Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door reisthijs »

Daniel schreef:In de tijd dat de [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - AlmereOostvaardersO(- Lelystad Centrum)4900[/serie] een IC was reed er geen IC-materieel in (maar Plan V). Het werd toen alleen een IC genoemd omdat 'ie wat stations oversloeg (wat 'ie nu nog doet, maar daar is men wat minder star in geworden).
Plan V was wel WC-materieel. Het wordt nu geen IC meer genoemd wegens gebrek aan WC. De nieuwe regel "elke IC heeft een WC" gaat boven "als het niet overal stopt is het een IC". In 2017 mag het dus weer IC genoemd worden.
Gothic-Writer schreef:Waarschijnlijk vanwege het aanpassen van de slt sprinters in verband met het inbouwen van het toilet, maar dat is meer een vermoeden dat ik hier uitspreekt.
Daar zouden ze in 2018 pas echt (serie-matig) mee gaan beginnen dus daar hoeft nu geen rekening mee gehouden te worden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Klaasje »

De laatste jaren reed er anders alleen maar DD-AR.

De trein naar Utrecht gaat in Almere op een perronspoor keren, de IC Amsterdam CS - Almere C gaat keren via de tailtracks. Dit alles per december. De tailtracks worden 22 augustus opgeleverd en zijn vaanaf dan klaar voor gebruik.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Meltrain »

De nieuwe IC Dordrecht - Schiphol - Amsterdam Zuid - Lelystad (volgens mij wordt dat de 2400?) gaat 's avonds en op zondag alleen tussen Dordrecht en Schiphol rijden. Keert die trein dan te Schiphol op de [serie=Intercity|2016|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie]?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door JWM »

Klaasje schreef:De trein naar Utrecht gaat in Almere op een perronspoor keren, de IC Amsterdam CS - Almere C gaat keren via de tailtracks. Dit alles per december. De tailtracks worden 22 augustus opgeleverd en zijn vaanaf dan klaar voor gebruik.
Staat die trein niet in de weg voor een korte treinopvolging of om een sprintertje in te laten halen? Wordt de trein Lelystad - Vlissingen tot december 2016 helemaal niet meer ingekort tot Almere, ik dacht dat dit noodzakelijk was.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

Ik meen te herinneren dat men door een andere bouwfasering een mogelijkheid had gevonden om die trein doorgaand te blijven bieden tot december.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door MetroRET »

Meltrain schreef:De nieuwe IC Dordrecht - Schiphol - Amsterdam Zuid - Lelystad (volgens mij wordt dat de 2400?) gaat 's avonds en op zondag alleen tussen Dordrecht en Schiphol rijden. Keert die trein dan te Schiphol op de [serie=Intercity|2016|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie]?
De [serie=Nachtnet|2016|Utrecht Centraal - Gouda - Rotterdam Centraal2400[/serie] zal helemaal niet in de avond gaan rijden, samen met de [serie=Intercity|2016|Den Haag Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal2100[/serie].

De knoop die er nu in de avond is in Leiden wordt juist helemaal verwijderd in de avond, terwijl knoop die er juist niet is in de avond ((12)700 en 2200 die niet rijden in de avond, juist blijven rijden in de avond.

Even een klein schematje voor de duidelijkheid:
Drgl 2016:
[serie=Intercity|2016|Den Haag Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal2100[/serie] (Asd - Hlm - Gvc) en [serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] (Vs - Lls) rijden in de avond
[serie=Intercity|2016|Dordrecht - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie] (Asd - Hlm - Ddr) en (12)[serie=Intercity|2016|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie] (Lw/Gn - Gvc) rijden niet in de avond

Drgl 2017:
[serie=Intercity|2016|Dordrecht - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie] (Asd - Hlm - Vs) en [serie=Intercity|2016|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie] (Gn - Gvc) / s1800 (Lw - Gvc) rijden in de avond
[serie=Intercity|2016|Den Haag Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal2100[/serie] (Asd - Hlm - Gvc) en [serie=Nachtnet|2016|Utrecht Centraal - Gouda - Rotterdam Centraal2400[/serie] (Lls - Shl - Ddr) rijden niet in de avond
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Wubbo »

De uitsnijdingen van de 2400 op Schiphol - Lelystad zijn wel anders dan op Dordrecht - Schiphol: op Dordrecht - Schiphol zijn de bedieningstijden gelijk aan de huidige 2200, terwijl die op Lelystad - Schiphol meer vergelijkbaar zijn aan die van de huidige 700/12700. Ik meen me te herinneren dat er dan gekeerd wordt via Diemen Zuid.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door JWM »

Leeg of met reizigersstops in Duivendrecht en Amsterdam Zuid?

