Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Op zich is het voor die twee stations nog wel acceptabel dat het niet rechtstreeks is. Het aanpassen van 6xA + 6xB die beide door rijden naar het centrum naar 9xA als pendel en 9xB naar het centrum wil echter zeggen dat er minder doorgaande ritten zijn naar het centrum voor de stations Graskruid t/m Schenkel. Dat vind ik twijfelachtig, als er een nieuwe lijn naar Zuidplein ligt en de 9 ritten van lijn A daar doorrijden is het nog acceptabel, want dan verdelen de reizigersstromen zich (waarschijnlijk zal Stadionpark dan ook de IC functie van Blaak overnemen richting Dordrecht), maar tot die tijd is zo'n overstap niet echt gewenst naar mijn idee.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Dat laatste denk ik dus niet, want dan zou Capelle geen goede IC-aansluiting meer hebben, terwijl de AB-lijn ook nog Alexander heeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Abracadabram »

Hoewel het niet heel ideaal is, is Schiedam Centrum natuurlijk een ICstation voor de C-lijn (Capelle)
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

En met vanuit Capelle op de crossover van lijn A naar Stadionpark kan overstappen.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door dylanwild94 »

Vergeten we Rotterdam blaak niet. :Y
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Het wordt nu allemaal wel erg hypothetisch, maar als Stadionpark al een IC-station wordt (en daar zijn wel plannen voor), denk ik dat Blaak ook gewoon een IC-station blijft. Blaak bedient immers het oostelijk deel van het centrum en heeft enkele toeristische trekpleisters in de buurt.

@dylanwild94: Het ging dus om de uitspraak van Bemined dat Stadionpark de IC-status van Blaak zou kunnen overnemen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door 010jongen »

Bemined schreef:Op zich is het voor die twee stations nog wel acceptabel dat het niet rechtstreeks is. Het aanpassen van 6xA + 6xB die beide door rijden naar het centrum naar 9xA als pendel en 9xB naar het centrum wil echter zeggen dat er minder doorgaande ritten zijn naar het centrum voor de stations Graskruid t/m Schenkel. Dat vind ik twijfelachtig, als er een nieuwe lijn naar Zuidplein ligt en de 9 ritten van lijn A daar doorrijden is het nog acceptabel, want dan verdelen de reizigersstromen zich (waarschijnlijk zal Stadionpark dan ook de IC functie van Blaak overnemen richting Dordrecht), maar tot die tijd is zo'n overstap niet echt gewenst naar mijn idee.
Je hebt in Alexander ook nog een tweetal drukke kruisingen waar je rekening mee moet houden bij een frequentieverhoging. Daarbij zijn de huidige 12 ritten per uur in Oost meer dan voldoende.

Ik heb eens opgelet in hoeverre er nog ruimte is voor langere metro's. bij 2x SG3 heb je op de meeste stations nog ruimte over om er een enkele SG3 bij te plaatsen (met kleine aanpassingen aan de perrons). Stel dat er een tweedelige SG3 zou komen, dan zijn er in principe geen aanpassingen nodig.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Alleen Oosterflank, Binnenhof, Hesseplaats en De Tochten zijn 120 meter lang.
Daarbuiten is alles beperkt tot 90 meter.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door 010jongen »

MetroRET schreef:Alleen Oosterflank, Binnenhof, Hesseplaats en De Tochten zijn 120 meter lang.
Daarbuiten is alles beperkt tot 90 meter.
Ook vreemd eigenlijk... Dat bepaalde stations dan toch net wat langer zijn. Gelukkig is er bij de meeste stations (A/B lijn) genoeg ruimte om de perrons eventueel te verlengen. Weet alleen niet hoe het rondom Nieuw Verlaat en Ambachtsland zit.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

2xSG3 is korter dan die 90 meter wat 3*T en 3*S wel was/is.

