OV-gegevens

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
NintendoC
Berichten: 418
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

OV-gegevens

Bericht door NintendoC »

Ik was vandaag toevallig op de website van OV-bureau Groningen/Drenthe. Ik zag daar dat alle data van het openbaar vervoer vrij opvraagbaar was. Bijvoorbeeld de bezetting van buslijnen de kostendekkingsgraad etc.

Het valt mij op dat de andere provincies dat nergens op hun website hebben staan. Mijn vraag is dus zijn gegevens zoals NVS-tellingen van openbaar vervoer opvraagbaar bij de provincies middels een mailtje danwel een WOB-verzoek of mogen zij dat om wat voor reden dan ook afwijzen? Het zijn immers wel gegevens die zij in hun bezit hebben, maar uiteindelijk bij de zittende vervoerder vandaan komen. Iemand ervaring of een antwoord hierin?
sneltram
Berichten: 399
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: OV-gegevens

Bericht door sneltram »

Ik heb wel een keer vervoerplannen gewobd. Kreeg alles keurig toegestuurd (digitaal). Soms was er iets witgemaakt als er specifieke bedragen instonden, maar tabellen met DRU's waren gewoon zichtbaar.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: OV-gegevens

Bericht door Post »

Het verschil is natuurlijk ook dat het ov bureau opbrengsten verantwoordelijk is. In veel andere concessies zijn de vervoerders opbrengst verantwoordelijk.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OV-gegevens

Bericht door CamilleKreemers »

Veel dingen mogen wettelijk vast ook niet gedeeld worden. Ik ben ooit nieuwsgierig geweest naar de gemiddelde bezetting/km voor veel verbindingen, maar denk niet dat het ooit bekend wordt. Er zullen namelijk ook genoeg verbindingen zijn die zeer druk zijn, en veel meer verbindingen die bijna leeg rondrijden.

De kostendekking van het OV per concessie / provincie is wel een zeer interessant iets. Er wordt veel belastinggeld gestoken in OV, maar een verklaring op effectiviteit kan ik niet snel vinden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-gegevens

Bericht door Geert »

Je kunt met een beroep op de WOB informatie opvragen die voorhanden is. Als er een document is met de gemiddelde bezetting per kilometer dan zou je dat op kunnen vragen. Echter, informatie mag niet verstrekt worden als daarmee bedrijfsgevoelige informatie naar buiten komt. Als het OV-bureau opbrengstverantwoordelijk is wordt er geen bedrijf benadeeld door informatie over de opbrengsten naar buiten te brengen, maar als binnen een concessie een vervoerder verantwoordelijk is voor de opbrengsten is het voor hun wel nadelig als die informatie openbaar zou worden (de concurrent kan dan immers zien hoeveel inkomsten er zijn en of de vervoerder succesvol is).

Vraag overigens vooral informatie op, want het is een prijzenswaardig initiatief van het OV-bureau om die informatie openbaar te maken. Net als met het openbaar maken van de reisinformatie kan dat tot mooie initiatieven leiden.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OV-gegevens

Bericht door huibf »

Tijdens een concessiewissel is er een onuitputtelijke bron beschikbaar.

Van Zuidoost Brabant is er 4,05 GB beschikbaar. Compleet met complexe excellen met reisgegevens tot op halte en ritniveau.
Was vorig jaar vrij te downloaden via tendernet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-gegevens

Bericht door Suus »

Bij Amstelland-Meerlanden mag je die dus alleen inzien als je je als vervoerder registreert bij de Stadsregio, dan krijg je toegang tot een dataroom met alle bestanden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sneltram
Berichten: 399
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: OV-gegevens

Bericht door sneltram »

Je hoeft niet per se als vervoerder te registreren. Het mag met elk KvK geregistreerd bedrijf. Probleem is alleen dat je moet tekenen om de gegevens niet openbaar te maken. Kortom, als je een KvK nummer fixed, kun je de data van AML inzien 'for your eyes only'.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-gegevens

Bericht door Suus »

KvK-nummers zat, maar dan weet je nog niets.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-gegevens

Bericht door Geert »

sneltram schreef:Je hoeft niet per se als vervoerder te registreren. Het mag met elk KvK geregistreerd bedrijf. Probleem is alleen dat je moet tekenen om de gegevens niet openbaar te maken. Kortom, als je een KvK nummer fixed, kun je de data van AML inzien 'for your eyes only'.
En vervolgens mag je niets met die gegevens behalve een offerte schrijven voor het busvervoer. Geen openbare informatie dus.
NintendoC
Berichten: 418
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: OV-gegevens

Bericht door NintendoC »

Dank allen voor de reacties. Vandaag een informatieverzoek naar de provincie Overijssel verstuurt. Ben benieuwd wat ik ga horen en of ik ook maar iets van informatie ga krijgen. Blijf het zonde vinden dat informatie over tellingen en dergelijke niet vrij beschikbaar zijn, zou mooi zijn als je in reisapps ook kunt zien wat drukke bussen/treinen zijn. Kunnen hobbyisten veel mooier/beter maken dan de markt zelf.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten