zien. Na een wandeling langs de kade ging ik met de metro weer terug naar station Garibaldi. Tussen dit recent geopende metrostation en Napoli Centrale ligt deze winkelpromenade met reuzenslakken:
Afbeelding

Boven aangekomen op het plein voor het station was het een komen en gaan van taxi's:
Afbeelding

Met dit uitzicht was het de hoogste tijd voor de specialiteit van Napoli de Pizza Magherita. 8-) Na dit lekkere avondeten ging ik met de trein weer terug naar Sorrento. Na een foto van de trein in Sorrento:
Afbeelding

Ging ik direct naar de al klaarstaande bus naar Amalfi. Opnieuw een Iveco die al wat jaartjes oud was, maar wel airco aan boord heeft. Na opnieuw een mooie rit, stonden in Amalfi vrijwel alle verschillende soorten busmaterieel van Sita naast elkaar op het busstation. Mijn bus was de 2e van rechts:
Afbeelding

Na de drukte van Napoli was het de volgende dag een mooie dag voor een rustdag op het dakterras van het hotel. Met een lekker briesje was dit uitstekend vol te houden. 8-) Op de zondag ging ik naar het pittoreske Ravello. Vanuit Amalfi rijdt hier overdag vrijwel altijd 2x per uur een bus naartoe. Hier mijn busje vanuit Amalfi:
Afbeelding

In Ravello zijn naast het leuke centrum ook verschillende vergezichten op de kust. Deze is bijvoorbeeld op sommige anzichtkaarten te zien:
Afbeelding

Dan de maandag. Dat was een pittige klimdag naar de top van de Vesuvius. Hier een deel van de krater:
Afbeelding

Een deel van de route naar de top is met de auto te doen. Hier rijden echter ook de nodige touringcars. Vaak gaat dit goed, omdat de Italianen over het algemeen niet de grootste bussen hierheen laten gaan. Soms duurt het echter even totdat er ruimte gemaakt wordt. De bus links (een Rus) kan nog een stukje naar achteren om de berm in de gaan, maar met typische Italiaanse woordenwisselingen ging dit niet al te snel. Ik zat hier in mijn auto met koud drinken echter wel prima :P :
Afbeelding

Na ook nog een bezoekje aan Pompeii (wat ik wat tegen vond vallen):
Afbeelding

Zat ook deze dag erop en zat ook deze eerste Italiaanse week erop. De volgende dag reed ik daarom van Amalfi naar Rome voor deel 2 van deze vakantie. Om precies te zijn naar een voorstadje van Rome, Tor Vergata. Hier rijdt sinds kort de volautomatische metrolijn C, maar daarover straks meer. :wink: Met lijn C ging ik naar station Lodi. Vooralsnog het eindpunt in Rome. Na een klein stukje lopen kwam ik bij lijn A voor het laatste stukje naar de halte vlakbij Vaticaanstad. Het perron van het station San Giovanni kwam wel vrij troosteloos over:
Afbeelding

Tussen mij aankomststation (Ottaviano) en het Sint-Pieterplein kwam deze tram op lijn 19 langs:
Afbeelding

Om daarna op het wel bekende plein uit te komen:
Afbeelding

Via het Stadio Olimpico (waar weinig te zien was) ging ik naar het historische centrum van de stad. Na een busje:
Afbeelding

Kwam ik langs een aantal bekende toeristische locaties, zoals bijvoorbeeld de Trevi fontein:
Afbeelding

Afbeelding

En ook het Foro Romano met het Altare della Patria:
Afbeelding

En het Palazzo Valentini met een Citaro er net voor:
Afbeelding

Met als laatste toeristische trekpleister het Colosseum:
Afbeelding

Aan het begin van de avond ging ik met de al genoemde metrolijn C weer terug naar het hotel. Zoals al verteld rijdt deze lijn zonder bestuurder rond. Hier het zicht op de baan vanuit in dit geval de achterruit:
Afbeelding

En met een station erbij:
Afbeelding

Vanuit deze achterruit was ook mooi een ander metrostel te zien opweg naar het centrum van Rome:
Afbeelding

Uiteindelijk komt de lijn zelfs in landelijk gebied uit bij de laatste halte, Pantano:
Afbeelding

Vanaf station Lodi in Rome wordt de lijn over niet al te lange tijd verlengd met nog 3 stations. In tegenstelling tot Napoli is alles hier al wel daarop voorbereid, zoals hier te zien is binnen en buiten de voertuigen:
Afbeelding