2xSG3 = 42,71m x 2 = 85,42 meter
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

dylanwild94 schreef:Vergeten we Rotterdam blaak niet.
Ik betwijfel of de NS de intercity's vier keer achter elkaar wil laten stoppen (Stadionpark, Blaak, Centraal en Schiedam). Ik vermoed dus dat als men een intercitystation op Zuid opent de status van Blaak opnieuw overwogen zal worden.
010jongen schreef:Ook vreemd eigenlijk... Dat bepaalde stations dan toch net wat langer zijn.
Bij de aanleg van de sneltram heeft men destijds rekening gehouden met perrons van 120 meter. Hierdoor zie je bij de perrons van 90 meter ook de fundering nog een stuk doorlopen. De perrons van 120 meter lang zijn de eindpunten (waar vroeger de inrukkers gekoppeld werden tot vier rijtuigen) en stations die ingesloten liggen tussen twee overwegen (ten eerste vanwege het voorbereid zijn op 120 meter, dan moest de overweg dus sowieso 30 meter verderop liggen, ten tweede omdat inrukkers van 120 meter naders niet tussen de overwegen zouden passen, en de overwegen van de RET kennen geen stop/doorschakeling).
010jongen schreef:Je hebt in Alexander ook nog een tweetal drukke kruisingen waar je rekening mee moet houden bij een frequentieverhoging.
Kruising Hoofdweg had men al plannen voor ondertunneling voor, kruising Rooseveltweg kan men misschien nog wat met de verkeerslichtinstallatie spelen en eventueel een extra rijbaan toevoegen zodat het verkeer niet direct na de overweg al moet gaan ritsen en er daardoor files ontstaan op de overweg.
Een Echte Heer
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 15 jul 2016, 19:36

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Een Echte Heer »

Hoekse Lijn update:
Nieuwe namen voor Maassluise stations

Het Maassluis college van B en W wil de namen van de station in Maassluis veranderen nadat de Hoekse Lijn is omgebouwd tot metroverbinding. Aanleiding is vooral het derde station dat de stad krijgt. Dat station krijgt de naam Maassluis Steendijkpolder mee.

Het huidige station Maassluis West is na de ombouw niet langer het meest westelijke station, dus ook daar wil het college een nieuwe naam voor: Maassluis Koningshoek, vernoemd naar het nabijgelegen winkelcentrum.

Ook het centraal gelegen station Maassluis moet een nieuwe naam krijgen, daar zou Centrum achter moeten komen. Zo wordt volgens het college duidelijker waar je moet uitstappen voor welk doel. De beoogde namen zijn inmiddels voorgelegd aan de projectorganisatie.

Bron: WOS.nl
Ik snap het wel, Als Steendijkpolder word geopend ligt Maassluis West natuurlijk niet meer in het westen.
Welcome to the world of public transportation, I will be your guide...
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

Weet iemand waar ik een oude dienstregeling van lijn 62 - Buurtbus Albrandswaard (exploitatie 2009-2011) kan vinden? #dtv
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Hoorde vandaag maar liefst drie verschillende omroepberichten over de werkzaamheden aan de metrobaan. Wat mij betreft een beetje te veel van het goede.

(crosspost met OVer Missers in de Reisinformatie)
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Op station Alexander waren de poortjes vanuit de stationshal naar het metroperron vanmiddag gewoon actief (groene pijlen), terwijl de hellingbaan vanuit de stationshal naar de halte van de pendelbus was afgesloten. Had denk ik andersom gemoeten? :) Zag om 7:10 overigens nog een helemaal afgeladen pendelbus vertrekken bij Alexander, enkele minuten latere gevolgd door twee vrijwel lege bussen. Op zich rijden er aardig wat bussen, maar de bus die aansluit op de metro uit Nesselande zal waarschijnlijk een stuk drukker zijn dan de overige bussen. In de middag kwam er ook een oude vertrouwde groen-witte bus langs uit de mottenballenvloot.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Een bus die aansluit op de metro uit Nesselande zit inderdaad afgeladen vol (eigen ervaring buiten de spits). Zelf wacht ik tot ik een op twee bussen later kan nemen (met zitplaats :wink: )
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

De dienstregeling van de bussen is overigens ook wat apart. De bussen rijden in een strak 7,5 minuut patroon, met in de spits twee bussen achter elkaar. De metro's rijden echter niet in een 7,5 minuut interval, maar in een 3/12 patroon bij Graskruid en een 4/5/6 patroon bij Capelsebrug. Vanuit Nesselande heb je zo'n 3 minuten overstaptijd op Graskruid, vanuit Binnenhof rijdt de bus echter (volgens de dienstregeling) net weg en bij de volgende bus krijg je de inhoud van Nesselande erbij. Vanuit Capelsebrug een vergelijkbaar verhaal, gemiddeld elke 5 minuten een metro, en elke 7,5 minuut twee bussen. De ene keer is het dus de inhoud van een metro die zich in twee bussen mag proppen, de andere keer twee metro's in twee bussen.

Ik heb nog niet gezien hoe strikt men de dienstregeling volgt in de praktijk, ik mag hopen dat men zeker bij Graskruid wel wacht op overstappers als lijn A net binnen is gekomen want met een lege bus wegrijden lijkt me niet echt handig. Toch heb ik vanochtend twee keer een vrijwel lege bus zien rijden bij Alexander, blijkbaar hebben deze niet gewacht op een aansluitende metro. Vanaf Capelsebrug vind ik het maar raar dat men de frequentie van de bussen gebaseerd heeft op twee metrolijnen, terwijl er daar drie lijnen rijden. Aangezien je toch moet overstappen gaan reizigers richting Alexander echt niet lijn C overslaan, dus waarom men de bussen hier niet in een 5 minuut patroon verdeeld heeft aansluitend op de metro's snap ik niet.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Op Capelsebrug rijden inderdaad drie metrolijnen. Maar metrolijn C heeft in dit geval niets met de werkzaamheden te maken en rijdt gewoon volgens z'n vakantiedienstregeling.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door dylanwild94 »

Maar reizigers naar Alexander gaan wel met lijn C om op capelsebrug de pendelbus te nemen. :wink:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Dat klopt ja :wink: . Zelf heb ik vandaag ook met metrolijn C naar Capelsebrug gereisd vanuit het centrum van Rotterdam.

En metrolijnen A en B rijden tussen Graskruid en Binnenhof / Nesselande ook nog eens een afwijkende dienstregeling ten opzichte van de vakantiedienstregeling. Terwijl in mij opzicht de vakantiedienstregeling vanaf de vertrekpunten tot Graskruid gewoon gereden kunnen worden.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Ik zie trouwens in de ochtendspits ook een hoop vertraging op lijn B vanwege de rare dienstregeling van de metro. Terwijl overdag de lijnen A en B bij Graskruid nog redelijk netjes in een 9/6 interval liggen, is dat in de ochtendspits tot circa 9:00 een 12/3 interval, waarbij er op hetzelfde spoor gekeerd moet worden. Dit is vrijwel onmogelijk krap gepland, waardoor lijn B vaak op Hesseplaats moet wachten omdat lijn A in de weg staat. In de middagspits is het weer een 11/4 interval, wat ook niet al te succesvol is. Spoor 2 is blijkbaar niet beschikbaar bij Graskruid want dat wordt niet gebruikt.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

En toch rijden beide lijnen een 15 minuten dienst vanaf Graskruid.

Het metroverkeer loopt op de stations Romeynshof en Hesseplaats via 1 spoor.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

De lijnen afzonderlijk rijden ook gewoon elke 15 minuten, maar in plaats van ze onderling te verdelen in een 7,5 minuut patroon (wat prima moet kunnen, want lijn A is een rijtuig dat heen en weer rijdt, dus elke mogelijke tijd moet passen) zodat ze een beetje fatsoenlijk aansluiten op de bussen, rijden ze dus in de ochtend in een 12/3 verhouding, overdag in een 9/6 verhouding, in de middag een 11/4 verhouding en 's avonds weer in een 12/3 verhouding. Terwijl de bussen dus overdag elke 7,5 minuut rijden en 's avonds elke 15. Alleen in de avond is de 12/3 verhouding dus verklaarbaar omdat er dan maar een pendelbus voor beide lijnen rijdt (vanaf 19:30, wat erg vroeg is naar mijn gevoel), maar in de ochtendspits zorgt zo'n 12/3 verhouding tussen de lijnen A en B alleen maar op een stormloop op de helft van de bussen terwijl de andere helft leeg vertrekken zal.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Tsja ... typisch iets voor de RET :? .

Er wordt bovendien ook geen rekening mee gehouden dat het al de tweede helft van de vakantie is en dat er al weer veel mensen aan het werk zijn.

Nu was het vandaag mooi en goed weer. Maar ik hou mijn hart vast als het weer komende week iets minder gaat worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

De eerste twee weken van augustus zijn juist de rustigste, het is niet voor niets dat de zwarte zaterdagen vooral in augustus zijn. Bovendien, volgende week maandag rijdt de metro weer. Werkzaamheden zijn altijd vervelend, maar het is mooi weer, dus niet als een razende op het toetsenbord rammen maar gewoon rustig aan doen en aan een waterijsje sabbelen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 42 gasten