Ik dacht dat die trein helemaal niet op zondag naar Lelystad zou rijden.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Pim-AllianceB95 »

700 en 1800 op één lijn? Als je de serienummers toch omgooit, doe het dan direct zo dat het er logischer van wordt...
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door JWM »

Niet weer een discussie over de logica van serienummering zolang het alleen voor interne processen wordt gebruikt...
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door starx »

Pim-AllianceB95 schreef:700 en 1800 op één lijn? Als je de serienummers toch omgooit, doe het dan direct zo dat het er logischer van wordt...
Ik begrijp de logica die hier is gevolgd wel: In principe krijgen de NoordOost-series de lage nummers. Logisch zou zijn om de vier series naar Groningen en Leeuwarden nummers te geven die bij elkaar liggen. 600 was nog niet weg, maar [serie=Intercity|2016|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] al wel. Dus moest het wel 1800 worden. Sowieso is het een stuk logischer dan [serie=Intercity|2016|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal12500[/serie] en [serie=Intercity|2016|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal12700[/serie], want nummers boven de 10000 zijn meestal voor vleugeltreinen, verdichtingsritten en spitsversterkers.
JWM schreef:Niet weer een discussie over de logica van serienummering zolang het alleen voor interne processen wordt gebruikt...
Dat is niet helemaal waar, want ze worden ook getoond in de reisinformatie. Wel vrij summier zodat de normale reizigers er geen "last" van hebben.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Hainje »

starx schreef:Dat is niet helemaal waar, want ze worden ook getoond in de reisinformatie. Wel vrij summier zodat de normale reizigers er geen "last" van hebben.
Dat hebben ze volgens mij ook alleen maar gedaan voor de systeemautisten op Stomda, niet omdat daar nu echt beleid achter zit.
🍉
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Stoer hoor, een ander forum afkraken :pos:
starx schreef:Sowieso is het een stuk logischer dan [serie=Intercity|2016|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal12500[/serie] en [serie=Intercity|2016|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal12700[/serie], want nummers boven de 10000 zijn meestal voor vleugeltreinen, verdichtingsritten en spitsversterkers.
Dat is ook de historie van die nummers, de 12500 was voor de Hanzelijn ook de spitsversterker van de 500, normaal werd er in Zwolle en Utrecht gecombineerd en gesplitst, maar in de spits reed de 500 volledig Groningen - Den Haag en had je een 12500 Leeuwarden - Rotterdam. De logica is dus dat ze dat nummer maar zo gehouden hebben, ipv te gaan vernummeren puur om te vernummeren , want ook al is de logica achter het 12*** voorvoegsel met het vervallen van de spitsversterkers weg, vernummeren heeft gewoon weinig toegevoegde waarde. Waarom aanpassen als niemand er last van heeft :)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Wubbo »

Dienstregeling 2017 krijgt heel veel nieuwe treinseries, waarbij het algemene beeld is dat er geen vijfcijferige treinnummers meer gebruikt worden door NS. Al zijn daar natuurlijk wel weer uitzonderingen op (bijvoorbeeld de 13500 Eindhoven - Venlo).
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Wubbo schreef:Dienstregeling 2017 krijgt heel veel nieuwe treinseries, waarbij het algemene beeld is dat er geen vijfcijferige treinnummers meer gebruikt worden door NS. Al zijn daar natuurlijk wel weer uitzonderingen op (bijvoorbeeld de 13500 Eindhoven - Venlo).
Nu is dat natuurlijk ook gewoon conform de norm: dat wordt immers een vleugeltrein, net zoals je vroeger de 10500 en de 10700 had.

Het wordt inderdaad eigenlijk enkel voor interne processen gebruikt, maar het lijkt mij dat het voor de mensen die daar intern mee moeten werken, toch ook net iets prettiger werkt wanneer de nummers enige logica kennen. Als je toch veel nummers omgooit, dan zou je bijvoorbeeld direct voor de 500 Gn-Rtd, 1500 Lw - Rtd, 400 Gn-Gvc en 1400 Lw-Gvc kunnen gaan. Ik snap dat je dan het nachtnet ook moet omnummeren, maar als je toch al bezig bent...
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door MetroRET »

Wubbo schreef:Dienstregeling 2017 krijgt heel veel nieuwe treinseries, waarbij het algemene beeld is dat er geen vijfcijferige treinnummers meer gebruikt worden door NS. Al zijn daar natuurlijk wel weer uitzonderingen op (bijvoorbeeld de 13500 Eindhoven - Venlo).
Weet jij toevallig al meer nummertjes...
#Ikbenbenieuwd
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door starx »