Afbeelding

Zo zien de voertuigen er van binnen uit. Een aantal zitplaatsen en vooral veel staanplaatsen:
Afbeelding

In de wanden naast de deuren zit de reisinformatie verwerkt. Hierop is de info in het Italiaans en Engels te zien:
Afbeelding

Als laatste de metrolijn van buiten het station. Hier bijvoorbeeld bij Torre Gaia met de metro M en een andere welbekende M in beeld:
Afbeelding

En van wat verderaf met links een gigantisch bord voor de naastgelegen bushalte met daarop de 6 lijnen die hier vertrekken:
Afbeelding

Als laatste van deze serie over lijn C een foto van de lijn door Tor Vergata. Deels bovengronds en deels net ondergronds. Hier het bovengrondse deel:
Afbeelding

Vanaf dit station was het nog geen 5 minuten lopen naar mijn hotel door een niet al te schone buurt. Wel kwam er onderweg nog een stadsbus langs:
Afbeelding

Na aankomst in het hotel was het al vrij snel tijd voor de nachtrust en de volgende dag vertrok ik voor de laatste etappe van deze reis, naar La Spezia. Meer daarover in deel 2.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 in Italie deel 1: Amalfikust, Napoli en Rome [53 foto's]

Bericht door Meltrain »

Heel erg mooi verslag. :D :pos:
Je bent dus toch bij de Trevi fontein geweest. :pos: :wink: Ik had je dan ook maar het Pantheon moeten aanraden. :P
Die metro's van lijn C doen me heel erg aan de Metropolis denken, maar ze blijken van AnsaldoBreda te zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: mb90 in Italie deel 1: Amalfikust, Napoli en Rome [53 foto's]

Bericht door Suus »

Ah, de Italiaanse chaos. Na een week vind ik het altijd weer genoeg geweest, dus ik vind het knap dat je het twee weken hebt volgehouden :pos:

Superleuk verslag *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: mb90 in Italie deel 1: Amalfikust, Napoli en Rome [53 foto's]

Bericht door WSM »

Mooi verslag! Hoeveel dagen spierpijn leverden de trappen op?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: mb90 in Italie deel 1: Amalfikust, Napoli en Rome [53 foto's]

Bericht door isadora »

Veel variatie, schitterende plaatjes, ik heb me uitstekend vermaakt, maar jij nog beter. :) :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Etienne
Donateur
Berichten: 7945
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: mb90 in Italie deel 1: Amalfikust, Napoli en Rome [53 foto's]

Bericht door Etienne »

Ook dit is weer een mooi vakantieverslag :)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mb90 in Italie deel 1: Amalfikust, Napoli en Rome [53 foto's]

Bericht door Daniel »

Mooi verslag maar vooral ook hele fraaie plaatjes :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7642
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: mb90 in Italie deel 1: Amalfikust, Napoli en Rome [53 foto's]

Bericht door waldo79 »

Top hoor :Y
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: mb90 in Italie deel 1: Amalfikust, Napoli en Rome [53 foto's]

Bericht door Cookie »

Leuk verslag met mooie foto's! :pos:
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 in Italie deel 1: Amalfikust, Napoli en Rome [53 foto's]

Bericht door mb90 »

Bedankt voor de reacties. :)
WSM schreef:Mooi verslag! Hoeveel dagen spierpijn leverden de trappen op?
De volgende dag merkte ik het 's ochtends wel, maar de rest van de dag was redelijk vlak dus had ik daarna nergens last van. Ik had meer last van de klim naar de Vesuvius. Dat was met veel losse steentjes nog best pittig. :P
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: mb90 in Italie deel 1: Amalfikust, Napoli en Rome [53 foto's]

Bericht door Zugführer »

Gaaf verslag! Positano is één van mijn favoriete dorpen. Vooral buiten het hoogseizoen. Prachtig daar.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: mb90 in Italie deel 1: Amalfikust, Napoli en Rome [53 foto's]

Bericht door WSM »

mb90 schreef:De volgende dag merkte ik het 's ochtends wel, maar de rest van de dag was redelijk vlak dus had ik daarna nergens last van. Ik had meer last van de klim naar de Vesuvius. Dat was met veel losse steentjes nog best pittig. :P
Vesuvius heb ik zelf niet gedaan dus daar kan ik niet over meepraten. Als je nog een spierpijnuitdaging zoekt voor de volgende keer is de 'wandeling' van Nocelle naar Positano aan te bevelen. :wink:
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten