Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door dylanwild94 »

Dat kost geld.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Conducteurs doen het nu vrijwillig?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10553
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Suus schreef:Uit eigen ervaring leverde het op lijn 2 vooral heel veel zwartrijders op.
Foei toch, Suus!
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik dacht ook altijd dat die tramlijn meer naar het westen liep.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

JWM schreef:In het voorjaar is er een 'proef' geweest met lopende conducteurs in tram 5 en bij alle deuren instappen op tram 2. Is al bekend wat daar uit is gekomen? Het conducteurshok levert aardig wat zitplaatsen op bijvoorbeeld.
De grap was dat waar ze op lijn 5 lopende conducteurs inschakelde, die niet hadden op lijn 2. En een conducteur die zit kan nou eenmaal niet in de gaten houden waar wel en niet ingecheckt wordt. Je krijgt simpelweg meer mensen die denken 'Hé, geen conducteur die kijkt, laat ik 'ns ff geld besparen.' Tijdens die proefperiode was het trajdct v.Baerlestraat-CS toch echt wel een zwartrijderswalhalla, een traject waar je naar mijn mening juist veel kan verdienen aan toeristen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10553
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Wijnemenjemamee geeft al de hele dag een wit scherm -o-
Leg dat aan mij?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
van020
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 23 aug 2013, 00:42

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door van020 »

Nee, heb ik ook.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Natorious schreef:Tijdens die proefperiode was het trajdct v.Baerlestraat-CS toch echt wel een zwartrijderswalhalla, een traject waar je naar mijn mening juist veel kan verdienen aan toeristen.
Zoals gezegd, je kan ook prima op een andere manier het aantal zwartrijders indammen.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

trolly schreef:Wijnemenjemamee geeft al de hele dag een wit scherm -o-
Leg dat aan mij?
Alleen de eerste paar seconden. Daarna verschijnt er beeld.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

He. Wat. Tramsporen terug in de FeBo? Vanaf 15 augustus? Betekent dat dan ook dat tram 24 weer kan gaan rijden via de 'oude' route?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

GVB kennende zal dat wel een uurtje van te voren ergens verstopt op de site staan :Y
Ik doe ook maar wat
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Vanaf 15 augustus gaan ze beginnen met het terugleggen?
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ach zo. Ik las het verkeerd. De punt achter 'aug' zette me op het verkeerde been.

Maar dan nog: maandag aanstaande al beginnen met het terugleggen van de rails, maar pas in de zomer van volgend jaar er weer met trams overheen gaan rijden? Ik snap dat er nog een Rode Loper overheen gelegd moet worden maarreh...kan dat niet allemaal een beetje sneller? :?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Als ik zie hoelang sommige stukken tramspoor in de stad opgebroken zijn zal het vast wel een realistische planning zijn :P
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10553
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Alargule schreef:maarreh...kan dat niet allemaal een beetje sneller? :?
Als je dat soort gekkigheid wil, verhuis je maar naar Rotjeknor, hoor :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Eerst wordt de Ferdinand Bolstraat tussen de Albert Cuypstraat en de Ceintuurbaan afgegraven tot het dak van het metrostation. Daarna wordt het rioolsysteem gescheiden, zodat regenwater niet meer vermengd wordt met afvalwater uit woningen en winkels, daarna gaat men de boel weer ophogen, dan komt er een fundering voor de trambaan en daaroverheen een tijdelijk wegdek. Er wordt steeds in stukjes gewerkt zodat niet de hele straat ontoegankelijk is, en als de gehele straat gedaan is wordt het tijdelijke wegdek weer weggehaald, de tramsporen aangelegd en het definitieve wegdek aangelegd.

Daarna begint men met het gedeelte van de Ferdinand Bolstraat waar de tram nu nog rijdt, dan moet ook lijn 16 een tijdje omrijden en wordt dat gedeelte van de straat opnieuw aangelegd. In oktober 2017 is dan de gehele straat opgeknapt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Er rijden vannacht nauwelijks nachtbussen in Amsterdam. Veel chauffeurs hebben het werk neergelegd na de zoveelste overval dit jaar.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

En alweer een halte die zonder duidelijke reden zomaar wordt opgeheven: De halte Droogbak van lijn 48 vervalt met ingang van donderdag 1 september.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Zijn alle CAF's van de M50 afgehaald? Zie sinds ik terug ben van vakantie puur M5 voorbij komen. Daarvoor was het wel redelijk gemixt.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door MetroRET »

n-evo schreef:Zijn alle CAF's van de M50 afgehaald? Zie sinds ik terug ben van vakantie puur M5 voorbij komen. Daarvoor was het wel redelijk gemixt.
Komt dat niet door de vakantiedienst die t/m deze week schijnt te rijden.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

n-evo schreef:Zijn alle CAF's van de M50 afgehaald? Zie sinds ik terug ben van vakantie puur M5 voorbij komen. Daarvoor was het wel redelijk gemixt.
GVB gebruikt deze periode volgens mij om zoveel mogelijk CAF om te schilderen, aangezien bijna alles M5-only gereden kan worden met een kwartiersdienst. In de spits zie je dan opeens heel veel CAF verschijnen :( Nog steeds niks over die stoelen?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Met die karige kwartierdienst is een M5 ook gewoon nodig :X
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

ProRailbaas: metro Noord-Zuidlijn over spoor naar Schiphol
http://nos.nl/artikel/2128372-prorailba ... iphol.html

Ze hebben het erover dat de metro's van de N/Z-lijn zouden moeten kunnen doorrijden over het reguliere treinspoor vanaf Zuid. Paar praktische dingetjes: hoe doe je dat qua railprofiel en stroomtoevoer? Is het überhaupt wenselijk om treinen en metro's gemengd te laten rijden? Qua veiligheid (denk aan een potentieel ongeluk tussen een dubbeldekker en metro) maar ook qua dienstregeling.

Kan zo'n derde rail bijvoorbeeld wel dicht genoeg bij het spoor staan voor een M5 én een NS-trein toelaten indien nodig? De M5's ombouwen met pantograaf en onder de spanning van ProRail rijden gaat nooit gebeuren.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Interessant idee. Alleen zie ik niet in hoe je de nieuwe viersporigheid kan benutten. Enige mogelijkheid die ik zie is nieuwe infra speciaal voor de NZL tot net ten oosten van de aansluiting Riekerpolder. En dan zit je al aan het eind van het nieuwe tracé. Daarnaast: naar Schiphol blijven 4 sporen liggen. Dus dat wordt duwen.

Technisch moet het kunnen. Ofwel twee stroomvoorzieningsmethoden, ofwel bicourant materieel op de NZL. Beide hebben voor- en nadelen. Je hoeft bovendien niet alle NZL-treinen naar Schiphol te laten rijden. 4 tot 6 tpu zou al veel toevoegen.

Maar goed. Eerst de NZL, OV SAAL en PHS maar eens tot een goed einde brengen.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Dat vroeg ik mij laatst af: ze leggen al dat extra spoor aan, maar de Schipholtunnel wordt niet uitgebreid. Dan blijf je dat als bottleneck houden. Voor zover ik begrijp heeft station Schiphol Airport nu al moeite alle treinen en passagiers te verwerken. Waar willen ze potentieel iedere 10 minuten een metro kwijt dan?
Laatst gewijzigd door n-evo op za 27 aug 2016, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 78 gasten