Zoals ik het begrepen heb wordt het dan:
[serie=Intercity|2016|Groningen - Rotterdam Centraal500[/serie] : Groningen - Rotterdam (zoals nu)
600 : Leeuwarden - Rotterdam (huidige [serie=Intercity|2016|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal12500[/serie])
[serie=Intercity|2016|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie] : Groningen - Den Haag (rijdt ook 's avonds)
1800 : Leeuwarden - Den Haag (huidige [serie=Intercity|2016|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal12700[/serie], rijdt ook 's avonds)
Daarmee komt de [serie=Intercity|2016|Vlissingen - Lelystad Centrum - Groningen (- Leeuwarden)12600[/serie] te vervallen
[serie=Intercity|2016|Den Haag Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal2100[/serie] : Amsterdam - Haarlem - Den Haag (rijdt niet meer 's avonds)
[serie=Intercity|2016|Dordrecht - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie] : Amsterdam - Haarlem - Vlissingen (rijdt ook 's avonds)
2400 : Lelystad - Schiphol - Dordrecht (vervangt [serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] op Schiphol - Dordrecht, rijdt niet (meer) 's avonds)
[serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] : Amsterdam - Almere

Verder zullen de series [serie=Stoptrein|2016|Maastricht Randwyck - Roermond6800[/serie], [serie=Stoptrein|2016|Heerlen - Sittard6900[/serie], [serie=Sprinter|2016|Rotterdam Centraal - Hoek van Holland Haven (- Hoek van Holland Strand)4100[/serie], [serie=Sprinter|2016|Rotterdam Centraal - Maassluis West4200[/serie] en [serie=Stoptrein|2016|Rotterdam Centraal - Vlaardingen Centrum14100[/serie] vervallen omdat die naar andere vervoerders overgaan.
Bij de sprinters in Brabant verandert ook het nodige, dus daar zullen ook wijzigingen zijn. Ik kan me ook voorstellen dat de [serie=Stoptrein|2016|Breda - 's-Hertogenbosch13600[/serie] verandert, want dat is niet echt een verdichtingsrit van de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie], maar een onderliggende sprinter.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door MetroRET »

De [serie=Sprinter|2016|Rotterdam Centraal - Hoek van Holland Haven (- Hoek van Holland Strand)4100[/serie], [serie=Sprinter|2016|Rotterdam Centraal - Maassluis West4200[/serie] en [serie=Stoptrein|2016|Rotterdam Centraal - Vlaardingen Centrum14100[/serie] blijven tot april 2017 behouden, pas dan gaat de ombouw plaatsvinden.
De [serie=Stoptrein|2016|Rotterdam Centraal - Vlaardingen Centrum14100[/serie] gaat volgens mij over als 7100.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

De huidige [serie=Intercity|2016|(Deventer -) Amersfoort - Amsterdam Centraal - Enkhuizen1500[/serie] wordt geknipt, het deel tussen Amsterdam en Enkhuizen krijgt het oude nummer 4500 weer terug als het goed is.

En het schijnt dat de intercity Den Haag - Eindhoven 1100 als nieuw nummer krijgt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door reisthijs »

starx schreef:Verder zullen de series [serie=Stoptrein|2016|Maastricht Randwyck - Roermond6800[/serie], [serie=Stoptrein|2016|Heerlen - Sittard6900[/serie], [serie=Sprinter|2016|Rotterdam Centraal - Hoek van Holland Haven (- Hoek van Holland Strand)4100[/serie], [serie=Sprinter|2016|Rotterdam Centraal - Maassluis West4200[/serie] en [serie=Stoptrein|2016|Rotterdam Centraal - Vlaardingen Centrum14100[/serie] vervallen omdat die naar andere vervoerders overgaan.
Waarom moeten andere vervoerders andere nummers krijgen? Arriva rijdt nu ook treinen met viercijferige nummers. Of worden die ook omgenummerd?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Omdat er metro's gaan rijden, vermoed ik.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door reisthijs »

Er staan nummers bij van stoptreinen in Limburg, daar gaan echt geen metro's rijden :wink:
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Pim-AllianceB95 »

O ja, dat is natuurlijk een ander verhaal :oops:
Een Echte Heer
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 15 jul 2016, 19:36

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Een Echte Heer »

Weet iemand of dat de 1900 word omgekat tot een Intercity Direct verbinding? Of blijft het een gewone IC?
Welcome to the world of public transportation, I will be your guide...
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door CamilleKreemers »

reisthijs schreef:
starx schreef:Verder zullen de series [serie=Stoptrein|2016|Maastricht Randwyck - Roermond6800[/serie], [serie=Stoptrein|2016|Heerlen - Sittard6900[/serie], [serie=Sprinter|2016|Rotterdam Centraal - Hoek van Holland Haven (- Hoek van Holland Strand)4100[/serie], [serie=Sprinter|2016|Rotterdam Centraal - Maassluis West4200[/serie] en [serie=Stoptrein|2016|Rotterdam Centraal - Vlaardingen Centrum14100[/serie] vervallen omdat die naar andere vervoerders overgaan.
Waarom moeten andere vervoerders andere nummers krijgen? Arriva rijdt nu ook treinen met viercijferige nummers. Of worden die ook omgenummerd?
De lijnen 4100, 4200 en 14100 vervallen sowieso, omdat daar metro's gaan rijden. De series 6800 en 6900 kunnen gelijk nummer houden, want dat doet Arriva ook in Vechtdallijnen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten