Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Roeland »

Meltrain schreef:Ik ben benieuwd hoe het met de tarieven wordt. Het is immers prima dat de parallelliteit tussen trein en bus wordt verminderd, maar dan is het wel wenselijk als er tariefintegratie komt tussen bus en (Arriva) trein.
Verder vraag ik me af of er voor de Qliner een hoger kilometertarief komt en wat voor soort abonnementen er komen.
Je kent Arriva toch wel een beetje: zo ongeveer iedere lijn die sneller dan een fiets rijdt, wordt Q-liner met een hoger tarief.

Wat ik op die lijnennetkaart zie, is: veel parallelle verbindingen worden geschrapt, een aantal doorgaande verbindingen wordt Q-liner en een fors aantal dunne lijnen verdwijnt helemaal, of wordt een 600-lijn (rijdt alleen in de scholierenspits?)
Ook worden veel verbindingen die nu nog dorp-stad zijn (bijv. lijn 74, die nu dorpjes als Kelpen en Grathem verbindt met de belangrijkste bestemmingen Weert en Roermond) uitgekleed tot een niks-naar-nergens-lijntje, dat weliswaar die dorpen wel bedient, maar ze niet meer met die bestemmingen verbindt, maar slechts met andere station-loze dorpjes.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

ik verwacht eigenlijk dat een deel van de verbindingen straks geschrapt wordt wegens geen tot zeer weinig gebruik. Er was denk ik niet geëist dat er verbindingen geboden wordt met de belangrijkste trekpleisters van de rit.
busje10
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 04 mei 2015, 13:42

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door busje10 »

Het wordt aardig uitgedund, lijn 57 gaat bv niet meer 2x per uur rijden in de spits... Het gaat er niet beter op worden is mijn voorgevoel...

En Arriva heeft de ambitie om 10% meer reizigers te gaan vervoeren als Veolia. Het zal mij beniewen....
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door BR628 »

Nou ken ik de bezetting van die lijn 57 niet maar over het algemeen werkt Arriva zo dat goed lopende, hoog bezette buslijnen verder worden uitgebreid in aantal ritten en slecht bezette, rustige lijnen worden afgebouwd. Dat zal in Limburg straks niet anders zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Daniel »

Nou is dat natuurlijk niet persé de meest handige oplossing: dat lijnen slecht lopen hoeft namelijk niet persé te liggen aan het ontbreken van vervoervraag in een bepaalde plaats, maar dat kan ook zo zijn doordat het bestaande vervoeraanbod niet aansluit op de reizigersvraag die er wel is. Als je dan vervolgens die al niet optimaal lopende lijn in frequentie gaat afbouwen versterk je de vicieuze cirkel die er al was. Dat terwijl het aanpassen van de lijn naar de vraag die er wel is allicht juist een lichte groei op zou leveren.
Zeker in Limburg waar Veolia toch wel wat opmerkelijke bezuinigingen doorgevoerd heeft door de financiële positie is de kans op dat soort lijntjes zeker aanwezig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Yanaike »

Als ik zo naar het lijnennet kijk van Arriva, dan zou ik in ieder geval de 76 Ell - Grathem - Maasbracht doortrekken naar Echt (in plaats van lijn 60 of 61) zodat die lijn in ieder geval ergens aan het spoorwegennetwerk vast zit. En bij voorkeur aan de andere kant ook naar Weert.

Verder zou ik of de verbinding Roggel - Panningen, of Roggel - Meijel (bij voorkeur de laatste) in stand houden, er ontstaat daar nu wel een erg groot gat.

Ik snap niet helemaal de gedachte achter de ringlijnen 62/63 Roermond - Posterholt - Roermond. Waarom per se ringlijnen? En rijden er tussen Roermond en Sint Odilienberg niet te veel verschillende bussen?

Overigens vind ik het ook wel opvallend dat Arriva de busroutes overal zoveel mogelijk strekt, maar dat lijkt juist niet het geval te zijn voor lijn 61 die nog steeds via de kern van Montfort blijft om rijden.

Verder ben ik niet zo'n grote fan van de ringlijnen bij Heerlen en ik vraag me af waarom bepaalde buslijnen bij Kerkrade, busstation eindigen en niet bij Kerkrade, station.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door regenmaker »

Yanaike schreef:Verder zou ik of de verbinding Roggel - Panningen, of Roggel - Meijel (bij voorkeur de laatste) in stand houden, er ontstaat daar nu wel een erg groot gat.
Als de reisrelatie Roggel en Panningen niet groot is, (wat mij lijkt) is het logisch dat de lijn daar geschrapt wordt. Er wordt ook niet echt iets tussen de twee plaatsen bediend.

Ik vind het mooi dat het busverkeer tussen Nederland en Duitsland fors wordt versterkt, waarom lijnen bij de grens laten ophouden? Zoals de SB3, die nu eindigt in Tüddern nog geen kilometer van Sittard. Kan je net zo goed doorrijden. Ook de Qliner naar Heinsberg vind ik een goed idee.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Plutona »

Beide lijnen gaan nu wel een herkansing krijgen. In het verleden was SB3 ook al eens een verbinding tussen Sittard en Geilenkirchen, toen door West.
Roermond - Heinsberg is door Veolia ook geprobeerd in de vorm van lijn 79.
Ik ben benieuwd welke middelen Arriva gaat toepassen om ervoor te zorgen dat deze lijnen nu wel slagen.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door bartjemestrom »

Bedenk wel dat Heinsberg tegenwoordig een station heeft, en toen nog niet :wink:
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door busfanNL »

Komen de Qliners in een speciale Limburgse Qliner huisstijl of gewoon de normale donkerblauwe Qliner huisstijl?
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Yanaike »

regenmaker schreef:
Yanaike schreef:Verder zou ik of de verbinding Roggel - Panningen, of Roggel - Meijel (bij voorkeur de laatste) in stand houden, er ontstaat daar nu wel een erg groot gat.
Als de reisrelatie Roggel en Panningen niet groot is, (wat mij lijkt) is het logisch dat de lijn daar geschrapt wordt. Er wordt ook niet echt iets tussen de twee plaatsen bediend.
Het is niet per sé het bedienen van een reisrelatie het is vooral het verbinden met een knooppunt. Vanuit Panningen kun je nu makkelijk alle kanten op: naar Weert, naar Sevenum, naar Venlo. De reisrelatie via Panningen hoeft niet heel groot te zijn, maar voor die paar mensen wordt de reis wel veel langer aangezien de QLiners straks ook niet in Horn stoppen.

Maar de relatie Roggel - Meijel lijkt mij eerlijk gezegd belangrijker idd.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door regenmaker »

Yanaike schreef:Het is niet per sé het bedienen van een reisrelatie het is vooral het verbinden met een knooppunt. Vanuit Panningen kun je nu makkelijk alle kanten op: naar Weert, naar Sevenum, naar Venlo. De reisrelatie via Panningen hoeft niet heel groot te zijn, maar voor die paar mensen wordt de reis wel veel langer aangezien de QLiners straks ook niet in Horn stoppen.

Maar de relatie Roggel - Meijel lijkt mij eerlijk gezegd belangrijker idd.
In de plannen van Arriva zijn er voor Roggel en Heythuysen twee Qliners naar de stations Roermond en Weert. Het klopt inderdaad dat de reistijd op het Panningen - Roggel traject fors toeneemt, wat natuurlijk altijd jammer is. Maar Arriva (en de provincie) maakt harde keuzes.

En bedenkt dat Roggel - Meijel alleen door een scholierenlijntje wordt bediend (beperkt verkeer) en dus ook geen noemenswaardige verbinding is in het plan van Arriva.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door bartjemestrom »

busfanNL schreef:Komen de Qliners in een speciale Limburgse Qliner huisstijl of gewoon de normale donkerblauwe Qliner huisstijl?
Alle bussen krijgen de Limburgse huisstijl. Voor zover mij bekend is er geen speciale huisstijl voor de Qliner
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door OmniLezer »

Nu kan je ook shoppen in Duitsland of werken in Duitsland op een milieubewuste manier. ik denk zelf dat ik in de vakanties (in 2017) ook even langs ga komen in Limburg. Ik ken ook wat mensen in Gogh/Hommersum dus die kan ik ook een bezoekje brengen later. Dankzij Arriva. Arriva a Deutschen Bahn company.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
jjasloot
Donateur
Berichten: 190
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door jjasloot »

Arriva heeft de lijnennetkaarten weer van haar website afgehaald en vervangen door:
Lijnennetkaarten

De lijnennetkaarten worden in september gepubliceerd. Vanwege omstandigheden is dit later dan oorspronkelijk toegezegd.
EtienneM
Berichten: 39
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 22:55

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door EtienneM »

Via de directe link zijn de concepten van de lijnennetkaarten nog wel te zien:

• Lijnennetkaart Limburg: https://www.arriva.nl/web/file?uuid=c00 ... tentid=391
• Lijnennetkaart Trein / Qliner / Snelbus: https://www.arriva.nl/web/file?uuid=5e6 ... tentid=392
• Lijnennetkaart Maastricht: https://www.arriva.nl/web/file?uuid=705 ... tentid=393
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door OmniLezer »

Wat me wel opvalt, is dat de buslijn naar Hamont niet is gekomen. Deze kan toch ook wel onder lijn 173 vallen van Hermes, want vanaf Vogelplein, Budel zou de bus gewoon een rondje Hamont kunnen pakken van 10 minuten. Des noods kan er een buurtbuslijn van Weert parrallel aan lijn 173 tot aan Vogelplein en dan een rondje Hamont gaan.

Zo kan lijn 74/790 ook tot aan Molenbeersel, Grens gaan aangezien deze toch aansluit op de buslijn 15 van De Lijn.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door huibf »

Ik had ook wel ooit dat idee in Hamont. Maar weet je wel wat dit op jaarbasis extra gaat kosten. Hoeveel reiziger trek je en hoeveel moeten er omrijden!
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door huibf »

EtienneM schreef:Via de directe link zijn de concepten van de lijnennetkaarten nog wel te zien:

• Lijnennetkaart Limburg: https://www.arriva.nl/web/file?uuid=c00 ... tentid=391
• Lijnennetkaart Trein / Qliner / Snelbus: https://www.arriva.nl/web/file?uuid=5e6 ... tentid=392
• Lijnennetkaart Maastricht: https://www.arriva.nl/web/file?uuid=705 ... tentid=393
Er waren er mee.... het laaste cijfer ophogen gaat, maar dan krig je toch de kaarten van maastricht?
Heeft iemand de data op zijn schijf ?
Ik zou ze graag willen hebben.

Wat vinden we trouwens van de streekkaart. Ik vindt het contrast erg duidelijk. Ik ben ook erg te spreken over alle halten die erop geplaatst zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Suus »

Laatste cijfer voegt niets toe, het uuid is zo te zien voor elke bestand een uniek gegenereerd nummer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
EtienneM
Berichten: 39
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 22:55

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door EtienneM »

huibf schreef:
Er waren er meer... (...)
Klopt inderdaad, dit waren de enige drie die ik in m'n geschiedenis had staan. De andere kaarten heb ik helaas de link niet van.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Hainje »

Shit. Ik heb ze recent allemaal een keer geopend gehad. Maar uitgerekend afgelopen week heb ik weer even mijn browsergeschiedenis opgeruimd. :')
🍉
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Meltrain »

EtienneM schreef:
huibf schreef:
Er waren er meer... (...)
Klopt inderdaad, dit waren de enige drie die ik in m'n geschiedenis had staan. De andere kaarten heb ik helaas de link niet van.
Volgens mij "missen" we alleen Parkstad nog.
Ik heb alleen de lijnennetkaart van heel Limburg opgeslagen, dus ik kan je helaas ook niet verder helpen.
huibf schreef: Wat vinden we trouwens van de streekkaart. Ik vindt het contrast erg duidelijk. Ik ben ook erg te spreken over alle halten die erop geplaatst zijn.
Mooi ontworpen kaart inderdaad. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door cassie127 »

Ik ga ff kijken of ik ze allemaal heb en dan staan ze straks op de link hier onder :D

Edit: ik heb ze gevonden en ze staan er nu allemaal pop! *O* . Ze hebben alen niet een handige bestandsnaam. Maar dit pas ik na mijn vakantie wel weer aan.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door OmniLezer »

Van de stadslijnen 4 en 8 in Maastricht kan je nou al verwachten dat je stads- en streekbussen gaat vinden omdat het een lijn van beide smaken is.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten